Frusen baxväxel?
Jag har läst liknande trådar, men mest om frusna mekaniska skivbromsar och vajrar som fryser fast. Men jag misstänker att det är min bakväxel som fryser fast. Jag ska förklara varför jag tror det så får vi se om ni håller med. Och vad jag eventuellt kan göra åt det..
Problemet är att jag nu när det är kallt inte klarar av att växla ner till de minsta dreven på kassetten. Dvs när jag slackar ut vajer. Förra vintern hade jag mest problem med de två-tre minsta dreven. Denna vintern börjar det krångla med de 4-5 minsta dreven (dvs från mitten på kassetten typ).
På de större dreven kan jag växla upp och ner, så vajern måste ju löpa fritt.
Så min misstanke är att det växeln som inte fjädrar ut tillräckligt.
Växeln är en 11-delad GRX.
Cykeln en Orbea Terra med intern vajerdragning (osäker om det är fri vajer eller helt hölje).
Några idéer i kollektivet?
Problemet är att jag nu när det är kallt inte klarar av att växla ner till de minsta dreven på kassetten. Dvs när jag slackar ut vajer. Förra vintern hade jag mest problem med de två-tre minsta dreven. Denna vintern börjar det krångla med de 4-5 minsta dreven (dvs från mitten på kassetten typ).
På de större dreven kan jag växla upp och ner, så vajern måste ju löpa fritt.
Så min misstanke är att det växeln som inte fjädrar ut tillräckligt.
Växeln är en 11-delad GRX.
Cykeln en Orbea Terra med intern vajerdragning (osäker om det är fri vajer eller helt hölje).
Några idéer i kollektivet?