Från löpning till cykling. MTB eller LVG?

Jojjzter

Ny medlem
Hej!

Jag har löptränat en del för att hålla formen och konditionen uppe men en skada i foten gör att det inte går lika bra som innan. Jag har tagit fram min gamla mountainbike som jag köpte för 2000kr på blocket för några år sedan, den är för liten för mig men jag satte på ett lite bredare styre från biltema och lite tunnare däck och cyklade till jobbet en dag ( 3 mil ).

Jag har tänkt att införskaffa mig en riktig cykel nu av lite kvalitet. Dock är frågan vad jag ska börja med för cykel? Ska jag fortsätta med mountainbike för att få min motion och kan ha cykeln mer allround eller är det bättre att införskaffa sig en racer / gravel ? Jag bor på landet och det finns en del skogsstigar för MTB runt här, även landsvägar.

Inget lätt fråga för er att svara på kanske men vad tror ni jag får roligast och mest nytta med? Har inte riktigt råd att köpa två cyklar nu. Har även möjlighet att leasa en cykel från jobbet till ganska förmånligt pris. (Greenbenefits)

Tacksam för lite tips / råd till en amatör :)

BJS

Aktiv medlem
En racer/cross/gruscykel är rätt universel och en bra kompiss till det mesta. Är det rena fina vägar då är racer roligare.

MagerValp

Aktiv medlem
Ju mer tekniskt och stökigt underlaget är, desto roligare blir det med en mtb. Grusvägar och traktorstigar är roligare på en gravel.

Sedan vad det gäller träningen så beror det väl lite på vad du gillar och vad du är ute efter. Teknisk cykling på mtb är extremt fysiskt och intensivt på ett sätt som jag inte upplever att landsvägscykling är, men det kanske är min fördom som ickepraktiserande. Landsvägsträning fokuserar på uthållighet, hastighet och distans på ett helt annat sätt.

GoranS

Aktiv medlem
Ju mer tekniskt och stökigt underlaget är, desto roligare blir det med en mtb. Grusvägar och traktorstigar är roligare på en gravel.

Sedan vad det gäller träningen så beror det väl lite på vad du gillar och vad du är ute efter. Teknisk cykling på mtb är extremt fysiskt och intensivt på ett sätt som jag inte upplever att landsvägscykling är, men det kanske är min fördom som ickepraktiserande. Landsvägsträning fokuserar på uthållighet, hastighet och distans på ett helt annat sätt.
Det beror ju lite på hur man kör lvg och hur terrängen är. Om man är en grupp hyggligt jämnstarka som i terräng med många inte så långa backar cyklar och attackerar varandra hela tiden och verkligen skiter i taktiken och bara gasar så upplever jag att det kan vara väldigt jobbigt med ständigt varierande intensitet och många högintensiva inslag.

Sen tror jag också att det kloka är att fundera på vad du gillar. Triggas du av att ha lite trixig terräng och försöka klara av att cykla i den/att cykla i den på ett effektivt sätt så är MTB garanterat det du ska satsa på. Tycker du å andra sidan att rötter och stenar är otrevliga saker så är det nog snarare någon form av bockstyrecykel som gäller. Om det är racer, gravel, eller ngt annat beror på vilket underlag du tror att du kommer att hålla dig till huvudsakligen.

glitch

Aktiv medlem
Sen ska du väga in dina lokala förutsättningar. Har du skog och stigar utanför dörren, eller rentav en massa glest trafikerade bilvägar? Den roligaste cykeln blir den du cyklar mycket på och där spelar förutsättningarna in. En fin mtb är kanske inte så kul om den används sällan för att det är långt till närmsta skog. En fin racer är rätt trist om man inte cyklar på den för man har en lång transport ut ur stadsmyllret.

Jon

Aktiv medlem
Mtb ligger närmare löpningen iaf. om du springer i skogen. Blir lite som att sprinnga fast man hinner längre och får uppleva/se mer på en timme. Lvg är ofta mer "malande" typ löpning på asfalt. Sen finns ju mellantinget gravel, då kan du cykla allt från asfalt-grusväg-lätt stig.
Hade jag bara fått välja en cykel så blir det mtb. Har själv en mtb som bara går i skogen/terrängen och en gravel med dubbla hjulpar, ett för gravel och ett för lvg.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror att en gravel eller cross är ett bra val. MTB är jättekul men en cross är mer mångsidig om man blandar asfalt, grus och enklare stig. Jag upplever det är enklare att hitta trevliga rundor enklare genom att blanda asfalt och grus och lite stig om man vill. Bor man på landet brukar det finnas fina möjligheter till både grus och asfalt. För mig tog det lite längre tid att ha kul på MTB eftersom jag upplever det krångligare att hitta bra rundor.

glitch

Aktiv medlem
Jag tror att en gravel eller cross är ett bra val. MTB är jättekul men en cross är mer mångsidig om man blandar asfalt, grus och enklare stig. Jag upplever det är enklare att hitta trevliga rundor enklare genom att blanda asfalt och grus och lite stig om man vill. Bor man på landet brukar det finnas fina möjligheter till både grus och asfalt. För mig tog det lite längre tid att ha kul på MTB eftersom jag upplever det krångligare att hitta bra rundor.
Tillbaka till min poäng om att väga in vad man har närmast. När vi är på landet tar jag bara racern och graveln med mig - grus och asfalt finns massor men inga bra stigar. Hemmavid blir det oftare mtb eller grus för det är så tröttsamt att behöva cykla ut ur stan för de finare lvgrundorna.

fiskarn

Aktiv medlem
Tillbaka till min poäng om att väga in vad man har närmast. När vi är på landet tar jag bara racern och graveln med mig - grus och asfalt finns massor men inga bra stigar. Hemmavid blir det oftare mtb eller grus för det är så tröttsamt att behöva cykla ut ur stan för de finare lvgrundorna.
Ja. Bor man på landet finns ju ofta möjligheter till grus och asfalt, kanske ofta båda.

Sulfaten

Aktiv medlem
Jag har bara utrymme för en cykel. Jag valde en helstel mtb, för då har jag möjlighet att välja stigar ute i Hellas, samtidigt som jag kan dra ut och bikepacka. Men jag gillar mer ställningen man sitter i på en MTB framför cykel med krullstyre. Har provat, men är inte riktigt bekväm med ett ekipage där näsan är den främsta punkten.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har bara utrymme för en cykel. Jag valde en helstel mtb, för då har jag möjlighet att välja stigar ute i Hellas, samtidigt som jag kan dra ut och bikepacka. Men jag gillar mer ställningen man sitter i på en MTB framför cykel med krullstyre. Har provat, men är inte riktigt bekväm med ett ekipage där näsan är den främsta punkten.
Jag har näsan längre bak än framhjulet, men så är jag ju inte heller superaero. Näsan är inte ens främsta kroppsdelen utan det är händerna.

Sulfaten

Aktiv medlem
Jag har näsan längre bak än framhjulet, men så är jag ju inte heller superaero. Näsan är inte ens främsta kroppsdelen utan det är händerna.
Nu är det nog snarare så att det kändes som att näsan var längst fram när jag provade kompisens cyclocross, troligtvis för att jag inte är det minsta van med krullstyre.

GoranS

Aktiv medlem
Nu är det nog snarare så att det kändes som att näsan var längst fram när jag provade kompisens cyclocross, troligtvis för att jag inte är det minsta van med krullstyre.
Jo, tramsade bara lite (är ju t.o.m. fredag).

Minns första turerna jag cyklade när jag köpt min första racer och hur det kändes som jag nästan skulle riskera att falla framåt och kraschlanda på näsan.

Freddie L

Aktiv medlem
Men vänta nu, det är väl på "landet" som stigarna finns (och asfalt och grus). Annars är ni på fel "landet". ;-)
Ett sidospår, men TS har väl fått alla svar han behöver, så nu gör vi vad vi vill med tråden!?!

Jag bor i medelstor svensk stad, här finns det ett nätverk av stigar som uppkommit pga att invånarna rör sig i naturen. Det finns även en del Mtb-specifika stigar/banor med byggda inslag eftersom vi har en liten cykelcommunity. När jag bodde i Göteborg upplevde jag att stignätverket var ännu tätare. När jag åker på semester ut i obygden saknas de där nätverket oftast upplever jag, det kan vara nån enstaka stig, men oftare grusvägar, skogsmaskinspår och skoterleder.
Jag driver tesen att MTB är roligast i (anslutning till) stan! :-)

fiskarn

Aktiv medlem
Ett sidospår, men TS har väl fått alla svar han behöver, så nu gör vi vad vi vill med tråden!?!

Jag bor i medelstor svensk stad, här finns det ett nätverk av stigar som uppkommit pga att invånarna rör sig i naturen. Det finns även en del Mtb-specifika stigar/banor med byggda inslag eftersom vi har en liten cykelcommunity. När jag bodde i Göteborg upplevde jag att stignätverket var ännu tätare. När jag åker på semester ut i obygden saknas de där nätverket oftast upplever jag, det kan vara nån enstaka stig, men oftare grusvägar, skogsmaskinspår och skoterleder.

Jag är ganska mycket landsbygdsromantiker men jag tror du har helt rätt. Jag bor i utkanten av en ganska liten ort och här finns rätt ok med stigar. Men kommer längre bort blir det svårare och är som du säger är det säkert bättre nära större städer. Därför kommer man fram till det för den oinvigde kanske något paradoxala att bor man på landet är en landsvägscykel bättre och för stadsbor är en MTB mer användbar.

glitch

Aktiv medlem
Inte alltid, jag bor på landet, och lastar ofta cykeln i bilen och åker in till stan, för att det finns bättre stigar där 😅
Stigar kräver ju att någon trampar upp dem. På landet är det inte sällan brist på stigar just för att det inte finns en massa glada motionärer som håller stigarna i liv :)

MarcusL79

Aktiv medlem
Själv löpare som älskar att cykla och haft en låååångvarig fotskada med två operationer. Cyklade mest landsväg från början (30-90min men hårt). Måste varva löpning/cykel för att hålla mig skadefri nu och väljer då uteslutande Mtb för att det är så väldigt mycket roligare och tränar hela kroppen på ett helt annat sätt. Påminner mer om löpning som @Jon säger i upplevelse och muskulärt. Som löpare skulle jag säga att jag har mer nytta av MTB träning än racer.
Mtb är snällare mot min fot och kan köra klart hårdare där utan att få ont (har plattpedaler). MTB blir verkligen bara roligare och roligare för varje gång i takt med att man utvecklas.

MTB kräver dock betydligt mycket mer tvätt/underhåll/service i både tid och pengar än vad racer gör. MTB är mer en löpande kostnad medan racern är mer av en engångskostnad som inte kräver alls samma underhåll.

Med racer/gravel har man ju stora fördelen att man även kan ha dem mer till transport. Alla har sin charm. Jag gillar egentligen malandet och det mer enformiga med racer men väljer ändå Mtbn före.

Men som flera andra sagt, det beror också mycket på hur man bor.
Har du möjlighet att låna för att prova är det en klar fördel.

Lycka till!

Jon

Aktiv medlem
Angående: Stigar på landet vs. stan. Tror att det kan vara så att stigarna på landet är svårare att hitta, de ligger kanske utspridda på ett större område (inte som ett nysta i en skogsdunge). Men stigar finns det nog gott om, iaf. där jag bor (Båstad).

fiskarn

Aktiv medlem
Angående: Stigar på landet vs. stan. Tror att det kan vara så att stigarna på landet är svårare att hitta, de ligger kanske utspridda på ett större område (inte som ett nysta i en skogsdunge). Men stigar finns det nog gott om, iaf. där jag bor (Båstad).
Så kan det nog va i viss mån men finns mycket stigar som är för dålig trafik på för att de ska va tillräckligt bra att cykla på tycker jag. Sen är väl inte Båstad kommun så glesbefolkad kanske?

GoranS

Aktiv medlem
Själv löpare som älskar att cykla och haft en låååångvarig fotskada med två operationer. Cyklade mest landsväg från början (30-90min men hårt). Måste varva löpning/cykel för att hålla mig skadefri nu och väljer då uteslutande Mtb för att det är så väldigt mycket roligare och tränar hela kroppen på ett helt annat sätt. Påminner mer om löpning som @Jon säger i upplevelse och muskulärt. Som löpare skulle jag säga att jag har mer nytta av MTB träning än racer.
Mtb är snällare mot min fot och kan köra klart hårdare där utan att få ont (har plattpedaler). MTB blir verkligen bara roligare och roligare för varje gång i takt med att man utvecklas.

MTB kräver dock betydligt mycket mer tvätt/underhåll/service i både tid och pengar än vad racer gör. MTB är mer en löpande kostnad medan racern är mer av en engångskostnad som inte kräver alls samma underhåll.

Med racer/gravel har man ju stora fördelen att man även kan ha dem mer till transport. Alla har sin charm. Jag gillar egentligen malandet och det mer enformiga med racer men väljer ändå Mtbn före.

Lycka till!
Jag upplever att ståcykling på lvg är mer löplikt än sittande cykling, i synnerhet om det handlar om längre partier stående och man ser till att hålla skaplig kadens. Och då handlar det förstås om uppförsbackar. Blir det brytande känns det mer som det borde påminna om trappmaskiner (eller vad de nu kallas) på gymmen.

BJS

Aktiv medlem
Är inte framhjulet längre fram än näsan är det

För lite folk ger få stigar. Ökar vi mängden rådjur får vi kanske fler rådjursstigar? Men ryktesvis ockdå mer fästingar... svårt val

Marklyft

Aktiv medlem
Kan tänka mig att det också är skillnad på landsbygden kring Båstad, och den Norrbottniska landsbygden där jag bor.
Skogbilsvägar och averkningsvägar finns det gott om, men nästan inga mindre stigar som är roliga på MTB.

DanielS

Aktiv medlem

Bra skrivet, jag är nog främst en löpare men cyklar både lvg och mtb. Jag kan inte avgöra vad som är bäst komplement.. Mtb blir lite mer av intervall-karaktär medan lvg blir lite mer distans/långpass om man ska dra paralell till löpningen.

En av de största fördelarna med löpning är enkelheten, bara att snöra på sig skorna och sticka iväg. För mig är det lite lättare att komma iväg på lvg. Mtb:n kräver lite mer utrustning: kanske skydd, transport till stig på tunga däck, lite mer research för att hitta rundor som blir bra träning. Efter rundan så ska det ofta tvättas och smörjas.

glitch

Aktiv medlem
Kan tänka mig att det också är skillnad på landsbygden kring Båstad, och den Norrbottniska landsbygden där jag bor.
Skogbilsvägar och averkningsvägar finns det gott om, men nästan inga mindre stigar som är roliga på MTB.
På ön där vi har landställe bor det runt tusen personer året runt. Ön är runt 3 mil lång och 5-6 km bred sol bredast. Massor med potential men ingen rör sig utanför de anlagda grusvägarna som förbinder de gamla bondgårdarna och jordbruken / jakttornen. Förflyttning sker helst med valfritt motorfordon. Det finns ett par kortare vandringsstigar, de gångerna jag har cyklat / gått / sprungit på dem har de knappt gått att urskilja längre. De bästa och roligaste stigområdena jag cyklat har alla legat runt en tätort.

glitch

Aktiv medlem
Viltstigar brukar vara okej att cykla på.
Finns inga viltstigar att cykla på tyvärr. De är alldeles för glest trafikerade. Djuren är dåligt tränade här och har inte vett att trampa upp ordentligt. Tror även rådjuren är lata häromkring och tar grusvägarna ;-)

Topp