Fula Hojar!!

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Alltså jag vet inte riktigt vad jag ska säga, snodde dena bild från Reddit, jag upplever cykeln lite svår att tycka om 😅🤣
RDT_20210610_0937122650006305642748452.png

Löken

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Den är ju underbar! Pedalerna är ju genialiska, plattisar med kardborreband som clips... Kudos till att ha fått till geometrin hyffsat med den vansinniga lösningen på gaffel och framhjul. Dessutom fotat på en gravplats, grymt!

123456789

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Visa bilaga 498255
Visa bilaga 498256

Inget för mig. Förutom det estetiska har jag bara svårt för att bestiga damer som har svårt för att bestiga en cykelram.
En kompis till mig har en sån. Hon har haft cancer i benet varpå hon inte kan komma på en vanlig cykel för benmusklerna är sönderstrålade.
Men hon kan cykla på den. Och det tycker hon är kul.

fedde

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Visa bilaga 498255
Visa bilaga 498256

Inget för mig. Förutom det estetiska har jag bara svårt för att bestiga damer som har svårt för att bestiga en cykelram.

Själv har jag mycket svårt för "puckade" inlägg som gör
konstiga och irrelevanta jämförelser mellan bestigning av damer och bestigning av cyklar.

Ibland undrar vissa varför så få tjejer/kvinnor/damer är
öppet aktiva på detta forum.

Ja, det är verkligen konstigt.

/Fedde (äldre herre)

JesperA

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Gillar egentligen Epic men inte när den har har samma färg som min farmors strumplästen som 2022(?) årsmodell av Epic Evo S-works har:

94822-00_EPIC-EVO-SW-SND-RED-GLD_FDSQ

94822-00_EPIC-EVO-SW-SND-RED-GLD_RDSQ

Kommer säkert bli en hit dock

atorger

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Colnago C35, en tidig kolfibercykel, bild snodd från internet.

Jag har själv två stycken Colnago-cyklar (inga dyra nya pjäser, beggat grejs jag köpt i delar från ebay), och jag tycker deras röriga paintjobs från förr är kul, men snygga är kanske inte rätt ord. Formmässigt har de dock gjort många fina cyklar.

Detta är dock inte en av dem, den ser ut som en handritad cykel för en seriefigur. Den är från 1989 och inte Colnagos första kolfiberram, men den första som serieproducerades. Colnago hade ett samarbete med Ferrari och som jag förstått det är en viktig del i att de kunde vara så tidigt ute med kolfiber. Hjulen är tillverkade av Ferrari. En intressant detalj är den raka framgaffeln, något Colnago var tidiga med. Om mina uppgifter stämmer är detta första cykeln de hade med rak framgaffel, och därefter började de tillverka sina raka Precisa-stålgafflar.

Det sägs att exemplar av denna cykel faktiskt användes i racing, men den är helt enkelt inte så bra så det blev ingen långkörare precis. Nu är den istället ett hett samlarobjekt.

f31b_3.JPG

th0m

Aktiv medlem
Fula Hojar!!

Jag har själv två stycken Colnago-cyklar (inga dyra nya pjäser, beggat grejs jag köpt i delar från ebay), och jag tycker deras röriga paintjobs från förr är kul, men snygga är kanske inte rätt ord. Formmässigt har de dock gjort många fina cyklar.

Detta är dock inte en av dem, den ser ut som en handritad cykel för en seriefigur. Den är från 1989 och inte Colnagos första kolfiberram, men den första som serieproducerades. Colnago hade ett samarbete med Ferrari och som jag förstått det är en viktig del i att de kunde vara så tidigt ute med kolfiber. Hjulen är tillverkade av Ferrari. En intressant detalj är den raka framgaffeln, något Colnago var tidiga med. Om mina uppgifter stämmer är detta första cykeln de hade med rak framgaffel, och därefter började de tillverka sina raka Precisa-stålgafflar.

Det sägs att exemplar av denna cykel faktiskt användes i racing, men den är helt enkelt inte så bra så det blev ingen långkörare precis. Nu är den istället ett hett samlarobjekt.

Visa bilaga 500591
Va???!?! C35 är ett rullande konstverk ju! Jag tvivlar inte på att dom känns som att cykla runt med en mindre båt, men ack så vackra. Föredrar den dock i svart.

123456789

Aktiv medlem
Fula Hojar!!

Visa bilaga 500591
Ja den ser ut att vara ritad av ett barn...😃

fedde

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Om vi ändå ska snacka om conceptcyklar så har dessa sköningar gjort starkast intryck på mig.

Fast Pinarello-tempocykeln som Telekom (på denna bild Jan Ullrich) använde fungerade ju uppenbarligen någorlunda.

Ja, förutom när Bjarne Riis körde "kast med cykel".....
(Eller var det en annan modell som Bjarne kastade? Minnet
är lite halvdåligt så här långt efteråt, det var väl -97?)

Men har Cannondale-konceptet testats i verkligenheten?
Alltså mer än några meter på en parkeringsplats?

Om inte annat ser Cannondale-"cykeln" väldigt obekväm
ut med små framhjul (från inlines-skridskor?) och det borde
väl bli väldigt stötigt?

/Fedde

atorger

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Colnago C35 är inte heller en konceptcykel, den serieproducerades, och påstås ha använts i tävling. Jag har dock inte lyckas hitta några bilder på det men det är ju också drygt 30 år sen, och de som körde på Colnago kunde nog rimligtvis välja någon av deras bra cyklar istället så om det tävlades på den lär det inte ha varit många lopp...

borano20

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Fast Pinarello-tempocykeln som Telekom (på denna bild Jan Ullrich) använde fungerade ju uppenbarligen någorlunda.

Ja, förutom när Bjarne Riis körde "kast med cykel".....
(Eller var det en annan modell som Bjarne kastade? Minnet
är lite halvdåligt så här långt efteråt, det var väl -97?)

Men har Cannondale-konceptet testats i verkligenheten?
Alltså mer än några meter på en parkeringsplats?

Om inte annat ser Cannondale-"cykeln" väldigt obekväm
ut med små framhjul (från inlines-skridskor?) och det borde
väl bli väldigt stötigt?

/Fedde
Hej.. Det var kast med stor klädhängare som Riis införde som dansk nationalsport. Kedjan hoppade.. mvh borano20

rödblå

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Vad har hänt här? Bakvänt styre/gaffel och ihoptryckta rör på gaffeln. Räddade dock cykeln från en container. Gillar tanken av att äga en 50-års Jubileum Biltema-cruiser. Tror jag fixa till den och ge i present till min svåger som har Biltema-katalogen på nattduksbordet.
20210715_084125.jpg

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Fula Hojar!!
Vad har hänt här? Bakvänt styre/gaffel och ihoptryckta rör på gaffeln. Räddade dock cykeln från en container. Gillar tanken av att äga en 50-års Jubileum Biltema-cruiser. Tror jag fixa till den och ge i present till min svåger som har Biltema-katalogen på nattduksbordet.
Visa bilaga 500974
Du kanske redan korrigerat det, men på bilden ser både styre och framgaffel ut att sitta åt rätt håll. Däremot har framgaffeln blivit ganska rejält böjd bakåt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer