Funderingar kring bredare däck för vintergravel/pendling

dogday

Aktiv medlem
Sitter och funderar på ett vinterdäck för att ersätta sommarens Byway 700/44. Har en vinterpendlare med dubbdäck för is, men misstänker att min Canyon Grail kommer få rulla en hel del till jobbet i vinter (tror inte jag behövde pendla dubbat mer än en vecka förra året). Utöver det tänker jag mig härliga cykelturer på grus, sand och andra naturmaterial, vilket gissningsvis kommer vara blött. Gillar verkligen volymen på 44:orna så siktar på däck ovanför 40mm. Vore också kul med en viss kontrast mot semislicka Byway, så mer mönster känns kul. Annars ett mjukt och skönt däck med bra rullegenskaper – och gärna tanwall :geek:.

Körde förra året Schwalbe G-One Bite 700/40 och tyckte de var helt OK, men de satt på cykel som blev stulen och nu känns det kul att testa nytt. Punktering oroar mig inte särskilt då jag inte råkat ut för någon på sen april 2019/skifte till slanglöst trots idogt cykelpendlande +ANNAT.

Rene Hersés mönstrade däck verkar spännande men känns aningen dyra för vinterbruk, lutar dock mot någon av deras släta till sommaren (är som sagt inte så rädd för punkor).

Just nu lutar jag mot WTB Resolute (42mm), men är lite tveksam till hur de fungerar som pendlingsdäck. Kommer som sagt rimligen få cykla en del till jobbet (~14km ToR) på dem. Vissa säger att mittenranden rullar toppen (bland annat Gran Fondos test, bild nedan), andra sådär. Sett många hyllningar, bland annat här. Är de bara marginellt långsammare än en G-One eller GK SK känns de mycket lockande.

WTB Riddler (45mm) skulle också kunna vara ett alternativ, men de beskrivs som trögare än Resolute (bild nedan). Och då känns ju Resolutes mönster som mycket roligare. Möjligen trånga i ramen, men 44:or funkar så borde gå.

Gravelking SK (43mm) beskrivs ibland som ett lite stumt däck, vilket ska ha att göra med extra punkaskydd. Stumt känns trist. Ska enligt Gran Fondo vara långsammare än Resolute. Det låter konstigt, och emotsägs av andra...

Maxxis Rambler kommer tyvärr inte i större storlekar än 40 och inte heller i livsviktig tanwall. Har annars läst bra saker om dem här på forumet, men de sägs vara tröga i dämpningen i GF-testet, om jag tolkar dem rätt.

Någon som har testat flera av varianterna och kan hjälpa till med input för att stöda/undergräva det jag googlat mig till så jag kan sortera in däcken i en enkel lista från "bäst" till "sämst" baserat på ovanstående behov?

GF_010_VT_Tire_Resistance_INT-1140x855.jpg

Senast ändrad:

Domestique

Aktiv medlem
Jag har i drygt två veckor kört Pirelli Cinturato Gravel H 50mm med 650b, de finns i 700x45 också. Kan kanske vara något också. Hade dessförinnan 700x37mm WTB riddler, men jag upplevde dem som trögare; kan dock vara de lite trista standardhjulen som jag körde dem på.
ABL_200911-01757.jpg
.
ABL_200911-01749.jpg

ABL_200911-01737.jpg

Salabaladala

Aktiv medlem
Köpte ett par nästan-nya Specialized Pathfinder Pro till bra pris av en tjomme här på happy. Riktigt bra däck, följsamt och snabbt. Tubeless gick lätt att fixa. Slick i mitten så kanske inte bästa greppet på väldigt löst underlag och lera och sand och sånt, men snabbt som attan både på asfalt och hård grusväg. Riktig njutning. Vinnaren i Dirty Kanza 2019 körde dom däcken läste jag nånstans.

Finns i 38mm och 42mm för 622, och sen nån bredare variant (47mm?) för 584.

edit: Finns i tanwall.

cerro

Aktiv medlem
Specialized Sawtooth 42mm, bästa icke dubbdäcket jag kört på is och rullar fint annars. De kommer jag använda i vinter tills jag behöver dubbdäck.

Rholm

Aktiv medlem
Maxxis Rambler finns väl i tan wall? Jag har i alla fall ett par på min cykel. Och Maxxis hemsida säger också att se finns. Sen är de ändå bara 40mm, men ljusa är de allt.

dogday

Aktiv medlem
Jag har i drygt två veckor kört Pirelli Cinturato Gravel H 50mm med 650b, de finns i 700x45 också. Kan kanske vara något också. Hade dessförinnan 700x37mm WTB riddler, men jag upplevde dem som trögare; kan dock vara de lite trista standardhjulen som jag körde dem på..
Jävlar vilka feta mackor! 🤯 Och fina bilder. Lägger till dem till listan!

Köpte ett par nästan-nya Specialized Pathfinder Pro till bra pris av en tjomme här på happy. Riktigt bra däck, följsamt och snabbt. Tubeless gick lätt att fixa. Slick i mitten så kanske inte bästa greppet på väldigt löst underlag och lera och sand och sånt, men snabbt som attan både på asfalt och hård grusväg. Riktig njutning. Vinnaren i Dirty Kanza 2019 körde dom däcken läste jag nånstans.

Pathfinder Pro var jag faktiskt inne på innan jag köpte mina Byway. Ser fina ut, men vill ha mönster över hela däckytan för vintersäsongen.

Specialized Sawtooth 42mm, bästa icke dubbdäcket jag kört på is och rullar fint annars. De kommer jag använda i vinter tills jag behöver dubbdäck.
De såg inte så dumma ut. Möjligen aningen tunga...

Maxxis Rambler finns väl i tan wall? Jag har i alla fall ett par på min cykel. Och Maxxis hemsida säger också att se finns. Sen är de ändå bara 40mm, men ljusa är de allt.
Ah, det gjorde det ja! Jag hade missförstått Maxxis benämningar och sett att tanwall bara fanns som EXO och räknat med att EXO var den tyngre, tjockare varianten av punkaskydd (låter inte "silkshield" som det mer lättrullande alternativet?) och därefter antagligen undermedvetet räknat dem som utan tanwall. Tack för upplysning! Lägger dem till listan.

Tack för alla svar!

Inser att det här är ett beslut som handlar om mycket om flum som känsla och idéer, svårt att få en exakt beskrivning för vilket som passar in precis i mitten av min bild av bra rull/bra vintergrepp (lite lera, lite löv, en hel del blött). Har iaf kommit på att 45c inte kommer rymmas under stänkorna (Speedrockers ska ta 42 som max), så det diskar Riddler (37mm känns otänkbart steg ner från dagens 44mm).

Ligger nog närmast GK SK just nu, de ska ju vara rätt nära G-One Bite som funkade fint förra året, men verkar ha lite bättre grepp; med 43mm borde de täckas dugligt av stänkorna samtidigt som de är riktigt feta. Och det är förstås är härligt.

Senast ändrad:

Bobbysynth

Aktiv medlem
Kan bekräfta att WTB Resolute rullar mycket fint trots mönstret. Framför allt på grus förstås. Däremot kommer de att slitas snabbt vid pendling på asfalt. Har ett par monterade tubeless specifikt för gravel och stigcykling och är supernöjd. Tror Pathfinder kan vara bra. Iaf på pappret. Har själv varit inne på dem som ett allroundalternativ.

dogday

Aktiv medlem
Kan bekräfta att WTB Resolute rullar mycket fint trots mönstret. Framför allt på grus förstås. Däremot kommer de att slitas snabbt vid pendling på asfalt. Har ett par monterade tubeless specifikt för gravel och stigcykling och är supernöjd. Tror Pathfinder kan vara bra. Iaf på pappret. Har själv varit inne på dem som ett allroundalternativ.
Kul att höra, beställde nämligen ett par Resolute igår kväll efter två timmar av febrigt googlande. Mycket mönster kändes till slut bäst, så att det är markant skillnad mellan sommar- och vinterdäcken.

andebjor

Ny medlem
Jag har gravelking SK 43mm fram och 40mm bak sen några veckor. De är fantastiska på grus, både på slät grusväg och skogsväg av grövre stenkross. Helt ok på asfalt också. Men på lera är de fullkomligt värdelösa. Möjligtvis funkar de bättre med riktigt högt tryck i lera, men med 2 bar fram glider det omkring helt okontrollerat på ytan.

För mig gör det inte så mycket då jag inte håller till i lera. Men jag skulle undvika dessa om jag vet att jag kommer cykla i lera regelbundet. Men som sagt, fantastiska på grus. Blöta löv har jag inte råkat ut för ännu, men blött gräs har jag inte upplevt som halt det lilla jag provat.

Åke

Aktiv medlem
Försöker gå ner i bred på vintern då de fungerar mycket bättre för mig med smala däck i snö och slask. Tror det beror på att de skär ner till asfalten bättre än breda däck.

HåkanC

Aktiv medlem
Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019 (alla däck i 37 - 40mm bredd)
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html
Bäst i test blev nya Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng
För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 4,49 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta.

NickPick

Aktiv medlem
Försöker gå ner i bred på vintern då de fungerar mycket bättre för mig med smala däck i snö och slask. Tror det beror på att de skär ner till asfalten bättre än breda däck.
Ja, samma sak som med bil gäller väl? Smalare däck är bättre.
Vill man ha fäste (i den grad det går) på is och snö så är det väl ett filmönstrat däck som gäller.

jolov

Aktiv medlem
Kört riddler på graveln senaste två säsongerna. Gillar dom verkligen!

kört allt från enklare stigar till 10+10 mils bikepackingrundor på grus/asfalt/stig

ska kommit en ny variant med bättrepunkaskydd med typ 15g ökad vikt också

kais01

Aktiv medlem
ett närmast oväntat tips är schwalbe thunder burt.

en kompis av det snabbaste slaget har kört dessa genom vissa vintrar, vi pratat stökig singletrack. hans framfart på snö och även is har varit djupt imponerande. konstigt mönster men med 'sugkoppar'.

har för egen del på senare år knappt använt pendlaren som stått redo med dubbdäck, utan kommit att digga michelin diablo/country utan dubb som trots lite grovt mönster rullar bra, och framförallt har en bra gummiblandning som behåller sitt plastiska grepp även i kyla. det tillverkas vad jag vet dock bara i små dimensioner, jag kör 16 tum (!)

men hade jag pendlat på en fullstor cykel typ gravel hade jag prövat thunder burt, även för vinterbruk.

dogday

Aktiv medlem
Kul att tråden puttrar på 🙂

Jag har gravelking SK 43mm fram och 40mm bak sen några veckor. De är fantastiska på grus, både på slät grusväg och skogsväg av grövre stenkross. Helt ok på asfalt också. Men på lera är de fullkomligt värdelösa. Möjligtvis funkar de bättre med riktigt högt tryck i lera, men med 2 bar fram glider det omkring helt okontrollerat på ytan.
Ja, det var mönstertätheten som fick mig att bli lite tvekis; i drömmarna cyklar jag ju singeltrack med lera. Sen blir det antagligen mest pendling på blött grus i verkligheten.

Helt rimligt. I mitt fall så använder jag vinterpendlaren som står redo med dubbdäck och allomfattande stänkor de dagar det är snö (-slask).

Panaracer Gravelking SK testades av tidningen Roadbike som ett av 11 olika graveldäck i nr 9-2019 (alla däck i 37 - 40mm bredd)
https://www.roadbike.de/heft/heft-09-2019-16812412.html
Bäst i test blev nya Conti Terra Speed (90 poäng), bäst punkaskyddomdöme fick Goodyear Connector Ultimate (70 poäng)
Panaracer Gravelking SK hamnade tredje sist med 62 poäng
För den som vill läsa testet själv finns hela numret som eTidning för 4,49 €; https://shop.motorpresse.de/roadbike/epaper/
finns app för padda/surfplatta.
Just det där testet fick mig tvekis till GK SK. Conti Terra Speed föll mest på att de, som @izar säger, ska slitas fort.

Kört riddler på graveln senaste två säsongerna. Gillar dom verkligen!

kört allt från enklare stigar till 10+10 mils bikepackingrundor på grus/asfalt/stig

ska kommit en ny variant med bättrepunkaskydd med typ 15g ökad vikt också
Läst om dem. Sägs att nya blandningen är 120 TPI också så lät bra. Blev ju Resolute nu, men kanske något för nästa vintergraveldäcksinköp :)

ett närmast oväntat tips är schwalbe thunder burt.
Det verkar ju inte dumma! Hade jag haft en Open Wi.De, 3T Exploro eller annat monster hade det varit kul att testa, men vad jag såg kommer de bara i 2"+ och det lär inte rymmas i härliga Graalen.

Ha en härlig fredag!

Bobbysynth

Aktiv medlem

Slog till på likadana idag som ”allrounddäck” tänkte jag. Lätta att montera tubeless. Inte provcyklat ordentligt, men mönstret ser helt klart lovande ut för grus och asfalten däremellan.

Salabaladala

Aktiv medlem
Slog till på likadana idag som ”allrounddäck” tänkte jag. Lätta att montera tubeless. Inte provcyklat ordentligt, men mönstret ser helt klart lovande ut för grus och asfalten däremellan.
Ja jag kör också med dom som allround. Mest för pendling. Hugger riktigt fint i grus även när det är brant om man kör lägre tryck. 50 psi som står som minimum på sidoväggen känns löjligt högt, kör 30-35 fram 40-45 bak ungefär. Kanske att man trycker över 50 om man ska köra en längre sträcka asfalt nån gång. Supernöjd hittils. För min användning så är det verkligen inga kompromisser. Bytte till dessa från ett par schwalbe g-one och visst var dom bra men dom slets snabbt i mitten och sidoväggarna var svaga.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Ja jag kör också med dom som allround. Mest för pendling. Hugger riktigt fint i grus även när det är brant om man kör lägre tryck. 50 psi som står som minimum på sidoväggen känns löjligt högt, kör 30-35 fram 40-45 bak ungefär. Kanske att man trycker över 50 om man ska köra en längre sträcka asfalt nån gång. Supernöjd hittils. För min användning så är det verkligen inga kompromisser. Bytte till dessa från ett par schwalbe g-one och visst var dom bra men dom slets snabbt i mitten och sidoväggarna var svaga.
Gott att veta. Också haft G-Ones tidigare (bland annat), men gillade dem inte alls på grus. Dock 35:or.

dogday

Aktiv medlem
Efter första pendlingsturen kan jag glatt rapportera att WTB Resolute ser ut att ha bättre mönster än förra höstdäcket G-one Bite (fyrkanter borde greppa bättre än cirklar) med bättre avstånd för lerrens, men är tystare (i stort sett omärkbara) och inte gav något märkbart avvikande från snittiden till jobbet på mina vanliga semislicka WTB Byway; var lite snabbare än medel, men det är svårt att utläsa något ur det då stadstrafik inbegriper stoppljus och medtrafikanter.

5/5 would buy again.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer