Från Stockholm till Abisko o tillbaka

CalamityCookie

Ny medlem
Hej.
Jag och en polare hade tänkt utmana oss själva med att cykla från Stockholm till Abisko och sen tillbaka.
Planen är att cykla längst kusten upp sen längre in i Sverige påvägen ner.

Vad kan vara viktigt att ta med och tänka på?
Och hur länge för vi uppskatta att det tar att cykla dit? (vi gissade på 5-6 dagar)
Om det finns nån som kan guida till bra cykelvägar, Google map visar majoriteten E4 men nått säger mig att det inte vore bästa rutten?

Tack på förhand!

desmo

Aktiv medlem
Kan vara värt att titta på LoSS vägvag genom Sverige. Passerar inte Stockholm men ni får väl skarva lite. https://sverigetempot.wordpress.com/length-of-sweden-sverigetempot_en/

Ang tid så är det individuellt. Hur mycket packning? Hur många timmar cykling? Hur mycket gillar ni att plåga er? Med touringpackning, lite "lagom" dagsetapper, och med viss cykelvana skulle jag räkna med ca 10 mil per dag. Med minimal packning, självplågeri och mycket cykelvana så är kanske 30-40 mil per dag möjligt.

andben

Aktiv medlem
Hej.
Jag och en polare hade tänkt utmana oss själva med att cykla från Stockholm till Abisko och sen tillbaka.

Och hur länge för vi uppskatta att det tar att cykla dit? (vi gissade på 5-6 dagar)
Om det finns nån som kan guida till bra cykelvägar, Google map visar majoriteten E4 men nått säger mig att det inte vore bästa rutten?

Tack på förhand!
5-6 dagar är nog för lite, skulle tro att 9-10 är mera rimligt om ni är tränade för det är trots allt 140 mil från Stockholm till Abisko och jag antar att ni inte har följebil utan har packning på cyklarna.

CalamityCookie

Ny medlem
Kan vara värt att titta på LoSS vägvag genom Sverige. Passerar inte Stockholm men ni får väl skarva lite. https://sverigetempot.wordpress.com/length-of-sweden-sverigetempot_en/

Ang tid så är det individuellt. Hur mycket packning? Hur många timmar cykling? Hur mycket gillar ni att plåga er? Med touringpackning, lite "lagom" dagsetapper, och med viss cykelvana skulle jag räkna med ca 10 mil per dag. Med minimal packning, självplågeri och mycket cykelvana så är kanske 30-40 mil per dag möjligt.
Tack, ska kolla.

Packning ska vara minimal som möjligt, mest nödproviant, reservdelar och tält. (tält hammock)
Antal timmar cykling kommer nog variera, men att få in 5-10h per dag låter det rimligt?

Självplågeri är nått vi får stå ut med apropå det är en utmaning 😅
Om vi skulle cykla 20km/h skulle vi komma 20mil på 10H Men det är med konstant cykling.

CalamityCookie

Ny medlem
5-6 dagar är nog för lite, skulle tro att 9-10 är mera rimligt om ni är tränade för det är trots allt 140 mil från Stockholm till Abisko och jag antar att ni inte har följebil utan har packning på cyklarna.
Okej, ja vi hade tänk ha med oss all packning men försöka ha så lite som möjligt. mat, reservdelar, tält och vatten.

Hade tänkt planera att åka förbi mindre städer och fylla på vägen upp.

GoranS

Aktiv medlem
Du behöver något annat än google maps för att reka rutt för cykling. Gick in och tittade på ett ställe längs sträckningen den föreslog när jag valde Stockholm-Abisko och cykling:
1634380194507.png

Det där är ingen väg man vill cykla.

Ett populärt val för att hitta bra rutter verkar vara Komoot.

Själv rekar jag mina rutter med RideWithGPS där t.ex. OSMCycle ger en hygglig indikation om vad som är OK att cykla och vad som inte är det. Dock är jag klart mer noggrann i mitt undersökande av rutten än vad jag tror de flesta är (kollar typ alla vägsträckor med stickprov i streetview, kollar tveksamheter mot Stravas heatmap, etc.) så jag skulle gissa att om du inte gillar att tillbringa timtals med att reka rutt så är nog Komoot ett enklare alternativ.

andben

Aktiv medlem
Tack, ska kolla.

Packning ska vara minimal som möjligt, mest nödproviant, reservdelar och tält. (tält hammock)
Antal timmar cykling kommer nog variera, men att få in 5-10h per dag låter det rimligt?

Självplågeri är nått vi får stå ut med apropå det är en utmaning 😅
Om vi skulle cykla 20km/h skulle vi komma 20mil på 10H Men det är med konstant cykling.
10 h är på gränsen i en hel vecka, sen skall ni ju hem också. 5-7 h är mera lagom beroende på hur hård etappen är och ni måste ha ork att fixa med ordentlig mat och sovplats också och andra saker. Sen en dag med motvind och regn kommer dra ned på farten en hel del.

GoranS

Aktiv medlem
En mindre detalj i sammanhanget är att, om ni inte bor i norrförort till Stockholm, fundera på att börja med att ta pendeln ut ur stan. Detta förstås givet att ni inte har någon "fix idé" om att ha någon specifik punkt inne i stan som start/mål för er tripp.

De första milen ut från stan är typiskt cykelbanor och inte så roligt. Vill man testa navigeringskompetensen kan det dock vara bra. Jag skulle föreslå att ta pendeln till åtminstone Upplands-Väsby. På hemvägen kan man också hoppa på pendeln på slutet. Beroende på vad ni kommer för väg går det t.ex. att hoppa på i Bålsta, Upplands-Bro eller möjligen Kungsängen.

Nu låter det som ni har som ambition att primärt cykla sträckan och inte hålla på så mkt längre än nödvändigt. Om ni har ork skulle jag dock föreslå att försöka hitta lite intressanta saker längs vägen. Om inte annat kan de utgöra delmål under dagsetapperna. Kan vara vad som helst, en trevligt café att fika på, en liten avstickare på en kilometer till en plats med fin utsikt, någon intressant byggnad, etc. Jag tycker det är mentalt underlättande att om det på förmiddagen går tungt ha ett delmål två mil längre fram än att veta att jag har 15 mil kvar den dagen.

GoranS

Aktiv medlem
Google maps kan sættes til cykel
Bilden jag postade ovan är från en sträcka som google föreslog när jag hade valt cykel.
1634381288642.png

Pilmarkerade sträckan där streetview-bilden ovan är tagen från är 2+1-väg:
1634381368918.png

Är möjligt att det är lagligt att cykla där, men det är inget man vill göra. Så jag vidmakthåller att google maps är odugligt för ruttplanering för cykel om man vill ha en någorlunda vettig upplevelse.

CalamityCookie

Ny medlem
Du behöver något annat än google maps för att reka rutt för cykling. Gick in och tittade på ett ställe längs sträckningen den föreslog när jag valde Stockholm-Abisko och cykling:
Visa bilaga 518582
Det där är ingen väg man vill cykla.

Ett populärt val för att hitta bra rutter verkar vara Komoot.

Själv rekar jag mina rutter med RideWithGPS där t.ex. OSMCycle ger en hygglig indikation om vad som är OK att cykla och vad som inte är det. Dock är jag klart mer noggrann i mitt undersökande av rutten än vad jag tror de flesta är (kollar typ alla vägsträckor med stickprov i streetview, kollar tveksamheter mot Stravas heatmap, etc.) så jag skulle gissa att om du inte gillar att tillbringa timtals med att reka rutt så är nog Komoot ett enklare alternativ.
Haha ne jag gissade att E4 var ett no go. 😅

Okej då ska jag kolla på det. Tack!

Men det ska vara möjligt att cykla hela rutten till Abisko tror du?

Amenvafan

Aktiv medlem
Bilden jag postade ovan är från en sträcka som google föreslog när jag hade valt cykel.
Visa bilaga 518587

Pilmarkerade sträckan där streetview-bilden ovan är tagen från är 2+1-väg:
Visa bilaga 518588
Är möjligt att det är lagligt att cykla där, men det är inget man vill göra. Så jag vidmakthåller att google maps är odugligt för ruttplanering för cykel om man vill ha en någorlunda vettig upplevelse.
Skulle till 100% undvika E4:n. har själv cyklat Sthlm-Sundsvall längst med gamla landsvägarna utmed kusten…

tips är att planera egen rutt i valfritt program och samtidigt sitta med Google streetview för att få en uppfattning om hur vägen ser ut.
Jag själv kör ridewithgps, gratis och du har streetview funktionen inbyggd.

Bikzz

Aktiv medlem
Ja lägg ned en del research att kolla in vägvalet i förväg. Undvik helst stora vägar med mkt trafik, och 2:1 vägar. Men då blir det ju längre och omvägar oxo. Bra med däck som klarar en bit grusväg. Och kolla in ev längre sträckor utan affärer i förväg, så att man är förberedd på det och inte får slut på käk.

GoranS

Aktiv medlem
Haha ne jag gissade att E4 var ett no go. 😅

Okej då ska jag kolla på det. Tack!

Men det ska vara möjligt att cykla hela rutten till Abisko tror du?
Hm, lite osäker på vad du menar med frågan. Att det går att cykla till Abisko från Stockholm och tillbaka både rent fysiskt och vägnätsmässigt är det ju ingen tvekan om.

Om ni kommer att klara det beror ju på dels förberedelser och dels på om något skiter sig på vägen. Ju bättre förberedda desto mindre risk att det havererar på vägen. Beror ju även på hur mycket tid ni har på er. Ju mindre tid, desto större risk att ni pushar er så hårt att någon av era kroppar börjar bråka och ni därigenom tvingas avbryta.

Om det är möjligheten att följa kusten norrut du far efter så är jag inte säker. Vet att den sträckan diskuterats i samband med att folk vill cykla från nordligaste till sydligaste delen av landet, eller tvärtom. Jag minns inte exakt vad det landat i, men jag har för mig att det finns sträckor där man kan tvingas till grusvägscykling och även sträckor där man kan få göra någon sväng inåt land. Men jag ska låta det vara osagt. Eventuellt kan du försöka söka fram någon tråd här som behandlar ämnet. Var dock uppmärksam på att vägnätet ändras så är det en gammal tråd och någon vägsträcka anses OK där kan den ha byggts om till 2+1-väg och numera vara olaglig eller gravt olämplig att cykla på.

I övrigt håller jag med Amenvafan om att streetview är ett bra hjälpmedel. Tänk dock på att även där kan man ha en effekt av att googlebilen kanske åkte för ett antal år sen och vägnätet förändras. Så, kolla och dubbelkolla är rekommendabelt om man vill minska risken för obehagliga överraskningar. Och där kan Stravas heatmap vara ett alternativ. Om ingen verkar cykla en väg så är den sannolikt olaglig att cykla på.

desmo

Aktiv medlem
Visst var det en RR nyligen om någon som cyklade runt Bottenviken? Alltså Sverige+Finland? Det låter för mig som ett större äventyr än Abisko tur-retur. Men ts har kanske särskilda anledningar till sin resa. Någon med bättre minne och google-skills än mig som kan hitta den?

rois

Aktiv medlem
Hej.

Tack på förhand!

Stora vägar är pest att cykla på. Motorväg och motortrafikled är det dessutom förbjudet att cykla på. Småvägar är kul att cykla på, men då blir det längre. Botanisera i förväg på Google maps. Som angavs så finns den tydligen i cykelversion. Annars fungerar https://minkarta.lantmateriet.se/ bra. Vid en hastig blick ser det ut som det ut som om det blir långa omvägar för att undvika E4:an, så 5-6 dagar är optimistiskt. De få långturer som jag gjort har jag legat på 13-14 mil per dag, och då har det känts som jag bara cyklat, inget annat. Det var iofs länge sedan, och med en för ändamålet dålig cykel, och medelmåttig kondition.

GoranS

Aktiv medlem
Mycket möjligt. Jag var dock intresserad av det till min tråd med länkar till happy-RR:ar med utlandscykling. Får kanske göra ett nytt försök ikväll …

desmo

Aktiv medlem
Mycket möjligt. Jag var dock intresserad av det till min tråd med länkar till happy-RR:ar med utlandscykling. Får kanske göra ett nytt försök ikväll …
Jag förstår.
Kan också vara någon som skrivit en "RR" inne i en annan tråd. Eller något jag läst någon annanstans. Eller drömt.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har googlat på

site:happyride.se XXX

med XXX valt som ett antal olika städer längs finska Bottenvikskusten, både på svenska och finska. Jag hittar dock inget som verkar matcha din beskrivning.

Om man använder XXX=RR Finland får man upp ett antal Yeti-RR:er men inte heller något som matchar detta.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Kan ha missat när ni har tänkt göra detta men ha i åtanke att det är vinterföre och dåligt underhållna vägar några månader framåt uppe i norr

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Jag har googlat på

site:happyride.se XXX

med XXX valt som ett antal olika städer längs finska Bottenvikskusten, både på svenska och finska. Jag hittar dock inget som verkar matcha din beskrivning.

Om man använder XXX=RR Finland får man upp ett antal Yeti-RR:er men inte heller något som matchar detta.
Jag hittade!
Men det var visst på facebook. Vem postar där istället för happy? Tokig är världen!
Jag fattar inte hur jag kan länka till det specifika inlägget. Men det är i gruppen "Bikepacking Sverige", inlägget är gjort av Pär Hansson den 17e augusti. Inte så mycket text, några bilder, och rutten.

1634390151986.png

Aron

Moderator
Tidsplanen låter som andra påpekat lite väl optimistisk. Sträckan tar 15 h i bil, dvs två dagar. Jag har bilat hela E4, och förutom genom något enstaka samhälle, finns det inte en meter jag kan tänka mig att cykla.

Varför vill ni följa Östersjökusten? Om det är för vyerna lär ni bli besvikna. Skogen går ända ned till havet nästan överallt och det är få ställen där man får storslagen natur. De finns, men det är långt emellan. Jag hade hellre siktat in mig på älvdalarna, där är det vackert nästan hela tiden. De går visserligen från nordväst till sydöst, men med lite smart planering går det att skifta dalgångar ibland och på så sätt ta sig norrut.

Bikzz

Aktiv medlem
Att cykla A till B så fort som möjligt lockar mig inte alls. Mkt bättre att planera en fin väg med mkt att se och uppleva, och lite trafik. Sen kan man ju ta långa dagsetapper och pressa på ändå om man vill.

SvenC

Aktiv medlem
Jag har kört bil E4 mellan Uppsala och Piteå många gånger och det är inte en väg jag vill cykla på, och vad jag vet så finns det inte många alternativ utmed kusten. Jag skulle cykla sverigetempot vägen både upp och ner. Jag upplever det som två skilda vägar om man cykla åt olika håll.

kais01

Aktiv medlem
En mindre detalj i sammanhanget är att, om ni inte bor i norrförort till Stockholm, fundera på att börja med att ta pendeln ut ur stan. Detta förstås givet att ni inte har någon "fix idé" om att ha någon specifik punkt inne i stan som start/mål för er tripp.

De första milen ut från stan är typiskt cykelbanor och inte så roligt. Vill man testa navigeringskompetensen kan det dock vara bra. Jag skulle föreslå att ta pendeln till åtminstone Upplands-Väsby. På hemvägen kan man också hoppa på pendeln på slutet. Beroende på vad ni kommer för väg går det t.ex. att hoppa på i Bålsta, Upplands-Bro eller möjligen Kungsängen.
det där låter som ett icke-tips i mina ögon;)

det är väl hur smidigt som helst cykla från centrum till periferi i större städer; snart sagt alla cykelstråk är tänkta och konstruerade för detta. det är tvärförbindelserna som regelmässigt är krångliga.

för övrigt är kilometerräknande på stora vägar en nervdödande form av cykling. sök upp små vägar, och större upplevelser.

och låt det ta den tid det tar.

ooms

Aktiv medlem

det är väl hur smidigt som helst cykla från centrum till periferi i större städer; snart sagt alla cykelstråk är tänkta och konstruerade för detta. det är tvärförbindelserna som regelmässigt är krångliga.

för övrigt är kilometerräknande på stora vägar en nervdödande form av cykling. sök upp små vägar, och större upplevelser.

Ja, det går att cykla, men hur kul är det? De gånger jag cyklat till jobbet fr Uppsala till Kista är det roliga slut när man kommer till upplands-Väsby. Otaliga stopp av trafikljus och annat om man väljer körbanan, och/eller trängas med oförutsägbara vardagscyklister och gångare på GC-banorna.

GoranS

Aktiv medlem

Du får gärna posta en karta som visar rutten som går hyggligt närmaste väg till Upplands-Väsby från t.ex. Norrtull och som är navigeringsmässigt uppenbar. Delar utav den rutt jag använder på den sträckan är enkel men ett antal passager är inte direkt uppenbara hur det är tänkt att man ska cykla och det är i mina ögon absolut inte ”hur smidigt som helst”. Men, som sagt, har du en sådan rutt är jag väldigt intresserad då det skulle förhöja min cykelupplevelse de gånger jag cyklar dit.

Inte heller ut till Upplands-Bro tycker jag att det kan sägas gå hur smidigt som helst.

Och, precis som ooms, jag tycker inte det är ngn rolig cykling närmare stan och det är grunden för mitt förslag att skippa den tråkiga biten. Även om man inte fastnar på rödljus är det en trafikmiljö där man nästa. hela tiden måste vara väldigt koncentrerad för att det finns saker som kan dyka upp från alla möjliga håll eller att det är saker på vägbanan som man måste hantera.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
(ot) jo tvärförbindelser t ex häggvik-kista eller rotebro-stäket ställer till det, om man inte har en grusvägsduglig cykel och kan njuta av järvafältet eller hagaparken exempelvis.

från upplands väsby tar man gärna stråket längs gamla e4 in till helenelund, sedan järva krog eller hellre ulriksdal, sedan förstås hagaparken in till norrtull.

pendlar sedan några år sundbyberg-täby centrum, och det är en trevlig sträcka med många alternativa och fina vägar. går att cykla utan rödljus:)

tidigare körde jag spånga-stan, och även där finns många trevliga inslag, t ex via sjöarna i sundbyberg, sedan hagaparken, eller backiga småvägar längs ulvsundasjön in till kungsholmen eller rörstrandsgatan. om man skall ut till bro kör man åt andra håller via skälby och kungsängen, sedan längs gamla e18, till stor del via snabbåkt cykelbana. inte så kul, men bättre än t ex 55an mellan enköping och strängnäs bara för att ta ett synnerligen otrevligt exempel på landsvägsåka.

sträckan stockholm-abisko är full av liknande tvingande helvetiska sträckor. det är mycket lättare hitta genomgående trevliga vägar i södra delarna av landet.

Bsk

Aktiv medlem
Undvik E4-an till vilket pris som helst. Det går att hitta andra vägar som ersättning.

Även E10-an är tungt trafikerad.

desmo

Aktiv medlem
Nu är starten i Stockholm så det är kanske lite annorlunda. Men jag kan tycka det är lite spännande, lite omväxlande, att få cykla in i en stad efter många mil i enslighet. Men det kan såklart också vara stressande, farligt och irriterande.

hm

Aktiv medlem
Haha . Ska man cykla hemifrån till Abisko och tycker det är lättare att ta tåget ut ur stan är det väl lika bra att sitta kvar på tåget till Luleå eller vart det nu går för att slippa E4 också...

rois

Aktiv medlem
Haha . Ska man cykla hemifrån till Abisko och tycker det är lättare att ta tåget ut ur stan är det väl lika bra att sitta kvar på tåget till Luleå eller vart det nu går för att slippa E4 också...
Tåget fortsätter till Abisko, så problemet är löst. Lös en ToR Stockholm-Abisko-Stockholm. Och slipp alla cykelbekymmer.

GoranS

Aktiv medlem
(ot) jo tvärförbindelser t ex häggvik-kista eller rotebro-stäket ställer till det, om man inte har en grusvägsduglig cykel och kan njuta av järvafältet eller hagaparken exempelvis.

från upplands väsby tar man gärna stråket längs gamla e4 in till helenelund, sedan järva krog eller hellre ulriksdal, sedan förstås hagaparken in till norrtull.

pendlar sedan några år sundbyberg-täby centrum, och det är en trevlig sträcka med många alternativa och fina vägar. går att cykla utan rödljus:)

tidigare körde jag spånga-stan, och även där finns många trevliga inslag, t ex via sjöarna i sundbyberg, sedan hagaparken, eller backiga småvägar längs ulvsundasjön in till kungsholmen eller rörstrandsgatan. om man skall ut till bro kör man åt andra håller via skälby och kungsängen, sedan längs gamla e18, till stor del via snabbåkt cykelbana. inte så kul, men bättre än t ex 55an mellan enköping och strängnäs bara för att ta ett synnerligen otrevligt exempel på landsvägsåka.

sträckan stockholm-abisko är full av liknande tvingande helvetiska sträckor. det är mycket lättare hitta genomgående trevliga vägar i södra delarna av landet.
Om du menar att det där ska vara svar på min fråga är det alldeles för odetaljerat för att duga. Jag tror knappast att någon tar sig fr Norrtull till Upplands-Väsby problemfritt baserat på den navigationsinstruktionen.

kais01

Aktiv medlem
ja vill du cykla sträckorna får du väl efterforska lite. det är inte oframkomliga sträckor i amazonas precis.

hur gick det till för somliga före gps undrar man lätt. det är väl bara ut och hoja. fram kommer man alltid. påminner om när jag skulle hämta en bil i tyskland och cyklade 12 mil genom ruhrområdet med en ganska grov papperskarta. körde fel precis noll gånger.

ett trassel att faktiskt hålla reda på lite noggrannare är eventuella vägarbeten. och där hjälper ett flertal appar och gps-apparater föga.

GoranS

Aktiv medlem
ja vill du cykla sträckorna får du väl efterforska lite. det är inte oframkomliga sträckor i amazonas precis.

hur gick det till för somliga före gps undrar man lätt. det är väl bara ut och hoja. fram kommer man alltid. påminner om när jag skulle hämta en bil i tyskland och cyklade 12 mil genom ruhrområdet med en ganska grov papperskarta. körde fel precis noll gånger.

ett trassel att faktiskt hålla reda på lite noggrannare är eventuella vägarbeten. och där hjälper ett flertal appar och gps-apparater föga.
Personligen har jag cyklat sträckan ganska många gånger och har funnit en väg jag hittar och som jag hyggligt effektivt kan ta mig fram via. Dock innehåller den ett antal passager jag inte tycker är uppenbara och där jag verkligen inte upplever det som ”hur smidigt som helst”.

Då du påstår att du har en väg som just är ”hur smidigt som helst” tycker jag det är intressant hur du lyckas undvika de passager jag tycker är ”osmidiga” eller knöliga. Att då ge ett svar som är ytterst oprecist och sedan tycka att bristen på preciserande i ditt svar ska lösas av efterforskning från min sida gör att vi rimligen inte kommer längre.

Om du däremot ger ett konkret ruttförslag finns det möjlighet för mig att antingen inse att det finns en bättre rutt eller så kan jag förklara vad i ditt ruttförslag jag menar inte går ihop sig med beskrivningen ”hur smidigt som helst”.

kais01

Aktiv medlem
man kan ju alltid följa skyltarna längs cykelstråken. inte smidigast och bäst alla gånger, men man kommer ju fram.

att ta sig från centrala stockholm till upplands väsby eller nämnda upplands bro är nog lättare än att hitta vettiga cykelvägar resten av vägen till abisko?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer