Fullface till stigcykling - är det jobbigt?

clara

Medlem
Ett alternativ till att lägga till fler FF kanske också kan vara att lära sig åka bättre? Gå en kurs så att du får bättre koll på din position på cykeln. Då kan man undvika de flesta OTB. Dropperpost och cykel med geometri för ändamålet hjälper också.

yonsson

Aktiv medlem
Ett alternativ till att lägga till fler FF kanske också kan vara att lära sig åka bättre? Gå en kurs så att du får bättre koll på din position på cykeln. Då kan man undvika de flesta OTB. Dropperpost och cykel med geometri för ändamålet hjälper också.
Och gå en kurs i bankörning med bil så behövs inte bilbälte.

Mashimaro

Aktiv medlem
Alla kan ramla, både erfarna och oerfarna cyklister. Jag skulle nästan säga att min slutsats är är helt den motsatta till din. En duktig cyklist kan oftast köra snabbare, och då blir konsekvenserna av en krasch ännu allvarligare.

marr

Moderator
Forumvärd
Enduro-mtb.com hade en blänkare på insta häromdagen att de testade väldigt många lätta FF hjälmar. Det kan bli intressant :)

Hozo

Medlem
>90% av all cykling som inte involverar ett bockstyre kör jag med en TLD D3. Cyklar man mycket så kommer man vurpa och det är den enkla sanningen. Har man otur en av dem gångerna kan resten av livet bli väldigt annorlunda. Det är om inte annat fett dyrt med tandläkare och plastikoperationer.

Alla gör som dem vill men ge en logisk förklaring varför man inte ska ta en FF? Det enda sämre är att man svetsa mer och nacken får jobba lite mer. På hösten är det as nice för man behöver inte frysa sönder öronen eller ha en töntmössa under! Men ja det kan tyckas töntigt för man åker ju inte cross liksom........särskilt när man tar hardtailen som verkligen bara ser ut som en cykel

Jag kan köpa folk som verkligen bara rullar släta fina stigar och tycker dropper stolpar är onödiga. Där är nyttan ganska liten.

Hozo

Medlem
Ok, men då förstår jag inte hur man vågar köra bockstyre utan ff.
För den står i gymmet i en trainer??? Vilken riktig mtb'are cyklar bock ute på vägen och skämmer ut sig i spandex??? Kan man cykla ute tar man en mtb annars är det pre-season prep inne???

Men ja den som har någon typ av riskhanterings kunskap och faktiskt cyklat på någon form av tekniskstig fattar att man kommer krascha betydligt mer per utövad timme i skogen än på vägen......och att det finns lite mindre stubbar och stenblock mitt i vägbanan......

Men sedan ser jag ibland folk ute i skogen helt utan hjälm........så min slutsats är nog ändå att mängden skydd korrelerar med vad som finns att skydda.

Sedan är det fett drygt att ha lurar med half-shells........

Valhalla_

Aktiv medlem
Någon som testat Cratoni C-Maniac? Jag vill byta ut min 12 år gamla DH-hjälm som numera används som stigcyklingshjälm mot något luftigare och nyare.
Vill man köpa en hjälm med denna beskrivning?? Inte jag i alla fall..

"The C-MANIAC PRO is a true classic and a guarantee of performance. You can rely on it 100 percent in every driving situation. It delivers when you need it. It's the strong bike helmet by your side, every moment. With it you radiate self-confidence. He gives you the peace of mind to concentrate on your riding skills. Its performance data act like a tranquilliser in exciting race moments when everything is on the move in the terrain: top ventilation thanks to 16 ventilation openings for a constantly cool head, maximum wearing comfort, detachable visor, smart strap guide for easy donning, detachable chin bar, good visibility (optionally also with tail light), reflectors anyway, steplock lock, triple height adjustment - and the whole performance package with an incredibly light weight of only 390 grams."

yonsson

Aktiv medlem
Vill man köpa en hjälm med denna beskrivning?? Inte jag i alla fall..

"The C-MANIAC PRO is a true classic and a guarantee of performance. You can rely on it 100 percent in every driving situation. It delivers when you need it. It's the strong bike helmet by your side, every moment. With it you radiate self-confidence. He gives you the peace of mind to concentrate on your riding skills. Its performance data act like a tranquilliser in exciting race moments when everything is on the move in the terrain: top ventilation thanks to 16 ventilation openings for a constantly cool head, maximum wearing comfort, detachable visor, smart strap guide for easy donning, detachable chin bar, good visibility (optionally also with tail light), reflectors anyway, steplock lock, triple height adjustment - and the whole performance package with an incredibly light weight of only 390 grams."
Kickstarter-poesi.

nadderf

Aktiv medlem

Kngl19

Aktiv medlem
P_20200810_141207_1_1.jpg

Ny cykel, ny stig, nya bromsar och jag är otroligt glad att jag alltid kör med FF. Rent handhavande fel idag där jag bromsade aningen för hårt samtidigt som jag kör emot en rot och skickar mig själv rejält över styret och bort mot detta lilla träd på marken.

Kör med en Fox ProFrame och den är fantastisk med att släppa till syre. Mer skyddad men kan andas precis som vanligt. Och med lite självinsikt så vet jag om att ju mer jag ger mig ut på cykel ju snabbare kommer jag cykla och ju mer kommer jag testa gränserna. 😂 Så självinsikt gör att man väljer FF så man ökar chanserna att komma hem till familjen, även om ingen av dom tycker synd om en när man kommer med blåslagen kropp 😒😂

implor

Aktiv medlem
Blev en beställning av Bell Super DH MIPS idag.

hade tänkt vänta till nästa år men upptäcke igår att min nuvarande hjälm var från 2014. Varit nära att vurpa ett par gånger senaste veckan så bara att köpa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer