Fullface till stigcykling - är det jobbigt?

Rattnalle

Aktiv medlem
Den bilden visar en trasig näsa ifrån moshpiten på GRF😅

Men om vi håller OnT så kör jag förvisso rätt ofta med öppen hjälm i både röda och svarta leder i Åre.
But why? Åker man lift är ju straffet med riktig fullface nästan noll. Säger jag som aldrig ens övervägt att trampa runt hemma i Göteborg med det.

grondahl

Aktiv medlem
Ni som kör med ryggskydd, varför inte något på framsidan också för revben/bröstben.
Det sker fler skador på revben/bröstben, axlar, ansikte, huvud, händer och armar än ryggen.
Jag kör inte med ryggskydd men bryter nog hellre revben än krossar eller bryter kotor i ryggen. Lite som att jag har hjälm före smalbensskydd trots att jag drar i smalbenen i saker oftare än huvudet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Har egentligen inget bättre svar än att jag tycker det är skönt med öppen hjälm.
Det gör ju jag också. Men någonstans börjar även jag ta hänsyn till risker 🙄
Landade en gång rejält på ansiktet när jag var uppe nu så den gjorde nytta. Hade inte varit en vacker syn utan skulle jag tro.

Paco

Aktiv medlem
Det gör ju jag också. Men någonstans börjar även jag ta hänsyn till risker 🙄
Landade en gång rejält på ansiktet när jag var uppe nu så den gjorde nytta. Hade inte varit en vacker syn utan skulle jag tro.
Är det riktigt slaskigt och jävligt ute så åker självklart krukan på(förutom i tisdags).

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag kör inte med ryggskydd men bryter nog hellre revben än krossar eller bryter kotor i ryggen. Lite som att jag har hjälm före smalbensskydd trots att jag drar i smalbenen i saker oftare än huvudet.
Like that ☝
Förutom att jag använder ryggskydd 100% av tiden, ffa sen jag 1: gjorde en bakåtkullerbytta i en stenkisteuppförsbacke allra närmast hemma och fick en sten mot höften precis nedanför ryggskyddet, gjorde jäkligt ont, vill inte tänka på vad som hänt om jag inte haft ryggskydd, det är stenar överallt i den backen.
Och 2: skaffade mig ett Poc system ryggskydd, luftigaste tänkbara skydd.
Revben läker, t o m lungor läker, centrala nervsystemet läker inte.

Mer ontopic så beställde jag just mellantinget Fox dropframe, slog huvudet sidledes i en tall för ett par månader sen så platt-rakt-hårt att lufttrycket spräckte trumhinnan. Tyckte innan att min Bell super 2r hade riktigt bra skydd långt ner på sidorna av huvudet, men har ändå inte pallat med att cykla med hakskyddet på under sommaren, det är kindkuddarna, inte själva bågen, som är värst.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Ni som kör med ryggskydd, varför inte något på framsidan också för revben/bröstben?
Det sker fler skador på revben/bröstben, axlar, ansikte, huvud, händer och armar än ryggen.
skyddet är del av ryggsäcken. Vill man cykla med ryggsäck så kan man lika bra ha en med skydd i.

efter huvudet så är ryggen det man inte vill skada.

revben

Aktiv medlem
Ni som kör med ryggskydd, varför inte något på framsidan också för revben/bröstben?
Revben läker ju ihop och sen är det bra vanligtvis. Ryggkotor är nog inte lika smidiga, har man ju förstått. Har en kompis som skadade ryggen med förlamning som följd (ej cykelolycka).
Har skydd i ryggsäcken och även ett separat för när jag inte behöver/vill ha med ryggsäcken.
Vad folk menar med stigcykling är ju lite individuellt, allt jag inte behöver åka lift i park för är för mig stigcykling om det sker på stig. Är ju allt från slät fikastig till riktigt dödsbranta och jävliga grejer på mina vanliga rundor.

jonte987

Aktiv medlem
Ryggen är sin sak men hade det gått att välja hade jag skyddat revben innan fullface på vanlig xc. Ser dock inte hur man kan cykla xc med nåt som skyddat revbenen de ggr jag bröt dem

Octagon

Aktiv medlem
Problemet som uppstår för mig iaf är ju att en normal stigrunda är kanske 20-30km och majoriteten av dessa km är ju rätt snälla där jag bor. Visst kommer det partier där säkert det hade varit vettigt med FF och mer skydd, men omaket det ställer till övriga 97% av tiden gör ju att iaf inte jag sätter på mig det.

Kör jag med ryggsäck så har jag iofs ryggskydd i den även om det är något kort.
Oj. Ja skulle jag cykla 20-30 km skulle jag inte fundera på att använda fullface. Möjligen knäskydd. Om jag ens ska fundera på det ska turen vara mer typ Enduro eller Freeride, dvs att meningen är att hitta några utmanande "specialsträckor" med transport däremellan.

Rattnalle

Aktiv medlem
Oj. Ja skulle jag cykla 20-30 km skulle jag inte fundera på att använda fullface. Möjligen knäskydd. Om jag ens ska fundera på det ska turen vara mer typ Enduro eller Freeride, dvs att meningen är att hitta några utmanande "specialsträckor" med transport däremellan.
Hittar man bara bekväma grejer funkar det.

Ryggskydd i ryggsäcken, knäskydd, handskar. Har kört ett antal turer på sex sju timmar i det kittet och det glöms fort.

Men fullface, nej. Det händer liksom inte.

Hälsingland

Aktiv medlem
Kortare cyklar jag sällan, ska vara på en lunchrunda isf när jag jobbar. Men knäskydd har jag oftast, dom stör mig ingenting.

Spacekitty

Aktiv medlem
Man blir sällan förlamad av att bryta ett revben.
Måste man välja mellan skydd för revben eller rygg? Jag frågade om varför inte också ett skydd på framsidan, när man ändå är igång lixom.

Jag har ryggskyddskydd på Vallåsen, men skulle helst vilja hitta något för både fram och baksida som inte är för varmt. Revben har jag brutit flertalet gånger och det är tråkigt att inte kunna träna med någon reda i någon vecka eller tre efteråt när benen krasar och smärtan gör att det inte går att dra riktigt djupa andetag för tröskel eller vo2max träning. Men att hålla igång träning är kanske inget för flertalet här.

Hälsingland

Aktiv medlem
Måste man välja mellan skydd för revben eller rygg? Jag frågade om varför inte också ett skydd på framsidan, när man ändå är igång lixom.

Jag har ryggskyddskydd på Vallåsen, men skulle helst vilja hitta något för både fram och baksida som inte är för varmt. Revben har jag brutit flertalet gånger och det är tråkigt att inte kunna träna med någon reda i någon vecka eller tre efteråt när benen krasar och smärtan gör att det inte går att dra riktigt djupa andetag för tröskel eller vo2max träning. Men att hålla igång träning är kanske inget för flertalet här.
Poc har ett fint men vete tusan om det skyddar revbenen vid en riktig smäll. Dom går väl av ändå.

Rattnalle

Aktiv medlem

Träna, vad är det? 😉
Ryggskydd är ju om man ändå behöver ryggsäck ett väldigt litet extra. Att ha skydd för bröstet också en ganska märkbar extra uppoffring.

implor

Aktiv medlem

nästan alla som kommenterar att de har ryggskydd i denna tråd säger det är en del av ryggsäcken. Antalet som har dedikerade ryggskydd vid stigcykling är nog väldigt få.

de flesta vill undvika permanenta skador. Inte kunna träna på en månad är ett i-land problem.

Hälsingland

Aktiv medlem
VPD-system skyddar nog inte revbenen, nej. Men väldigt bekvämt får jag säga.
Ja poc har ju fina grejer, hade jag kört mer park hade nog köpt ett sådant där. Nu har jag en dainese väst med hårda kotor (köpt till skidåkning), tror ändå det är bäst vid närkontakt med en sten.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja poc har ju fina grejer, hade jag kört mer park hade nog köpt ett sådant där. Nu har jag en dainese väst med hårda kotor (köpt till skidåkning), tror ändå det är bäst vid närkontakt med en sten.
Jag köpte mitt för två veckor sedan, första dagen i Åre. Efter två veckors daglig användning är jag nöjd med komforten iaf. Landat på ansiktet men inte skyddet än dock.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag köpte mitt för två veckor sedan, första dagen i Åre. Efter två veckors daglig användning är jag nöjd med komforten iaf. Landat på ansiktet men inte skyddet än dock.
Ja jag har sett att det där är poppis i järvsö, tydligen inne att ha det utanpå tröjan också. Utgår ifrån att det är en trend 😁

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja jag har sett att det där är poppis i järvsö, tydligen inne att ha det utanpå tröjan också. Utgår ifrån att det är en trend 😁
Mm. Man kan inte köpa sig smak.. 🙄

Men skulle det bli 25-30 grader så att dubbla tröjor är uteslutet kommer jag också att ha det utanpå så skönt att det går så sett.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag tror det är för poc ryggskydd stinker så förfärligt om man inte har en tröja under som kan suga upp svetten.
Det saknar textiler som borde kunna suga åt sig svett.

Givetvis har man dubbla tröjor. En under skyddet och sedan en dh-tröja utanpå. Iaf om man cyklar på en dh i en bikepark. Som bonus slipper man lera ner skyddet 🙄

Valhalla_

Aktiv medlem
Det saknar textiler som borde kunna suga åt sig svett.

Givetvis har man dubbla tröjor. En under skyddet och sedan en dh-tröja utanpå. Iaf om man cyklar på en dh i en bikepark. Som bonus slipper man lera ner skyddet 🙄
Jag är så varm av mig så jag har inget under skyddet. Men då luktar det fasansfullt illa efter någon timme.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag tror det är för poc ryggskydd stinker så förfärligt om man inte har en tröja under som kan suga upp svetten.
Jag tror det är för att det är en grymt stor poc-logga som syns om man har det utanpå 😁 speciellt med tanke på att alla ryggskydd luktar och det är sällan man ser någon utan pocs som sitter utanpå

Till och med en jacka under 🤔😂

Bilagor

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
Jag har ett POC och är ganska övertygad att det skulle skava om jag hade det direkt mot hud. Därför har jag en tröja under men var tvärtom med EVOC västen jag hade innan.

ttfh

Aktiv medlem
Såna här trådar visar framförallt hur dåliga ord som 'stigcykling' är för att beskriva vad man sysslar med. Inte så konstigt egentligen då det är en marknadsföringsterm.

implor

Aktiv medlem
Såna här trådar visar framförallt hur dåliga ord som 'stigcykling' är för att beskriva vad man sysslar med. Inte så konstigt egentligen då det är en marknadsföringsterm.
Svårt med något bättre. Kan ju gå från asfallt-slätt till mini DH på samma runda beroende på vart man är.

grondahl

Aktiv medlem
Stigcykling populariserades väl på happy under en period då bolagen snarare marknadsförde saker som All Mountain och Freeride etc?

Magnus K

Medlem
Funderar på att köpa mig en fullface trots att jag bara kör stigcykling. Tänker att man aldrig kan vara för försiktig. Jag tänker mig en lätt modell som är som en vanlig hjälm fast med chinguard, alltså inte en riktigt downhill-hjälm. Någon som har en sådan och vill berätta hur det är? Stör det synfältet mycket?
Jag har denna sommar gått över från öppen hjälm till en Mets Parachute MCR, dvs den med löstagbart hakskydd. Det är varmare, jag känner att luften jag blåser ut och suger i mig vänder innanför hakskyddet. Synfältet har inte påverkats vad jag tänkt på, däremot att dricka eller få ut en spottloska med snor är svårare. (Nu är väl en spottloska icke-accepterat socialt sätt ändå...)

Hela anledningen till hakskyddet är den lilla fåniga vurpan jag gjorde i låg fart i en stenig utförslöpa. Framhjulet halkade av en sten och jag dök mot en rot men lyckades bromsa farten tillräckligt med armarna för att bara smeka roten med hakan isf att knocka den. Roten gav inte mersmak, hellre att jag lider lite av värmen...

Mvh
Magnus

implor

Aktiv medlem
Jag har denna sommar gått över från öppen hjälm till en Mets Parachute MCR, dvs den med löstagbart hakskydd. Det är varmare, jag känner att luften jag blåser ut och suger i mig vänder innanför hakskyddet. Synfältet har inte påverkats vad jag tänkt på, däremot att dricka eller få ut en spottloska med snor är svårare. (Nu är väl en spottloska icke-accepterat socialt sätt ändå...)

Hela anledningen till hakskyddet är den lilla fåniga vurpan jag gjorde i låg fart i en stenig utförslöpa. Framhjulet halkade av en sten och jag dök mot en rot men lyckades bromsa farten tillräckligt med armarna för att bara smeka roten med hakan isf att knocka den. Roten gav inte mersmak, hellre att jag lider lite av värmen...

Mvh
Magnus
I dit fall hade nog en Bell Super Air varit nog för att rädda hakan.

optimalt produkt vore en öppen hjälm som utlöser en hövding lik airbag vid krasch.

tror vi kommer se en sådan produkt inom några år.

Mashimaro

Aktiv medlem
Någon som testat Cratoni C-Maniac? Jag vill byta ut min 12 år gamla DH-hjälm som numera används som stigcyklingshjälm mot något luftigare och nyare.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Någon som testat Cratoni C-Maniac? Jag vill byta ut min 12 år gamla DH-hjälm som numera används som stigcyklingshjälm mot något luftigare och nyare.
Den ser flimsig ut. Jag hade hellre valt nån av de nya lätta dh-klassade ff-hjälmarna, Troy Lee stages/Fox proframe/Endura MT500/IXS trigger/Met parachute/Leatt dbx 4.0/...

F.ö. körde jag med hakskyddet på min Super 2r på en nedförsorienterad runda idag: det var varmare även runt huvudet och jag fick iallafall ett par flugor i munnen.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer