Fs vs Ht 26" vs 29" eller rent av 27,5"

Esset

Ny medlem
Hejsan, behöver lite vägledning i denna djungel, cyklar idag på en 26" Ht och ska nu byta upp mig. Har kollat lite mot canyon's Nerve Al 8,9 alternativt 9,9 men är rädd för att en Fs 29" blir lite kaka på kaka? Nån som tagit det steget och kan ge lite feedback? Kanske rent av ska gå på 27,5"? //esset

Det finns många hjulstorlekar. Välj en (det spelar ingen roll vilken) och bestäm dig för att allt annat är skit. Så enkelt är det.

jocke_tuffing skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns många hjulstorlekar. Välj en (det
> spelar ingen roll vilken) och bestäm dig för att
> allt annat är skit. Så enkelt är det.

Det där är nog bland det klokaste som någonsin skrivits på Happy.

26 är jättekul men långsamt.
27,5 är lite kul, lite snabbt.
29 är jättesnabbt.

Det är vad jag har hört iaf.

Gick från 26 ht till 29 fs och har aldrig varit nöjdare. Är ffa väldigt nöjd med klättringsegenskaperna, många backar har blivit besegrade sen bytet. Sen är jag ingen tidsjägare (bara ibland) och uppskattar att ha det mjukt för gumpen.

Jag har en 26" HT och en 29" HT. Det är rätt bra med två :)

Men seriöst så är jag såld på 29". Den upplevs snabbare och är lika kul att leka med. Men för det krävs nog lätta hjul.

Vad för typ av cykling ska du köra med din mtb? Om du ska ha kvar din HT är väll heldämpat helrätt? Om du ska cykla stök så hade jag inte valt Nerve AL 29:an eftersom den har rätt brant gaffelvinkel och hög instegshöjd.

jocke_tuffing skrev:
> Det finns många hjulstorlekar. Välj en (det
> spelar ingen roll vilken) och bestäm dig för att
> allt annat är skit. Så enkelt är det.

Hehe....

Alternativt, skaffa en av var hjulstorlek så är du helgarderad ;)

Det är väldigt svårt att jämföra hjulstorlekar på ett bra och rättvist sätt. Det är mycket lättare att jämföra olika cyklar istället (dvs du jämför helheten och fastnar inte i enbart hjulstorleken). Den upplevda skillnaden beror på så mycket mer än enbart på hjulstorleken.

Prova lite olika cyklar och välj den som känns bäst helt enkelt.

haha jocke_tuffing det är kanske inte svårare än så :)
Jofahjalm vad är alternativet då till Nerve al serien?
nån som cyklat på nerve al och kan ge lite feedback?

Har också lite samma problem, har kollat på nerve 8.9 29 Nerve al 8.0 27,5. Har en 29 nu men skulle vilja uppgradera mig till en bättre cykel. Men frågan är om man ska prova något nytt eller fortsätta med 29. Har hört att canyon gör riktigt bra cyklar och har personer som rekommenderat Canyon Nerve

Efter att ha provat det mesta skulle jag säga att allt hänger på hjulen. Oavsett vilken storlek de har hänger allt på att du köper riktigt lätta och styva hjul.

Har länge cyklat på en Scott Spark 26". I somras skaffade jag mig en Specialized Comp Evo 29" efter mycket velande. Var rädd att den skulle kännas klumpig och tung etc.
Ångrar dock inte en sekund köpet, 29" känns för min del roligare på alla sätt, den känns säkrare utför, klättrar bättre och balansen känns bättre på den ..
Nu cyklar jag ju inte särskilt fort utan gillar när det är rätt stökigt, så för min typ av cykling är just Comp Evo:n mkt bättre än en 26" Scott spark ..

Esset skrev:
> haha jocke_tuffing det är kanske inte svårare
> än så :)
> Jofahjalm vad är alternativet då till Nerve al
> serien?
> nån som cyklat på nerve al och kan ge lite
> feedback?

Det finns ju hur mycket olika cyklar som helst att välja mellan. Måste det vara en Canyon? Vad ska du cykla i för terräng? Jag tycker Nerve 29:an ser ut som en XC-cykel med marginellt mer slag.

Jofahjalm, jag cyklar mycket medel stökig skogs stig, ska även cykla Vasan. Behöver absolut inte vara en canyon! Alternativ?

Esset skrev:
> haha jocke_tuffing det är kanske inte svårare
> än så :)
> Jofahjalm vad är alternativet då till Nerve al
> serien?
> nån som cyklat på nerve al och kan ge lite
> feedback?

Jag måste erkänna att jag såg det i en film. Kom inte på det själv alltså.
Men nog ligger det nåt i det. Kör själv en ht 29 och fs 26. 29:an har skön sittställning och klättrar bra. 26:an är lite nervösare men tar sten och rötter bättre.

Supersonic skrev:
> Efter att ha provat det mesta skulle jag säga att
> allt hänger på hjulen. Oavsett vilken storlek de
> har hänger allt på att du köper riktigt lätta
> och styva hjul.

+1 Fan något av det bästa som skrivits på länge, håller fullständigt med.
Man behöger inte vara gramjägare för att njuta av skillnaden i lätta hjul, problemet är ju att få dessa hjul styva och hållbara och där är det rätt stor skillnad i pris för ett par 26" vs 650b/29".

Även om tillverkarna numera lyckats göra lite roligare 29"are så hänger så pass mycket på hjulen att det ännu inte går att få lätta, hållbara hjulset till vettiga pengar.
Därför är det 27,5 eller 26" beroende TS längd och på hur mycket stök som ska forceras.

BTW, varför snackas det om Nerve när Canyon har Spectral'erna? Så mycket bättre geo (enl mig iaf).

// Larsa

Jag har svårt att förstå att många har så bestämda uppfattningar om vad som är bra och inte bra vad gäller hjulstorlekar. De skiljer faktiskt inte särskilt mycket i ytterdiameter, inte ens 10 procent mellan 26" och 29". Man kan fundera på hur många cyklister som skulle klara att skilja mellan 26" och 650b i ett blindtest?

Sen ska man inte ignorera den härliga placeboeffekten. Nya handskar kan göra en till en bättre cyklist om det känns som att man har bättre grepp.

Prästbol skrev:
> Jag har svårt att förstå att många har så
> bestämda uppfattningar om vad som är bra och
> inte bra vad gäller hjulstorlekar. De skiljer
> faktiskt inte särskilt mycket i ytterdiameter,
> inte ens 10 procent mellan 26" och 29". Man kan
> fundera på hur många cyklister som skulle klara
> att skilja mellan 26" och 650b i ett blindtest?

Det är väl inte så enkelt som att det bara är 10% skillnad i diameter.
För att få framför allt de större 29"arna på plats, så krävs det lite andra dimensioner på ramen som framför allt gör cykeln "sävligare", nu har ju som sagt tillverkarna börjat bygga roligare geo's som bygger bort denna känsla. Men faktum kvarstår, det är idag dyrt att få till lätta, styva och samtidigt hållbara 29"s-hjul.

// L

Alla cykeltidningar har väl nu gjort snabbhetstester mellan 26, 27,5 och 29 tum och alla jag läst har gett som resultat att dom kommer i den ordningen vad gäller snabbhet, dvs 29 tum är snabbast. Tittar man på tävlingar som också går ut på att åka fort så tycks de flesta åka 29 tum.
Så vill man ha en snabb cykel på tävlingslik terräng så skall man nog välja de större hjulen.

Struntar man i fart och tid utan bara vill ha kul i skogen så är väl valet mer fritt. Skulle jag själv köpa en sådan cykel så ligger nog 27,5 närmast till hands.
Min racelika 29:a som jag köpte för att köra CV, LidaLoop, Lidingöloppet mm är väl inte helt idealisk i t.ex Gömmarskogen men det går ändå att ta sig fram. Det är mest nedför som det blir lite läskigt med den tvärare gaffelvinkeln.

Jag tycker alltid det känns konstigt när jag kört ett tag på en storlek och sen byter till en annan. Men efter en halvtimme har man vant sig och allt känns helt rätt.

Klart är iallafall att det KÄNNS olika, för dem som gillar att känna efter, men om det sen i praktiken gör någon jätteskillnad på krassa mätbara resultat, för dem som gillar att mäta, är mer tveksamt.

Vad just du tycker om skillnaden i känsla kan bara du svara på, efter att ha provat. Men helt klart får du jobba mer för att finlira med en FS 29 jämfört med en HT 26. På gott och ont. Det bör du förvänta dig.

Men sen hade jag tydligen 7 mil MTB i benen hittills i år så ta min dammiga åsikt för vad den är.

Om man ska titta på väldseliten i cross country körde 8 av 10 i toppen 29er 2 st 27,5 ingen 26:a. Om 27,5 s är den nya grejen varför körde inte fler den hjulstorleken bland eliten.

gunners skrev:
> Om man ska titta på väldseliten i cross country
> körde 8 av 10 i toppen 29er 2 st 27,5 ingen 26:a.
> Om 27,5 s är den nya grejen varför körde inte
> fler den hjulstorleken bland eliten.

Kan ju bero på att i XC så är banan relativt enkel och det bara handlar om att rulla över så snabbt som möjligt.
Mera intressant är ju att se vad Enduro-segmentet kör/kört på...
Allt beror ju i o f på hur TS tänkt köra cykeln. Är det enklare terräng typ långlopp o likn, är ju en kortslagig 29" klockren. Ju mera teknisk terrängen blir (o i min mening) mindre tävlingsinriktad cyklingen blir desto mera fokus på dom två mindre hjulstorlekarna.

// Larsa

gunners skrev:
> Om 27,5 s är den nya grejen varför körde inte fler den hjulstorleken bland eliten.

Det tog runt 10 år för världseliten att i stor skala ta till sig 29ers. På 27.5 är det ju enormt mycket mer tryck från industrin så inom 2-3 år är det nog 27.5 all over the place.

PeterÄlvsjö skrev:
> Alla cykeltidningar har väl nu gjort
> snabbhetstester mellan 26, 27,5 och 29 tum och
> alla jag läst har gett som resultat att dom
> kommer i den ordningen vad gäller snabbhet, dvs
> 29 tum är snabbast. Tittar man på tävlingar som
> också går ut på att åka fort så tycks de
> flesta åka 29 tum.
> Så vill man ha en snabb cykel på tävlingslik
> terräng så skall man nog välja de större
> hjulen.
>
> Struntar man i fart och tid utan bara vill ha kul
> i skogen så är väl valet mer fritt.

App app app, resonemanget stämmer säkert i xc och långlopp men kolla resultaten i EWS som fullständigt dominerades av Clementz och Graves båda på 26or..
Dom struntar inte i fart och verkar dessutom ha jävligt kul i sitt tävlingsformat!

http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/mtb/mtb-fully/thrill-hill/

Vad säger folk om den för stigcykling?
Fungerar den även för tex XC-cupen/CV?

Eller den blir för tung mot en HT som tex Count solo? Skiljer nästan 2 kg mot HT's fördel.
Den har lite udda fjädringväg men verkar prisvärd imho.

Har fortfarande inte kommit överens med min 29", om det beror på mig eller hojjen står väl i stjärnorna men 650b låter som en bra kompromiss - eller så är det inte bra på varken eller...

Esset skrev:
> Hejsan, behöver lite vägledning i denna djungel,
> cyklar idag på en 26" Ht och ska nu byta upp mig.
> Har kollat lite mot canyon's Nerve Al 8,9
> alternativt 9,9 men är rädd för att en Fs 29"
> blir lite kaka på kaka? Nån som tagit det steget
> och kan ge lite feedback? Kanske rent av ska gå
> på 27,5"? //esset

Jag var otroligt skeptiskt mot 29 men gick från 26 till softtail 29 och blev helt sålt på komforten på stökiga och tekniska stigar, det förbättrade greppet med bibehållen rull. Med 26 fastnar hjulen mkt lättare mot höga rötter och stenar. Köpte sedan en FS29 och det är jävligt nice!

Nackdelen är att hjulen är tyngre och inte lika accelerationssnabba men när man kompenserat det med vanare benmuskler så mosar man över allt.

Ska man bara köra släta grusvägar och stigar är nog 26 eller det nya 26, 27,5 bättre då det är lättare. Jag ser personlig ingen fördel med stora hjul på släta banor. Har heller aldrig förstått varför en 29 ska vara svår i "stöket", kör ni i någon slags trång labyrint då?...

leffo skrev:
> Esset skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hejsan, behöver lite vägledning i denna
> djungel,
> > cyklar idag på en 26" Ht och ska nu byta upp
> mig.
> > Har kollat lite mot canyon's Nerve Al 8,9
> > alternativt 9,9 men är rädd för att en Fs
> 29"
> > blir lite kaka på kaka? Nån som tagit det
> steget
> > och kan ge lite feedback? Kanske rent av ska
> gå
> > på 27,5"? //esset
>
> Jag var otroligt skeptiskt mot 29 men gick från
> 26 till softtail 29 och blev helt sålt på
> komforten på stökiga och tekniska stigar, det
> förbättrade greppet med bibehållen rull. Med 26
> fastnar hjulen mkt lättare mot höga rötter och
> stenar. Köpte sedan en FS29 och det är jävligt
> nice!
>
> Nackdelen är att hjulen är tyngre och inte lika
> accelerationssnabba men när man kompenserat det
> med vanare benmuskler så mosar man över allt.
>
> Ska man bara köra släta grusvägar och stigar
> är nog 26 eller det nya 26, 27,5 bättre då det
> är lättare. Jag ser personlig ingen fördel med
> stora hjul på släta banor. Har heller aldrig
> förstått varför en 29 ska vara svår i
> "stöket", kör ni i någon slags trång labyrint
> då?...

Det finns en del "dåliga" 29or ute på marknaden (tunga, tröga, långsamma och med en taskig geometri). Det gör tyvärr att en och annan stackare där ute går runt med en skev uppfattning om storhjulingar. Det är lite som att köpa/testa en cykel på Cykelringen och sedan tro att alla cyklar är lika dåliga som den cykeln man precis har köpt/testat.

Att 29" ska passa alla har jag svårt att tro, men de flesta kan nog hitta en riktigt bra 29a om de anstränger sig lite. Sen kanske man inte har råd att köpa cykeln men det är en annan femma.

Ja, alla vet vi ju att det enbart handlar om hjulstorleken. Varken vinklar, ram-material, övriga komponenter eller däcksval påverkar cykeln sååå mycket som hjulstorleken... ;-)

/Leo

Leo skrev:
> Ja, alla vet vi ju att det enbart handlar om
> hjulstorleken. Varken vinklar, ram-material,
> övriga komponenter eller däcksval påverkar
> cykeln sååå mycket som hjulstorleken... ;-)
>
> /Leo

+1 Dagens ironi!

Nej, nej. Nu är ni ute och cyklar. På Happy är allt svart eller vitt och det man själv tycker är det enda rätta.

larsaw skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, alla vet vi ju att det enbart handlar om
> > hjulstorleken. Varken vinklar, ram-material,
> > övriga komponenter eller däcksval påverkar
> > cykeln sååå mycket som hjulstorleken... ;-)
> >
> > /Leo
>
> +1 Dagens ironi!

Du menar gårdagens? ;-)

Vad gäller vilken typ av tävlingsform som passar bäst som "facit" för TS val av cykel så känns ju faktiskt XC mer relevant än enduro med tanke på TS kommentar "jag cyklar mycket medel stökig skogs stig, ska även cykla Vasan."

Esset, har bara cyklat Nerve AL 29 en kort stund på de byggda spåren på Lugnet under SOG2013 men jag tyckte den var riktigt skoj och livlig. Finns en hel tråd on Nerve 29 här någonstans om det är just den du är ute efter.

Betyder det att alla kids som hojar runt på sina 16" cyklar "äger" alla fullvuxna cyklister (inkl Danny MacAskill)?

523001_01000x700.jpg

Nej, det betyder att alla fullvuxna som hojar runt på sina 16" cyklar äger alla cyklister, inkl Mc Askill...

gb.jpg

Tillbaka
Topp