[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?

Makten

Aktiv medlem
anar att syftet med tråden egentligen är att normalisera koko-enheten psi?
Syftet är att...

a): Utröna om jag missat nåt väsentligt som får andra att köra konstigt högt tryck i framdäcket.
b): Få andra att prova lägre tryck fram eftersom jag empiriskt kommit fram till att det fungerar bra.
c): Göra någon kränkt utan anledning.

Berk

Aktiv medlem
Lite märkligt med så många som tycker det blir sladdrigt av att sänka proportionerligt fram. Det borde tyda på att ni antingen har mycket mer vikt på framhjulet än väntat, eller möjligen att sladder känns mer fram än bak. Eller kan det bero på större framdäck som är för stort i förhållande till fälgbredden? Eller på stabiliserande korv i bakdäcket men ingen korv i framdäcket? 🤔
Vad jag är ute efter är att det borde vara precis lika sladdrigt fram och bak när trycket är relativt jämförbart sett till viktfördelningen. Alltså mycket lägre fram än bak.

Kan det vara att flera här kör annorlunda än du (och jag). Om man kör utför i hög hastighet tror jag att man belastar framhjulet relativt mer i kurvor, kanske tom lika mycket som framhjulet. När man kör utför kommer det också mer vikt på framhjulet. Då kan det blir svampigt tidigare.

roller

Aktiv medlem
Mycket oklara besked gällande tryck i denna tråd. Pratar vi absolut tryck eller övertryck?

När jag körde med 1,8 bar övertryck i bakdäcket med GP5K 32 mm så blev det för lite med ca 1,2 bar övertryck i framdäcket.

Makten

Aktiv medlem
Kan det vara att flera här kör annorlunda än du (och jag). Om man kör utför i hög hastighet tror jag att man belastar framhjulet relativt mer i kurvor, kanske tom lika mycket som framhjulet. När man kör utför kommer det också mer vikt på framhjulet. Då kan det blir svampigt tidigare.
Jag har funderat på det, men tror inte riktigt på det. Fördelningen borde vara ungefär samma om det inte är hiskeligt brant. Däremot kan man ju tänka sig att det är jäkligt mycket läskigare med sladdrigt framdäck än sladdrigt bakdäck när man väl upptäcker var gränsen går.

Laan84

Aktiv medlem
Syftet är att...

a): Utröna om jag missat nåt väsentligt som får andra att köra konstigt högt tryck i framdäcket.
b): Få andra att prova lägre tryck fram eftersom jag empiriskt kommit fram till att det fungerar bra.
c): Göra någon kränkt utan anledning.
Man har ju under större delen av turen 60/40 tryckfördelning, men inte hela tiden. Det är nog olika för olika cyklister vilken andelen är.

Makten

Aktiv medlem
Mycket oklara besked gällande tryck i denna tråd. Pratar vi absolut tryck eller övertryck?
Vi pratar relativt tryck.

När jag körde med 1,8 bar övertryck i bakdäcket med GP5K 32 mm så blev det för lite med ca 1,2 bar övertryck i framdäcket.
Men nu snackar du LVG va? Där är viktfördelningen lite mer jämn mellan fram- och bakhjul. Om jag inte missat nåt.

Makten

Aktiv medlem
Man har ju under större delen av turen 60/40 tryckfördelning, men inte hela tiden. Det är nog olika för olika cyklister vilken andelen är.
Jo, men den där övriga tiden kommer man ju öka vikten även bak. Troligen minst lika mycket mer som fram. Så relativiteten borde bestå. Tycker jag.

Berk

Aktiv medlem
Jag har funderat på det, men tror inte riktigt på det. Fördelningen borde vara ungefär samma om det inte är hiskeligt brant. Däremot kan man ju tänka sig att det är jäkligt mycket läskigare med sladdrigt framdäck än sladdrigt bakdäck när man väl upptäcker var gränsen går.

En sak är att man bor belasta framhjulet relativt mer, ungefär 50%, när man kör hård genom kurvor.

En annan effekt är att viktbalansen ändras betydligt när man kör utför. På en 5 graders lutning är man redan halvvägs till 50/50.

sandos

Aktiv medlem
Pumpar jag för hand med pympem
Varför vet folk vilket tryck de har? Pumpar och pyser ut tills det känns bra, bara.
Exakt så gör jag, i alla fall om jag är hemifrån: min handpump på cykeln har en mätare som är omöjlig att läsa medans man pumpar typ, så går på känsla!

Och jag justerar mest vid DH, då måste det i mer. Men mest tryck i bak, helt klart. Fram brukar få så det känns som att det inte ormar sig eller slår igenom.

saft

Medlem
Du måste väl mäta när en annan frågar dig?
Don't ask, don't tell precis som i Amerikanska armén. Har för övrigt ingen apparat att mäta räserventil med. Min pump-setup of choice är gammal garage-kompressor med ett vanligt luftmunstycke som jag tryckt på en gummislang på som tätar hjälpligt mot ventilen. Funkar att poppa däck med och även att pumpa till lagom tumtryckkänsla.

ooms

Aktiv medlem
Det är väl självklart det är psi i däcken, det är ju bara att lyssna hur det låter när det punkar, ”pssss…”

ADD

Aktiv medlem
Trycket ökar när däcket värms upp av friktionen mot underlaget. Alltså borde den perfektionistiske cyklisten pumpa något lägre tryck än det som eftersträvas under körning.

Marklyft

Aktiv medlem
Jag gissar att många viktar framhjulet mer än du tror, speciellt i utförskörning i kurvor.
Lite som när man körde crossare och nästan satt uppe på tanken med foten vid framhjulet i kurvorna.

jonte987

Aktiv medlem
Justerar du vid varje på kartan markerad höjdkurva?

Jag har två oskyldiga frågor
1) Är det inte samma personer som huserar i icke mäta tråden? Det kanske är så att ni gärna mäter men bara låga farter och tryck? I så fall kan jag rekommendera PSI och MPH över Pascal och M/S.
2) Fick inte någon annan användare kommentaren "men du cyklar fatbike långsamt på asfalt" av någon mera creddig dödscyklist?

EDIT:
och
3) Vad hade Sam Hill gjort?

jolov

Aktiv medlem
Övertrycket ska inte berör på temperaturen.
Skriv ett upprört mail till continental!! IMG_9936.png

Makten

Aktiv medlem
Jag gissar att många viktar framhjulet mer än du tror, speciellt i utförskörning i kurvor.
Lite som när man körde crossare och nästan satt uppe på tanken med foten vid framhjulet i kurvorna.
Möjligt, men det finns samtidigt tillfällen då man ökar vikten på bakhjulet ännu mer. Frågan är vad proportionerna är mellan "maxvikt" fram respektive bak. Skiljer det verkligen nämnvärt från medelbelastningen?

Edit: Men visst, om vi skulle anta att du har rätt: Varför cyklar folk med nästan samma tryck fram som bak på stig, som knappast lutar särskilt mycket? Alltså exempelvis där jag själv cyklar.

Makten

Aktiv medlem
Varför vet folk vilket tryck de har? Pumpar och pyser ut tills det känns bra, bara.
För att däcktryck är typ den enskilt viktigaste faktorn som avgör hur en cykel beter sig, tycker i alla fall jag. Och då är det oerhört praktiskt att kunna återupprepa det tryck man provat sig fram till funkar bäst, istället för att behöva stanna och pysa/pumpa massa gånger varje tur.

Marklyft

Aktiv medlem
Möjligt, men det finns samtidigt tillfällen då man ökar vikten på bakhjulet ännu mer. Frågan är vad proportionerna är mellan "maxvikt" fram respektive bak. Skiljer det verkligen nämnvärt från medelbelastningen?

Edit: Men visst, om vi skulle anta att du har rätt: Varför cyklar folk med nästan samma tryck fram som bak på stig, som knappast lutar särskilt mycket? Alltså exempelvis där jag själv cyklar.
Jag har inget riktigt bra svar på den frågan

Marklyft

Aktiv medlem
Justerar du vid varje på kartan markerad höjdkurva?

Jag har två oskyldiga frågor
1) Är det inte samma personer som huserar i icke mäta tråden? Det kanske är så att ni gärna mäter men bara låga farter och tryck? I så fall kan jag rekommendera PSI och MPH över Pascal och M/S.
2) Fick inte någon annan användare kommentaren "men du cyklar fatbike långsamt på asfalt" av någon mera creddig dödscyklist?

EDIT:
och
3) Vad hade Sam Hill gjort?
Inte mäta och analysera tråden handlar ju om att inte mäta sin prestation vid cykling. Det är egentligen helt separerat från att mäta och analysera cykelns egenskaper då man vill få en cykel som är så njutningsfull som möjligt att cykla på, så man kan njuta i fulla drag när man är ute och inte mäter sin prestation.
Sen när det gäller mig åtminstone så får nog den här tråden det att låta som att jag mäter mer än jag gör, 90% av turerna så kör jag klämmetoden för att kolla trycket i däcket 😅

jonte987

Aktiv medlem
Inte mäta och analysera tråden handlar ju om att inte mäta sin prestation vid cykling. Det är egentligen helt separerat från att mäta och analysera cykelns egenskaper då man vill få en cykel som är så njutningsfull som möjligt att cykla på, så man kan njuta i fulla drag när man är ute och inte mäter sin prestation.
Sen när det gäller mig åtminstone så får nog den här tråden det att låta som att jag mäter mer än jag gör, 90% av turerna så kör jag klämmetoden för att kolla trycket i däcket 😅
Jag tyckte det såldes in som om det skulle vara ett väldigt hygge, men det kanske krävs ett väldigt mätande för att komma dit.

Makten

Aktiv medlem
Man kan säga att man mäter för att slippa analysera. Så att det blir samma varje gång. Då slipper man undra om cykeln känns som skit på grund av däcken eller på grund av en själv vissa dagar. Det är nämligen alltid på grund av en själv när trycket är samma. Mycket praktiskt. Och nedslående.

me.I.am

Aktiv medlem
...

Hur vet du att folk cyklar med nästan samma tryck fram som bak på stig som knappast lutar särskilt mycket? Har du upprättat mätstationer ute i skogen?

Berk

Aktiv medlem

Det skulle kunna vara att man vill vara redo för när det dyker upp en bit som lutar utför, Nacke spåren t.ex. i Hellas.

Kid1000

Aktiv medlem
Jag brukar ha ca 0.2 bar skillnad fram o bak. 1.4 bak och 1.2 fram. Mycket beror på vart man åker o däck/punkaskydd val.

jolov

Aktiv medlem
+1

Vet inte hur mkt folk mäter, eller hur dom kommer fram till däcktrycket.

Jag gissade på något, sen har jag bara släppt ut luft tills jag började få genomslag/sladdrigt Efter det pumpade jag i lite mer och mätte vilket tryck jag hade. Sen har jag kört med det 🤷🏻‍♂️

Froste

Aktiv medlem
Jo, kanske dags att lära sig detta med bar. Säger en som har byggt upp hela sin seriösa tid på cykel i USA.

Så alltså. 1,4 fram och 1,5 bak.

Att äga en mtb men inte en tryckmätare är otyg. Däck och däcktryck är den viktigaste inom vår hobby. Gäller för alla farkoster på hjul.

Kan inte någon ställa sig på cykeln ovanpå två badrumsvågar "simulera" olika positioner och rapportera lite empirisk viktfördelningsdata såhär på fredagskvisten?

d_anders

Aktiv medlem
Jag förstår inte alls berk. Om jag pumpar mitt däck i bastun tills dess att manometern visar 90 psi och sen cyklar ute i vinterkylan kommer jag att ha klart lägre tryck i däcken än om jag hade pumpat till 90 psi ute. Eller tänker jag helt fel?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Kan inte någon ställa sig på cykeln ovanpå två badrumsvågar "simulera" olika positioner och rapportera lite empirisk viktfördelningsdata såhär på fredagskvisten?
Jag får en känsla av att det där också skiljer lite när man väl börjar röra på sig, men kan ha fel.

Det finns ju redan trådlösa mätare för presta, när kommer Shockwiz för däcktryck?

d_anders

Aktiv medlem
Eller du kanske menade just det - att tempen inte spelar någon roll så länge som man pumpar och mäter i samma temp som man ska köra i?

Topp