Fullface till stigcykling - är det jobbigt?

implor

Aktiv medlem
2R, 3R och Air R är dock helt olika upplevelser, så inte TS blandar ihop det. Air R är som sagt mycket luftigare än 3R och 3R sägs vara luftigare än 2R.

MIPS-grejen kanske är lite fjantigt men för mig ger det trygghet eftersom det är utvecklat av Kungliga Tekniska Högskolan & Karolinska Institutet.
köpa en ny hjälm idag utan mips är som att köpa en ny bil på 90 talet utan airbag.

marr

Moderator
Forumvärd
2R, 3R och Air R är dock helt olika upplevelser, så inte TS blandar ihop det. Air R är som sagt mycket luftigare än 3R och 3R sägs vara luftigare än 2R.

MIPS-grejen kanske är lite fjantigt men för mig ger det trygghet eftersom det är utvecklat av Kungliga Tekniska Högskolan & Karolinska Institutet.
2r och 3r är likadana. Färgerna skiljer. Super air har vi också här. Tycker inte den är något luftigare än de andra... Något jag däremot tycker, är att min stighjälm är galet mycket luftigare än bellarna utan hakskydd.
Men allt är väl individuellt. Prio får allt vara en hjälm som passar och som man använder.

Ja det är lite fjantigt att hänga upp sig på ett varumärke ;)

implor

Aktiv medlem
2r och 3r är likadana. Färgerna skiljer. Super air har vi också här. Tycker inte den är något luftigare än de andra... Något jag däremot tycker, är att min stighjälm är galet mycket luftigare än bellarna utan hakskydd.
Men allt är väl individuellt. Prio får allt vara en hjälm som passar och som man använder.

vad kör du för Stig hjälm?

Valhalla_

Aktiv medlem
Du åker bil på semestern, hur kan du inte få plats med två hjälmar? Tyvärr men ja köper det inte. Jag har testat, det fungerar inte för mig.
Jag får då bara plats med en hjälm. Med två barn och en fru som okynnespackar så är det inte många ställen kvar att klämma in prylar på, trots stor kombi. Så min super dh har varit ruskigt bra nu när jag både kört stig och park. (y)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Att hävda att mips™ är det enda rotationsskyddet som gäller och att en hjälm är värdelös utan rotationsskydd är som att säga att enbart Volvos säkerhetsbälten skyddar.
Har man går/mössa/kanske bara svett på pannan så kommer hjälmen röra sig på huvudet.
Jag frågade Folksam och deras krockhuvud har hög friktion, det är prat om att sätta ett tyglager mellan huvudet och hjälmarna i test-standarden för att mer efterlikna verkligheten.

implor

Aktiv medlem
Att hävda att mips™ är det enda rotationsskyddet som gäller och att en hjälm är värdelös utan rotationsskydd är som att säga att enbart Volvos säkerhetsbälten skyddar.
Har man går/mössa/kanske bara svett på pannan så kommer hjälmen röra sig på huvudet.
Jag frågade Folksam och deras krockhuvud har hög friktion, det är prat om att sätta ett tyglager mellan huvudet och hjälmarna i test-standarden för att mer efterlikna verkligheten.
MIPS är lite synonym för rotationsskydd. Man syftar ofta på tekniken och inte märket. Lite som när man säger Jeep så syftar man på terräng fordon och inte kanske bilmärket.

Jacoba

Aktiv medlem
Själv minns jag med skräck barndomens integralhjälm man hade när man åkte skidor. Varmt och svårt att andas utan att det blev tokimmigt på skidglasögonen. Skulle kunna tänka mig en trailhjälm med ett mindre hakskydd, tänk poc artic.
338548.jpg

Senast ändrad:

R-P

Medlem
Jag gick från Bell 3R till Air R och tycker Air R är klart luftigare. Ingen kontakt mellan kinder och pads på hakskyddet gör att den känns som en halvkruka. Den är också lättare. Men visst känns hakskyddet klent. Tunn plast. Frågan är hur mkt skydd den ger i en rejäl vurpa i hög fart...
Ska jag köra mer full satsning utför och på tävling eller i bikepark tar jag stället min POC Coron FF.
Men som stighjälm med hakskydd och mkt bra ventilation samt möjlighet att ta av hakskyddet vid transport till och från skogen tror jag TS skulle kunna vara nöjd med en Bell Super Air R.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem

Nu vet jag inte var ”här” är och hur mycket du testat dem men det där stämmer inte. Det är tydlig skillnad mellan 3R och Air R, jag äger båda och har som sagt kört en säsong med respektive hjälm. Man både andas mycket lättare i Air R och får bättre luftflöde i Air R.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Nu vet jag inte var ”här” är och hur mycket du testat dem men det där stämmer inte. Det är tydlig skillnad mellan 3R och Air R, jag äger båda och har som sagt kört en säsong med respektive hjälm. Man både andas mycket lättare i Air R och får bättre luftflöde i Air R.
Så bra för dig, att du är nöjd. Vi har testat ganska mycket och är inte lika övertygade.
Oavsett kommer jag att fortsätta välja en dh klassad hjälm när jag känner behovet av FF

LisaS

Ny medlem
MET parachute är en väldigt lätt och luftig hjälm. Förra året kom det även en modell som man kan ta bort hakskyddet på.

jonte987

Aktiv medlem
Ser vi super dh som en fullvärdig ff eller jag behöver en fet-ff för park, super dh för semestern och air för trail? Sen kanske ändå en xc hjälm.😀

implor

Aktiv medlem

(sorry, var tvungen)

TL;DR: Dom ifrågasätter nyttan med MIPS(och liknande), men med rätt mycket diskussion omring det.
Har sett diskussionen tidigare. Mycket handlar om hur man testar och vad som är ett realistisk scenarion. MIPS hjälper ju bara om hjälmen hugger fast i något eller hög friktion mot ytan.

Men så länge det inte har en bevisad negativ effekt är det ju bara att köpa. Hjälmarna är mer eller mindre lika dyra med eller utan mips.

Fundadores

Aktiv medlem

(sorry, var tvungen)

TL;DR: Dom ifrågasätter nyttan med MIPS(och liknande), men med rätt mycket diskussion omring det.

Och lite mer, (sorry, var tvungen). En MIPS-hjälm blir i 10% bättre, och vissa hjälmar blir 60% bättre. Men en bra hjälm utan MIPS är bättre än en dålig med MIPS. Inte helt lätt det här...

implor

Aktiv medlem

Och lite mer, (sorry, var tvungen). En MIPS-hjälm blir i 10% bättre, och vissa hjälmar blir 60% bättre. Men en bra hjälm utan MIPS är bättre än en dålig med MIPS. Inte helt lätt det här...
Lätt att bli lurad av siffror här. En hjälm som bara blir 10% bättre med mips kan fortfarande vara mycket bättre än en annan hjälm som blir 60% bättre med mips.

lägre förbättra med mips tolkar jag som man har en överlag bättre design.

Edit: överlag så tycker jag att alla säkerhets produkter ska vara tvungen att visa upp fullständiga testrapporten. Borde vara ett krav i godkännandet.

skier

Aktiv medlem
Jag har en fox proframe som utförshjälm, den är väldigt lätt och luftig men köra längre stigturer hade jag inte velat göra med den om inte tempot är väldigt lågt.
Om en fullface ska fungera ordentligt när man faktiskt landar på ansiktet tycker jag den behöver ha kuddar mot kinderna som hindrar hjälmen från att åka bakåt. Har den det blir det automagiskt varmt, spelar inte så stor roll hur luftigt hakskyddet är.

Utan att ha något vetenskapligt belägg för det så tänker jag att ju mer heltäckande en hjälm är desto mindre nytta av MIPS. Hjälmen kommer ändå inte rotera nämnvärt på huvudet vid en krasch.
Gissar att det är därför det inte ens förekommer på mx-hjälmar.
Sen tror jag att hur mycket svett man står ut med att ha runt huvudet till stor del är en vanesak, kämpar man på ordentligt och samtidigt vill ha en hjälm som skyddar optimalt så blir man rejält svettig. Kolla t.ex. på ishockey, där täcker hjälmen verkligen hela huvudet och sen visir på det. Man blir galet svettig! Likadant på mx och enduro (motorcykel).
Man får nog bara bestämma sig vart på skalan (komfort/svalka <—-> skydd) man ska lägga sig!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Ser vi super dh som en fullvärdig ff eller jag behöver en fet-ff för park, super dh för semestern och air för trail? Sen kanske ändå en xc hjälm.😀
Själv ser jag super dh som en något stöddigare version av 2/3r.
Air i sin tur ser jag ingen mening med efter att ha sett filmen jag länkade till ovan så litar jag på hakskyddet på 2/3r, men med den infon jag hittat litar jag inte på hakskyddet på Air, och då kan jag lika gärna vara utan. Vad gäller själva hjälmarna så verkar Air sitta mer ovanpå huvudet än 2/3r och dh, det är en dealbreaker för mig.
Ska du bara ha en hjälm så skulle jag rekommendera super dh eller motsvarande från annan tillverkare, om du ändå vill ha en "fulltime FF" så vinner du en del vikt (med haksskyddet på, inte så stor skillnad med det av) med 3r utan att tappa så mycket skyddsfaktor (afaik) om du däremot går ner till Air så tappar du typ hela poängen med hakskyddet.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om en fullface ska fungera ordentligt när man faktiskt landar på ansiktet tycker jag den behöver ha kuddar mot kinderna som hindrar hjälmen från att åka bakåt. Har den det blir det automagiskt varmt, spelar inte så stor roll hur luftigt hakskyddet är.
Exakt så tänker jag också.

Paco

Aktiv medlem
Varför stanna vid en FF när man kan gå all in?
1D0B7782-7771-485D-BBF4-30D76880D0BA.jpeg

Det kan ju sticka upp en liten rot som punkterar lungan på er om ni ramlar.

Hur skyddar ni er när ni kör bil? En sumodräkt kanske vore nåt....
150703C1-6AFA-482F-BF9E-F9F842A2D075.jpeg

Octagon

Aktiv medlem
I vanlig motocross kör man ju fullfacehjälm i stort sätt helt utan ventilation och det funkar ju. Blir man verkligen varmare om huvudet av att rulla nerför en flowstig i en bikepark än av att köra ett 45 minutersheat på en stalpig crossbana?
Nu var det ju stigcykling det talades om. Kör man i stigcykelfart på crossbanan blir man nog ombedd att köra åt sidan. jag har testat att trampa i min crosshjälm, innan jag skaffade annan fulface och det blir lite instängt när man andas. I alla fall i låg fart/uppförsbacke.

Foxis

Aktiv medlem
För att svara på ts fråga: Ja. :)

Det är klart varmare, och kör man dessutom med alla skydd man bör ha innan FF (handledshandskar, knä+armbågsskydd, ryggskydd/väska) så är det helt klart oskönt på sommaren.

Är det kallt ute kan jag ibland ta FF (MET para eller Bell 2r, har båda) men nu på sommaren är det väldigt ofta bara handskar och en Sweet Bushwacker (icke FF). Dumt? Kanske. Skönt? Ja.

Kruwgah

Medlem
Skulle aldrig falla mig in att stigcykla med fullface och ryggskydd.

Jag cyklar med vanlig hjälm (scott arx plus), bib shorts, cykeltröja och de tunnaste kortfingrade handskarna jag kunde hitta. Hade ett par kortfingrade fox-vantar innan men de blev för varma.

Stigcykling är ju inte detsamma som downhill och enduro. När jag tänker stigcykling så tänker jag mer XCO och då blir det ju bara löjligt med fullface och en jäkla massa skydd.

Edit: vurpade rejält för ett par dagar sedan och hoppas jag inte jinxade kvällens tur nu....... tvi tvi tvi och ta i trä

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem

Jag cyklar med vanlig hjälm (scott arx plus), bib shorts, cykeltröja och de tunnaste kortfingrade handskarna jag kunde hitta. Hade ett par kortfingrade fox-vantar innan men de blev för varma.

Stigcykling är ju inte detsamma som downhill och enduro. När jag tänker stigcykling så tänker jag mer XCO och då blir det ju bara löjligt med fullface och en jäkla massa skydd.

Edit: vurpade rejält för ett par dagar sedan och hoppas jag inte jinxade kvällens tur nu....... tvi tvi tvi och ta i trä
De flesta här skulle nog vilja ha mer skydd än proffsen när de kör vissa WC XCO-banor iofs. De är ju inte direkt otekniska.

Jag tänker mer på något som är närmare besläktat med Enduro, fast utan att tävla och plattare, när jag tänker stigcykling.

skier

Aktiv medlem
Jag har jättemycket skydd när jag kör dh (fullface, ryggskydd, armbågs-/knäskydd) och vurpar aldrig. När jag kör xc har jag landsvägshjälm och handskar och lägger mig säkert en gång varannan månad, så inte helt logiskt... Det enda jag slagit sönder ordentligt än så länge är en axel, men den hade gått sönder oavsett om jag haft dh- eller xc-klädsel.

Kruwgah

Medlem
De flesta här skulle nog vilja ha mer skydd än proffsen när de kör vissa WC XCO-banor iofs. De är ju inte direkt otekniska.

Jag tänker mer på något som är närmare besläktat med Enduro, fast utan att tävla och plattare, när jag tänker stigcykling.
Jag tillhör inte den gruppen i alla fall, skulle helst cykla naken, särskilt nu på sommaren.

Lider med de som kommer till en stigbacke med 10% lutning i några hundra meter iklädda diverse skydd, fullface hjälm, tjocka vantar etc, eller drar ni cykeln upp för backarna? Skulle inte kunna kolla mig själv i spegeln när jag kom hem om jag drog cykeln upp för backarna :)

implor

Aktiv medlem

Och en annan kör med ryggskydd(i ryggsäck ), knäskydd, hjälm och handskar oavsett hur det ser ut. Sedan robusta slitstarka endura kläder.

men finns ju självklart många som gör som du och kör minimum på skydd och lycra.

mycket handlar om vad man anser vara en acceptabel risk.

ponx

Aktiv medlem
Klart man har skydd när man cyklar i skogen i Stockholm. Det gör ju sjukt ont att dra knät i en sten när man skrotar. Det är ju mest en vanesak att cykla med skydd. Jag har olika för olika cykling, trailskins för stig och annat för mer utförs.

grondahl

Aktiv medlem
Jag tillhör inte den gruppen i alla fall, skulle helst cykla naken, särskilt nu på sommaren.

Lider med de som kommer till en stigbacke med 10% lutning i några hundra meter iklädda diverse skydd, fullface hjälm, tjocka vantar etc, eller drar ni cykeln upp för backarna? Skulle inte kunna kolla mig själv i spegeln när jag kom hem om jag drog cykeln upp för backarna :)
Jag har svårt att tro att ex långfingrade vantar och knäskydd gör varken till eller från i uppförsbackarna.

marr

Moderator
Forumvärd

Verkar sjukt jobbigt att dra upp cykeln? När man gör det? Puttar eller bär kan jag tänka mig, men drar?

Paco

Aktiv medlem
Självklart ska man få ha de skydd man vill utan att bli trökad av bla mig, men jag har svårt att se att ”för mycket” skydd verkligen är bättre.

Tänk dig en varm sommardag när svetten rinner från huvudet ner under det redan varma ryggskyddet.
Jag svettas ordentligt med vanlig stighjälm och utan ryggskydd. Finns inte en chans att jag skulle kunna hålla koncentrationen uppe och säkerligen vurpa pga det.

Ni som tycker det känns bättre med FF, hur ser era stigar ut?

xdr

Aktiv medlem
Självklart ska man få ha de skydd man vill utan att bli trökad av bla mig, men jag har svårt att se att ”för mycket” skydd verkligen är bättre.

Tänk dig en varm sommardag när svetten rinner från huvudet ner under det redan varma ryggskyddet.
Jag svettas ordentligt med vanlig stighjälm och utan ryggskydd. Finns inte en chans att jag skulle kunna hålla koncentrationen uppe och säkerligen vurpa pga det.

Nu kör jag bara i knäskydd, hjälm ryggskydd. Men jag svarar ändå. Jag upplevelser inte att ryggskyddet + midjeväska är jobbigare än ryggsäck som jag hade tidigare. Svettas sjukt mycket oavsett så det gör varken till eller från. Har funderat på full face för vissa stigar, men avvaktar hittills. Har Falun som hemmaplan som referens.

implor

Aktiv medlem

idag körde jag Källviken i Falun för första gången (Svarta 8.5km XCO). Väldigt mycket Sten på stigen. hade jag haft käkskydd till min Bell super så hade det åkt på.

men oftast är det overkill där jag cyklar. Men det är lite poängen när man kommer till ett parti som är lite svårare än vad man är bekväm på. Perfekt att slänga på lite extra skydd och sedan testa hur det går.

yonsson

Aktiv medlem

ED5B69B4-C7DB-4914-BC00-678876FE20FF.jpeg

Jag kör i Änggårdsbergen. Skulle aldrig få för mig att cykla utan FF, knäskydd och ryggskydd där. Gjorde exempelvis en mindre wipeout idag och rullade nedför en bit innan det tog stopp.

Men visst, om man aldrig satsar eller cyklar exempelvis i Halmstad där det är platt så behöver man ju knappt hjälm.

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem
Visa bilaga 434354
Jag kör i Änggårdsbergen. Skulle aldrig få för mig att cykla utan FF, knäskydd och ryggskydd där. Gjorde exempelvis en mindre wipeout idag och rullade nedför en bit innan det tog stopp.

Men visst, om man aldrig satsar eller cyklar exempelvis i Halmstad där det är platt så behöver man ju knappt hjälm.
Har iof aldrig cyklat i Halmstad men mina stigar i Gävletrakten är rätt harmlösa. De tekniska stigar som finns har väldigt dålig lutning så behovet för FF och ryggskydd finns liksom inte.

Hälsingland

Aktiv medlem
Problemet som uppstår för mig iaf är ju att en normal stigrunda är kanske 20-30km och majoriteten av dessa km är ju rätt snälla där jag bor. Visst kommer det partier där säkert det hade varit vettigt med FF och mer skydd, men omaket det ställer till övriga 97% av tiden gör ju att iaf inte jag sätter på mig det.

Kör jag med ryggsäck så har jag iofs ryggskydd i den även om det är något kort.

implor

Aktiv medlem
Problemet som uppstår för mig iaf är ju att en normal stigrunda är kanske 20-30km och majoriteten av dessa km är ju rätt snälla där jag bor. Visst kommer det partier där säkert det hade varit vettigt med FF och mer skydd, men omaket det ställer till övriga 97% av tiden gör ju att iaf inte jag sätter på mig det.

Kör jag med ryggsäck så har jag iofs ryggskydd i den även om det är något kort.
men hade du stannat och tagit på ett hakskydd om du haft en delbar hjälm?

Spacekitty

Aktiv medlem
Ni som kör med ryggskydd, varför inte något på framsidan också för revben/bröstben?
Det sker fler skador på revben/bröstben, axlar, ansikte, huvud, händer och armar än ryggen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer