Fulldämpad mtb - vilken är mest prisvärd?

KOLOSS

Aktiv medlem
stirra dig inte blind på vikt! Vissa tillverkare sätter på sladdriga lätta däck för att kunna speca låg vikt.
Också värt att notera att vikt är en ganska värdelös spec att tänka på. I nästan alla scenarios så kommer cykelns geometri avgöra om cykeln känns lätt/livlig eller tung/planterad

Raggamuffin

Aktiv medlem
Snälla redogör för skillnaden mellan alla dessa. Jag har alltid funderat. Vad är skillnaden på en cykel som lämpar sig för Downcountry och Upcountry. Eller cyklar som är AM, trampduro eller enduro. Kan man köra AM med trampduro? Eller åka stig med AM hoj. Vad är skillnaden på en AM och trail stig? Eller trampduro och enduro stig? Hur stor brukar lutningen vara på en storbergsenduro stig jämfört med enduro stig? Och vad i hela fridens namn är LLC-XC?
Nu tog jag i lite på skoj eftersom trådstarten inte innehöll någon info alls. Det finns inte heller några skarpa gränser men det finns riktmärken. Jag benar ut det lite nedan, andra kanske inte tycker precis som jag. Generellt funkar en cykel hjälpligt att gå ett steg upp och ett steg ner.

LLC-XC - 100/100 mm, lite enkel stig och grusväg. Typisk terräng för långloppscupen (LLC). Det går utmärkt med en äldre geometri typ HA 70 / STA 74

XC/ XCO - 100/100 Enkel stig med möjligtvis nån enkel stenkista / hopp. Föredras modernare geometri med HA runt 68 och STA 75.

Downcountry - 120/120mm än lite flackare med HA runt 66/67, STA 75/76. En rapp cykel som fungerar för XC med geometri som även gör den gångbar nerför.

Upcountry - den här hittade jag bara på.

Trail - 120 till 140mm, som en grövre byggd downcountry med lite mer slaglängd, ofta lite mer laidback geo.

AM - Samma som trail men är ett lite äldre namn som ofta hänger ihop med en mer traditionell geometri, därav ett namnbyte.

Trampduro - Enduro i Sverige, 140-160mm slaglängd HA 65 / STA 76. Inte speciellt långa eller branta åk men bitvis ändå stökigt, är cykeln inte trampvänlig så vinner man inte.

Enduro - Enduro var som helst, innehåller tidigare och efterkommande. 160-180 mm slaglängd, full shitface på reach.

Storbergsenduro - Enduro i t ex alperna, inte alls samma sak som enduro på Hallandsåsen. 160-180 mm slaglängd, full shitface på reach.

Downhill - downhill helt enkelt, slaglängd <200mm.

Typ så.

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Snälla redogör för skillnaden mellan alla dessa. Jag har alltid funderat. Vad är skillnaden på en cykel som lämpar sig för Downcountry och Upcountry. Eller cyklar som är AM, trampduro eller enduro. Kan man köra AM med trampduro? Eller åka stig med AM hoj. Vad är skillnaden på en AM och trail stig? Eller trampduro och enduro stig? Hur stor brukar lutningen vara på en storbergsenduro stig jämfört med enduro stig? Och vad i hela fridens namn är LLC-XC?
Det handlar mest om cyklisten
LLC-XC = lycra, spandex rakade ben, ja rakat överallt.
XC = Någon som försöker sig på cykelvasan, men tja det blir liksom aldrig av...
Downcountry = Norrøna och helskägg
Upcountry = Helskägg och Norrøna (notera skillnaden från downcountry)
Trail = Man 40+ med lite för dyr cykel
AM = Har aldrig bevisats men flera hävdar att de sett en all mountain-åkare, lite som snömannen
Trampduro = Enduroåkare från Göteborg
Enduro = MTB cyklist boende på 30 min avstånd (med bil, givetvis) från Hellas
Storbergsenduro = 1 av hundratalet bofasta i Åre
Downhill = Man i 20-årsåldern som kan hoppa och göra manual, samt man 50-årsåldern som snart kommer besöka akuten.

AM = Har aldrig bevisats men flera hävdar att de sett en all mountain-åkare, lite som snömannen
Downhill = Man i 20-årsåldern som kan hoppa och göra manual, samt man 50-årsåldern som snart kommer besöka akuten.
Bäste jag läst på länge!

Nu tog jag i lite på skoj eftersom trådstarten inte innehöll någon info alls. Det finns inte heller några skarpa gränser men det finns riktmärken. Jag benar ut det lite nedan, andra kanske inte tycker precis som jag. Generellt funkar en cykel hjälpligt att gå ett steg upp och ett steg ner.

LLC-XC - 100/100 mm, lite enkel stig och grusväg. Typisk terräng för långloppscupen (LLC). Det går utmärkt med en äldre geometri typ HA 70 / STA 74

XC/ XCO - 100/100 Enkel stig med möjligtvis nån enkel stenkista / hopp. Föredras modernare geometri med HA runt 68 och STA 75.

Downcountry - 120/120mm än lite flackare med HA runt 66/67, STA 75/76. En rapp cykel som fungerar för XC med geometri som även gör den gångbar nerför.

Upcountry - den här hittade jag bara på.

Trail - 120 till 140mm, som en grövre byggd downcountry med lite mer slaglängd, ofta lite mer laidback geo.

AM - Samma som trail men är ett lite äldre namn som ofta hänger ihop med en mer traditionell geometri, därav ett namnbyte.

Trampduro - Enduro i Sverige, 140-160mm slaglängd HA 65 / STA 76. Inte speciellt långa eller branta åk men bitvis ändå stökigt, är cykeln inte trampvänlig så vinner man inte.

Enduro - Enduro var som helst, innehåller tidigare och efterkommande. 160-180 mm slaglängd, full shitface på reach.

Storbergsenduro - Enduro i t ex alperna, inte alls samma sak som enduro på Hallandsåsen. 160-180 mm slaglängd, full shitface på reach.

Downhill - downhill helt enkelt, slaglängd <200mm.

Typ så.
Tack så mycket!
Alla jag cyklar med har slaglängd i alla dom kategorierna, vissa kör till och med nån gammal HT. Vi letar upp den obehagligaste stigen vi kan hitta, där den som har fetast cykel och kör galnast ofta far över styret. I min värld finns det tre olika typer av mtb cyklister och cyklar som tillhör dessa tre typer.

1. Strava galningen som hetsar fram till målet, missar allt roligt på vägen och ska hetsa iväg så fort man stannar upp för att snacka skit. Den här personen vill ha en trameffektiv lätt cykel som då tappar endel andra roliga egenskaper. Ibland säljs dessa till och med utan hisspinne. Slaglängd typ upp till 120. Här ska gärna hela cykeln också var i kolfiber.

2. Mellanmjölks, svenneåkaren, trailcyklisten kalla det vad man vill. Men här passar många och de flesta in. Huvudmålet är att fara ut i skogen för att ha kul och få lite motion på köpet. Dessa söker en mtb som inte är ämnad för att vara snabbast någonstans utan där fokus är någonstans lagom. Slaglängd typ 100-160.

3. Wannabe downhillproffset som inte har tillgång till liftåka men ändå har utförsåka som ända mål, glömmer bort att man faktiskt måste trampa uppför backarna för att kunna cykla utför. För den här personen handlar allt på cykeln om hur slack gaffelvinkeln, fet bakdämparn och det viktigaste är att dämparna är så långa som möjligt och helst guldiga. Här är det precis som för person 1 jävligt viktigt att så mycket som möjligt är kolfiber.

FredriCX

Aktiv medlem
Klistra och stäng tråden.

/Trailcyklist. 40+ med lite för dyr Occam med Factorygrejer som jag inte har aning om vilka rattar jag ska skruva på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer