Från stel till dämpad gaffel - hilfe..

bite

Ny medlem
Hallå

Jag funderar på att uppgradera min snart 20 år gamla Stumpjumper och sätta dit en dämpad gaffel. Självklart är det ett alternativ att tjacka ny cykel - men att få en som är lika lätt kommar att kosta en fömögenhet - så alternativet är att trixa dit en ny gaffel. Men den stela gaffeln som sitter på idag är kurvad/svängd och sätter jag dit en dämpad (som givetvis är rak) kommer ju geometrin att ändras, och därigenom hur min kära gamla trokänare kommer att uppföra sig. Är det någon som har erfarenhet av denna typ av byte?? Mycket tacksam för lite guidning,
/ BT..

plumse

Aktiv medlem
Du har en offset på dämpade gafflar också, precis som på en stel gaffel så ur det hänseendet kommer hojen uppföra sig likadant. Avståndet mellan hjulaxeln och nedre styrlagret kommer däremot ganska säkert skilja en smula och det påverkar geometrin. Hur mycket beror på hur stor skillnaden är mellan din gamla och din nya gaffel. En skillnad på 20mm brukar aldrig ställa till några konstigheter.

Sidde

Medlem
20 år... Har den a-head styrlager eller gängat?
Kan väl vara lite knepigt att hitta en kvalitetsgaffel till gängat?

onegear

Aktiv medlem
Sidde skrev:
-------------------------------------------------------
> 20 år... Har den a-head styrlager eller gängat?
> Kan väl vara lite knepigt att hitta en
> kvalitetsgaffel till gängat?
Det är säkert gängat lager,men har man tur så är det en 25,4 styrstam för gängat då passar iaf 1 1/8 ahead lager i ramen.(oftast)Då kan man byta lager,gaffel och styrstam till dagens grejer.Men jag tror att med en sån gammal hoj så blir det även med den lägsta av gafflar en rätt seg geometri då fram änden kommer att bli minst 5-10 cm högre än med orginal gaffeln.Börjar tom. att bli svårt att hitta en vettig gaffel med v-bromsfästen på...Då blir det att byta broms ifram också...

JPL

Aktiv medlem
bite skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir en ny hoj istället...

Så utomordentligt happy-korrekt! :)

/JPL

captain8track

Ny medlem
Du måste ha en gammal dämpargaffel om det där ska bli bra, En mag 21a vore kanon eller något annat gammalt spektakel.

kan du inte lägga upp en bild på Stumpjumpern, vore kul!

Topp