Fullface till stigcykling - är det jobbigt?

davveno1

Aktiv medlem
Jag har en Poc Trabec och en IXS fullface. Har ganska avlångt huvud, så många hjälmar trycker i pannan och nacken och glipar vid öronen. Men dessa sitter bra.

Upplever exakt samma, att de glipar vid öronen ofta.
Men då lever hoppet för ixs iallafall!
Tack för svaret.

Fågelben

Aktiv medlem
Jag har både Tectal race och mips-varianten av IXS Trigger FF.

Båda sitter bra på mig, inga tryckpunkter 👍 POC:en är XL/XXL och IXS är M/L.

Schreddan

Aktiv medlem
Grymt!
Jag har en tectal race spin, men de borde vara samma som din.
Nu har den kommit och jag har testat.
Min Tectal är storlek M/L och tog hem Trigger i S/M (54-58).
Ska sägas att jag får spänna åt Tectalen mycket för att den ska sitta lagom fast på mitt huvud.
Triggern sitter väldigt bra på mig, tight men trycker ingenstans och sitter ”fast” på huvudet när jag rör det.
Vid första provningen trodde jag den var för liten men har nu provat några gånger och det skulle inte bli bra med en större.
Lite ovant med en så lätt och luftig FF men det har ju inget med passformen/storleken att göra.
Typ så... :)

Pedalisten

Medlem
har ju inte lästa alla inlägg, men jag vet att ett år var det en stackare som åkte Finnmarksturen med fullfacehjälm. Om inte annat så var det j-igt varmt, tror inte det var bekvämt heller

davveno1

Aktiv medlem
Nu har den kommit och jag har testat.
Min Tectal är storlek M/L och tog hem Trigger i S/M (54-58).
Ska sägas att jag får spänna åt Tectalen mycket för att den ska sitta lagom fast på mitt huvud.
Triggern sitter väldigt bra på mig, tight men trycker ingenstans och sitter ”fast” på huvudet när jag rör det.
Vid första provningen trodde jag den var för liten men har nu provat några gånger och det skulle inte bli bra med en större.
Lite ovant med en så lätt och luftig FF men det har ju inget med passformen/storleken att göra.
Typ så... :)

Tack, får bli en sådan för mig med!

LDG

Aktiv medlem
Jag har en Poc Trabec och en IXS fullface. Har ganska avlångt huvud, så många hjälmar trycker i pannan och nacken och glipar vid öronen. Men dessa sitter bra.
Vad har du för storlekar? Är i samma sits. Har en POC ff och en bell super 3 men många andra sitter skit

LDG

Aktiv medlem
Tror jag har 58,5 och avlångt huvud precis som du @H. . Kan det funka med S/M tror du? eller må jag gå upp i storlek. Har M i Poc Tectal, Coron och Bell Super 3

Halvdan

Aktiv medlem
Funderar på att köpa mig en fullface trots att jag bara kör stigcykling. Tänker att man aldrig kan vara för försiktig. Jag tänker mig en lätt modell som är som en vanlig hjälm fast med chinguard, alltså inte en riktigt downhill-hjälm. Någon som har en sådan och vill berätta hur det är? Stör det synfältet mycket?
Hur gick det, blev det någon ff till slut?

Jag försöker skaffa en men det var lättare sagt än gjort. De som sitter stabilt och snug gör det på bekostnad av att de trycker mot pannan på ett sätt som känns ganska oskönt. Vänjer man sig vid det, kör man in hjälmen så att säga? Det går ju inte att trampa runt i två timmar med en ankpress på huvudet.

De som däremot känns sköna direkt när man provar har samtidigt ganska mycket spel och kan vridas runt en hel del på huvudet, och det är ju inte heller bra har man förstått.

Halvdan

Aktiv medlem
Hm nu såg jag ditt inlägg, jag kanske också har avlångt huvud och borde testa trigger då.
testade hittills
Fox proframe (ganska pannklämmig)
Smith mainline (ganska pannklämmig)
100% trajecta (outhärdligt pannklämmig!)
Leatt 4 dbx enduro (ganska lös)
Endura mt500 (ganska lös)

både han på paketombudet och min fru har frågat om jag startat cykelbutik...

implor

Aktiv medlem
Hm nu såg jag ditt inlägg, jag kanske också har avlångt huvud och borde testa trigger då.
testade hittills
Fox proframe (ganska pannklämmig)
Smith mainline (ganska pannklämmig)
100% trajecta (outhärdligt pannklämmig!)
Leatt 4 dbx enduro (ganska lös)
Endura mt500 (ganska lös)

både han på paketombudet och min fru har frågat om jag startat cykelbutik...
Bell super DH mips?

jekyll

Aktiv medlem
Jag kör normalt med en Bell Sixer som sitter bra på mig. Jag använder även en Poc Coron Air som klämmer en gnutta på pannan.
Jag upplever som många andra här att jag har ett ganska avlångt huvud. Normalt har jag stl 58-59.
Nu har jag haft några lätta för FF-hjälmar för provning:
Fox Proframe - pannan tar emot (såldes)
MET Parachute MCR - väldigt luftig på sidorna, kan inte justera hakremmen som jag vill (retur)
100% Trajecta - obekväm i början men blev ganska ok. Känns som det är väldigt tjock stoppning men det kan oxå vara 100%:s variant på MIPS som skojar med mig. Även om hjälmen satt bra var så kunde jag rotera huvudet. Ingen justering med ratt enbart stoppning. (Retur)
IXS Trigger FF - Lätt, luftig och sitter bra.
It’s a keeper.

Halvdan

Aktiv medlem
Jag kör normalt med en Bell Sixer som sitter bra på mig. Jag använder även en Poc Coron Air som klämmer en gnutta på pannan.
Jag upplever som många andra här att jag har ett ganska avlångt huvud. Normalt har jag stl 58-59.
MET Parachute MCR - väldigt luftig på sidorna, kan inte justera hakremmen som jag vill (retur)
100% Trajecta - obekväm i början men blev ganska ok. Känns som det är väldigt tjock stoppning men det kan oxå vara 100%:s variant på MIPS som skojar med mig. Även om hjälmen satt bra var så kunde jag rotera huvudet. Ingen justering med ratt enbart stoppning. (Retur)
It’s a keeper.
Intressant. Trigger med mips? Lite utsålt i snygga färger med mips men finns i schyssta utan :/
Ska kolla in. Har du den?

LDG

Aktiv medlem
It’s a keeper.
Vilken storlek passade dig?

zinkpasta

Aktiv medlem
Om man anlägger en fransk accent så kan man skippa FF var man än cyklar.

(Både Yoann och Reny kör fö med väldigt lite nedvinkling på bromsarna, för att anknyta till ett tidigare diskussionsämne. Åas blir de ju lodräta när cykeln blir det. :-)

Jolinwood

Aktiv medlem
De kör ju mer åt skalpell-finlir än race-hastigheter i preparerade leder så i deras fall är väl sikten viktigast. Sjukt kul att titta på men börjar bli jääävligt hårigt i deras kanaler nu, får hoppas de pensionerar sig innan något går åt skogen.

Fundadores

Aktiv medlem
Om man anlägger en fransk accent så kan man skippa FF var man än cyklar.

(Både Yoann och Reny kör fö med väldigt lite nedvinkling på bromsarna, för att anknyta till ett tidigare diskussionsämne. Åas blir de ju lodräta när cykeln blir det. :-)

Yoann hävdar ju att det drar upp hans tredje testikel men jag fattar aldrig om det är skämt eller allvar.

Bromsarna alltså, inte hjälmen

Halvdan

Aktiv medlem
Jävligt freeride. Men det där är stigcykling där tom jag tycker att FF skulle sitta rätt bra.
Ja alltså även om tramphastigheten inte är så hög, trillar man av hojen tidigt i ett väldigt brant parti så kan ju gravitationen snabbt göra att en låghastighetskrasch slutar i kollision i ganska hög hastighet när huvudet väl tar stopp mot mark/träd/sten.

implor

Aktiv medlem
Intressant. Trigger med mips? Lite utsålt i snygga färger med mips men finns i schyssta utan :/

Ska kolla in. Har du den?
Jag har en Bell Super DH. Tycker den är väldigt bra och enda klagomålet är vikten. Går att köra 2-3h turer med den på men man kan känna trötthet i nacken efter. Den väger 990 gram i storleken 58-62cm.

Testade IXS Trigger FF Mips i veckan och jag tyckte den satt dåligt. Kändes som skålen för huvudet inte var djup nog.

När jag jämförde min Bell och IXS så var det inte super uppenbart att den ena var 250 gram tyngre. Visst kändes den lite lättare men var ingen jätte skillnad som jag hade förväntat mig.

Man ska nog inte stirra sig blind på grammen som är angivna. Passformen och fördelning av vikten gör nog mera för hur vikten "känns".

Erik O

Aktiv medlem
Jag har en Bell Super DH. Tycker den är väldigt bra och enda klagomålet är vikten. Går att köra 2-3h turer med den på men man kan känna trötthet i nacken efter. Den väger 990 gram i storleken 58-62cm.

Testade IXS Trigger FF Mips i veckan och jag tyckte den satt dåligt. Kändes som skålen för huvudet inte var djup nog.

När jag jämförde min Bell och IXS så var det inte super uppenbart att den ena var 250 gram tyngre. Visst kändes den lite lättare men var ingen jätte skillnad som jag hade förväntat mig.

Man ska nog inte stirra sig blind på grammen som är angivna. Passformen och fördelning av vikten gör nog mera för hur vikten "känns".
Så är det verkligen, passformen trumfar ju lätt andra egenskaper hos en hjälm. Å andra sidan känns ju huvudet som det rätt gött ställe att spara lite vikt om man kommer undan med det utan att tumma för mkt på säkerheten

implor

Aktiv medlem
Så är det verkligen, passformen trumfar ju lätt andra egenskaper hos en hjälm. Å andra sidan känns ju huvudet som det rätt gött ställe att spara lite vikt om man kommer undan med det utan att tumma för mkt på säkerheten
Jepp! Tyvärr så är det dåligt med möjligheter att testa ut där jag bor. Finns säkert 6-7 modeller som är intressanta men vem orkar sitta och beställa hem för att skicka tillbaka? (ja, förutom Halvdan dvs :P)

Halvdan

Aktiv medlem
Jepp! Tyvärr så är det dåligt med möjligheter att testa ut där jag bor. Finns säkert 6-7 modeller som är intressanta men vem orkar sitta och beställa hem för att skicka tillbaka? (ja, förutom Halvdan dvs :P)
Haha jo men börjar snart få postorderutbrändhetssyndrom och då är jag Boråsare. Kul att nätshoppa och jämföra produkter men vet inte om jag pallar ta hem, packa upp, packa ner och skicka tillbaka en till hjälm.... Lutar åt att behålla Smith mainline som känns väldigt kvalitet, sitter stadigt, och bara klämmer ytterst lite. Snygg färg också.
2021-03-19.jpeg

Om den känns för jobbig att trampa runt länge i så har jag ju iaf en dh-hjälm sedan 🤷‍♂️

Brams

Aktiv medlem
Jag har naturligtvis inte läst hela tråden....
Jag kör alltid med FF, kan kännas lite löjligt ibland. Men det finns ingen anledning för mig att inte göra det.
Jag använder Bell Super, är inne på min 3e sån nu.
Den sitter skitbra, enkel att justera storlek om man vill ha mössa under eller ehlt plötsligt rakar av sig allt hår.
Jag känner ingen skillnad alls på värme mot när jag har en hjälm som inte har hakskyddet.

Har testat Fox Proframe, Bell Super DH, Endura MT500 som alla är lite samma kategori av luftigare ff. Ingen av dem kändes lika bra av olika anledningar.

Kngl19

Aktiv medlem
De som tycker det är löjligt att man cyklar med ff hjälm är de som inte förstått att de har inbyggd kanelbullehållare när man inte har någon hand ledig! 😂😁

39928.jpg

implor

Aktiv medlem
Jag har naturligtvis inte läst hela tråden....
Jag kör alltid med FF, kan kännas lite löjligt ibland. Men det finns ingen anledning för mig att inte göra det.
Jag använder Bell Super, är inne på min 3e sån nu.
Den sitter skitbra, enkel att justera storlek om man vill ha mössa under eller ehlt plötsligt rakar av sig allt hår.
Jag känner ingen skillnad alls på värme mot när jag har en hjälm som inte har hakskyddet.

Har testat Fox Proframe, Bell Super DH, Endura MT500 som alla är lite samma kategori av luftigare ff. Ingen av dem kändes lika bra av olika anledningar.
Bell Super är väll ingen FF hjälm?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer