[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?

Lejon

Aktiv medlem
Det behövs alltid en fredagstråd! Ibland blir man dock överraskad över av vilken tråd som blir det.

Makten

Aktiv medlem
Det skulle kunna vara att man vill vara redo för när det dyker upp en bit som lutar utför, Nacke spåren t.ex. i Hellas.
Det gäller ju även mig, och jag fattar inte varför jag skulle vilja höja trycket mer fram än bak om det börjar luta utför. Det är fortfarande bak jag kommer slå igenom, med största sannolikhet.

Skogling

Aktiv medlem
Varför vet folk vilket tryck de har? Pumpar och pyser ut tills det känns bra, bara.

Obegripligt att inte ha koll på lufftryck på mtb eller racer!?
Tänker du lika när det pumpar bildäcken?
Jag känner sällan någon skillnad efter jag pumpat bilen. Cykeln däremot.

Kör lite lägre tryck fram än bak. På cyklarna that is. 😉

jolov

Aktiv medlem
Såklart.
IMG_3576.jpeg

kais01

Aktiv medlem
jag brukar lite försynt efterfråga om medföljande newcomers däcktryck ifall de tycks ha problem med framfarten..

det brukar typiskt vara cirka dubbelt det lämpliga.

Berk

Aktiv medlem
Det gäller ju även mig, och jag fattar inte varför jag skulle vilja höja trycket mer fram än bak om det börjar luta utför. Det är fortfarande bak jag kommer slå igenom, med största sannolikhet.

Då trycker du kanske inte tillräckligt hård på framhjulet är kurvorna?

Eller så kör du för smut ...

Makten

Aktiv medlem

Tillräckligt hårt för att komma ner helskinnad efter inte alltför pinsam framfart jämfört med folk som verkligen kan cykla. Det får räcka för min del.

Därmed sagt så skulle jag tro att typ nio av tio som cyklar där jag cyklar inte är särskilt snajdiga på kurvtagning heller, och därmed nog inte behöver det där extra trycket i framdäcket som förespråkas.

MTBemil

Aktiv medlem

framdäcket är väldigt svårt att få det att börja kavla sig i en bankad kurva. när jag kör bmxbana behöver jag minst 4 bar bak för att bakdäcket inte skall kränga, fram funkar det med så lågt som 2 utan att man märker av det

NLC

Aktiv medlem
Har länge undrat varför så många (nästan alla?) kör med nästan samma tryck fram som bak i däcken, om vi snackar MTB.

Jag undrar i vilken utsträckning detta påstående stämmer, jag vet nog ingen som kör högre (eller samma) tryck fram som bak på MTB. Känns lite som en halmgubbe. Sen kan man iofs fråga sig om det (i allmänhet) cyklas med relevant stor skillnad i tryck mellan fram och bak eller om det är som vinge och kjolpaket på en V70.

qma

Aktiv medlem
Jag mäter inte ens trycket mer än ballpark på en relativ mög-mätare som sitter på golvpumpen och låter mig få ungefär lika varje gång, utan att ta fram nån mojäng.

Gissar att jag kör lite högre tryck än snittet för stigcykling eftersom jag aldrig försöker justera ner det, men har justerat upp mot olika förekomst av genomslagspunka då och då.

Tycker inte om känslan av mjuka däck, men låter fram vara "lite mjukare" än bak. Bak tycker jag ska vara ungefär så hårt att deformeringen blir minimal när jag rullar cykeln på platten kittad. Har slarvat lite med det utan konsekvens sen jag började med Tannus tubeless insert bak.

Efter egna erfarenheter så gissar jag att de som pumpar hårt fram har upplevt och ogillat känslan av mjuka däck som flyter omkring, eller sett / upplevt nåt fall där däcket rullar i en hård sväng, som vid Seth bike hacks (berm peak) handledsskada t.ex.

roller

Aktiv medlem
Är det inte ganska fegt av dom som kör med samma tryck fram som bak att inte träda fram och förklara sig?
Om det är någon här som vet någon som kör med samma tryck så tycker jag dom borde namnges här i tråden!
Utan att tala om vad konsekvenserna blir för de som träder fram? Jag tror inte det är möjligt. De kan ju riskera att endast få posta i elcykelforumet för all framtid.

Lejon

Aktiv medlem
Är det inte ganska fegt av dom som kör med samma tryck fram som bak att inte träda fram och förklara sig?
Om det är någon här som vet någon som kör med samma tryck så tycker jag dom borde namnges här i tråden!
Jag erkänner: När jag åkte hem idag hade jag pga pyspunka mellan 6 och 0,5 bar bak men hela tiden stabila 5,5 bar fram (är bar en ok enhet? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bar_(måttenhet) ). Dock landsvägscykel så det räknas kanske inte, men det var onekligen kasst med hårdare tryck fram än bak!

N_sandstrom

Aktiv medlem
Jösses vad det skrivits trams i tråden nu, själv var jag ute och cyklade 😮

@Makten , jag passade faktiskt på att göra lite experiment.
Stack ut med 1,9 bak och 1,3 fram, och gillade det inte alls.

Svårt att beskriva vad som skiljer, men upplever precis som vid tidigare försök att framhjulet inte blir lika "poppigt". Det är liksom svampigt och hindrar min gaffel från att göra sitt jobb.

Däcket är såklart mjukare, men det är också i marken betydligt mer, vilket såklart leder till en skumpigare tur.

Efter en timme pumpade jag lite i blindo, allt kändes sen precis som jag ville ha det, och när jag kom hem mätte jag upp det till 1,6 bar.

Jag tror helt inte på att det måste finnas en kvot mellan bak och fram. Dom är olika individer, som förtjänar det tryck som passar just dom.

MagerValp

Aktiv medlem
Så, min fråga till alla er som kör "23 psi fram, 25 bak" och liknande, är: Har ni ens provat att köra mycket lägre tryck fram? Vad kom ni i så fall fram till?
Jajjemen. Nu varierar det ju en del med fälg och däck, men på min nuvarande stigcykel med i30 och nudel bak är mitt idealiska tryck 15/17 med 2.6” DHF/DHR 3C EXO och efter byte till 2.4” Dissector 17/20. Lägre än så så viker sig däcket i kurvor och det blir allmänt sladdrigt. Riktigt jäkla läskigt när framdäcket viker sig, så det är ffa det som sätter gränsen.

Problemet är bara att med så lågt tryck så kör jag sönder fälgar på löpande band. Körkänslan är fantastisk men det funkar liksom inte. Jag har fått gå upp till 21/23 och där verkar det hålla.

Som parentes kan nämnas att på fatbiken med 4.8” kör jag 4/6 på snö och 6/9 på barmark, men det är kanske inte direkt jämförbart.

MTBemil

Aktiv medlem

Svårt att beskriva vad som skiljer, men upplever precis som vid tidigare försök att framhjulet inte blir lika "poppigt". Det är liksom svampigt och hindrar min gaffel från att göra sitt jobb.

Däcket är såklart mjukare, men det är också i marken betydligt mer, vilket såklart leder till en skumpigare tur.

Efter en timme pumpade jag lite i blindo, allt kändes sen precis som jag ville ha det, och när jag kom hem mätte jag upp det till 1,6 bar.

Jag tror helt inte på att det måste finnas en kvot mellan bak och fram. Dom är olika individer, som förtjänar det tryck som passar just dom.
Om man är en sån som strävar efter så lågt tryck som möjligt så kommer man nog alltid hamna med rätt stor skillnad mellan däcken. Men om man föredrar dem med mer studs kan jag tänka mig att det passar bättre med liknande känsla i båda däcken

jonte987

Aktiv medlem
Jag har dragit av det en gång. Det gjorde väldigt ont.
Jag körde 27.5+ med lågt tryck en vinter och det var nice men när jag bytte tillbaka hade jag tappat den lilla känsla jag har
Jag tycker det känns bäst att hålla sig närmare 2.0. Fram kan det vara betydligt mindre.

H.

Aktiv medlem
Makten gör indirekt några antaganden som jag inte vet stämmer.

1. Antar linjärt beroende på däckens beteende med trycket. Jag tvivlar på detta. Dels har man en konstant i botten i form av däckens hårdhet, bastryck för att låsa däck mot fälg osv och sen är jag heller inte helt 100 på hur man räknar på deformation som funktion av tryck. Vilket för mig in på 2.

2. Antar att det är tryck som ska fördelas med 40/60 när det egentligen torde vara att däckets deformation ska vara lika mellan båda hjulen, trots olika belastning. Vad är det som säger att tex 10% skillnad i tryck inte kan resultera i att möta upp 40/60 viktfördelning? Det kanske finns nån mekanikingenjör som kan räkna på sånt. 🙄

Själv kör jag lite mjukare fram än bak. Bak klämmer jag med tummen för att hitta lagom tryck. Sen gör jag samma sak med framhjulet. Pumpens inbyggda visare brukar visa ~1.8 bar bak och ~1.6 fram kanske. Det beror lite på vad det var när jag började pumpa och hur bra tålamod jag har när jag pumpar samt vad mätaren råkar visa när jag tar en paus i pumpandet.

NKSF

Medlem
PSI = what?
0,8 fram 0,9 (+ korv) bak = traction is key
Rätt däck, på rätt fälg, med rätt teknik = dröm

PS. mäter aldrig, min metod är: två händer runt däcket och ta i, kan jag nästan (utan att lyckas) bända gummit av fälgen är det rätt tryck.

MTBemil

Aktiv medlem
Tror vi kommit fram till svaret!

Varför kör folk samma tryck fram och bak?
Man föredrar när det är lika

Varför kör folk olika tryck fram och bak?
Man föredrar att det är olika

Makten

Aktiv medlem
Jag undrar i vilken utsträckning detta påstående stämmer, jag vet nog ingen som kör högre (eller samma) tryck fram som bak på MTB. Känns lite som en halmgubbe. Sen kan man iofs fråga sig om det (i allmänhet) cyklas med relevant stor skillnad i tryck mellan fram och bak eller om det är som vinge och kjolpaket på en V70.
Du får läsa noggrannare. Jag skrev NÄSTAN samma tryck.

Makten

Aktiv medlem

Tack för analysen! Märkligt hur olika man kan se på saker och ting. Jag vill absolut inte att mitt framdäck ska kännas "poppigt" (odämpat), snarare precis tvärtom. Så lugnt och följsamt som möjligt så man inte studsar omkring som en flipperkula på underlaget. 😄

Makten

Aktiv medlem
Makten gör indirekt några antaganden som jag inte vet stämmer.

1. Antar linjärt beroende på däckens beteende med trycket. Jag tvivlar på detta. Dels har man en konstant i botten i form av däckens hårdhet, bastryck för att låsa däck mot fälg osv och sen är jag heller inte helt 100 på hur man räknar på deformation som funktion av tryck. Vilket för mig in på 2.

2. Antar att det är tryck som ska fördelas med 40/60 när det egentligen torde vara att däckets deformation ska vara lika mellan båda hjulen, trots olika belastning. Vad är det som säger att tex 10% skillnad i tryck inte kan resultera i att möta upp 40/60 viktfördelning? Det kanske finns nån mekanikingenjör som kan räkna på sånt. 🙄
Tryck är ju kraft per yta, så det borde hänga ihop linjärt. Vill du ha dubbla anliggningsytan mot marken, halvera trycket om belastningen är samma. Verkar stämma när jag kikar på hur mycket mina respektive däck sjunker ihop vid cykling i alla fall. Har jag ~90% av bakdäckstrycket fram, så deformeras bakdäcket betydligt mer än framdäcket. Det förstår jag inte hur det skulle kunna vara fördelaktigt på något sätt.

Själv kör jag lite mjukare fram än bak. Bak klämmer jag med tummen för att hitta lagom tryck. Sen gör jag samma sak med framhjulet. Pumpens inbyggda visare brukar visa ~1.8 bar bak och ~1.6 fram kanske. Det beror lite på vad det var när jag började pumpa och hur bra tålamod jag har när jag pumpar samt vad mätaren råkar visa när jag tar en paus i pumpandet.
Har du märkt någon nackdel med att gå ytterligare lite lägre fram, utan att för den sakens skull sänka bak?

--------

Edit: Jag hade förresten antagligen kunnat tänka mig att köra betydligt högre däcktryck när det inte är halt, om det fanns cykelfjädring som faktiskt fungerar. Men det tycks det ju tyvärr inte göra. Alltså kör jag med så lågt däcktryck det bara går att komma undan med, för att stå ut. Föredrar alla gånger en helstel cykel med mjuka däck framför heldämpad med hårda däck.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Jag körde cirka 3 bar både fram och bak på tiden xc med smalstyre för mig var mer vad folk kör med en gravel idag. Stigarna var rätt så snälla.

Det tog egentligen till tubless innan den stora sänkningen i tryck vågade experimenteras fram. Hade börjat innan men inte så långt ner som nu.

Har mätare men den används rätt så sällan. Använder oftast ninos metod med en tumme över däcket, hänga sig med andra handen över. Ska då utan enorma problem komma åt fälgen med tummen fram, mindre lätt bak.

Topp