Makten
Aktiv medlem
[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?
Har länge undrat varför så många (nästan alla?) kör med nästan samma tryck fram som bak i däcken, om vi snackar MTB. Detta är helt obegripligt av många anledningar:
#1: Ingen med rimliga skills cyklar med lika mycket vikt fördelat på framhjulet som bakhjulet. En vanlig siffra brukar kunna vara 40/60, vilket innebär att man med all rimlig logik bör kunna köra 67% av bakdäckets tryck i framdäcket.
#2: Händer och armar är rejält mycket känsligare för stötar och dålig ergonomi än vad fötterna är. Det är därför det finns hardtails, men inte hardnoses. Samma logik bör rimligen appliceras på däcktryck.
#3: Spårval och kontroll gör i regel att man har betydligt bättre uppfattning om var framhjulet hamnar än vad bakhjulet håller på med, vilket gör att bak är mer utsatt för punka och annat elände även om man justerar för viktfördelningen.
--------
Så, min fråga till alla er som kör "23 psi fram, 25 bak" och liknande, är: Har ni ens provat att köra mycket lägre tryck fram? Vad kom ni i så fall fram till? Om inte; varför inte?
Själv verkar jag hamna ganska precis på de där 67 procenten jag nämnde. Det är då jag känner att fram- och bakända kränger ungefär lika mycket. Ändå är det lite lättare att slå igenom bak på grund av övriga nämnda anledningar.
#1: Ingen med rimliga skills cyklar med lika mycket vikt fördelat på framhjulet som bakhjulet. En vanlig siffra brukar kunna vara 40/60, vilket innebär att man med all rimlig logik bör kunna köra 67% av bakdäckets tryck i framdäcket.
#2: Händer och armar är rejält mycket känsligare för stötar och dålig ergonomi än vad fötterna är. Det är därför det finns hardtails, men inte hardnoses. Samma logik bör rimligen appliceras på däcktryck.
#3: Spårval och kontroll gör i regel att man har betydligt bättre uppfattning om var framhjulet hamnar än vad bakhjulet håller på med, vilket gör att bak är mer utsatt för punka och annat elände även om man justerar för viktfördelningen.
--------
Så, min fråga till alla er som kör "23 psi fram, 25 bak" och liknande, är: Har ni ens provat att köra mycket lägre tryck fram? Vad kom ni i så fall fram till? Om inte; varför inte?
Själv verkar jag hamna ganska precis på de där 67 procenten jag nämnde. Det är då jag känner att fram- och bakända kränger ungefär lika mycket. Ändå är det lite lättare att slå igenom bak på grund av övriga nämnda anledningar.
Senast ändrad: