Fullface till stigcykling - är det jobbigt?

C-dale

Aktiv medlem
Om man kör långa transporter kan man göra som EWS-proffsen och plocka ur kindkuddarna. Blir ett helt annat luftdrag genom hjälmen.

implor

Aktiv medlem
Du kunde varit tydligare med att du mest ville märka ord i Brams inlägg, men det är ok.
min meaning var inte att märka ord utan att påpeka att han inte skrivit vilken hjälm han har (ganska viktigt om man vill rekommendera något). Bell Super är en familj av produkter med olika passform och funktion. Om han är väldigt nöjd så kanske han ska precisera vilken modell det är ;).

Brams

Aktiv medlem
min meaning var inte att märka ord utan att påpeka att han inte skrivit vilken hjälm han har (ganska viktigt om man vill rekommendera något). Bell Super är en familj av produkter med olika passform och funktion. Om han är väldigt nöjd så kanske han ska precisera vilken modell det är ;).
Oj. Jag visste inte att det kunde bli så otydligt.
Nu har ju jag inte gjort nån doktorsavhandling i Bells sortiment av hjälmar, så det kan hända att jag är ute på hal is här. Men så här trodde jag att det var:
Bell super air, en nyare modell av den vanliga air.
Bell super DH, en mer rejäl modell som också är godkänd för Dh-tävling.
Och sist Bell super som finns i 3 olika versioner, 1, 2 och 3. Samtliga, iaf 2 och 3 finns med eller utan MIPS. Extremt liten, om nån alls skillnad på dessa utom färg.

Alla modeller ovan går att ta av käk skyddet på. Och jag tror även de går att köpa utan käkskydd.

Så, jag trodde det framgick att det var den vanliga Super, då jag inte skrev något mer som mitt inlägg handlade om.

Här kommer ett förtydligande.

Men, jag har då 1st Bell Super 1 som är svart, 1st Bell Super 2 mips som är svart och vit och 1st Bell super 3 mips som är röd. Alla är storlek large, och alla används med hakskydd.

😁👌

Halvdan

Aktiv medlem
Kört Mainline två turer nu, en kuperad stigrunda 15 km blandad stig med 350 m stigning, och en enduro-ish utflykt med mycket pushbike. Inga konstigheter. Tyngden märktes inte alls. Ventilationen är ju svår uttala sig om i 3 plusgrader, om den är tillräcklig... men kändes som det drog bra med luft genom. ”Munhålet” är ju bra placerat också så man andas rakt ut, inte mot hjälmens insida.

Helt fri sikt i periferin, ser inte kanten ens om jag försöker.

Det enda som stör mig är ljudet, att man hör omgivningen sämre i en slags burkig mono och man istället hör sig själv och hjälmljuden mer. Helt klart ett minus för naturupplevelsen för mig.

C-dale

Aktiv medlem
Kört Mainline två turer nu, en kuperad stigrunda 15 km blandad stig med 350 m stigning, och en enduro-ish utflykt med mycket pushbike. Inga konstigheter. Tyngden märktes inte alls. Ventilationen är ju svår uttala sig om i 3 plusgrader, om den är tillräcklig... men kändes som det drog bra med luft genom. ”Munhålet” är ju bra placerat också så man andas rakt ut, inte mot hjälmens insida.

Helt fri sikt i periferin, ser inte kanten ens om jag försöker.

Det enda som stör mig är ljudet, att man hör omgivningen sämre i en slags burkig mono och man istället hör sig själv och hjälmljuden mer. Helt klart ett minus för naturupplevelsen för mig.
Ibland kan man ta bort kindkuddarna och få mycket bättre ventilation o hörsel, men hjälmen sitter lite sämre. Man kan se EWS åkare på långa transporter med kuddarna innanför googlebandet.

Halvdan

Aktiv medlem
Ibland kan man ta bort kindkuddarna och få mycket bättre ventilation o hörsel, men hjälmen sitter lite sämre. Man kan se EWS åkare på långa transporter med kuddarna innanför googlebandet.
Beroende på modell kan det nog vara dumt ta av kuddarna för ofta också. På Proframe så var hålen som kindkuddarna fäster i väldigt klena och oförstärkta, de blev märkbart uttöjda och skadade bara av att ta i och ur en gång, känns inte som de håller för upprepad i/urtagning... man får bli pro och hjälmsponsrad så löser det ju sig 😃

C-dale

Aktiv medlem
Beroende på modell kan det nog vara dumt ta av kuddarna för ofta också. På Proframe så var hålen som kindkuddarna fäster i väldigt klena och oförstärkta, de blev märkbart uttöjda och skadade bara av att ta i och ur en gång, känns inte som de håller för upprepad i/urtagning... man får bli pro och hjälmsponsrad så löser det ju sig 😃
På min Bell sitter de med velcro

C-dale

Aktiv medlem
I början hade enduroåkarna två hjälmar med sig o stoppade en i en ryggsäck, men sedan övergick man till att skippa ryggsäck o tejpade istället grejer på eller i ramen, så man fick dras med bara FF hjälm på timlånga uppförtransporter . Men det finns ju FF med avtagbart käkparti också

Jolinwood

Aktiv medlem
Alla får såklart göra som de vill men EWS-transporter är med största sannolikhet storleksordningen 10ggr längre/högre än vad en happycyklist klättrar till vardags och dessutom klättrar de efter schema med tidstillägg om de missar en start

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer