Framtiden för MTB?

johan44

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Man missar ju tyvärr den rätt stora del av barnen som lever fattigt i Sverige när föreningarna blir svagare. I Gävleborg växer 12% av barnen upp i fattigdom och i tex Söderhamn tror jag siffran är 25%. Det blir inga skidresor eller nytt fs-båge då, det är synd men jag upplever inte att dom är särskilt drivande i föreningar heller. Men det handlar kanske om ensamstående till stor del som inte har möjlighet.
Det där handlar nog mycket om utrikes födda eller barn till utrikes födda. Söderhamn ligger väldigt högt där. Ideellt föreningsliv är lite en svensk paradgren. Jag är med i styret för en kanotklubb sen länge och det är inte lätt att få nya svenskar att gå med. Samma i skogen skulle jag säga, hög representation av gammelsvenskar.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Det där handlar nog mycket om utrikes födda eller barn till utrikes födda. Söderhamn ligger väldigt högt där. Ideellt föreningsliv är lite en svensk paradgren. Jag är med i styret för en kanotklubb sen länge och det är inte lätt att få nya svenskar att gå med. Samma i skogen skulle jag säga, hög representation av gammelsvenskar.
Så är det nog till stor del, men jag tror att många av dom barnen också vill vara med om dom fick chansen. Kanske inte på cykel men mycket annat.

Dottern spelar basket och där är andra gen invandrare majoriteten. Vi har typ inga förutom svennar på gymnastiken och en del av problematiken är att föräldrarna inte skjutsar och dom kommer på aktivitet först när dom kan transportera sig själva. Men då har man ju många ggr redan tappat de flesta.
 

Skogling

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Men jösses.

Folk får väl göra vad dom vill och har råd med?

Jag både kickade boll och cyklade med polarna på 70-talet. Kostade gratis. Vad är det för fel med det?

Släpp luren liksom.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Men jösses.

Folk får väl göra vad dom vill och har råd med?

Jag både kickade boll och cyklade med polarna på 70-talet. Kostade gratis. Vad är det för fel med det?

Släpp luren liksom.
Nja, barn får väl snarare göra det föräldrarna tillåter/erbjuder.

Finns många barn som inte får chansen att göra just något alls.
 

Skogling

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Såklart.

Vad jag menar att det finns saker att göra som inte behöver kosta.

Det är ju ett problem att det finns föräldrar som inte orkar engagera sig i sina barn. Tyvärr.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Såklart.

Vad jag menar att det finns saker att göra som inte behöver kosta.

Det är ju ett problem att det finns föräldrar som inte orkar engagera sig i sina barn. Tyvärr.
Absolut det är inget fel i att roa sig gratis, det är väl väldigt bra. Vi har något som kallas aktivitetsfritids här och en förening eller vad det är för form som kallar sig hej aktivitet som riktar sig främst till barn som annars inte för chansen. Dom lånar ut utrustning och ordnar aktiviteter, det är väldigt uppskattat bland barnen som annars inte har egen kickbike, skidor etc att få prova på.
 

havet

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Det är lätt att säga att det inte är dyrt att cykla när en har två kvalificerade heltidslöner i hushållet och alla bekvämligheter en kan önska. När det bara är att köpa nytt när nåt går sönder eller boka en tripp när suget efter ett nytt äventyr sätter in. Och dessutom är garaget fullt av pryttlar av både fritidsart och annat som används lite för sällan.

Väldigt många människor har inte de resurserna. Och det handlar inte om liberal smörja som att de inte har försökt tillräckligt, jobbat tillräckligt eller drömt tillräckligt stort. Ensamstående föräldrar som är låginkomsttagare gör ett enormt arbete, till exempel. Utrikesfödda som försöker etablera sig. Sjukskrivna som har låg sgi. Personer som giggar eller vikarierar i vården. Det är många som gnetar på det bästa de kan, men ändå inte kan köpa vad de vill för en ingenjörslön. De kämpar för att få en dräglig tillvaro, men att köpa en cykel till en eller alla personer i hushållet för 10 000 är surrealism. Så att kalla det ett billigt intresse är relativt, som allt annat. Det kanske är värt att tänka på.

När det gäller framtiden för terrängcykling hoppas jag att två olika scenarier blir verklighet, som en utopisk önskedröm:
  • Människor slår sig fria från marknadens grepp och pryttelfetischism och börjar fnula ihop egna cyklar av olika material och art bara för att det är kul. En kufig cykelbyggare i varje by, minst. Informationsdelning och nyfikenhet är ledord.
  • Människor tröttnar på att skogen inte längre är skog och går ihop för att köpa så mycket mark som möjligt. Kanske som lokala eller nationella insamlingar där intresserade bidrar med en slant. På de köpta markerna görs överenskommelser att skogen ska vara fredad från skadligt skogsbruk, och alla som vill får hjälpa till att bygga stigar för rekreation. Sedan kan vi cykla lyckliga tills vi dör.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Väldigt många människor har inte de resurserna. Och det handlar inte om liberal smörja som att de inte har försökt tillräckligt, jobbat tillräckligt eller drömt tillräckligt stort. Ensamstående föräldrar som är låginkomsttagare gör ett enormt arbete, till exempel. Utrikesfödda som försöker etablera sig. Sjukskrivna som har låg sgi. Personer som giggar eller vikarierar i vården. Det är många som gnetar på det bästa de kan, men ändå inte kan köpa vad de vill för en ingenjörslön. De kämpar för att få en dräglig tillvaro, men att köpa en cykel till en eller alla personer i hushållet för 10 000 är surrealism. Så att kalla det ett billigt intresse är relativt, som allt annat. Det kanske är värt att tänka på.
Struntprat. Alla människor har väl en årslön på banken? Minst.
 
Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Lider med dig, givetvis. Alla har inte tid att göra allt.
Tack ;-) Annars tycker jag att Pappas pengar förklarar det bra också, på sitt sätt:

1640880057732.png
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Människor tröttnar på att skogen inte längre är skog och går ihop för att köpa så mycket mark som möjligt. Kanske som lokala eller nationella insamlingar där intresserade bidrar med en slant.
det här tror jag faktiskt är en helt realistisk väg framåt. om folk kan köpa hästar för hundra tusen till sina barn kan de köpa ett hektar skog. två hundra pers, två hundra hektar. det blir ett fint reservat för återförvildande, kolbinderi och terrängcykling. det behöver bara organiseras i nån slags trovärdig stiftelseform.
 

jonte987

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
det här tror jag faktiskt är en helt realistisk väg framåt. om folk kan köpa hästar för hundra tusen till sina barn kan de köpa ett hektar skog. två hundra pers, två hundra hektar. det blir ett fint reservat för återförvildande, kolbinderi och terrängcykling. det behöver bara organiseras i nån slags trovärdig stiftelseform.
Detta har varit uppe. Någon har betalat för att det inte ska avverkas på 50 år uppåt landet.

Det hade varit väldigt intressant att få veta vad det kostar per år. Borde bli billigare om det är brant och jävligt.
Sen är frågan om skogen ska skötas eller inte. Om inte krävs det finansiering på 50-100 år. Gissar jag.

Nu tänker jag som sagt på brant och jävligt och så fort det blir lagligt att gräva så måste någon ta ansvar för säkerheten men den är en annan femma.
 

jonte987

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
I södra Sverige slogs nyligen prisrekord med ett genomsnittspris på 700 kr m3sk*

(men det står också att det i stort inte ökat så mycket)

2-4% avkastning.


Det dyraste borde bli 280 000 per år per hektar så det är dåliga nyheter? Men vad kostar rödgran i en backe?
 

aben

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
det här tror jag faktiskt är en helt realistisk väg framåt. om folk kan köpa hästar för hundra tusen till sina barn kan de köpa ett hektar skog. två hundra pers, två hundra hektar. det blir ett fint reservat för återförvildande, kolbinderi och terrängcykling. det behöver bara organiseras i nån slags trovärdig stiftelseform.
Det är nog här kruxet kommer in, att få dessa 200 pers att dra åt samma håll.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Eftersom all ved är slut i södra Sverige och priserna såklart följt med så är det ingen positiv utveckling för oss som gillar att träden står kvar.

En konsekvens av elpriset, det slår på bred front.
 

havet

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Att få människor att dra åt samma håll är inte alltför svårt, se bara på hur åsikter om gaffelvinklar eller tvådelat ändrats.

En möjlig process kan vara att någon startar en insamling för att köpa skog. Där förklaras att intentionen är att skogen som köps inte ska brukas, utan få stå kvar och vara skog i sin egen rätt. Bland annat är det bra för klimatet, den biologiska mångfalden, för djuren och för människorna som tycker om att röra sig i skogen. Det fastställs också att syftet delvis är att skapa fredade rekreationsmöjligheter för cyklister, men också för andra personer som tycker om att röra sig i skog bortom civilisationens grepp.

På marken som köps kan människor hjälpas åt att bygga stigar, eller binda ihop/förbättra befintliga. Med stora arealer i varierande terräng blir det möjligt med olika svårighetsnivåer och experiment som pågår samtidigt. Problemet är väl kanske att skogen i så fall kommer att ligga en bra bit från storstäderna, så intresserade får klippa stadsnavelsträngen och bli landsbygdsbor. Det kanske också är positivt, i och för sig. Ren luft i lungorna och skogsbryn i blick i stället för grå betong och avgaser.
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Det kan tänkas att Skogsstyrelsen har vissa synpunkter. Det finns en del lagar och förordningar att följa.
och det kan tänkas att de vill betala pengar för att stiftelsen ska röja stig för att främja friluftsliv.
 

Karl-Luis

Aktiv medlem
Framtiden för MTB?
Att cykla är inte dyrt, du får tumma på vad tillverkare har optimerat absolut men du kommer ha roligt oavsett, har tre cyklar en enduro/freeride hoj fs(2.5tkr) , en trail/xc ht(3.5tkr) och en pendel hoj(4tkr) . Totalt har alla tre kostat mej 10tkr.

Är ensamstående förälder och nrä jag började hade jag inte en en tusing att lägga på cykling men fick hjälp va cykelköket och flera forum medlemmar med tips och delar.
Har själv köpt, fixat och sålt säkert 7-8cyklar iår för att finasiera min cykling i delar och underhåll.

Det är kämpigt och tungt och jag önskar mej en lättare smidigare hoj men jag kommer ut övar och utmanar mej det gör det värt allt.
 
Topp