Fullface till stigcykling - är det jobbigt?

Fågelben

Aktiv medlem
Nån som provat iXS Trigger FF? Ska var klassledande när det gäller vikt.

Motståndet mot FF för stigcykling sitter nog till stor del i huvudet (no pun intended...). Jag tyckte knäskydd var bökigt i början, nu känns det naket när jag kör utan.

Tufvan

Medlem
Bra tråd detta. Är inne i samma tankar. Som någon nämnde tidigt så har ju utvecklingen gjort att vi nu cyklar rätt hårt även på stig. Slingan vi brukar köra på söndagar tex inkluderar ett svart DH-spår. Ingen verkar generas idag över att dra på sig knäskydd även för lätt stigcykling men att skydda hela huvudet är fortfarande kontroversiellt!

TLD Stage verkar riktigt nice men slut överallt just nu. Av hjälmar som nämns i tråden och som finns i lager lutar jag kanske åt Trajecta och Proframe. Båda finns i stooora storlekar, jag har huvudstl 62 och stort tjockt hår...

ja det där med stort huvud, är van vid att hjälmar även i storlek L känns mer som en slags kapsyl än ett tryggt omslutande skydd. Med FF så blir det väl ännu viktigare att den inte är för liten? Några storhuvade som har tips/varningar vad gäller FF-modeller? De jag cyklar med har klena små knopphuvuden så jag får ingen vettig input från dem...🙄
Jag har inte provat igenom hela utbudet men jag kör en Proframe med mitt 59-huvud. Tycker den sitter kanon. Jag har dock tejpat kindkuddarna något då jag tyckte de klämde åt lite för mycket för min smak.
Jag har också ett något ovalt huvud vilket inte så många tillverkare verkar bry sig om. Jag måste ofta gå upp storlekar för att få plats på längden så att säga. Men då blir de för stora i övrigt. Det problemet har jag inte upplevt med Proframe eller nyare (1-2 år) POC-hjälmar.

Halvdan

Aktiv medlem

Motståndet mot FF för stigcykling sitter nog till stor del i huvudet (no pun intended...). Jag tyckte knäskydd var bökigt i början, nu känns det naket när jag kör utan.
Hm ja Trigger ser ju intressant ut också.
Edit: men skiter sig nog på storleken för mig

Jag har inte provat igenom hela utbudet men jag kör en Proframe med mitt 59-huvud. Tycker den sitter kanon. Jag har dock tejpat kindkuddarna något då jag tyckte de klämde åt lite för mycket för min smak.
Jag har också ett något ovalt huvud vilket inte så många tillverkare verkar bry sig om. Jag måste ofta gå upp storlekar för att få plats på längden så att säga. Men då blir de för stora i övrigt. Det problemet har jag inte upplevt med Proframe eller nyare (1-2 år) POC-hjälmar.
Bra tips. Apropå ovalt huvud så reagerade jag på att Trajectan har ”revolutionary Conehead Multi-Density EPS” då tänker man såklart på den gamla Dan Akroyd-rullen 😄

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Ursäkta men jag har en fråga här. Hur kommer det sig att de som har FF på vanlig stigcykling är så ohyggligt långsamma? Eller skydd öht... de med mest skydd = otroligt långsamma. Det går i ungefär 6 km/h vilket ju borde göra att det är bara att kliva av och prommenera brevid cyklen om det skulle krisa till sig.

OBS! Helt sant alltihopa enligt mina säkerhetställda statisktiska undersökningar i Hellas.

Stalle
Stämmer nog bra, jag har shorts och knäskydd oftast och redan där utmärker man ju sig, jag är långsam på xc-cup i Hälsingland jämfört med raketerna. Dom snabba grabbarna har lycra och 100-120mm slag max.

Jolinwood

Aktiv medlem
Man kan ju vilja minimera risken att slå ut sina framtänder vid olycklig vurpa även om man inte har som mål att cykla snabbast på happy..

CD

Medlem

Jag här en IXS trigger FF, lätt som tusan och tyckte inte steget från min POC tectal var så stort. Gillar att den dras åt i nacken precis som vanliga hjälmar.

Andningen/ventilation funkar bra tycker jag, men svårt att bedöma hur den kommer vara i sommar. Köpte den på black friday så hittills bara använda i kyla. Riktigt smutt med fidlock också, lätt att ta av under transport upp.

Halvdan

Aktiv medlem
Det som talar mot FF för mig mest personligen är att det försvårar bra kontakt med andra i skogen (inbillar jag mig). Många mtb-åkare tycker att detta bara är larv men vi är också många som försöker heja trevligt och undvika en allt för aggressiv framtoning vid möten på smala stigar. Här hjälper väl knappast en FF. Men det är väl bara att sakta in och sätta sig på sadeln, får arbeta med kroppspråket istället...

Det som talar mot FF för mig mest personligen är att det försvårar bra kontakt med andra i skogen (inbillar jag mig). Många mtb-åkare tycker att detta bara är larv men vi är också många som försöker heja trevligt och undvika en allt för aggressiv framtoning vid möten på smala stigar. Här hjälper väl knappast en FF. Men det är väl bara att sakta in och sätta sig på sadeln, får arbeta med kroppspråket istället...

Ja, ni ska nog inte cykla sörmlandsleden i full riddarmundering iaf.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag är inte helt övertygad om att hjälm och skydd vid cykling är typiskt svenskt.
Jo, i viss mån vill jag hävda att det är det. Åk vart du vill i europa och du hittar norrmän i terrängen utan hjälm (på MTB alltså) och Italien, Spanien, Frankrike är fullt med LVG-cyklister som kör utan kruka. Svergie är hjälmtätt.

Stalle

Halvdan

Aktiv medlem
Jo, i viss mån vill jag hävda att det är det. Åk vart du vill i europa och du hittar norrmän i terrängen utan hjälm (på MTB alltså) och Italien, Spanien, Frankrike är fullt med LVG-cyklister som kör utan kruka. Svergie är hjälmtätt.

Stalle
Jo men det är nog en korrekt observation faktiskt, utan att lägga värdering i det. På samma sätt är det kanske typiskt svenskt att inte ta rökpauser under cykling, det är ju en vanligare syn i andra delar av världen 🥳 Rökning ökar pulsen så varför inte om man vill logga ett riktigt fett högintensitetspass!

Spinx

Medlem
Well. Jag spenderade förvisso hela 90 talet trampandes Swecup / XC SM / Västgötacupen mfl i öppna frigolithjälmar knappt värda namnet.
Men jag har två DH hjälmar och tre öppna Xc / trail hjälmar .

Men är ju enkelt. Känner man sig såpas orolig för att landa på näsa så ska man köra med fullface. Det finns de som gör det på stig och det går fint om man väljer rätt. !
Började man med MTB när man va Kids så lärde man sig sannorligt att krascha och fick in reflexer i ryggmärgen . Börjar man i vuxen ålder så kommer få tillåta sig vurpa såpass många gånger så det blir en reflex av vad som hjälper att göra.
Därav högre skadeläge större risk för handlösa vurpor på folk som börjar på äldre dar även om, eller speciellt om man tränar mycket o blir duktiga. Samma fenomen är kännt inom Motorcross och Alpint .

Så var o en får ju avgöra hur mycket man litar på sin förmåga och väga mot skaderisken.

Själv kör jag bara FF hjälm och Krage när det finns lift tillgänglig och inte ens alltid då. Bara en sånn sak som att det inte går att dricka ur flaska med hjälmen på . Eller väsa ur näsan på ett vettigt sätt :P:P. Eller ha vanliga glasögon smidigt, utan måste köra googles. Lite tyngre hjälm stör mig uppför speciellt stående, men helt ok nerför.
Synfältet är inget problem i något läge, Möjligen att man får vrida lite mer på huvet i trafik.

Senast ändrad:

Halvdan

Aktiv medlem
Well. Jag spenderade förvisso hela 90 talet trampandes Swecup / XC SM / Västgötacupen mfl i öppna frigolithjälmar knappt värda namnet.
Men jag har två DH hjälmar och tre öppna Xc / trail hjälmar .

Men är ju enkelt. Känner man sig såpas orolig för att landa på näsa så ska man köra med fullface. Det finns de som gör det på stig och det går fint om man väljer rätt. !
Började man med MTB när man va Kids så lärde man sig sannorligt att krascha och fick in reflexer i ryggmärgen . Börjar man i vuxen ålder så kommer få tillåta sig vurpa såpass många gånger så det blir en reflex av vad som hjälper att göra.
Därav högre skadeläge större risk för handlösa vurpor på folk som börjar på äldre dar även om, eller speciellt om man tränar mycket o blir duktiga. Samma fenomen är kännt inom Motorcross och Alpint .

Så var o en får ju avgöra hur mycket man litar på sin förmåga och väga mot skaderisken.

Själv kör jag bara FF hjälm och Krage när det finns lift tillgänglig och inte ens alltid då. Bara en sånn sak som att det inte går att dricka ur flaska med hjälmen på . Eller väsa ur näsan på ett vettigt sätt :P:P. Eller ha vanliga glasögon smidigt, utan måste köra googles. Lite tyngre hjälm stör mig uppför speciellt stående, men helt ok nerför.
Synfältet är inget problem i något läge, Möjligen att man får vrida lite mer på huvet i trafik.
Bra poänger. Jag började cykla vid 40. Kraschar inte ofta men klumpigt och hårt när det väl händer. Ser ungdomar på tuben som bailar cykeln innan kraschen hänt med gymnastiska bockhopp över styret (??!). Själv håller man krampaktigt i styret och ser livet passera revy medan man går ner med skeppet 😂

Om TS önskan är specifikt att skydda just nederdelen av ansiktet bättre så är ju FF givet. Men om det mer är en allmän tanke ”kan/borde jag skydda huvudet mer?” så kanske 3/4-hjälmar som Fox Dropframe (pro-modellen med mips) och Giro Tyrant är alternativ också?

implor

Aktiv medlem
Bra poänger. Jag började cykla vid 40. Kraschar inte ofta men klumpigt och hårt när det väl händer. Ser ungdomar på tuben som bailar cykeln innan kraschen hänt med gymnastiska bockhopp över styret (??!). Själv håller man krampaktigt i styret och ser livet passera revy medan man går ner med skeppet 😂

Om TS önskan är specifikt att skydda just nederdelen av ansiktet bättre så är ju FF givet. Men om det mer är en allmän tanke ”kan/borde jag skydda huvudet mer?” så kanske 3/4-hjälmar som Fox Dropframe (pro-modellen med mips) och Giro Tyrant är alternativ också?
Kör på FF du. Har en Bell super DH men sista tiden så går den bara i FF läget. Gillar det extra tryggheten är stökigt och speciellt när man ska korsa genom rinnande vatten. Dock är den för tung så kommer bli en IXS.

de här med att lära sig krascha är något man nog ska ta med en nya salt. Visst kan man styra hur det går till viss del men ofta kraschar man när man inte tror det är farligt.
Sett många YouTubes som har ”hur man kraschar” videos för att senare ha en ”hur jag skadade mig” video :).

personligen tycker jag att man ska ha så mycket skydd på som tillåts för att ha en bra upplevelse.

Fågelben

Aktiv medlem
Instämmer att erfarenhet betyder mycket för skaderisken, inte minst för att bedöma sin egen förmåga och risker.

Å andra sidan kan alla ha otur, oavsett hur rutinerad man är. Har man familj finns ju också sådana överväganden.

Jag kör nästan bara öppen hjälm (heter det så?) men kommer nog gå över till FF för kortare rundor på stökig/kuperad stig framöver.

Halvdan

Aktiv medlem
Har både 2r och super air i huset... Den sitter inte lika tight på huvudet, främst i sidorna. Vilket skapar luftcirkulation på ett helt annat sätt. Plus att käkskyddet är ytterst luftigt.
Hur upplever du vikten på trajectan? Den får ju lite minus i recensioner pga vikten, men det verkar samtidigt vara mest för att det finns andra enduro-ff som är lättare. Det som spelar är ju om vikten är ett problem när man cyklar, inte om det finns en annan hjälm som är si eller så många g lättare...

stigfinnare

Aktiv medlem

Giro Tyrant ser ju smidig ut. Jag har inte vurpat så mycket så har lite svårt att avgöra vad man går miste om jämfört med riktig FF, samt vilka skador man undviker jämfört med vanlig trail-hjälm som 4forty som jag har nu

marr

Moderator
Forumvärd
Hur upplever du vikten på trajectan? Den får ju lite minus i recensioner pga vikten, men det verkar samtidigt vara mest för att det finns andra enduro-ff som är lättare. Det som spelar är ju om vikten är ett problem när man cyklar, inte om det finns en annan hjälm som är si eller så många g lättare...
Aldrig ens tänkt på vikten. Tycker den upplevts som lätt.

Senna81

Aktiv medlem

Hej, jag har kört med trigger ff sen i augusti! Den har ersatt min vanliga hjälm helt. Superlätt och luftig. Sitter kanon på huvet eftersom man ställer hur hårt den ska sitta med boan. Jag har kört en hel del varma dagar också (aug-sept) och det var inga problem, upplevde den inte varmare än halvkrukan :)
Skärmen går också att lyfta upp så att man får upp googles medan man klättrar.
Kan sakna mips på den men det är väl det enda, bara att köpa :)

Fundadores

Aktiv medlem
Hej, jag har kört med trigger ff sen i augusti! Den har ersatt min vanliga hjälm helt. Superlätt och luftig. Sitter kanon på huvet eftersom man ställer hur hårt den ska sitta med boan. Jag har kört en hel del varma dagar också (aug-sept) och det var inga problem, upplevde den inte varmare än halvkrukan :)
Skärmen går också att lyfta upp så att man får upp googles medan man klättrar.
Kan sakna mips på den men det är väl det enda, bara att köpa :)
Kommer mips på nya modellen.

yonsson

Aktiv medlem
Komiskt att vissa tycker att det är coolt att välja bort FF. Då bryr man sig för mycket om vad andra tycker. Jag väljer säkerhet före utseende 100 av100 gånger.

Det är samma med goggles eller glasögon. Det har man inte för estetiken, det har man för att man inte vill bli blind av en gren eller få en ögoninfektion av hästbajs i ögat.

Jag är hellre töntig i FF med tänderna kvar än ser ut som Sam Pilgrim. Utslagna tänder ser kul ut på andra, personligen slipper jag gärna det.

Kör man däremot aldrig över 20km/h så är ju FF helt onödigt. Men då är man väl inte i denna tråd.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Nyss fått hem en delbar Bell tänkt till lite av de hårigare stigarna jag hittills kört halvlock med, ska bli intressant att se hur jag kommer använda den 🧐

yonsson

Aktiv medlem
Har du provat att få tvärstopp på framhjulet och landa med ansiktet före i 19 km/h?
Jag tror nog att en FF kan hjälpa även under 20 km/h.
Det är inte mig du behöver övertyga.
Jag menar bara att jag förstår att de som inte kör fort tycker FF är onödigt. Givetvis är ett högt dropp, en brant teknisk stig, bergskanter och annat även riskfyllt under 20km/h.

Halvdan

Aktiv medlem
Det går väl att skada sig hur illa som helst i vilka hastigheter som helst. Min mamma hade en pojkvän i sin ungdom som drunknade i en vattenpöl på en joggingrunda när han föll illa.... :oops: Men risken för digra konsekvenser och behovet av skydd stiger såklart med hastigheten och där får man väl göra sin egen bedömning av var man drar gränsen. Själv handlar det om att jag fokuserat väldigt mycket senaste tiden på att våga släppa bromsarna utför och åka snabbare. Blir också en del enduro i det lokala gänget. Ingen annan kör ff då men det betyder ju inte att det är onödigt.....

En 100% Trajecta och en Leatt 3DF AirFit body vest är beställda. Jaha i fyra dagar hade man pengar över efter den lönen då 🤪

H.

Aktiv medlem
Hjälm och skydd i all ära, men när du har behov av dem är ju fallet redan ett faktum.

Visst är en del krascher helt slumpartade, och kan också leda till orimligt allvarliga skador, men det är faktiskt möjligt att påverka hur ofta och allvarligt man kraschar. Precis som man gärna vill köpa sig snabbare genom att köpa en ny cykel känns det ibland som man vill köpa sig trygghet genom att lasta på med skydd.

Nej, det ena utesluter inte det andra. Men tro inte att du är odödlig bara för att du har massa skydd. Och ta inte illa upp, men är man så rädd för att slå sig när man cyklar i farter runt 15 km/h (+/- 5) att man tycker det är nödvändigt med helkroppsskydd och fullfacehjälm, är det kanske inte säkert att man ska hålla på med cykling. Många kan nog hålla ungefär samma fart när de springer i skogen och ramla gör man då också. Visst är man 30 cm närmare marken men å andra sidan ser man sällan löpare i riddarrustning.

Vad vill jag ha sagt? Tro inte att du kan skydda dig från skador och glöm inte bort att lägga tid på att träna på att undvika krascher.

Argos

Medlem
Håller med H.

Kom att tänka på en tant i fikarummet på jobbet för några år sedan, som envist hävdade att hjälm och reflexväst är viktigare än dubbdäck och belysning som jag mothävdade, när man cyklar på isigt vinterväglag i mörker.

Halvdan

Aktiv medlem
Hjälm och skydd i all ära, men när du har behov av dem är ju fallet redan ett faktum.

Visst är en del krascher helt slumpartade, och kan också leda till orimligt allvarliga skador, men det är faktiskt möjligt att påverka hur ofta och allvarligt man kraschar. Precis som man gärna vill köpa sig snabbare genom att köpa en ny cykel känns det ibland som man vill köpa sig trygghet genom att lasta på med skydd.

Nej, det ena utesluter inte det andra. Men tro inte att du är odödlig bara för att du har massa skydd. Och ta inte illa upp, men är man så rädd för att slå sig när man cyklar i farter runt 15 km/h (+/- 5) att man tycker det är nödvändigt med helkroppsskydd och fullfacehjälm, är det kanske inte säkert att man ska hålla på med cykling. Många kan nog hålla ungefär samma fart när de springer i skogen och ramla gör man då också. Visst är man 30 cm närmare marken men å andra sidan ser man sällan löpare i riddarrustning.

Vad vill jag ha sagt? Tro inte att du kan skydda dig från skador och glöm inte bort att lägga tid på att träna på att undvika krascher.
Helt med, det är klart man ska fokusera på att försöka cykla bra och säkert, inte på att ge sig själv kraschmarginaler baserat på vilka skydd man har. Men utgångspunkten här är ju också att vi pratar om nya, moderna skydd som är såpass lätta och bekväma att de inte medför någon större extra börda - i teorin, jag har inte testat än. Om det visar sig att det är jobbigt att cykla omkring även i en modern enduro-orienterad FF så sparar jag ju den till våra improviserade dh-dagar och framtida parkåkning. Nu kanske jag missförstår dig på klassiskt forumvis men det låter ju lite som en machogrej att ventilera så starka åsikter om var andra lägger sin skyddsnivå så att man bedömer vilka som är lämpliga för att hålla på med sporten och inte. Jag har svårt att se hur val av skydd drabbar andra cyklister negativt?

H.

Aktiv medlem
Helt med, det är klart man ska fokusera på att försöka cykla bra och säkert, inte på att ge sig själv kraschmarginaler baserat på vilka skydd man har. Men utgångspunkten här är ju också att vi pratar om nya, moderna skydd som är såpass lätta och bekväma att de inte medför någon större extra börda - i teorin, jag har inte testat än. Om det visar sig att det är jobbigt att cykla omkring även i en modern enduro-orienterad FF så sparar jag ju den till våra improviserade dh-dagar och framtida parkåkning. Nu kanske jag missförstår dig på klassiskt forumvis men det låter ju lite som en machogrej att ventilera så starka åsikter om var andra lägger sin skyddsnivå så att man bedömer vilka som är lämpliga för att hålla på med sporten och inte. Jag har svårt att se hur val av skydd drabbar andra cyklister negativt?
Det är inte meningen att vara macho. Jag bara noterar att det ibland känns som att cykling framställs som väldigt farligt. jag delar inte riktigt den synen. Jämförelsen mez löpning var just för att belysa detta.

Halvdan

Aktiv medlem
Det är inte meningen att vara macho. Jag bara noterar att det ibland känns som att cykling framställs som väldigt farligt. jag delar inte riktigt den synen. Jämförelsen mez löpning var just för att belysa detta.
Jo absolut visst finns den farlighetsbilden.
Jag tänker nog lite på det ungefär som med allt annat man packar med sig. En del packar med sig halva verkstaden på varje tur och förbereder sig för alla scenarier, andra nöjer sig med snusdosan och en Snickers. Oftast räcker det med ju med snus och Snickers :D

Emil777

Aktiv medlem
Det funkar fint med FF. Bra köp !
Jag köpte en i somras bara för att slippa hyra i Järvsö. Men nu är den på hela tiden. Tar aldrig av hakskyddet heller.
Hade jag valt om hade jag nu gärna haft Endura500 FF hjälmen istället. Lättare och snyggare och DH certifierad. (har köpt till barnen)
Enda nackdelen är att... nej det gäller inte heller förresten. Jag har börjat komma över i vad icke-cyklande grannar tänker om mig när jag kommer (jag är vuxen tvåbarnspappa).
Sen om FF är säkrare eller inte. Det hoppas jag att jag aldrig får reda på.
Men jag har spräckt tre cykelhjälmar i min karriär. Inte FF och de vurporna gick "bra". Slutsats: Viktigt med hjälm.

OT: jädrar, har aldrig tidigare vintrar känt sånt sug att få komma ut igen. Vad beror det på? Att jag hänger på Happy eller att jag blrjat köra enduro istf XC...

Halvdan

Aktiv medlem
HARREGUD det var det bästa jag sett på väldigt länge, grät! Åt kokt ägg samtidigt så nu är det fan ägg på tangentbordet och skärmen.

Inser att vi kanske dragit tråden åt lite annat håll. TS har iofs inte synts till så han får väl skylla sig själv. Men för att svara på frågan om FF är jobbigt till stig så verkar det ju så enligt en del, eller onödigt åtminstone! Personligen tänker jag testa och om inte annat är det kul att köpa cykelprylar. Återkommer med en ärlig recension när jag kört några rundor, är öppen för att det inte blev bra 😬

implor

Aktiv medlem
En 100% Trajecta och en Leatt 3DF AirFit body vest är beställda. Jaha i fyra dagar hade man pengar över efter den lönen då 🤪
Får gärna göra en mini recension av prylarna. Hur dom känns och hur bra de passar! Är nog ett gäng till som är sugna nu när ämnet varit uppe på tapeten.

såg denna igår och blev mer övertygad att mera skydd inte vore helt fel. Även om det kanske inte hjälp i just detta fall så har man gjort vad man kan.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer