Från hardtail till min första fs

hiawatha

Medlem
Som rubriken lyder tänkte jag framöver skaffa mig en fs, men kan överlag ganska lite om vilka modeller som finns, känns som något nytt spännande dyker upp varje gång man kikar så ställer denna urvattnade fråga här :)

Har idag en Stanton Switchback som är riktigt trevlig, men efter att ha testat fs i Hestra så blev jag såld. Jag använder hojen dagligen men runt hemmet blir det mycket lek och stoj på både asfalt och Stig så jag är lite rädd för att en renodlad endurocykel skulle dämpa skojfaktorn lite väl. Är glad för att träna bunnyhops och manuals. Har tyvärr varken platsen eller pengarna annars hade jag nog behållt switchbacken också.
Är glad för längre cykelturer så får gärna vara trampeffektiv också, men pressar inga tider med Strava. Har läst mig till att Kona process 134 är en rolig hoj med ganska korta kedjestag, andra saker som reach osv har jag sämre koll på vad som gäller.
Finns det andra roliga alternativ som ”allround” cykel?

hiawatha

Medlem
Ingen?
Har förstått på diverse tester att Trek remedyn är ett säkert kort, poppig och lekfull trots rejäla slaglängder.
Kanske inte ska underskatta tillgången till en lokal Trek-åf heller.
Någon som testat eller har en?

skier

Aktiv medlem
beror ju lite på hur mycket slaglängd du tycker att du behöver men YT Izzo, Norco Optic och Orbea Occam är tre cyklar som jag tycker verkar trevliga.

Rutbritt

Aktiv medlem
Som rubriken lyder tänkte jag framöver skaffa mig en fs, men kan överlag ganska lite om vilka modeller som finns, känns som något nytt spännande dyker upp varje gång man kikar så ställer denna urvattnade fråga här :)

Har idag en Stanton Switchback som är riktigt trevlig, men efter att ha testat fs i Hestra så blev jag såld. Jag använder hojen dagligen men runt hemmet blir det mycket lek och stoj på både asfalt och Stig så jag är lite rädd för att en renodlad endurocykel skulle dämpa skojfaktorn lite väl. Är glad för att träna bunnyhops och manuals. Har tyvärr varken platsen eller pengarna annars hade jag nog behållt switchbacken också.
Är glad för längre cykelturer så får gärna vara trampeffektiv också, men pressar inga tider med Strava. Har läst mig till att Kona process 134 är en rolig hoj med ganska korta kedjestag, andra saker som reach osv har jag sämre koll på vad som gäller.
Finns det andra roliga alternativ som ”allround” cykel?
Om du tänker sälja switchbacken är jag intresserad! Skicka ett pm isf!
Mvh

hiawatha

Medlem
Ja, detta med slaglängd är en jobbig fråga.
Hade klarat mig fint med 120/120 för det mesta antagligen, men tråkigt att vara så pass begränsad ändå.
IzzoN tycker jag verkar riktigt fin, utöver småsaker jag inte gillar med den, men petitesser egentligen.
Frågan är om man ens kommer åt en längre?
Switchbacken kommer jag behöva sälja om detta ska gå igenom med min sämre hälft som inte tycker att 2 cyklar få bo i vår hall :/
Pratade med min åf igår, slår man till nu så får man hojen i mitten av november.
Kan tillägga att jag provade en Fuel ex 8 -20 häromdagen, tror jag vill köra vidare på 27,5 dock annars fin hoj tycker jag.

hiawatha

Medlem
5010 är riktigt fin! Den och ibis mojo ligger högt på önskelistan men dom kostar ju skjortan!
har egentligen ingen budget men vill nog inte gå mycket längre än 36-37 där omkring.
Airdrop har jag aldrig spanat in, skall ta en titt 👍

Genilös

Aktiv medlem
Gick själv från ht till scott spark med 120mm slag och mkt trampeffektiv.
Köpte en fuel ex 8 i början av sommaren just för att inte känna mig begränsad av 120mm när man vill leka lite mer.
Visst är den lite tyngre å trampa med men tycker resten väger upp förutom på helt plant.

hiawatha

Medlem
Intressant test, men tycker detta är desto mer intressant egentligen, låter som en riktig fullträff - https://enduro-mtb.com/en/trek-remedy-8-review/

Har provat en Fuel ex8 xt från -20 och tycker den är grym! Det enda som stör mig lite är hjulen, tror jag personligen uppskattar 27.5 mera när man fjantar runt med det är säkerligen en vanesak.

occepocke

Medlem
Jag har en HT Vitus seniter köpte en yt jeffsy 2017 med 150/150 tyckte de blev lite för mycket slag för hemma stigen. Varje gång jag gick tillbaka tillbaka till HT så kändes den mycket livligare poppigare!
Slutade med att jag sålde jeffsyn.
Beror ju på vart man åker men tror de är lätt att man blir carried away.
Har ju såklart också med åkstil och hur länkaget är med, Men för min del vill jag hitta någon sweetspot tänker att den ligger 120-140.

hiawatha

Medlem
Tror också det förnuftiga är en kortslagig 29” egentligen, men vill ta ett större kliv. Tror Remedyn tex är mera ”Trailhoj” än jeffsyn trots liknande slaglängd. Vill kunna ge mig på lite värre drops etc framöver och vill tro att mera slaglängd gynnar en halvkass cyklist :)

jonte987

Aktiv medlem
Remedyn är väl full enduro och nya Jeffsey är nog inte långt efter.

Fuel Ex är det nog som gäller om det ska vara trail hoj. Eller nukeproof reactor som säljs in som park ready trail hoj.

hiawatha

Medlem
Nej jag tror inte tanken bakom den är full enduro hoj, snarare en trailhoj med extra gung medans Trek’s slash är renodlad enduro-hoj.

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad som gör en cykel till trail istället för enduro om vi pratar 160/150mm och uppåt. Troligen att tillverkaren har en annan hoj som de kör i EWS eller vad är det som avgör?

larsaw

Aktiv medlem
YT och Norco får du välja bort eftersom dom inte säljer lösa ramar (väl?), Trek som ramset går att få tag på (oftast via Finland) men kostar skjortan... Men allt beror ju på din budget och det finns ju numera ganska många boutique märken som skulle fungera. Dessutom din Switchback är väl 27.5"? Då går mina vanliga rekommendationer om Commencal Meta TR bort. Som tidigare tipsats om kan du kika på SC 5010 eller Kona Process 134, sen finns ju även Yeti 140 men då snackar vi ännu lite mer $$$$ än vad en SC kostar. Airdrop Edit tror jag du kommer tycka är för plush, men Bird Aeris 120 eller 145 kan nog passa: https://www.bird.bike/product-category/shop/framesets/

erolwi

Aktiv medlem
Tror också det förnuftiga är en kortslagig 29” egentligen, men vill ta ett större kliv. Tror Remedyn tex är mera ”Trailhoj” än jeffsyn trots liknande slaglängd. Vill kunna ge mig på lite värre drops etc framöver och vill tro att mera slaglängd gynnar en halvkass cyklist :)
Dirtpojkarna gör ju hyfsade dropp på 100 mm slag. MacAskill hoppar ju utför en och annan grej med 120mm. Kortare slag kanske fostrar en halvkass cyklist till bättre teknik?

Genilös

Aktiv medlem
För min del gäller raka motsatsen. Är väl vad man kan kalla en halvkass cyklist som försöker bli bättre. Kan säga att jag kände mig jävligt tacksam för lite mer slaglängd senast igår på ett drop som kanske var lite över min tekniska förmåga.
Fs med lite mer slag än 100-120 låter mig prova på nya saker med mer självförtroende

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Jag tror du är rätt ute med en Remedy.

Har inte provat men tanken enligt Trek är att Slash är kompromisslös tävlingsmaskin, fokus är så snabbt som möjligt. Remedyn har fokus hopp, lek och skoj. Recensioner speglar detta tydligt tycker jag.

Jag kikade själv på Remedy men landade på en Canyon Spectral som är samma typ av hoj. Anledningen var helt enkelt att inga Trekåterförsäljare i Östergötland tog hem Remedyn vilket i princip betydde att jag var tvungen att köpa den som postorder hoj för samma pris som en butiksköpt hoj.

Min ringa uppfattning är att en hoj med lite slaglängd är snällare när man börjar hoppa lite. En sned landning på en HT gör att bakändan liksom sparkar snett lite, på en ordentligt dämpad märks det knappt. De som är duktiga hoppar oftast stelt bak med lite slaglängd fram. Det betyder inte att det är lättare att börja med.

jonte987

Aktiv medlem
Absolut. Jag kör själv en "tävlings" enduro av ungefär den anledningen. Gissar att den är betydligt mer förlåtande än spectral men tveksamt om alla skulle säga att den är roligare.

Jag hittar bara inte exakt vad som gör remedy roligare - utom hjulstorleken. Den har inte ens kortare cs verkar det som.
Sen är det inte säkert roligare betyder mer förlåtande när det gäller långslagiga "trailhojar". Tvärtom brukar traktor känsla vara det som anses tråkigt.

hiawatha

Medlem
Jag förstår mig inte på det heller, är väl några mått där i grafen som jag inte fattar. Men test efter test nämner just hur rolig den är, och i många fall att den inte hänger med dom renodlade enduro-hojarna utför pga geon, gaffelvinkel etc, utan sätter den någonstans i en egen kategori.
Larsaw, det stämmer att switchbacken är 27.5, men planen är att köpa en komplett hoj.
Edit. Bird hojarna har jag spanat in ett tag, ser riktigt fina ut. Gillar Aether7 skarpt!

jonte987

Aktiv medlem
Jag förstår mig inte på det heller, är väl några mått där i grafen som jag inte fattar. Men test efter test nämner just hur rolig den är, och i många fall att den inte hänger med dom renodlade enduro-hojarna utför pga geon, gaffelvinkel etc, utan sätter den någonstans i en egen kategori.
Larsaw, det stämmer att switchbacken är 27.5, men planen är att köpa en komplett hoj.
Edit. Bird hojarna har jag spanat in ett tag, ser riktigt fina ut. Gillar Aether7 skarpt!
Remedyn bråkdelen brantare och kortare än slash.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Jag har också funderat ganska mycket på vad som gör en hoj rolig. Just min spectral känns kortare än andra hojar jag haft trots att den faktiskt är något längre. Den känns smidigare. Kedjestagen är lika så det bör inte vara det.

Stor slaglängd gör att jag behöver förkomprimera fjädringen lite innan jag hoppar på mindre stenar rötter. Detta har jag inte behövt på hojar med mindre slaglängd. Det gör att den är lite mindre ”spontant lekfull” Förkomprimerar jag inte äter fjädringen upp de små roliga hoppen.

occepocke

Medlem
Så här skriver enduro-mtb om fun factor: "This aspect mainly comes down to the suspension. How much pop does it have, does it suck up the rider’s input or is it supportive, and how agile and direct is the bike?" Så de är ju typ vad du beskriver.

jonte987

Aktiv medlem
Nja, möjligen roligare med en brant(nja) cykel med små hjul. Mer förlåtande tvivlar jag starkt på.

enduro-mtb verkar hålla med om att remedy är mer trail - om vi antar att skalan är absolut. Varför är fortfarande oklart för mig. Båda är nåt enormt roliga och poppiga :) (samma höga poäng på fun-factor)

moros

Aktiv medlem
Någon har har några erfarenheter av Specialized Status 140/160?
Rätt pris, komponenter och mullet!

hiawatha

Medlem
Gällande storlekar på just remedyn känns det lite skumt. Cykeln har ju lite kortare reach och jag hamnar i slutet på en M/L och i början på L skalan.. Någon som har insikt i detta?
Fuel exen jag testat var en M/L och det kändes inte fel direkt.

hiawatha

Medlem
Har ringt lite olika åf under dagen och verkar som att jag får vänta till april-maj för att kunna lägga vantarna på en.. Finns det någon som vet om en åf som råkar ha en L i lager?

hiawatha

Medlem
Dags att uppgradera läget! Fick en schysst deal av en nära släkting och kunde faktiskt inte säga nej. Så det blev (åtminstone för stunden) en Trek Fuel ex 8 -20 med XT drivlinan. Gått 100 mil pendling så ser jäkligt fräsch ut! Har inte hunnit testa den för mycket på hemmaplan men har trampat runt på den förr. Vet inte vad jag tycker om varken knock block eller 29” men det rullar ju på rätt bra när farten är uppe!
Väldigt bekväm på Stig.
ECBAD619-0892-4C49-82A1-C2D8A24830E8.jpeg
447A2A59-0020-428E-A3E3-0D3834D6ABBE.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer