FS-ram för junior

Geiger

Ny medlem
FS-ram för junior
Hej,

Söker förslag på ram/kina-ram eller förslag på hel cykel som är heldämpad och i junior-storlek. Har kikat på Scott spark 600 i storlek xs, men den är för dyr för den specen tycker jag, och väger 12,6 kg. Kan tänka mig en byggkostnad på uppåt 20k, och cykeln skall passa kroppslängd kring 140 cm (10-åring) Även begagnad cykel eller ram är intressant.

Tack på förhand!

/Jonas

Jonrun

Aktiv medlem
FS-ram för junior
Hej,

Söker förslag på ram/kina-ram eller förslag på hel cykel som är heldämpad och i junior-storlek. Har kikat på Scott spark 600 i storlek xs, men den är för dyr för den specen tycker jag, och väger 12,6 kg. Kan tänka mig en byggkostnad på uppåt 20k, och cykeln skall passa kroppslängd kring 140 cm (10-åring) Även begagnad cykel eller ram är intressant.

Tack på förhand!

/Jonas
Propain har fullgung för junior, även Dartmoor tror jag. Ligger även inom ditt prisspann :)

Berk

Aktiv medlem
FS-ram för junior

Ram med dämpare finns också.

Finns också i 27.5" som Vpace rekommenderar från 140 cm, men tror att 420 mm reach är för mycket till 140 cm. 387 mm är redan lång till 140 cm.

simson

Aktiv medlem
FS-ram för junior
Tja ! Byggde ihop min gamla prophet medium 26a med korta vevar å styrstam ,( resten hade jag liggandes) pojken är 135 lång å tycker den är skitcool , klarar förstås inte ditt viktkrav men det måste ju finnas massor med beggade 26 därute . Slänger du på lätta grejor så kan du säkert få ner vikten ganska mycket.
Mange

Bilagor

Geiger

Ny medlem
FS-ram för junior
Tack för alla förslag! Hittills verkar Scott Spark 600 xs vara bäst. Dock 12.6 kg, men i alla fall lite raceigare geometri. Lätta hjul, och byta ut 700 grams kassetten så blir den nog snabb.
Då är man ju dock tyvärr uppe i ca 30 papp.
Men visst, kan man ha den i 2-3 säsonger till två grabbar så är det kanske värt.

Lingon

Aktiv medlem
FS-ram för junior
Låg vikt är nog viktigare om man inte är så stor och stark, det är därför de flesta tjejerna kör HT i XCO WC.
Men du kanske är ute efter en parkhoj?

Geiger

Ny medlem
FS-ram för junior
Generellt tycker jag att det är roligare att köra på en FS än en HT, och det tror jag gäller sonen också. Sen kör vi en del stökiga stigar, där jag ser att han inte orkar stå och trampa hur länge som helst pga stöket. Sen gillar ju alla yngre att hoppa också, och det är ju ingen höjdare med stel bak.

PatrikHA

Medlem
FS-ram för junior
Nyfiken på hur det går, gjort ett val?
Sonen har en Vitus 24, funkar bra. Körde de slätare röda i Vallåsen (starta Spruffs sedan vidare oua oua), men de med mer stök, rötter o sten är värre, så spanar lite på fs. Sonen är runt 136cm.
Någon som satt ihop en lista med vettiga små fs, inkl pris o vikt?

jonte987

Aktiv medlem
FS-ram för junior
Vallåsen hyr i alla fall ut propain 20 och Nerd jr 24. Jag tror det listades fler i en anna tråd som jag inte hittar just nu.

PatrikHA

Medlem
FS-ram för junior
Vallåsen hyr i alla fall ut propain 20 och Nerd jr 24. Jag tror det listades fler i en anna tråd som jag inte hittar just nu.
Jodå de gör de, vi hyrde Nerd 24 förra året, men känner blir lite mkt om man skall hyra varje gång, samt kunde vara kul med en fs även hemma, men visst lite overkill är det väl. Tycker man borde kunna hitta äldre 26", men verkar svårt

jonte987

Aktiv medlem
FS-ram för junior
Jodå de gör de, vi hyrde Nerd 24 förra året, men känner blir lite mkt om man skall hyra varje gång, samt kunde vara kul med en fs även hemma, men visst lite overkill är det väl. Tycker man borde kunna hitta äldre 26", men verkar svårt
Ja, jag menade att det är två example. vpace har också fs.
Sen finns det HT som kanske är mer kapabla än vitus 24. Som tex hornet jr och hornet 26. De är kanske mer användbara hemma.

PatrikHA

Medlem
FS-ram för junior
Ja, jag menade att det är två example. vpace har också fs.
Sen finns det HT som kanske är mer kapabla än vitus 24. Som tex hornet jr och hornet 26. De är kanske mer användbara hemma.
Hornet 26 är väl egentligen inte en juniorcykel, men kanske funkar bra som det först och sedan som lekhoj även för vuxna?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer