[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?

Makten

Aktiv medlem
Har länge undrat varför så många (nästan alla?) kör med nästan samma tryck fram som bak i däcken, om vi snackar MTB. Detta är helt obegripligt av många anledningar:

#1: Ingen med rimliga skills cyklar med lika mycket vikt fördelat på framhjulet som bakhjulet. En vanlig siffra brukar kunna vara 40/60, vilket innebär att man med all rimlig logik bör kunna köra 67% av bakdäckets tryck i framdäcket.

#2: Händer och armar är rejält mycket känsligare för stötar och dålig ergonomi än vad fötterna är. Det är därför det finns hardtails, men inte hardnoses. Samma logik bör rimligen appliceras på däcktryck.

#3: Spårval och kontroll gör i regel att man har betydligt bättre uppfattning om var framhjulet hamnar än vad bakhjulet håller på med, vilket gör att bak är mer utsatt för punka och annat elände även om man justerar för viktfördelningen.

--------

Så, min fråga till alla er som kör "23 psi fram, 25 bak" och liknande, är: Har ni ens provat att köra mycket lägre tryck fram? Vad kom ni i så fall fram till? Om inte; varför inte?
Själv verkar jag hamna ganska precis på de där 67 procenten jag nämnde. Det är då jag känner att fram- och bakända kränger ungefär lika mycket. Ändå är det lite lättare att slå igenom bak på grund av övriga nämnda anledningar.

Senast ändrad:

Marklyft

Aktiv medlem
Jag brukar åka 23-25 psi bak och 20-23 psi fram, har varit nöjd med det så har väl inte experimenterat med så mycket lägre, men som du säger kan det ju vara en idé att prova.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Jag skulle nog inte gilla känslan med så lågt tryck fram som 1,1 bar (15,954 psi) . Brukar ha 1,4 bar (20.305 psi) fram och 1,7 bar (24.656 psi)bak.
Kör jag DH med cykeln brukar jag höja trycket fram lite till just för att få bort känslan av att däcket ormar sig.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Har länge undrat varför så många (nästan alla?) kör med nästan samma tryck fram som bak i däcken, om vi snackar MTB. Detta är helt obegripligt av många anledning:

#1: Ingen med rimliga skills cyklar med lika mycket vikt fördelat på framhjulet som bakhjulet. En vanlig siffra brukar kunna vara 40/60, vilket innebär att man med all rimlig logik bör kunna köra 67% av bakdäckets tryck i framdäcket.

#2: Händer och armar är rejält mycket känsligare för stötar och dålig ergonomi än vad fötterna är. Det är därför det finns hardtails, men inte hardnoses. Samma logik bör rimligen appliceras på däcktryck.

#3: Spårval och kontroll gör i regel att man har betydligt bättre uppfattning om var framhjulet hamnar än vad bakhjulet håller på med, vilket gör att bak är mer utsatt för punka och annat elände även om man justerar för viktfördelningen.

Du glömde poäng 4:

#4 Framdäcket är ofta lite bredare än bakdäcket. T.ex. DHF=2,5", DHR=2,4". Det ger en faktor (2,5/2,4)^2 = 1,09 större volym fram, så man kan sänka trycket med 8%.

ANTR

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att man har bättre grepp med lite mindre tryck i fram. Framhjulssläpp är ju läskigt.
Har alltid högre tryck bak än fram.

Makten

Aktiv medlem
Jag skulle nog inte gilla känslan med så lågt tryck fram som 1,1 bar (15,954 psi) . Brukar ha 1,4 bar (20.305 psi) fram och 1,7 bar (24.656 psi)bak.
Kör jag DH med cykeln brukar jag höja trycket fram lite till just för att få bort känslan av att däcket ormar sig.
Du har inte funderat på att prova istället för att anta? Det är ju gratis och går på nolltid. 🤪

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jag kör nu 180 kPa bak och 150 fram.

Har labbat med lägre fram, men tycker att det går sämre att poppa till med framhjulet då det känns "mosigt".

Är dock varken expert på dämparinställning eller positionering, ser allt med min cykling som ett "work in progress"

Spacekitty

Aktiv medlem
Man får inte använda psi på happy för då blir det syntax error i gubbskallarna.

Jag tycker att vi ska börja med enheten borås, precis som Nino.

Skärmavbild 2023-05-26 kl. 13.32.53.png

Löken

Aktiv medlem
Jag kör alltid med aningen högre tryck fram än bak, 1,5-1,6 bar fram och 1,3-1,4 bak. Har 2,35" breda däck med förstärkta sidor och relativt XC-orienterade. Har testat lägre fram men tycker däcket börjar orma sig för mycket och jag får sämre känsla. Farten tycker jag spelar roll, kommer det gå fort väljer jag högre tryck så däcken håller formen och ger bättre köregenskaper. Är sugen att testa med korvar och riktigt låga tryck på mer tekniska banor i framtiden.

jolov

Aktiv medlem
Så, min fråga till alla er som kör "25 psi fram, 23 bak" och liknande, är: Har ni ens provat att köra mycket lägre tryck fram? Vad kom ni i så fall fram till? Om inte; varför inte?
Själv verkar jag hamna ganska precis på de där 67 procenten jag nämnde. Det är då jag känner att fram- och bakända kränger ungefär lika mycket. Ändå är det lite lättare att slå igenom bak på grund av övriga nämnda anledningar.

Jag kör lite lägre fram än bak. Men jag gillar inte jättelågt tryck fram då jag tycker att det lätt blir lite svajjigt i sidled. (Vilket säkert beror på att jag inte har tyngdpunkten lågt nog och trycker "i linje" med hjulet då jag pumpar i en kurva exv)

Fundadores

Aktiv medlem
Kör 20-22 psi i bak, gillar inte att gå ner mer än 18-19 psi i fram, tycker det blir sladdrigt annars, men kan vara placebo. Men alltid mindre i fram såklart.

Froste

Aktiv medlem
20psi fram, 22psi bak. 2.4 EXO däck på 30i fälg. XC/trail

22 x 67% = 15 psi. Det låter inte soft. Eller jo, alldeles för soft. Snake bite och svampig styrning.

Men allting lite lägre fram.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har inte mer än några psi skillnad heller. Fram tycker jag inte om att gå under 22 PSI då är hela däcket utanför fälgen när man svänger :)

Men det beror helt på vad och hur man cyklar, har man hojen mestadels upprätt kan man gå väldigt lågt. Lutar man ner mycket så tycker jag det suger med lågt tryck.

Bak är tills det smäller i fälgen, det brukar bli strax mer än fram bara.

Froste

Aktiv medlem
Har länge undrat varför så många (nästan alla?) kör med nästan samma tryck fram som bak i däcken, om vi snackar MTB. Detta är helt obegripligt av många anledning:

--------

Så, min fråga till alla er som kör "25 psi fram, 23 bak" och liknande, är: Har ni ens provat att köra mycket lägre tryck fram? Vad kom ni i så fall fram till? Om inte; varför inte?

Hur förändras viktfördelningen när man åker utför, bromsar och/eller svänger?

kais01

Aktiv medlem
verkar bli en riktig popcorntråd:)

kör också lite lägre fram än bak, typisk med 2,4or och 2,6or 0,9 bar fram, 1,1 bak.

men vid häftig inbromsning är lasten på framhjulet betydligt högre än bak. så skillnaden bör inte vara alltför stor. då blir det i det läget wobbel.

med för lågt däcktryck fram följer risk också för obehaglig sjävlstyrning, särskilt om sidodobbarna fram är högre, så som brukligt är.

gränsen för genomslag är en viktig faktor för bakhjulets tryck.

Senast ändrad:

MaxHoff

Ny medlem
Jag kör 1.2 - 1.4 bar bak och lite högre fram, aldrig haft problem med punkteringar men mycket beror ju på vad man cyklar. Jag kör mycket tekniskt och vill ha bra klättringsförmåga i bakdäcket. Dropp upp till 80-100cm är inga problem. Kanske feltänkt av mig? Är tanken att cykla mer hopp eller liknande är det ju bara att pumpa i lite mer luft innan man ger sig iväg :)

Sen hänger det även på hardtail/fullgung samt vikten på cyklisten

Makten

Aktiv medlem
Hur förändras viktfördelningen när man åker utför, bromsar och/eller svänger?
Säkerligen en hel del, men överlag har du garanterat mer vikt bak än fram utom när du bromsar hårt. Och bromsar gör man lämpligen inte samtidigt som man svänger. Betänk att man idealt har tyngdpunkten ungefär på vevpartiet (givetvis med lite tryck på händerna, men inte är det mkt), och vevpartiet sitter mycket närmare bakaxeln än framaxeln.

-----------

Lite märkligt med så många som tycker det blir sladdrigt av att sänka proportionerligt fram. Det borde tyda på att ni antingen har mycket mer vikt på framhjulet än väntat, eller möjligen att sladder känns mer fram än bak. Eller kan det bero på större framdäck som är för stort i förhållande till fälgbredden? Eller på stabiliserande korv i bakdäcket men ingen korv i framdäcket? 🤔
Vad jag är ute efter är att det borde vara precis lika sladdrigt fram och bak när trycket är relativt jämförbart sett till viktfördelningen. Alltså mycket lägre fram än bak.

jolov

Aktiv medlem
Säkerligen en hel del, men överlag har du garanterat mer vikt bak än fram utom när du bromsar hårt. Och bromsar gör man lämpligen inte samtidigt som man svänger. Betänk att man idealt har tyngdpunkten ungefär på vevpartiet (givetvis med lite tryck på händerna, men inte är det mkt), och vevpartiet sitter mycket närmare bakaxeln än framaxeln.

-----------

Lite märkligt med så många som tycker det blir sladdrigt av att sänka proportionerligt fram. Det borde tyda på att ni antingen har mycket mer vikt på framhjulet än väntat, eller möjligen att sladder känns mer fram än bak. Eller kan det bero på större framdäck som är för stort i förhållande till fälgbredden? Eller på stabiliserande korv i bakdäcket men ingen korv i framdäcket? 🤔
Vad jag är ute efter är att det borde vara precis lika sladdrigt fram och bak när trycket är relativt jämförbart sett till viktfördelningen. Alltså mycket lägre fram än bak.
Jag störs mindre av sladder bak.

i45 fälg

Fundadores

Aktiv medlem

-----------

Börjar man hamna på 10-15 psi fram blir det nog rätt sladdrigt, (men jag kan testa för sakens skull). Vill man då ha 20 i bak så blir det ju ganska jämnt. Är man en tyngre eller aggressivare åkare som kör 26-28 psi bak förstår jag att man kan få till andra proportioner mellan däcktryck fram och bak.

Froste

Aktiv medlem

Kanske får ta och experimentera lite mer då helt enkelt.

Kikade vad silca rekommenderar i sin kalkylator. Fick 12 fram och 13 bak. Alltså 9% skillnad.

Makten

Aktiv medlem
Börjar man hamna på 10-15 psi fram blir det nog rätt sladdrigt, (men jag kan testa för sakens skull). Vill man då ha 20 i bak så blir det ju ganska jämnt. Är man en tyngre eller aggressivare åkare som kör 26-28 psi bak förstår jag att man kan få till andra proportioner mellan däcktryck fram och bak.
Fast det är ju proportionerna jag inte förstår varför de är så ologiska. Att olika personer kör helt olika tryck generellt är en annan femma, det beror på en miljon olika saker. Men varför skulle det blir sladdrigt med 15 psi fram om det inte är sladdrigt med 22 bak? Makes no sense...

Fundadores

Aktiv medlem
Fast det är ju proportionerna jag inte förstår varför de är så ologiska. Att olika personer kör helt olika tryck generellt är en annan femma, det beror på en miljon olika saker. Men varför skulle det blir sladdrigt med 15 psi fram om det inte är sladdrigt med 22 bak? Makes no sense...

Finns ju en gräns hur lite luft man kan ha i däcket för att det inte ska bli genomslag eller kännas sladrigt. Jag tycker den går där vid 18-19, men som sagt jag ska testa med lägre och se. Återkommer!

Lejon

Aktiv medlem

-----------

Fast sladdrighet på grund av lågt tryck (precis som genomslag) märker man ju bara av enstaka gånger när man råkar provocera mer än man tänkt, inte när allt går som det var planerat. Och de gångerna (tex man går in för hårt i en kurva så att det nästan burpar eller man råkar träffa en Sten lite fel och för hårt) är ju marginalen mindre med lägre tryck och de händelserna är de begränsande för mig i alla fall och de är väl nästan lika lätta att drabbas av fram som bak. Av denna anledning kör jag precis som många verkar göra med typ 10procent lägre tryck fram än bak. Men kanske skulle prova ytterligare lite mindre iofs…

Makten

Aktiv medlem
Finns ju en gräns hur lite luft man kan ha i däcket för att det inte ska bli genomslag eller kännas sladrigt. Jag tycker den går där vid 18-19, men som sagt jag ska testa med lägre och se. Återkommer!
Den gränsen borde vara direkt proportionerlig till hur mycket man belastar däcket, menar jag. Det vill säga helt olika fram och bak.

Topp