Fs mtb

Fs mtb
Rattnalle sa:
cykelärkul sa:
Rattnalle sa:
cykelärkul sa:
Lentor sa:
japp det verkar det vara. tkr du det? känns som 130-140mm skulle va perfekt för dom stigarna jag kör o lite småhopp o så. vad kör du som gör att du tkr det verkar klent?
Känns ju som man borde bottna ganska hårt med 120 bak, eller köra den väldigt hård. Jag använder 85-90% av min 140mm bak och då vill jag inte ha den hårdare. Samma med framdämparen, har stiffat upp den lite det senaste men hade inte velat ha den hårdare nu, och då använder jag ändå 85% av den eller så. Känner lite att en 150mm fram hade passat mig bättre, så det är en uppgradering jag vill göra i framtiden.

Jag har bara cyklat i en månad, men har ändå gett mig på en del svarta backar och hoppat en del och då känner jag spontant att jag inte vill ha mindre än 140 någonstans.
Det är lite av en smaksak som till viss del kanske kommer med tiden också. Jag gick från 100 hardtail till 120 hardtail till 150/150 heldämpad till 160/150/heldämpad. Men nu senaste två åren typ har jag börjat känna att jag skulle vilja ha mindre för cyklingen hemma för att det ska bli lite mer utmaning igen. Nu blir det iofs 150/140-ish ändå igen men en allmänt lättare och mindre stridsvagnslikt byggd cykel.
Ja men precis. Det är ju upp till var och en. Bästa är ju att testa innan köp men det är inte alltid så enkelt. Som sagt, jag hade inte velat ha 120mm bak men ts du kanske älskar det. Personligen tycker jag nog att man borde satsa på minst 130/130 ändå. Men jag är inte så erfaren, finns bättre folk o lyssna på här inne som säkert har testat all sorts dämpning osv ^^

Men det kan ändå vara bra att höra en nybörjares synvinkel också ()
Det är bra att lyssna på lite alla möjliga synpunkter :-)

Vissa gillar ju hardtail också det begriper jag mig inte på.
Nä, inte jag heller..

Lentor

Medlem
Fs mtb
Jg skulle nog också gärna vilja ha 150/150 men då tkr jag det drar iväg så mkt med vikt o sånt så känns som man får kompromissa med mkt annat då. Jag kör mkt blandat så vill ha en som funkar till det mesta, både uppför o nedför, lite hopp, rötter o sten, plan mark

SGS

Aktiv medlem
Fs mtb
Rattnalle sa:
Vissa gillar ju hardtail också det begriper jag mig inte på.
Var det du som byggde en aggro-HT för ett tag sedan som du aldrig kom överens med?

Med reservation för att jag blandat ihop dig med någon helt annan bara sådär...

Fs mtb
Lentor sa:
Jg skulle nog också gärna vilja ha 150/150 men då tkr jag det drar iväg så mkt med vikt o sånt så känns som man får kompromissa med mkt annat då. Jag kör mkt blandat så vill ha en som funkar till det mesta, både uppför o nedför, lite hopp, rötter o sten, plan mark
Bara o lägga en beställning på en H10 då :) Glöm inte 10% rabatt på bikester!

Rattnalle

Aktiv medlem
Fs mtb
cykelärkul sa:
Lentor sa:
Jag provade på skoj och koden jag hade funkade inte på orbea.

Fs mtb
Rattnalle sa:
cykelärkul sa:
Lentor sa:
Jag har testat, det funkar. Eller jag har inte testat beställa såklart, men koden gick igenom och H10 hamnade på 31000 typ.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Fs mtb
cykelärkul sa:
Rattnalle sa:
cykelärkul sa:
Lentor sa:
Jag har testat, det funkar. Eller jag har inte testat beställa såklart, men koden gick igenom och H10 hamnade på 31000 typ.
Ok, då finns det olika koder helt enkelt

Fs mtb
Lentor sa:
Synd att h10 är alu bara. Väger ett halvt ton ju. Annars var jag inne på den!
Ska du ha en cykel med mer än 120mm slag så ska du nog räkna med minst 14kg för en cykel i din prisklass. Antagligen mer med pedaler. Ett kilo eller antagligen mindre än så kommer inte göra världens skillnad, där handlar mer om geometri och vad som passar dig. Mtb handlar mer om att ha kul neråt än uppåt, men det låter lite som du är sugen på att cykla XC.

Lentor

Medlem
Fs mtb
Nä jag kommer från en xc cykel med 110 i slag så det är drf jag vill ha lite mer till nästa cykel nu för o kunna köra lite stökigare grejer

Lentor

Medlem
Fs mtb
Aa precis det känns som det är en mix jag vill ha just nu iaf. Kanske ändras när jag kört på den ett tag! Gått från hardtail till xc förut. Finns inget extremstök där jag kör heller men ganska mkt upp o ner så krävs ingen jättefjädring direkt

SGS

Aktiv medlem
Fs mtb
jonte987 sa:
Valhalla var det väl?

Lockelsen med HTn är väl utmaning utan att behöva hoppa över 8 m gap och bryta pelvis.
Ah, så var det säkert. My bad!

Tyvärr går det ganska bra att bryta både det ena och andra med HT med (jag har prövat), men lite så är det ja. Jäkligt kul med HT till allt utom det brötigaste. Då blir det istället en direkt plåga.

Lentor

Medlem
Fs mtb
Blir en tm 29. Är det möjligt att förlänga slaglängd på gaffel/dämpare om man skulle vilja det? Är det en dyr o svår historia isf?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer