FS Stigcykel till hustrun

LillMånke

Aktiv medlem
Har kanske fått hustrun att vilja köpa en FS stigcykel för ca 25k. Vi har båda passerat 50 års strecket, dvs inga enduro ambitioner. Jag kikar på Neutron 6 eller Allebike Discovery. Hon är 158 cm kort, 76 cm innerben. Canyon säger XS och Allebike S (finns nog ingen mindre). Hursomhelst, dom cyklarna känns prisvärda. Hur tycker ni jag resonerar?

Marklyft

Aktiv medlem
Har kanske fått hustrun att vilja köpa en FS stigcykel för ca 25k. Vi har båda passerat 50 års strecket, dvs inga enduro ambitioner. Jag kikar på Neutron 6 eller Allebike Discovery. Hon är 158 cm kort, 76 cm innerben. Canyon säger XS och Allebike S (finns nog ingen mindre). Hursomhelst, dom cyklarna känns prisvärda. Hur tycker ni jag resonerar?
Bra val båda två tror jag, kör på 🤘

Berk

Aktiv medlem
Det är båda fina cyklar. En Discovery i S är en riktigt stor cykel. Canyon Neuron kommer med 27,5" hjul i XS och S. Nu är det mycket personligt om man tycker om en stor eller lite mindre cykel, men jag skulle tänka att en Neuron i XS skulle passa en 158 åkare bättre.

Min fru är 156 cm och kör en 27,5" FS med 380 mm reach, som är lite på korta sidan. 400-410 mm skulle vara perfekt.

jonte987

Aktiv medlem
Det är väl skillnad om man inte växer men dottern kör mb31 hardtail small och är 153. 35mm stam och hon ska väl bli 165 med tur.
Jag tycker inte den ser stor ut.
Däremot ser hjulen extremt stora ut. 27.5 vore snyggare på small.

Berk

Aktiv medlem
Det är väl skillnad om man inte växer men dottern kör mb31 hardtail small och är 153. 35mm stam och hon ska väl bli 165 med tur.
Jag tycker inte den ser stor ut.
Däremot ser hjulen extremt stora ut. 27.5 vore snyggare på small.

Såklart går det. Min son är 142 cm och kör en cykel med 425 mm reach. Men när jag räknar om min reach till 158 cm kommer jag till 410-420 mm.

jonte987

Aktiv medlem
Jo, jag har bara fått för mig att de flesta xs är lite knäppa i geo. Inte minst canyon. Nya neuron är väl generellt ett lyft o har inte kollat xs på den.
Har man långa ben så kanske det är xs som gäller.
I så fall får man tänka på att långa ben konstigt nog ger större cykel på canyon.

Berk

Aktiv medlem
Jo, jag har bara fått för mig att de flesta xs är lite knäppa i geo. Inte minst canyon. Nya neuron är väl generellt ett lyft o har inte kollat xs på den.
Har man långa ben så kanske det är xs som gäller.
I så fall får man tänka på att långa ben konstigt nog ger större cykel på canyon.

Nya Neuron har 410 mm reach i XS, som är längre än gamla i S, om jag inte minns fel.

LillMånke

Aktiv medlem
Tack för er input! Det lutar år Neuron, hon gillar också den färgen bättre (den med lite blått i), och det är ju viktigt med utseendet! Båda har fina och likvärdiga spec. Är personligen lite anti Fox, men det tänker jag bortse ifrån. I morgon trampar vi in på någon LBS och ser om vi kan få testa någon 27.5 kontra 29 cykel, så hon får en uppfattning om skillnaden.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Tack för er input! Det lutar år Neuron, hon gillar också den färgen bättre (den med grönt i), och det är ju viktigt med utseendet! Båda har fina och likvärdiga spec. Är personligen lite anti Fox, men det tänker jag bortse ifrån. I morgon trampar vi in på någon LBS och ser om vi kan få testa någon 27.5 kontra 29 cykel, så hon får en uppfattning om skillnaden.
Kolla var foxen går att serva. Jag hade inte orkat skicka iväg

LillMånke

Aktiv medlem
Neuron har som skrivits tidigare, ett reach på 410mm, och Discovery har ett på 434mm. Är det en stor skillnad i upplevelse mellan dessa mått tror ni?

Berk

Aktiv medlem
Neuron har som skrivits tidigare, ett reach på 410mm, och Discovery har ett på 434mm. Är det en stor skillnad i upplevelse mellan dessa mått tror ni?

Discovery har dessutom hög stack: 602 mm, medan Neuron i XS har 587 mm stack. Om man sätter styret på samma höjd blir effektiva reach på Neuron 6 mm kortare. Så det skiljer sig 30 mm i effektiv reach. Det märker man.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, nu har jag inte de måtten i huvudet men stack är också ett problem på små cyklar med mer än 100mm slag.
Om man inte vill ha negativ drop.

LillMånke

Aktiv medlem
Tack Berk. Hon har tidigare cyklat på stigar och mer XC liknande områden, och har mest suttit. Nu innebär ju en ny cykel för henne, inte minst en FS, ett stort lyft hursomhelst, men gissar att hon fortfarande mest kommer att cykla sittandes ned, men jag hoppas att jag har fel. Det skulle ju också indikera att Neuron i XS är ett bättre val.

Berk

Aktiv medlem
Tack Berk. Hon har tidigare cyklat på stigar och mer XC liknande områden, och har mest suttit. Nu innebär ju en ny cykel för henne, inte minst en FS, ett stort lyft hursomhelst, men gissar att hon fortfarande mest kommer att cykla sittandes ned, men jag hoppas att jag har fel. Det skulle ju också indikera att Neuron i XS är ett bättre val.

Jag skulle säga att en Neuron i XS är en mer säker val. Min son kör med sin 142 cm på en MTB med 425 mm reach och hög stack. Han har ingen problem med det, men tror att t.ex. min fru skulle föredrar en relativt mindre cykel. Jag har själva en stig-HT med 465 mm reach vid sag och en helstel MTB med 500 mm reach. Både funkat bra, men jag ståcyklar bara på helstel, då är det trevligt med längre reach. Tycker att 465 mm reach är perfekt till min 179 cm på knixiga stigar. Om man bara kör rakt fram funkar än längre cykel också bra.

LillMånke

Aktiv medlem
Idag blir det beställning, det är ju ändå morsdag, samt hustruns födelsedag! Klickar på köpknappen efter lunch. Just nu känns det som en Neutron 6 i XS även fast jag någonstans känner att Discoveryn är ett köp som ger mer för pengarna. Men, det viktigaste är ju att hustrun blir nöjd, och just nu känns det som att hon blir det på Canyon cykeln. Återkommer.

Topp