[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?
Happy-paradoxen.Jag tyckte det såldes in som om det skulle vara ett väldigt hygge, men det kanske krävs ett väldigt mätande för att komma dit.
Happy-paradoxen.Jag tyckte det såldes in som om det skulle vara ett väldigt hygge, men det kanske krävs ett väldigt mätande för att komma dit.
Mina bulvaner vet allt.Hur vet du att folk cyklar med nästan samma tryck fram som bak på stig som knappast lutar särskilt mycket? Har du upprättat mätstationer ute i skogen?
Det gäller ju även mig, och jag fattar inte varför jag skulle vilja höja trycket mer fram än bak om det börjar luta utför. Det är fortfarande bak jag kommer slå igenom, med största sannolikhet.Det skulle kunna vara att man vill vara redo för när det dyker upp en bit som lutar utför, Nacke spåren t.ex. i Hellas.
Kan nån inte köpa den här och rapportera tryck fram och bak på olika stig?
Fast detta var ingen överraskning. Den är ju taggad med fredagDet behövs alltid en fredagstråd! Ibland blir man dock överraskad över av vilken tråd som blir det.
Hur f-n kan du komma ihåg om det är Pascal eller PSI?Jag har samma siffror överallt. Däcktryck, som pin-koder. Det är enklast..
Varför vet folk vilket tryck de har? Pumpar och pyser ut tills det känns bra, bara.
Fast detta var ingen överraskning. Den är ju taggad med fredag
Jo men räcker det att märka en tråd med [Fredag]? Det känns lite enkelt? För mig är detta för all del en intressant fråga, men jag trodde inte den hade fredagspop-corn-potential. Men Kudos till TS - en bra tråd blev det!Fast detta var ingen överraskning. Den är ju taggad med fredag
Det gäller ju även mig, och jag fattar inte varför jag skulle vilja höja trycket mer fram än bak om det börjar luta utför. Det är fortfarande bak jag kommer slå igenom, med största sannolikhet.
+1Varför vet folk vilket tryck de har? Pumpar och pyser ut tills det känns bra, bara.
Tillräckligt hårt för att komma ner helskinnad efter inte alltför pinsam framfart jämfört med folk som verkligen kan cykla. Det får räcka för min del.Då trycker du kanske inte tillräckligt hård på framhjulet är kurvorna?
Eller så kör du för smut ...
Du borde väl kunna minska lutningen genom att öka trycket fram? Det kanske är svaret TS sökerDå trycker du kanske inte tillräckligt hård på framhjulet är kurvorna?
Man kan vända på det genom att säga att man kan komma undan med lägre tryck ju mer man lutar.Du borde väl kunna minska lutningen genom att öka trycket fram? Det kanske är svaret TS söker
Visa bilaga 628124
framdäcket är väldigt svårt att få det att börja kavla sig i en bankad kurva. när jag kör bmxbana behöver jag minst 4 bar bak för att bakdäcket inte skall kränga, fram funkar det med så lågt som 2 utan att man märker av detDå trycker du kanske inte tillräckligt hård på framhjulet är kurvorna?
Har länge undrat varför så många (nästan alla?) kör med nästan samma tryck fram som bak i däcken, om vi snackar MTB.
Utan att tala om vad konsekvenserna blir för de som träder fram? Jag tror inte det är möjligt. De kan ju riskera att endast få posta i elcykelforumet för all framtid.Är det inte ganska fegt av dom som kör med samma tryck fram som bak att inte träda fram och förklara sig?
Om det är någon här som vet någon som kör med samma tryck så tycker jag dom borde namnges här i tråden!
Jag erkänner: När jag åkte hem idag hade jag pga pyspunka mellan 6 och 0,5 bar bak men hela tiden stabila 5,5 bar fram (är bar en ok enhet? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bar_(måttenhet) ). Dock landsvägscykel så det räknas kanske inte, men det var onekligen kasst med hårdare tryck fram än bak!Är det inte ganska fegt av dom som kör med samma tryck fram som bak att inte träda fram och förklara sig?
Om det är någon här som vet någon som kör med samma tryck så tycker jag dom borde namnges här i tråden!
Jag har nog också nåt sånt om jag orkar pumpa. Dock i psi eftersom de siffrorna är tydligareKör 2 bar bak och 1.8bar fram på min ht xc. Vad skall jag ha för att få godkänt av ts?
Jag har nog också nåt sånt om jag orkar pumpa. Dock i psi eftersom de siffrorna är tydligare
Kan inte se några decimaler. Ska hämta läsglasögon2 psi bak och 1,8 psi fram??
Jajjemen. Nu varierar det ju en del med fälg och däck, men på min nuvarande stigcykel med i30 och nudel bak är mitt idealiska tryck 15/17 med 2.6” DHF/DHR 3C EXO och efter byte till 2.4” Dissector 17/20. Lägre än så så viker sig däcket i kurvor och det blir allmänt sladdrigt. Riktigt jäkla läskigt när framdäcket viker sig, så det är ffa det som sätter gränsen.Så, min fråga till alla er som kör "23 psi fram, 25 bak" och liknande, är: Har ni ens provat att köra mycket lägre tryck fram? Vad kom ni i så fall fram till?
Om man är en sån som strävar efter så lågt tryck som möjligt så kommer man nog alltid hamna med rätt stor skillnad mellan däcken. Men om man föredrar dem med mer studs kan jag tänka mig att det passar bättre med liknande känsla i båda däckenJösses vad det skrivits trams i tråden nu, själv var jag ute och cyklade 😮
@Makten , jag passade faktiskt på att göra lite experiment.
Stack ut med 1,9 bak och 1,3 fram, och gillade det inte alls.
Svårt att beskriva vad som skiljer, men upplever precis som vid tidigare försök att framhjulet inte blir lika "poppigt". Det är liksom svampigt och hindrar min gaffel från att göra sitt jobb.
Däcket är såklart mjukare, men det är också i marken betydligt mer, vilket såklart leder till en skumpigare tur.
Efter en timme pumpade jag lite i blindo, allt kändes sen precis som jag ville ha det, och när jag kom hem mätte jag upp det till 1,6 bar.
Jag tror helt inte på att det måste finnas en kvot mellan bak och fram. Dom är olika individer, som förtjänar det tryck som passar just dom.
Varit nära att kavla av framdäcken i någon stoppie nedför en bergshäll, där går mitt minimumtryck 😅Riktigt jäkla läskigt när framdäcket viker sig, så det är ffa det som sätter gränsen.
Du får läsa noggrannare. Jag skrev NÄSTAN samma tryck.Jag undrar i vilken utsträckning detta påstående stämmer, jag vet nog ingen som kör högre (eller samma) tryck fram som bak på MTB. Känns lite som en halmgubbe. Sen kan man iofs fråga sig om det (i allmänhet) cyklas med relevant stor skillnad i tryck mellan fram och bak eller om det är som vinge och kjolpaket på en V70.
Förstår inte frågan. Kan du inte förklara hur du kommit fram till dessa tryck istället?Kör 2 bar bak och 1.8bar fram på min ht xc. Vad skall jag ha för att få godkänt av ts?
Tack för analysen! Märkligt hur olika man kan se på saker och ting. Jag vill absolut inte att mitt framdäck ska kännas "poppigt" (odämpat), snarare precis tvärtom. Så lugnt och följsamt som möjligt så man inte studsar omkring som en flipperkula på underlaget. 😄Jösses vad det skrivits trams i tråden nu, själv var jag ute och cyklade 😮
@Makten , jag passade faktiskt på att göra lite experiment.
Stack ut med 1,9 bak och 1,3 fram, och gillade det inte alls.
Svårt att beskriva vad som skiljer, men upplever precis som vid tidigare försök att framhjulet inte blir lika "poppigt". Det är liksom svampigt och hindrar min gaffel från att göra sitt jobb.
Däcket är såklart mjukare, men det är också i marken betydligt mer, vilket såklart leder till en skumpigare tur.
Efter en timme pumpade jag lite i blindo, allt kändes sen precis som jag ville ha det, och när jag kom hem mätte jag upp det till 1,6 bar.
Jag tror helt inte på att det måste finnas en kvot mellan bak och fram. Dom är olika individer, som förtjänar det tryck som passar just dom.
Tryck är ju kraft per yta, så det borde hänga ihop linjärt. Vill du ha dubbla anliggningsytan mot marken, halvera trycket om belastningen är samma. Verkar stämma när jag kikar på hur mycket mina respektive däck sjunker ihop vid cykling i alla fall. Har jag ~90% av bakdäckstrycket fram, så deformeras bakdäcket betydligt mer än framdäcket. Det förstår jag inte hur det skulle kunna vara fördelaktigt på något sätt.Makten gör indirekt några antaganden som jag inte vet stämmer.
1. Antar linjärt beroende på däckens beteende med trycket. Jag tvivlar på detta. Dels har man en konstant i botten i form av däckens hårdhet, bastryck för att låsa däck mot fälg osv och sen är jag heller inte helt 100 på hur man räknar på deformation som funktion av tryck. Vilket för mig in på 2.
2. Antar att det är tryck som ska fördelas med 40/60 när det egentligen torde vara att däckets deformation ska vara lika mellan båda hjulen, trots olika belastning. Vad är det som säger att tex 10% skillnad i tryck inte kan resultera i att möta upp 40/60 viktfördelning? Det kanske finns nån mekanikingenjör som kan räkna på sånt. 🙄
Har du märkt någon nackdel med att gå ytterligare lite lägre fram, utan att för den sakens skull sänka bak?Själv kör jag lite mjukare fram än bak. Bak klämmer jag med tummen för att hitta lagom tryck. Sen gör jag samma sak med framhjulet. Pumpens inbyggda visare brukar visa ~1.8 bar bak och ~1.6 fram kanske. Det beror lite på vad det var när jag började pumpa och hur bra tålamod jag har när jag pumpar samt vad mätaren råkar visa när jag tar en paus i pumpandet.