[fulmekhjälp]: Styrlagerkonvertering på vedervärdig kräkcykel

plumse

Aktiv medlem
Jag har en vad jag kallar för kräkcykel. Ni vet en sån där typ av cykel som man låser fast i ett staket så ingen skall stjäla staketet. En cykel som faktiskt går att ställa på stan en kort stund utan att den försvinner.
Den har en Marzocchi-gaffel. En Grand Fondo 3. Som blev exakt samma som MX Comp när jag tog bort distanserna och höjde den till 120mm.
Jag tycker inte den cykeln förtjänar en sån gaffel!
Ramen har semi-integrerat 1 1/8 styrlager och jag råkar ha en framgaffel med gängat 1"-rör.
Finns det något konverteringskit som låter mig byta gaffel tro?
Tänker att nedre lagerbanan skulle kunna räddas av nån form av adapter-ring för att kunna använda befintlig raceway och lager?
Samma sak med övre lagret. Det skulle ju kunna räcka med en adapterring där också att gå från semi-integrerat till 1" pressfit?
Hade jag en svarv skulle jag fixat detta själv, men nu har jag inte det och söker därför efter ett färdigt kit att köpa. Blir liksom lite billigare än at köpa svarv, även om svarven saaakta kommer betala sig. Eller hur! #önsketänkande.
Har dock inte lyckats hitta nåt färdigt kit än. Inte ens övre och undre var för sig, men nån av er andra här på Happy kanske vet var jag kan hitta ett adapterkit?

dabac

Aktiv medlem
Om du har ett tolerant sinne för konstruktionsestetik brukar sånt gå att fixa även utan svarv.
Delarna sitter ju i press, så kan du bara hitta material som låter dig bygga till rätt tjocklek så kan det funka ändå.
En av mina hojar hade 31,8-25,4 mm shims runt styret tillverkade av två lager 1,5 mm alu från Claes Ohlson + en tunnare plåt ur reflektorn ur nån skrotat lamparmatur.
Med lite lim mellan lagren för att underlätta montering blev det precis rätt enligt den mätnoggrannhet ett skjutmått erbjuder.

plumse

Aktiv medlem
Gurra sa:

Är du säker? Det är en Crescent.

Edit:
@dabac
Gillade uttrycket "tolerant sinne för konstruktionsestetik"
Ja, all yrkesstolthet ignoreras utan invändning. Får bli backupplanen.

Senast ändrad:
Topp