Frusen baxväxel?

desmo

Aktiv medlem
Frusen baxväxel?
Jag har läst liknande trådar, men mest om frusna mekaniska skivbromsar och vajrar som fryser fast. Men jag misstänker att det är min bakväxel som fryser fast. Jag ska förklara varför jag tror det så får vi se om ni håller med. Och vad jag eventuellt kan göra åt det..

Problemet är att jag nu när det är kallt inte klarar av att växla ner till de minsta dreven på kassetten. Dvs när jag slackar ut vajer. Förra vintern hade jag mest problem med de två-tre minsta dreven. Denna vintern börjar det krångla med de 4-5 minsta dreven (dvs från mitten på kassetten typ).
På de större dreven kan jag växla upp och ner, så vajern måste ju löpa fritt.
Så min misstanke är att det växeln som inte fjädrar ut tillräckligt.

Växeln är en 11-delad GRX.
Cykeln en Orbea Terra med intern vajerdragning (osäker om det är fri vajer eller helt hölje).

Några idéer i kollektivet?

n3wton

Aktiv medlem
Frusen baxväxel?
Edit! Jag vände på problemet i huvudet när jag skrev nedanstående och hade fått för mig att det var bekymmer med de lättaste växlarna (vilket är ovanligare än det omvända). Nu när jag faktiskt läst tror jag på byte av vajrar och höljen rakt av så kommer det förmodligen fungera som nytt. Kolla bakväxelns funktion bara, men det händer ju i princip inte att balväxlar går sönder om man inte kör en gren genom dem eller dylikt.

Som @Gregorz skriver - lossa vajern. Jag skulle ta av kedjan också, och sen kolla rörelsen på växeln genom att föra den fram och tillbaks med handen. Vajern hade jag dragit i/hållit emot samtidigt som jag hade växlat igenom alla växlar. Därefter vet du vari problemet ligger.

Att det brukar strula att lägga i tyngre växel beror på att det då är bakväxeln som måste fjädra tillbaks och därmed dra tillbaks vajern, och den är inte så stark som din hand är vilken du använder för att lägga i en lättare växel. Att det strular med att lägga i en lättare växel innebär att något kärvar bra mycket skulle jag säga, så det är förmodligen enkelt att avgöra var felet är efter att du lossat vajer och kedja.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Frusen baxväxel?
Eftersom det är problem när du ska växla till mindre drev är det något som förhindrar växeln från att glida ner när spänningen släpper. Med allra största sannolikhet vajer/höljerelaterat.
Lite beroende på hur böjarna går kan en gammal vajer ta form efter höljesböjarna, när du sen ska växla ner flyttas den deformerade delena i höljet till en sektion i höljet där det skapas mer friktion så inte växeln glider ner.
En annan luring är om ändpluppen på höljet antingen på växel eller reglagesidan spruckit / deformerats / höljet hoppat lite snett. Oftast funkar det att spänna vajern men när man slackar strular det rejält.

Men som sagt innan, börja med att lossa vajern och flytta växeln för hand för att se att den löper fritt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Frusen baxväxel?
Jag hade samma problem och löste det med att ta in pendlaren så att den tinade och sen sprayade penetrerande tunn sprayolja i rörliga delar på växeln.

LWB

Aktiv medlem
Frusen baxväxel?
I min cykelmekarkarriärs gröna ungdom hade jag problem med en (lite) äldre och ffa välanvänd Deore-bakväxel som hade gått ännu en vinter i salt och slask. Jag var på vippen att slänga hela skiten men bytte vajrar och höljen, och det blev som en ny cykel.

tmattisson

Ny medlem
Frusen baxväxel?
Kolla kedjan också. Om den har blivit stel så växlar det skitdåligt när kedjan ska till mindre drev.
Jag röstar också på att först kolla detta förslag. Jag cyklar varje dag oavsett väder, och en dåligt oljad och stel kedja kan framkalla detta problem.(Kedjan vara vattendräckt sen innan och generellt väldigt stel när det blir väldigt kallt.) En väldigt enkel första test iaf istället för att börja byta vajer.

desmo

Aktiv medlem
Frusen baxväxel?
Tack för engagemanget och tipsen.

Stora bekymret med att lossa vajern från bakväxeln när det strular är att det är förbenat kallt att meka i minusgrader! Annars vore det såklart ett logiskt sätt att felsöka.

Eftersom jag är lat av mig tog jag och smörjde växeln enligt @Manurhin2 råd. Det fungerade idag men då var temperaturen "bara" kring -2.

Cykeln har gått ca 600 mil. Jag köpte den förra november och bekymren kom första vintern, om än i mildare form. Så kanske borde jag byta vajer och hölje men det är så förbenat trist med internt draget.

Bonusfråga. Byter ni alla kedja är 0,75-markeringen går in i kedjan? Tycker jag får ut få mil per kedja nu för tiden.

Gregorz

Aktiv medlem
Frusen baxväxel?
Tack för engagemanget och tipsen.

Stora bekymret med att lossa vajern från bakväxeln när det strular är att det är förbenat kallt att meka i minusgrader! Annars vore det såklart ett logiskt sätt att felsöka.

Eftersom jag är lat av mig tog jag och smörjde växeln enligt @Manurhin2 råd. Det fungerade idag men då var temperaturen "bara" kring -2.

Cykeln har gått ca 600 mil. Jag köpte den förra november och bekymren kom första vintern, om än i mildare form. Så kanske borde jag byta vajer och hölje men det är så förbenat trist med internt draget.

Bonusfråga. Byter ni alla kedja är 0,75-markeringen går in i kedjan? Tycker jag får ut få mil per kedja nu för tiden.
Man får ta in sin cykel, man kan ställa den i soffan och meka.

Eddy

Aktiv medlem
Frusen baxväxel?
Min Grx utrustade cykel har även den problem med att växla till tyngre växel bak i kallare väder än ca -10, mitt problem sitter i reglagen, trycker jag till och centrerar "gaffeln" som reglagen för åt sidan vid växling så fungerar det.

Topp