Framtiden för MTB?

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Ideen är nog rätt död tyvärr. Folk betalar hellre än betalar med sin tid. Läste någon rapport om att det verkligen försvinner i en snabb takt. På ett sätt är det ju dåligt, men tiden är kanske förbi för föreningsliv.
Fast ingen vill ju betala vad det egentligen kostar om det inte drivs som förening. Skulle vara roligt att se hur många som betalade fakturan om ledarna faktiskt fick betalt och föreningen inte gick runt pga diverse bidrag.

Jag var ledare i gymnastik, föreningen har en egen grym lokal med dubbla hallar i absolut toppklass osv. Det kostar runt 800:-/termin om du är +7 år och tränar en gång i veckan där och det tyckte många var för dyrt.

Men alternativet är väl att barnen sitter hemma med tiktok och det är ju billigt så det kanske blir så, jag vet då vad jag föredrar.

Skogling

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Ett helt seriöst svar: Jag försöker väcka en principiell diskussion om vilka problem som jag ser om man nu vill att sporten MTB ska växa (framförallt bland dom yngre) och om man vill att fler ska få upptäcka glädjen i stigcykling. OM man nu verkligen vill det? Verkar finnas delade meningar om det.

Har ju skrivits flera bra och intressanta saker i den här tråden redan och jag tror det är helt nödvändigt att föra den här typen av diskussioner om man vill försöka bredda sporten. (Vilket alla uppenbarligen inte vill men då är det ju bara att fortsätta som vanligt.)

Jag vet inte varför jag skriver eller läser detta. Men i min värld så går det alldeles utmärkt för mig att cykla utan att bredda sporten. Det har det alltid gjort. Jag hoppas den negativa trenden fortsätter. Jag tycker det var trist när det var mode att cykla. Men det känns redan som om det är färre när man är ute. Tack å lov! :love:

P.s. Jag är ingen föreningsmänniska. D.s.

God fortsättning alla!

aben

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Fast ingen vill ju betala vad det egentligen kostar om det inte drivs som förening. Skulle vara roligt att se hur många som betalade fakturan om ledarna faktiskt fick betalt och föreningen inte gick runt pga diverse bidrag.

Jag var ledare i gymnastik, föreningen har en egen grym lokal med dubbla hallar i absolut toppklass osv. Det kostar runt 800:-/termin om du är +7 år och tränar en gång i veckan där och det tyckte många var för dyrt.

Men alternativet är väl att barnen sitter hemma med tiktok och det är ju billigt så det kanske blir så, jag vet då vad jag föredrar.
De kan börja med att cykla till och från skolan, förena nytta med nöje liksom. Allt behöver inte vara organiserade träningar.

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Tyvärr är det många, nog majoriteten, som skjutsas här trots korta avstånd och små vägar utan nämnvärd biltrafik, perfekta att cykla på.

Jag skjutsar mina två nu + en kompis till äldsta nu också på vintern sen går dom hem. Det är ju helt enkelt lathet för att hinna i vettig tid på morgonen. Det tar dom ca 20min att gå så det skulle göra mornarna mycket stressigare, minsta motståndets lag vinner ofta en sådan gång och det är väl lika för många föräldrar.

Jag hade ju kunnat köpa vinterdäck till dom och cyklat tillsammans med dom men då drar det i snåltarmen och jag vet att dom skulle protestera att det är för kallt att cykla...

jonte987

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
För en som varit skidlärare åt ett antal hundra adepter så misstänker jag att det är oftast lättare att lära någon åka skidor än att börja cykla (i vuxen ålder). Det finns ju rätt gott om invandrarkvinnor som aldrig cyklat i sitt liv och lär sig första gången i Sverige, sätter du någon av dom på en mtb och visar henne ut i skogen blir det nog inte så enkelt.

Nu menar jag behjälpligt åka/cykla inget avancerat, jag hade faktiskt en engelsk dam som under en hel vecka aldrig lärde sig att ploga ens. Men frågan är ju om hon kunde cykla, jag har aldrig sett maken till en så miserabel motorik sen hade hon aldrig varit på is/snö och hade således aldrig halkat eller glidit på något. En normal 5-6 åring som är van snölek och kanske längdskidor eller lekskidor hemma på tomten fixar ju ploga/svänga på en timme i enklare barnbacke, skillnaden är enorm.

Jag ställde mina barn i ett par pjäxor från 1,5-2 års ålder, för mig är det givet att man åker/kan åka slalom men så ser ju inte verkligheten ut om jag lyfter blicken lite. Våra barn är ganska ensamma i klasserna om att vara några veckor i Åre varje år. Men samtidigt så lärde sig inte vår äldsta att simma riktigt förrän hon var 8 (tror jag det var). Där var vi dåliga på att se till att hon fick lära sig det tidigt.
Ja, som jag skrev så förutsätter jag och vad det verkar många andra att man kan cykla innan man får för sig att cykla MTB men det kanske är omodernt sätt att se det

Sanningen är väl att det mesta kräver någon form av inlärd motorik. Även om jag var och är relativt kass på skidor så kunde jag ändå ta mig runt från dag ett. Minns konsult"konferens" -98 i åre då jag fick överge nybörjarkursen när läraren inte kunde få ner engelsmän och bangladesher från liften till barnbacken. Ett mindre knyck på några meter. De kunde fan inte stå upp stilla på plan mark.

Tvivlar på att det är genetiskt utan det lär bero på att jag åkt skridskor och längdåkning.

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Ja, som jag skrev så förutsätter jag och vad det verkar många andra att man kan cykla innan man får för sig att cykla MTB men det kanske är omodernt sätt att se det

Sanningen är väl att det mesta kräver någon form av inlärd motorik. Även om jag var och är relativt kass på skidor så kunde jag ändå ta mig runt från dag ett. Minns konsult"konferens" -98 i åre då jag fick överge nybörjarkursen när läraren inte kunde få ner engelsmän och bangladesher från liften till barnbacken. Ett mindre knyck på några meter. De kunde fan inte stå upp stilla på plan mark.

Tvivlar på att det är genetiskt utan det lär bero på att jag åkt skridskor och längdåkning.
Helt klart är det en vanesak, kan du åka längd är du ju halvvägs 😁

Som svennebanan tar man ju för givet att alla kan cykla. Är du född i Sverige och inte kan det är du nog ett unikum.

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Ideen är nog rätt död tyvärr. Folk betalar hellre än betalar med sin tid. Läste någon rapport om att det verkligen försvinner i en snabb takt. På ett sätt är det ju dåligt, men tiden är kanske förbi för föreningsliv.
Föreningslivets död är nog starkt överdriven, men visst är det inte lika stort som det en gång varit. Folk idag har mer pengar än de har tid, och det märks. Vuxna väljer motionera i större utsträckning på egen hand (jag gör ju det själv för det mesta) och reser till stora evenmang eller åker på upplevelseresor istället för att köra lokala lopp arrangerade av lokala föreningar.

Det handlar även om att det finns mycket mer idag att göra för kidsen, fler idrotter, och dataspel och alltmöjligt, så det är tuffare konkurrens.

Tror inte rollen för den ideella föreningen är överspelad, men det blir nog färre av dem, och mer av kommersiella samarbeten.

BJS

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?

Säger bara hur det ser ut... När jag själv var ung så var det ju massor föreningsliv, men det försvinner mer och mer. Inte ens politiska föreningar klarar av att dra folk. Sen att det varit många skandaler med sexuellt ofredande och liknande med tränare får ju folk att dra öronen åt sig. Självklart en tråkig utveckling, men vad skall man göra?

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Föreningslivets död är nog starkt överdriven, men visst är det inte lika stort som det en gång varit. Folk idag har mer pengar än de har tid, och det märks. Vuxna väljer motionera i större utsträckning på egen hand (jag gör ju det själv för det mesta) och reser till stora evenmang eller åker på upplevelseresor istället för att köra lokala lopp arrangerade av lokala föreningar.

Det handlar även om att det finns mycket mer idag att göra för kidsen, fler idrotter, och dataspel och alltmöjligt, så det är tuffare konkurrens.

Tror inte rollen för den ideella föreningen är överspelad, men det blir nog färre av dem, och mer av kommersiella samarbeten.

Man missar ju tyvärr den rätt stora del av barnen som lever fattigt i Sverige när föreningarna blir svagare. I Gävleborg växer 12% av barnen upp i fattigdom och i tex Söderhamn tror jag siffran är 25%. Det blir inga skidresor eller nytt fs-båge då, det är synd men jag upplever inte att dom är särskilt drivande i föreningar heller. Men det handlar kanske om ensamstående till stor del som inte har möjlighet.

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Säger bara hur det ser ut... När jag själv var ung så var det ju massor föreningsliv, men det försvinner mer och mer. Inte ens politiska föreningar klarar av att dra folk. Sen att det varit många skandaler med sexuellt ofredande och liknande med tränare får ju folk att dra öronen åt sig. Självklart en tråkig utveckling, men vad skall man göra?
Ja det är ju ingen lätt nöt, Covid-19 kanske får skeppet att vända. Mer folk gör saker på hemmaplan och det kanske ger ett uppsving.

Masjevel

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Tröskeln för att börja med cykling som träning, mtb eller lvg, är nog relativt hög. Går nog att likställa med längdskidor eller alpin skidåkning. Det krävs nästan att du har föräldrar som utövar sporten för att ens komma i kontakt med den.
Det är även en relativt dyr sport att börja med. Inte heller helt enkelt att bara "prova på".

Sen som många redan sagt så vet jag inte om det är något att sträva efter att så många som möjligt ska börja träningscykla. Det skulle vara för den allmänna hälsans skull då men för hälsans skull finns det enklar lättillgängliga sporter att utöva än terrängcykling.

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Tröskeln för att börja med cykling som träning, mtb eller lvg, är nog relativt hög. Går nog att likställa med längdskidor eller alpin skidåkning. Det krävs nästan att du har föräldrar som utövar sporten för att ens komma i kontakt med den.
Det är även en relativt dyr sport att börja med. Inte heller helt enkelt att bara "prova på".

Sen som många redan sagt så vet jag inte om det är något att sträva efter att så många som möjligt ska börja träningscykla. Det skulle vara för den allmänna hälsans skull då men för hälsans skull finns det enklar lättillgängliga sporter att utöva än terrängcykling.
Blir bara tjafs i skogen om vi blir för många..

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Ja gruscykling är ju det bästa som hänt cyklingen på länge då det gäller tillgänglighet och allmän folkhälsa. Det kan få cyklingen att nå ställen där sporten knappt existerat innan. Sen har jag svårt att bedöma hur relevant den faktiskt är i södra Sverige där det verkar finnas trevilga asfaltvägar hur mycket som helst och gått om folk som kan gräva leder. Här i norr där jag bor öppnar det upp landskapet nåt helt otroligt, och det kräver inte särskilt dyr utrustning och vägarna finns redan.

Men en ungdomssport är det inte.

ooms

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Finns det öht föreningar som bara är inriktade på att ha roligt? De minnen jag har av idrottsföreningar från när jag växte upp (friidrott, fotboll, längdåkning) var att det uteslutande handlade om att det skulle tävlas. Även om träningen såklart var öppen för alla, fanns det ju alltid med att målet var att det skulle tävlas.
När jag sedan tagit upp idrottandet i vuxen ålder (längdåkning, cykling) främst för motion och att ha roligt, har jag inte sett nån anledning att gå med i nån förening eftersom jag har noll intresse av att tävla. Jag kan tänka mig det kan vara likadant för barn/ungdomar, de som inte är intresserade av att tävla lär inte bli långvariga i nån förening. Eller finns det föreningar mer inriktade på att det bara ska vara roligt idag, separerat från de som främst vill tävla?

jonte987

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Möjligen friluftsfrämjandets MTB för ungdomar. Vet inte säkert men skogsmulle har uruselt facit vad gäller elitsatsningar. Systersonen är med och det är uppskattat. Min dotter har redan utvecklat aversion mot organiserad idrott och vill bara cykla med pappa.

Valhalla_

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Finns det öht föreningar som bara är inriktade på att ha roligt? De minnen jag har av idrottsföreningar från när jag växte upp (friidrott, fotboll, längdåkning) var att det uteslutande handlade om att det skulle tävlas. Även om träningen såklart var öppen för alla, fanns det ju alltid med att målet var att det skulle tävlas.
När jag sedan tagit upp idrottandet i vuxen ålder (längdåkning, cykling) främst för motion och att ha roligt, har jag inte sett nån anledning att gå med i nån förening eftersom jag har noll intresse av att tävla. Jag kan tänka mig det kan vara likadant för barn/ungdomar, de som inte är intresserade av att tävla lär inte bli långvariga i nån förening. Eller finns det föreningar mer inriktade på att det bara ska vara roligt idag, separerat från de som främst vill tävla?
Jag tror det är i stort sett kört, jag har inte heller sett det du söker i något sammanhang alls. Tror inte det existerar. Tävling, matcher, uppvisningar, det är så djupt rotat i folk att de nog börjar springa runt i små cirklar om man skulle plocka bort tävlingsmomentet. Spelade gitarr i ett band en tid och det var precis samma sak där, man repar för spelningarna, inte primärt för att det är kul att lira med kompisarna.

Möjligen friluftsfrämjandets MTB för ungdomar. Vet inte säkert men skogsmulle har uruselt facit vad gäller elitsatsningar. Systersonen är med och det är uppskattat. Min dotter har redan utvecklat aversion mot organiserad idrott och vill bara cykla med pappa.
Ja nu när du säger det, med friluftsfrämjandet tror jag faktiskt man kör enbart för att det är kul. I någon mån i alla fall. Eller hur är det egentligen @manneblask?

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Idag får du knappt vinna innan du är typ 12, man räknar inga mål eller poäng i många sporter. Ingen vinner serien eller skytteligan som när en annan var ung. Gymnastiken har ett val att bara träna för att det är kul eller träna och tävla, där är det väldigt elitistiskt dock på tävlingssidan.

Kan ju vara olika såklart men så är det här.

fiskarn

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jag spelade fotboll hela uppväxten och började väl med lite cykling och längdåkning i 25årsåldern. Vad jag vet är det massor med barn som cyklar MTB i föreningen här, tror knappast det var större när jag var 10. För mig känns det ganska "naturligt" att motionera mer på egen hand när man blir äldre och att grupptillhörigheten osv är viktigare när man är yngre. Jag fattar inte riktigt problemet? Jämför man sen med fiske, jakt, segling eller nåt är ju cykling oerhört enkelt och billigt?

Masjevel

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Inte inom fotboll iaf. Säkert lika i de flesta andra idrotter. Barn tränas för att tävla från tidig ålder även om man försöker hålla ner hetsen med att inte ha tabeller förrän efter man fyllt 13. Jag tror det har marginell effekt.
Vill man bara hålla på för att det är kul får man göra som de gjorde på Värmdö, starta ett veteranlag för barnen...
https://sverigesradio.se/artikel/11-arige-anton-trottnade-pa-hoga-krav-spelar-i-veteranlag-for-barn
På instagram hånades idén om att barn ska kunna hålla på för att det är kul och inte pga att de vill bli bäst och vinna. Det var visst barnen som vill spela för att det är roligts fel att Sveriges herrar är så dåliga i fotboll...

Cykelsporten är nog inget bättre tror jag. Hur många motionslopp för barn/ungdomar mellan 11-16 finns det?
Inom MTB finns det nybörjarklasser för de allra yngsta men sen det är det väl bara tävlingsklasser hela vägen upp till senior där motionsklasser finns.

Freddie L

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jo, föreningar som inte har tävlingsfokus existerar. Vi har det inte tex. Vi ser det faktiskt lite som ett problem, för det är verkligen endast ett fåtal som kommer iväg. Jag tror att tröskeln är rätt hög för många föräldrar med resor och licenser och chip mm. Logistiken i en individuell idrott helt enkelt, där tycker jag att vi i vår förening kan bli bättre på att underlätta. Det kan ju vara jätteroligt att tävla!

I övrigt håller jag nog med lite, tävling och konkurrens börjar tidigt generellt. Trots avsaknad av tabeller och målräkning, och trots initiativ från tex RF. Så trots vuxenvärldens omsorg. Kan det vara nåt medfött eller en följd av sociala sammanhang?

ooms

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Ja, jag tror ju inte alls på det här att försöka ta bort tävlingsmomentet, inte räkna poäng och mål, etc. De som är tävlingsinriktade håller koll på det där ändå, och bygger upp en hets. Nä, låt de som vill tävla och utvecklas, men se till att det finns ett alternativ för de som inte vill. Och det bör vara separerat, annars finns hetsen där ändå och tar bort glädjen för de som inte vill tävla.
Dock funkar väl detta endast på större orter, på mindre orter finns det nog inte underlag för att ha separerade grupper.

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Inom individuell idrott så behöver man (oftast) inte toppa lag och så vidare så även om föreningen har tävlingsverksamhet så får man i regel vara med även om man inte placerar sig högst upp. Jag tror det kan vara rätt nyttigt socialt för ungarna att tävla, och det kan vara lite pirrigt spännande också, och ja riktigt roligt.

I vuxen ålder är det många som har (motions)lopp som träningsmål och gör att de faktiskt tar sig ut och håller igång.

Så själv har jag inte så mycket negativa associationer till tävling, men det finns många upplevelser där ute. Att ha separata grupper om möjligt som förslaget ovan är nog en bra idé.

Sen är ju våra idrottsförbund organiserade utifrån tävling och prestation, det är en grundpelare i hela idrottskulturen. Kan nog vara så att en del är avskräckta redan innan de sett vad de lokala föreningarna har att erbjuda.

Jag minns nu när UCI började blanda sig i gruscyklingen att vissa börjar känna obehag att cykelförbundet ska komma in och suga ut det roliga ur det och göra det till ett elitprojekt och lägga sin blöta regelverksfilt över alltihopa. Själv är jag inte (så) orolig, jag tror elit- och motionskultur kan leva samtidigt, och att de när varandra, jag tycker det funkar bra inom längdskidåkningen och tror att det kan funka på samma vis i cyklingen.

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
@JALS Kul med inlägg som reflekterar litet! Det håller forumet vid liv nu under vinterhalvåret, då jag mest ändå bara nyttocyklar med dubbdäck.

Jag hoppas framtiden för mtb tar influenser från stämningen inom slopestyle. De jag har träffat har varit förvånande trevliga och bjussiga.
På touren visar proffsen vägen genom någon slags kamratanda jag inte sett på många andra idrotter/ställen.

Jag har ryktesvägen hört att annan stämning kan finnas inom lvg och xc. Kanske kan stämma i vissa fall. Om inte ledarna/föräldrarna styr upp och jobbar med det kan säkert idiotkommentarer förekomma, likt ett av exemplen som JALS nämnde i trådstarten.

Men det jag sett själv är genom barnens cykelträningar. Och där pratar/arbetar ledarna aktivt med att förekomma sådant. Grymt bra ledare!
Det är skönt att höra att ledarna har koll och att jag som förälder håller med ledarna 100%.

Jag tror framtiden för mtb är bättre än nutiden. Slopestyle-attityden är iaf min ledstjärna framåt.

Som relativt nybliven stigcyklare har jag periodvis

Skogling

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Man ser föräldrar med hörlurar som går runt med sina små i barnvagnen. Borde vara förbjudet!

Dom lyssnar väl på någon löjlig POD?

pnyberg

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
när jag har försökt säga att mtb är dyrt och föreslagit att cykelförbunden ska reglera/standardisera utrustningen på tävling för att försöka pressa ner priserna har jag bara blivit hånad.
Det här är ju något som man gjort i Norge. Man har minimumvikt på cyklarna. Man har liknande samma tilltag i alpint och längd också - då mer på valla och material.

Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Om det känns jobbigt att andra har mycket pengar så kan man fundera lite på varför de har det. Troligen har de ansträngt sig, studerat, jobbat hårt, hållit nere sina utgifter, etc, för att hamna i situationen att de har mycket pengar. Dvs saker som de flesta kan göra, det handlar bara om att lägga manken till och anstränga sig lite. Men väljer man att inte göra det, så ska man nog inte förvänta sig lika mycket pengar heller, och får således nöja sig med inte fullt så dyra prylar. Valet är fritt!
Nej. Det finns en enorm samling evidens för att detta enkla påstående inte är med sanningen överensstämmande, utan snarare en myt som gärna sprids av människor vilka gynnas av en bibehållen ojämlikhet.

Möjligheten till att bli rik/få mycket pengar handlar också om klasstillhörighet, utvecklingsnivå, föräldrastöd, socioekonomisk status, platsen på vilken man växer upp o s v.

Visst, ingen politik på Happy, men det här var jag bara tvungen att bemöta.

manneblask

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jag tror det är i stort sett kört, jag har inte heller sett det du söker i något sammanhang alls. Tror inte det existerar. Tävling, matcher, uppvisningar, det är så djupt rotat i folk att de nog börjar springa runt i små cirklar om man skulle plocka bort tävlingsmomentet. Spelade gitarr i ett band en tid och det var precis samma sak där, man repar för spelningarna, inte primärt för att det är kul att lira med kompisarna.

Ja nu när du säger det, med friluftsfrämjandet tror jag faktiskt man kör enbart för att det är kul. I någon mån i alla fall. Eller hur är det egentligen @manneblask?

Precis, finns ingen tävlingsinriktning inom Friluftsfrämjandet. Det handlar endast om att njuta av friluftslivet och ha trevligt ute i naturen (och kanske lära sig något nytt).

Alla deltagare är där för att ha det trevligt och cykla stig 🙂

atorger

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Friluftsfrämjandet ligger inte under riksidrottsförbundet dock, så det lär väl kunna bli sura miner då idrottsförbunden har en tendens att vilja hävda monopol på sina idrotter, cykelförbundet har varit ett av de mer aggressiva. Men så länge man inte anordnar lopp så håller de sig nog lugna antar jag...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Friluftsfrämjandet ligger inte under riksidrottsförbundet dock, så det lär väl kunna bli sura miner då idrottsförbunden har en tendens att vilja hävda monopol på sina idrotter, cykelförbundet har varit ett av de mer aggressiva. Men så länge man inte anordnar lopp så håller de sig nog lugna antar jag...

Det är dock ingen risk för indragna licenser mm längre. Det har utövarna av motorsport lagt pengar på och lyckats att få bort.
Så de kan tjura hur mycket de vill.

kais01

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
håller med ooms om att tävlandet kan vara ett bekymmer.

när det gäller att gå med i förening kan ju syftet ofta snarare vara att få info om hur saker går till, liksom att träffa likasinnade. för många är detta viktigare än att man skall triggas till tävling.

men nuförtiden får man detta till livs väl så effektivt på nätet, t ex här på happy, eller fejan. eller i tillägg till det grupper på t ex whattsapp. så en av orsakerna till att föreningslivet krymper, förutom då omtalad brist på eldsjälar.

är iom cykelintresset med dels i en cykelklubb för lvg och mtb. tävlingsverksamhet finns och är vad jag vet rätt livaktig, men många turer och även de träningstillfällen jag deltar i är mer av social karaktär. de som toppar sig till tävling hinner vanligtvis inte med dessa, utan är mer eller mindre maniskt fixerade vid sina träningsscheman. så det är ändå ett gott utbud i den klubben av det jag tror ooms efterlyser.

och dels friluftsfrämjandet. noll tävling, men livaktig mtb-verksamhet med veckovis i närområdet åkturer i grupper efter förmåga. gott utbud av varierande terräng på orten. på det extraturer till nya ställen.

mycket trevligt och inkluderande.

ett ställe som jag tycker direkt chanserat är det föreningsbaserade långfärdsskridskolivet. senaste åren tydligt drabbat av gps-baserad kilometerhets, liknande vår stravahets. nyorientering krävs där.

arcamone

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Idag får du knappt vinna innan du är typ 12, man räknar inga mål eller poäng i många sporter. Ingen vinner serien eller skytteligan som när en annan var ung. Gymnastiken har ett val att bara träna för att det är kul eller träna och tävla, där är det väldigt elitistiskt dock på tävlingssidan.

Kan ju vara olika såklart men så är det här.

Konstigt nog verkar handboll vara ok med resultat för barn. Bägge barnen spelar och kanske ingen direkt tabell med räknar mål och vinnare i matcher, får även referat med resultat per mail. 9/11 år gäller det…

MTB-klubben arrade tillsammans med kommunen prova-på idrott för de som ville i 7-årsåldern. Tror dock mtb var den enda sport där de behövde ha egen utrustning, bra arrangerat och efter 4 veckor var det grymma barn. Alla körde pumptrack med gott självförtroende och den lokala mtbslingan.

Behövde bara säga till en förälder att gaffeln var fram-och bak på dotterns cykel 😂

Emil777

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Konstigt nog verkar handboll vara ok med resultat för barn. Bägge barnen spelar och kanske ingen direkt tabell med räknar mål och vinnare i matcher, får även referat med resultat per mail. 9/11 år gäller det…

MTB-klubben arrade tillsammans med kommunen prova-på idrott för de som ville i 7-årsåldern. Tror dock mtb var den enda sport där de behövde ha egen utrustning, bra arrangerat och efter 4 veckor var det grymma barn. Alla körde pumptrack med gott självförtroende och den lokala mtbslingan.

Behövde bara säga till en förälder att gaffeln var fram-och bak på dotterns cykel 😂
Jag vill också ha en bra pump-track i min kommun! Det tror jag en en kanongrej som främjar mtb och cykling och worldpeace.

Ni verkar ha en bra mtb-klubb som tänker framåt. Satsar på de unga och kör en bra dialog med kommunen!

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jag vill också ha en bra pump-track i min kommun! Det tror jag en en kanongrej som främjar mtb och cykling och worldpeace.

Ni verkar ha en bra mtb-klubb som tänker framåt. Satsar på de unga och kör en bra dialog med kommunen!
Här gjorde man en pumptrack samtidigt som skidklubben byggde rullskidbana.

Entreprenadfirman bjöd på pumptracken, allt givetvis tack vare ideella krafter från föreningslivet. 💪 Sitter alla på röven och väntar på att den där "nån" ska fixa allt blir det ingen verkstad någonstans

Emil777

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Här gjorde man en pumptrack samtidigt som skidklubben byggde rullskidbana.

Entreprenadfirman bjöd på pumptracken, allt givetvis tack vare ideella krafter från föreningslivet. 💪 Sitter alla på röven och väntar på att den där "nån" ska fixa allt blir det ingen verkstad någonstans
Så är det. "Mr Nån" måste träda fram ur massorna.
Vi har lätt Sveriges bästa rullskidbana i Falun men saknar en lyxig pumptrack.

Emil777

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Jorå, där har jag grävt några spadtag.
Men mycket vill ha mer 😅

Det var efter att i höstas, provat på pumptrack i Järvsö första gången någonsin, jag fattade hur barnsligt kul det är.
Dottern gick upp t.o.m. innan frukost för att hinna åka innan liften öppnade.

🤙

Köp & Sälj

Topp