Funäsdalen till storlien

eliaz

Ny medlem
Funäsdalen till storlien
Tjenare allihopa,
Jag kommer att göra en tripp östersund->vemdalen->funäsdalen->storlien strax.
Nu funderar jag på främst sträckningen funäsdalen storlien.
Jag kommer cykla på en gravelbike med 38mm däck - jag föröker förstå hur terrängen är där - någon som har erfarenhet av detta ? Jag är ingen teknisk cyklist och försöker få ett grepp om vilken kaliber av cyklist man bör vara för detta ?
Mvh
Elias

ooms

Aktiv medlem
Funäsdalen till storlien
Det är väl väglöst land med fjällmassiv däremellan? Finns väl på sin höjd vandringsleder?

eliaz

Ny medlem
Funäsdalen till storlien
Vilken väg hade du tänkt?
Asså det jag funderar på att göra är att hoppa på jämtlandsleden vid ramundberget.
Alldrig vandrat jämtlandsleden , men jag har väldigt gott om erfarenhet från fjäll/vandring så den biten e lugn.

Asså jag planerar inte höra något racerlopp här utan ta min tid. Jag övernattar tre nätter jämtlandsleden kanske ...

Jag är feg , så jag stiger av o leder cykeln där det är tekniskt...men asså jag kan ju ändå cykla :)

Så frågan är nog mer , hur mycket kommer en sån som jag att kunna cykla där ? O är det rimligt att kunna leda cykeln över tekniska sträckor ? Enligt de bilder jag sett från jämtlandsleden ser det högst rimligt ut. Har hyffsat kvalle på däcken , gravelking sk, men inser att jag borde köra lite tjockare däck än 38 kanske...klickade precis hem ett par 43mm...

Senast ändrad:

Rholm

Aktiv medlem
Funäsdalen till storlien
Om jag hade varit ovan att cykla stig hade jag nog inte börjat med den sträckan för att lära mig, och inte heller på en gravelbike. Men jag kanske är konservativ och kan även ha fel minnesbild av terrängen, det var ett par år sedan jag var just där.

Aron

Aktiv medlem
Funäsdalen till storlien
Det är stigcykling hela vägen. Mycket av det är vältrampat, men det finns sten och knix överallt och mellan Helags och Sylarna får man gå en del oavsett cykel och erfarenhet.

Det får nog räkna med att leda cykeln en hel del och kroppen kommer ta stryk, men du har gott om tid, mat och fjällvana är det bara att testa.

Packa mycket punkalagning! Fjällterrängen kommer göra kaoz med dina däck.

xiongxiong

Medlem
Funäsdalen till storlien
Jag har gjort en bikepackingtur i Jämtlandsfjällen på en fatbike och tycker att vissa sträckor är jättebra för cykling, vissa till och med med en gravel (tex Gåsenvindskyddet till grusvägen norr om vindskyddet). Sen finns vissa sträcker där jag var tvungen att bära cykeln över stenblock i kilometrar, men jag har inga problem med det (never go for a walk without me bike). Tror du skulle klara hike-a-bike fin fint, men om du skulle tycka det va en rolig del av äventyret kan bara du svara på. Jag planerar att ge mig ut på en tur i Jämtlandsfjällen igen I veckan som kommer, men är osäker på längd pga vädret. Om du ska ge dig ut nu i dagarna måste du va beredd på att det kommer va en del regn och strax över nollan på natten och det tillsammans med att hålla mängden packning nere kanske är mer en utmaning än cyklandet i sig.

Funäsdalen till storlien
Asså det jag funderar på att göra är att hoppa på jämtlandsleden vid ramundberget.
Alldrig vandrat jämtlandsleden , men jag har väldigt gott om erfarenhet från fjäll/vandring så den biten e lugn.

Asså jag planerar inte höra något racerlopp här utan ta min tid. Jag övernattar tre nätter jämtlandsleden kanske ...

Jag är feg , så jag stiger av o leder cykeln där det är tekniskt...men asså jag kan ju ändå cykla :)

Så frågan är nog mer , hur mycket kommer en sån som jag att kunna cykla där ? O är det rimligt att kunna leda cykeln över tekniska sträckor ? Enligt de bilder jag sett från jämtlandsleden ser det högst rimligt ut. Har hyffsat kvalle på däcken , gravelking sk, men inser att jag borde köra lite tjockare däck än 38 kanske...klickade precis hem ett par 43mm...
Jag cyklade Storulvån-Ramundberget för några år sedan, https://happyride.se/forum/threads/rr-storulvan-ramundberget.2496182/. Jag skulle gissa att du med gravel och mycket packning kan cykla max 10-15% av sträckan. Resten får du nog vara beredd på att gå. Då är grusvägen borträknad. OBS att Holkendurrie är stängd för cyklister denna sommar.

Hopps du får en fin tur oavsett!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer