Fungerar Avid BB7 road tillsammans med Shimano 105-handtag

jansson99

Aktiv medlem
Jag lovar, jag har sökt på forumet utan att få svar på min fråga.

Visst är det så att BB7:an funkar mot Shimano 105-handtag utan travelagent?

Senast redigerad av en moderator:
Ja, road-varianten funkar på alla "normala" racerbromsgrepp (Campa, SRAM & Shimano), utan ytterligare modifieringar

Senast redigerad av en moderator:
Det finns "road" varianter av båda numer.
Förut fanns det bara road-version av 7'an.
Men från årets bromsar finns även 5'an.

(Båda brukar vara svåra att få tag på.)

Vad äre för skillnad på 5 och 7 egentligen?

Kan för övrigt bekräfta att BB7 Road funkar fint med shimanohandtag (Tiagra i mitt fall).

BB5 är som alterschwede säger inte lika justeringsbara. Det ena belägget är helt fast så vartefter det slits får man justera hela oket närmare för att inte skivan ska pressas inåt när man bromsar. Vet inte om det är något problem.

Och har man Juicy-bromsar på nån hoj så är det ju bra smidigt att ha BB7 så att det är samma belägg.

Jag lovar, jag har sökt på forumet utan att få svar på min fråga.

Visst är det så att BB7:an funkar mot Shimano 105-handtag utan travelagent?
Aktuell tråd! Jag har 105 reglage och ok på min gamla CX. Så blev jag med en SS som har Avid BB7 Road ok. SSen skall nu få "riktiga" bromsar. Kan jag byta mina 105-ok på CX en (ny pendlare) mot Avids BB7 Road-ok då? Och så till knäckfrågan: är Avid BB7 Road bättre än Shimano (står bara Shimano på dem men det skall vara en 105-grupp)?

Aktuell tråd! Jag har 105 reglage och ok på min gamla CX. Så blev jag med en SS som har Avid BB7 Road ok. SSen skall nu få "riktiga" bromsar. Kan jag byta mina 105-ok på CX en (ny pendlare) mot Avids BB7 Road-ok då? Och så till knäckfrågan: är Avid BB7 Road bättre än Shimano (står bara Shimano på dem men det skall vara en 105-grupp)?
Om det är mekaniska Shimano-ok du kör med 105-reglagen idag, så borde det rimligtvis funka att byta till BB7 road.

BB7 road brukar väl anses höra till de bättre/bästa mekaniska skivbromsarna, så troligtvis är de bättre än Shimanos. Men finns säkert nån som har bättre koll än mig.

Tillbaka
Topp