Funderingar på konvertering singelklinga

Healons

Medlem
Hepp

har dålig koll på hur växlar funkar så frågar experterna.
Har en Scale 960 2016 med 2x10 (xt)

om jag vill testa singelklinga, finns det 1x10? Alltså att jag byter bakkasett och tar bort främre växeln+vajer och byter kedja. Passar min nuvarande xt 10 med en ny kadett som är mer lämpad för singel? Byter väl även framklingan mot nån som är mittemellan de jag har nu antar jag.

ja som ni märker är det inget jag har läst på men vore skönt att skippa framväxeln kör för det mesta på största ändå... + att droppern sitter bättre

DanielS

Aktiv medlem
Du vill antagligen ha en kassett med t ex 11-42, 11-46 eller 11-50.

Förmodligen fungerar inte din bakväxel med det. Finns några olika saker att test: längre b-skruv, goat link eller köpa ny växel. Ett ganska prisvärt alternativ kan vara att köpa en ny Deore 10spd bakväxel som fungerar med stora kassetter.

Som framklinga så skaffar du lämpligen en valfri NW-klinga som passar på ditt vevparti och får plats i ramen. Man brukar kunna montera klingan åt olika håll för att få en bra kedjelinje.

Men om du idag mest cyklar på stora klingan, då kan ju risken vara att du kommer att sakna några höga växlar med singelklinga? Du kan kolla med en växel-kalkylator hur den nya utväxlingen förhåller sig till vad du har idag:

Healons

Medlem
Tackar för svar. Får bli en tur till de två cykelaffärerna o se vad det kan kosta. Tänkte spara lite på att behålla bakväxeln men det kanske inte är möjligt...

Healons

Medlem
Eller vad säger experterna om att jag byter ut min kassett från 11-36 till ny shimano hg-500, 11-42. Behåller bakväxeln, går det?

Sen tar bort framväxeln och slänger in en 32T eller 34T samt ny kedja. Nu sitter det 22T+36T

Hur funkar denna planen tro?

s

Aktiv medlem
Det beror på.
Börja med att bokföra vilka växlar du verkligen använder och fundera på om du verkligen måste ha hela omfånget eller om du kan pruta på de lättaste och ta i lite mer istället respektive nöja dig med att du kanske inte kan trampa över en viss hastighet nedför.

Jag kör 11-36 bak kombinerat med 32 fram. Med det klarar jag alla klättringar men trampar ur i långa utförslöpor men det stör mig inte nämnvärt.

Healons

Medlem
Dom lättaste är för lätta som det är nu, de högsta känns bra, kanske trampar ur ibland nedför...

Så behålla 11-36 och sätta dit 32 fram smartast (och billigast) kanske det får bli

Berk

Aktiv medlem
Dom lättaste är för lätta som det är nu, de högsta känns bra, kanske trampar ur ibland nedför...

Så behålla 11-36 och sätta dit 32 fram smartast (och billigast) kanske det får bli
Jag kör 1x11 med 32 och 10-42. Men jag använder aldrig 10 och 42 drev, så 9-delat 12-36 skulle räcka för mig.

Shimano växlar brukar vara speccat med lite marginal, med 42 är för mycket om max är 36.

Healons

Medlem
Fasen va grymt med lite svar och klarhet!
tror jag landar i att ta bort framväxeln och slänga på en 32t där. Easy does it... då är nästa fråga. Är det bara att köpa en 32 klinga o slänga på? Får bli lite googla i helgen. Ny kedja lär väl behövas?

Berk

Aktiv medlem
Fasen va grymt med lite svar och klarhet!
tror jag landar i att ta bort framväxeln och slänga på en 32t där. Easy does it... då är nästa fråga. Är det bara att köpa en 32 klinga o slänga på? Får bli lite googla i helgen. Ny kedja lär väl behövas?
Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Du behöver rätt offset på klingan. Vet inte vilken offset du behöver när du har en 2x vevparti.

Ny kedja behövs inte.

Healons

Medlem
Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Du behöver rätt offset på klingan. Vet inte vilken offset du behöver när du har en 2x vevparti.

Ny kedja behövs inte.
hur får jag reda på offset? Googlat på saken men hittar ej ngn som bytt till singel...Shimano FC-M627 har jag nu...

Berk

Aktiv medlem
hur får jag reda på offset? Googlat på saken men hittar ej ngn som bytt till singel...Shimano FC-M627 har jag nu...
Då måste du googla lite bättre:

Verker at FC-M627 behöver 2 mm offset. Så du behöver en offset klinga eller längre klingbultar och distanser.

Healons

Medlem

Oskar

Aktiv medlem
Eller vad säger experterna om att jag byter ut min kassett från 11-36 till ny shimano hg-500, 11-42. Behåller bakväxeln, går det?

Sen tar bort framväxeln och slänger in en 32T eller 34T samt ny kedja. Nu sitter det 22T+36T

Hur funkar denna planen tro?

Ja, det funkar att byta från 10-delat 11-36 till 11-42. Du behöver inte byta din xt-bakväxel men däremot skruva in b-skruven på den så långt det går.

För att slippa bekymra dig om offset kan du välja en 30T rund eller 32T oval klinga, eftersom dessa (åtminstone från Garbaruk) har gängor och offset ”inbyggda” i klingan. Du kan då dessutom använda dina gamla klingbultar.

Healons

Medlem
Ja, det funkar att byta från 10-delat 11-36 till 11-42. Du behöver inte byta din xt-bakväxel men däremot skruva in b-skruven på den så långt det går.

För att slippa bekymra dig om offset kan du välja en 30T rund eller 32T oval klinga, eftersom dessa (åtminstone från Garbaruk) har gängor och offset ”inbyggda” i klingan. Du kan då dessutom använda dina gamla klingbultar.
grymt!
typ denna?https://www.mantel.com/se/absoluteblack-narrow-wide-oval-drev den har 2mm inbyggt. Säger inget om gängor dock...

Healons

Medlem
Körde på 34t oval från absolute black och en sunrace 11-42. Får testa att skruva in b skruven alt köpa en goat link.
Behöver jag ny kedja nudå?

dnleriksson

Aktiv medlem
Med 34 och 42 som största är det nog risk att gamla kedjan blir för kort och med både ny kassett och drev hade iaf jag köpt ny kedja också så man inte börjar slita på nya grejerna med en halvsliten kedja!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer