Fulldämpad instegs mtb - vågar man?

Alfakrull

Medlem
Är användningsområdet för cykeln enbart träning inför vasan och själva loppet eller ska du använda den till stigcykling med mer också? Är vasan och motsvarande träning målet så skulle jag säga att en hardtail är en bättre anpassad cykel för jobbet, dessutom lite billigare. Kolfiber är ju heller ingen stor vinst under vasan, jag skulle snarare sikta in mig på en cykel som är modern i övrigt. Det lär ju inte gå fortare med en heldämpad cykel på vasan utan enbart minska träsmaken längs vägen. Så ska cykeln duga till mer än vasan eller är grusvägsnötande målet?
 

nicjor

Medlem
Hej!

Blandat bök ock stök. Kommer köra mycket i Huskvarna och Jönköping området. Så mycket skog. Även mycket stig. Är glad amatör motionär. Cykeln bör klara allt med tuff terräng. Den bör hålla till nästa år och funka genom vasan.
Kommer köra en hel del på IKHP Huskvarna, Hallby Axamo och spår i Tenhult.
Mvh Nicklas
 

Mrahvin

Medlem
Som första cykel lär den räcka långt. Sparken med geometrin som kom 2017 är också en rätt bra allti-allo-mtb som klarar det mesta. Visst finns det lättare och tjusigare komponenter men som nybörjare tror jag knappast man märker så mycket skillnad. Allt handlar istället om att lära sig tekniken själv. Om vikten på 13,1 kg stämmer är det riktigt bra för en instegshoj med dropper, 120 mm fjädring etc.

Men en HT i 10 000-kronorsklassen lär också räcka bra långt för att komma igång. Det är inte heller fel att börja lära sig cykla med HT eftersom tekniken tenderar bli bättre när man känner varje misstag där bak.

För en hyggligt bra tid på vasan är cykeln en mindre del bara man kommer upp på en ok nivå (där en hygglig alu-HT räcker långt). Det handlar om kondition, taktik och startgrupp... Så det gäller nog snarare att skaffa cykeln som ser till att det blir en hel del tränat. Det kan lika gärna vara en HT för 10k och en lvg för 10k att pendla eller variera träningen med som en fullgung för 20k.
 
Senast ändrad:

aanton

Medlem
Du menar alltså cykeln:

https://www.xxl.se/scott-spark-900-elite-19-heldampad-terrangcykel-unisex-vit/p/1159493_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwoInnBRDDARIsANBVyASSQc86uBEkeK0d29TvHeoULML9rg86SZQ03WX1z33fMYpvMB2ESG4aAuO0EALw_wcB

Klart den kommer funka, sen kanske inte den mest prisvärda cykeln.. Dock kör ju XXL cirka varannan månad 20% på allt. Då är den där riktigt prisvärd. Men vem orkar vänta när det är slutet av maj?

Ett tips för att få bra råd/tips: ange vikt/längd samt hur du tycker om att cykla/användningsområde. (Den sista angav du :))
 

Mrahvin

Medlem
Ustzeust sa:
Xxl erkände väll att det är en felskrivning.
Så den väger närmare 15kg
Ah ok, tyckte det lät lite för bra för att vara sant. Rätt fult av XXL att kalla den 900 elite och ge intryck av att den är mer besläktad med toppmodellerna med liknande nummer än en 960...

Skulle för övrigt rekommendera TS att leta efter andra LBS (lokala cykelbutiker) än XXL som verkligen kan sina saker. Min erfarernhet är att det visserligen kan finnas vettigt folk på XXL men ofta inte. Känns lite som att man antingen hittar en bra LBS där man faktiskt kan få bra råd (och service) eller så kan man lika gärna handla på nätet. Nu är det ju dock lättare sagt än gjort att hitta bra LBS i alla delar av landet.
 
Cyklar själv en del runt Jönköping. Skulle säga att Scott Spark är en perfekt cykel för stigarna som finns här (Kör själv på en Spark 710).
Den fungerar säkert på Vasan också men en HT i samma prisklass gör säkert just det jobbet bättre. Hur som helst tror jag att du kommer ha roligare på en fs än en HT när du cyklar hemma.

Du kan ju kolla vad andra butiker erbjuder i stan, Spobik Ekhagen (gamla team Sportia) eller Sportson säljer också Scott. Öster cykel finns med, trevlig personal!
 

nicjor

Medlem
Då närmar man sig köpet

Såg Meridan du visade och 14,7 kg borde ju vara okej, som sagt ska ju inte vinna Vasan men vill göra den på 3.30 h. Gillar att man kan låsa dämparna och det finns droppost, har aldrig testat men ska bli skönt.

1. Bör man ta den dyrare meridan som har rockshox? Eller är manitou dämpare bra.
1.https://www.spobik.se/produkt/merida-ninety-six-29-600-vasa-evertsberg-2019/
2.https://www.cykelkraft.se/merida-one-twenty-800-29-svart?gclid=Cj0KCQjww47nBRDlARIsAEJ34bkFYABcX84ZmaDWJkGXTTCfeSQDyERbIev3BojQkGbDZxs4stJYMpcaAt51EALw_wcB

3. Trek fuel 7 - har hört att Rockshox reba är en mycket bra dämpare.
https://www.spobik.se/produkt/trek-fuel-ex-7-29-2019/

Får åka upp och titta, blir att känna på cyklarna. Se hur 14 kg känns i handen (ska även känna på en HT raket, Scott 935).

Mvh Nicklas
 

ekenlowZ

Ny medlem
Jag har precis införskaffat mig min första Fullgungs hoj, Blev en Scott Spark 760. Helnöjd med denna ! känns inte alls för tung att hantera, Jag köpte min begagnad för 14k och då var den sparsamt körd med alla reflexer och liknande kvar på cykeln. Så testa att kolla på Köp&sälj här om du hittar nånting för ett humant pris som har allt du vill ha utav en cykel :)
 

Mrahvin

Medlem
+1 på begagnat. Säljs många nästan nya cyklar för betydligt mindre pengar (även om en del också har helt orealistiska idéer om vad man ska få ut för en bättre begagnad hoj).
 

A.Fritzon

Medlem
nicjor sa:
Då närmar man sig köpet

Såg Meridan du visade och 14,7 kg borde ju vara okej, som sagt ska ju inte vinna Vasan men vill göra den på 3.30 h. Gillar att man kan låsa dämparna och det finns droppost, har aldrig testat men ska bli skönt.

1. Bör man ta den dyrare meridan som har rockshox? Eller är manitou dämpare bra.
1.https://www.spobik.se/produkt/merida-ninety-six-29-600-vasa-evertsberg-2019/
2.https://www.cykelkraft.se/merida-one-twenty-800-29-svart?gclid=Cj0KCQjww47nBRDlARIsAEJ34bkFYABcX84ZmaDWJkGXTTCfeSQDyERbIev3BojQkGbDZxs4stJYMpcaAt51EALw_wcB

3. Trek fuel 7 - har hört att Rockshox reba är en mycket bra dämpare.
https://www.spobik.se/produkt/trek-fuel-ex-7-29-2019/

Får åka upp och titta, blir att känna på cyklarna. Se hur 14 kg känns i handen (ska även känna på en HT raket, Scott 935).

Mvh Nicklas
Dom två meridorna du länkar till är två helt olika cyklar så det är mer än bara dämparna som skiljer.
 

Yeew!

Medlem
Bor också i Jönköpingstrakten, köpte min första ”riktiga” heldämpade cykel förra året, är ingen finsmakare utan satte 20k som absolut maxpris, kollade på bl.a. Canyon, Trek fuel mm, ny eller lätt begagnad, Merida har jag haft ett par stycken och tyckte de var av dålig kvalitet i förhållande till vad de kostade då, de kanske är bättre nu.

Fastnade till sist för en ny Scott Spark 730 plus -18 som köptes på team Sportia (numera Spobike) på Ekhagen förra sommaren, det som skiljde från alternativen var att den var utrustad med twin-lock - främst att framdämparen var låsbar från styret såg jag som en fördel, min förra Specialized ht där man fick böja sig ned och låsa på gaffeln gjordes att låsningen sällan användes, twin-locken används flitigt i uppförsbackarna.

Tycker det är en trevlig cykel och den funkar som förväntat i skogarna här, hittade en billig dropper här på Happyride som eftermonterades (plusmodellerna saknar den av någon anledning) nyttan med den kan jag ifrågasätta, har inte använt den mycket vid ren stig/skogscykling. Uppgraderat lite smågrejor, har bytt till ett styre med lite högre rise, greppvänligare handtag och en sadel som passar min ända bättre.
 

magnil

Medlem
XXL beskriver den ju tom som lämplig för Vätternrundan så det lär vara en kanonhoj!

"Elegant heldämpad cykel lämplig för stigar och fjället, för maraton, Vätternrundan och träning."
 

nicjor

Medlem
Hej!.

Blir väldigt sugen att köpa, 15000-20000kr va lite en gräns, såg att Scott Spark 970 va på rea för 15000 kr.
Verkar vara samma ram som både spark 960 och 950, borde vara en bra ram eller?

Vet att det inte är värsta lyxen på den, men som nybörjar hoj är den värd att köpa eller är den katastrof? Ska köras, stig, backar uppför och nerför plus bök och stök. Mao allround mtb.
https://alvangenscykel.se/butik/mtb-cyklar/scott-spark-970-2018/
Mvh Nicklas
 
nicjor sa:
Hej!.

Blir väldigt sugen att köpa, 15000-20000kr va lite en gräns, såg att Scott Spark 970 va på rea för 15000 kr.
Verkar vara samma ram som både spark 960 och 950, borde vara en bra ram eller?

Vet att det inte är värsta lyxen på den, men som nybörjar hoj är den värd att köpa eller är den katastrof? Ska köras, stig, backar uppför och nerför plus bök och stök. Mao allround mtb.
https://alvangenscykel.se/butik/mtb-cyklar/scott-spark-970-2018/
Mvh Nicklas
Absolut inga fel på ramen! Personligen tror absolut att den kan funka som grund för att sedan byta ut och uppgradera komponenter allt eftersom. Ett par saker hade jag dock försökt fixa direkt vid köp:

Det verkar vara 2x11 på den du länkar, jag hade tagit bort framväxeln och bytt till en annan kassett,
tex: https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mx80-11-speed-cassette-11-50-624737
Sen är en dropperpost ett måste enligt mig, kostar från ca 1500kr.

I övrigt så verkar det vara samma ram, gaffel, bakdämpare och hjul som Spark 900 Elite från XXl.

Har du ett tak på 20' så har du ju 5' över att spendera på uppgraderingar från start ?
 

nicjor

Medlem
Hej!

Tänker så att om ramen sitter på en 25000+ kr cykel. Så borde det vara en bra ram. Uppgradera kan man ju göra allteftersom, och om jag förstod det rätt på Scott sida är den förberedd på dropperpost.
Så en allround mtb, borde funka fint för CV? Får väl sänka vikten på den med byta komponenter inför CV. Borde inte vara så svårt.
Mvh Nicklas
Tackar för alla svar
 
Senast ändrad:
nicjor sa:
Hej!

Tänker så att om ramen sitter på en 25000+ kr cykel. Så borde det vara en bra ram. Uppgradera kan man ju göra allteftersom, och om jag förstod det rätt på Scott sida är den förberedd på dropperpost.
Så en allround mtb, borde funka fint för CV? Får väl sänka vikten på den med byta komponenter inför CV. Borde inte vara så svårt.
Mvh Nicklas
Tackar för alla svar
Det är dock inte helt samma ram som de dyrare varianterna. Denna har ej boost , Dropouts for 5x141mm. De dyrare har Boost 12 x 148 mm.
/ Kalle
 
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
nicjor sa:
Hej!

Tänker så att om ramen sitter på en 25000+ kr cykel. Så borde det vara en bra ram. Uppgradera kan man ju göra allteftersom, och om jag förstod det rätt på Scott sida är den förberedd på dropperpost.
Så en allround mtb, borde funka fint för CV? Får väl sänka vikten på den med byta komponenter inför CV. Borde inte vara så svårt.
Mvh Nicklas
Tackar för alla svar
Det är dock inte helt samma ram som de dyrare varianterna. Denna har ej boost , Dropouts for 5x141mm. De dyrare har Boost 12 x 148 mm.
/ Kalle
Det där missade jag! Jag antog att alla hade boost. Ser nu att även den från xxl inte har boost. Om det är en dealbreaker vet jag inte men det känns ju helt klart trist... Ser också att de billigare modellerna verka sakna Twin-lock reglage, något som jag kan tänka mig blir användbart på CV.
 
Senast ändrad:

Yeew!

Medlem
Kanske Spark 730 plus ger ett bättre utgångsläge, den ramen har boost och twin-lock, droppern saknas på 2017 men det finns en extra plats i ramens genomförningar för den. 29 tumshjul ska ju passa om man vill uppgradera.
Hur övriga komponenter står sig i jämförelse låter jag någon annan avgöra, men ska du successivt uppgradera vill du kanske mest åt en ram med boost för minsta möjliga pengar?

https://www.cykelcenter.com/cyklar/scott-spark-730-plus-2017
2018:
https://www.cykelcenter.com/cyklar/scott-spark-730
 

Tomas m

Medlem
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
nicjor sa:
Hej!

Tänker så att om ramen sitter på en 25000+ kr cykel. Så borde det vara en bra ram. Uppgradera kan man ju göra allteftersom, och om jag förstod det rätt på Scott sida är den förberedd på dropperpost.
Så en allround mtb, borde funka fint för CV? Får väl sänka vikten på den med byta komponenter inför CV. Borde inte vara så svårt.
Mvh Nicklas
Tackar för alla svar
Det är dock inte helt samma ram som de dyrare varianterna. Denna har ej boost , Dropouts for 5x141mm. De dyrare har Boost 12 x 148 mm.
/ Kalle
5x141mm är boost med qr axel.
Har bytt till ett DT Swiss 350 nav bak på min Spark 960.
Man byter ändarna på 12x148 navet så blir det 5x141.

Går du upp till 950 har den 148 axel .
 
Tomas m sa:
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
nicjor sa:
Hej!

Tänker så att om ramen sitter på en 25000+ kr cykel. Så borde det vara en bra ram. Uppgradera kan man ju göra allteftersom, och om jag förstod det rätt på Scott sida är den förberedd på dropperpost.
Så en allround mtb, borde funka fint för CV? Får väl sänka vikten på den med byta komponenter inför CV. Borde inte vara så svårt.
Mvh Nicklas
Tackar för alla svar
Det är dock inte helt samma ram som de dyrare varianterna. Denna har ej boost , Dropouts for 5x141mm. De dyrare har Boost 12 x 148 mm.
/ Kalle
5x141mm är boost med qr axel.
Har bytt till ett DT Swiss 350 nav bak på min Spark 960.
Man byter ändarna på 12x148 navet så blir det 5x141.

Går du upp till 950 har den 148 axel .
Ok. Det hade jag missat. De kallade det inte för boost så jag trodde att det var ett smalare nav än ett 148x12. Det förändrar dock inte det faktum att den ramen har en annan sving än de dyrare ramarna. Inte hela världen kanske om man inte stör sig på qr med dropout. Har ju fungerat förr. Ville mest bara peka på att de inte var lika.

/Kalle
 

Tomas m

Medlem
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Tomas m sa:
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
nicjor sa:
Hej!

Tänker så att om ramen sitter på en 25000+ kr cykel. Så borde det vara en bra ram. Uppgradera kan man ju göra allteftersom, och om jag förstod det rätt på Scott sida är den förberedd på dropperpost.
Så en allround mtb, borde funka fint för CV? Får väl sänka vikten på den med byta komponenter inför CV. Borde inte vara så svårt.
Mvh Nicklas
Tackar för alla svar
Det är dock inte helt samma ram som de dyrare varianterna. Denna har ej boost , Dropouts for 5x141mm. De dyrare har Boost 12 x 148 mm.
/ Kalle
5x141mm är boost med qr axel.
Har bytt till ett DT Swiss 350 nav bak på min Spark 960.
Man byter ändarna på 12x148 navet så blir det 5x141.

Går du upp till 950 har den 148 axel .
Ok. Det hade jag missat. De kallade det inte för boost så jag trodde att det var ett smalare nav än ett 148x12. Det förändrar dock inte det faktum att den ramen har en annan sving än de dyrare ramarna. Inte hela världen kanske om man inte stör sig på qr med dropout. Har ju fungerat förr. Ville mest bara peka på att de inte var lika.

/Kalle
Är snikvarianten, missade det när jag köpte min 960 2018.

Visste inte ens att 141mm qr fanns.
Har inte varit problem med qr funktionen bara navet som började kärva efter några veckor.

Fick det fixat men bytte det mot ett DT 350 nav.

Sitter något Formula nav som är riktigt snikigt.

Så gå upp i modell så att det sitter 148 nav.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer