Friska upp halvgamla halvtorra däck - går det?

Lejon

Aktiv medlem
Jag har en uppsättning fina MTB-hjul som stått ca 2 år, däcken är väl snart 4 år och måttligt slitna i mönstret. Dock är greppet dåligt (ffa i blött märkte jag igår) och de känns halvtorra.
Det är tydligt att gummit känns greppigare och fräschare på de ytor som efter en tur slitits mest mot underlaget. Finns något sätt att enkelt och rimligt effektivt få tillbaka lite nygummikänsla (helst på ett ogiftigt sätt), eller är det bara att slänga däcken och köpa nytt?

D

Deleted member 43681

Guest
Smörj in dom med olivolja. Spansk olivolja helst. ?

Lejon

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Cykla en sväng till, om det ny blir bättre av att nötas lite.
Njae, jag tror det måste nötas bort mellan dubbarna samt ut mot sidorna ordentligt också om det ska bli rimligt bra och det kommer nog inte ske i första taget. Kanske om man körde bara i djup sträv sand, men det känns som ett övermaga projekt. Då blir det nytt istället.

kais01

Aktiv medlem
vinkelslip kan vara användbart.

men vissa däck har mjukt gummi endast i toppen av dobbarna.

ejma

Aktiv medlem
Lejon sa:
Då blir det nytt istället.
Cykeldäck verkar vara riktig färskvara och efter 2 år är gummit märkbart mindre greppigt.

Ett gammalt trick att mjuka upp gammalt gummi är annars att stryka på glycerin. Tror knappast att däcken blir greppigare av det.

Lejon

Aktiv medlem
ejma sa:
Lejon sa:
Då blir det nytt istället.
Cykeldäck verkar vara riktig färskvara och efter 2 år är gummit märkbart mindre greppigt.

Ett gammalt trick att mjuka upp gammalt gummi är annars att stryka på glycerin. Tror knappast att däcken blir greppigare av det.
Tack för uppslaget! Glycerin verkar vara ett riktigt undermedel.

Bilagor

• 51B1C781-07DF-4220-88D4-023FFF7A1DC0.png
    51B1C781-07DF-4220-88D4-023FFF7A1DC0.png
    43.6 KB · Besök: 45

kais01

Aktiv medlem
i norge är det tydligen populärt med däcktvätt för att få mjukare gummi för vintern. läste en rescension för många år sedan här i sverige att en mörk sörja lämnade däcket som sedan knarrade lite ner i vinterkylan;)

Bilagor

• 5D596C5B-1D90-4061-B2AE-900E9D0F9B0E.jpeg
    5D596C5B-1D90-4061-B2AE-900E9D0F9B0E.jpeg
    25.4 KB · Besök: 13

ooms

Aktiv medlem
kais01 sa:
i norge är det tydligen populärt med däcktvätt för att få mjukare gummi för vintern. läste en rescension för många år sedan här i sverige att en mörk sörja lämnade däcket som sedan knarrade lite ner i vinterkylan;)
"Experterna" är visst oense, däckimportöten rekommenderar grönsåpa istället:
https://www.motor.no/artikler/2017/mars/advarer-mot-dekkvask-produkter/
Såpa är alltså nya universalmedlet för cykelunderhåll; både som kedjerengöring och uppfräschare av gamla däck :-)

kais01

Aktiv medlem
är även jag skeptisk till däcktvätteriet med diverse lösningsmedel. och konstigt att detta verkar ha slagit i norge men inte i sverige.

rolig artikel, ooms!

men jag brukar iaftvätta av vinterdäcken med borste och vatten när jag ställer undan för sommaren. inbillat mig att det blir mindre torkhinna då.

Rattnalle

Aktiv medlem
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Cykla en sväng till, om det ny blir bättre av att nötas lite.
Njae, jag tror det måste nötas bort mellan dubbarna samt ut mot sidorna ordentligt också om det ska bli rimligt bra och det kommer nog inte ske i första taget. Kanske om man körde bara i djup sträv sand, men det känns som ett övermaga projekt. Då blir det nytt istället.
Mellan dubbarna är det ändå inte greppigt gummi. Kanterna kommer du åt om du bara cyklar ett par hundra meter på asfalt med jättelågt tryck.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer