Funkar denna för 1X9 konvertering?

jonte987

Aktiv medlem
Det låter ju så. Kanske nån annan kan säga säkert.
Funkar det inte utan clutch så går det att sätta en guide. Fast ska du köpa en massa grejor så känns det lite ovärt.

Blir sen inte 30T väldigt tungt? Jag hade antingen köpt 26 eller 28. Eller låtit det vara.

BjornR

Aktiv medlem
Låter som att det är ett gamla symmetriska bcd104/64 eller bcd96/64. Drevet är för asymmetriska vevar som inte passar äldre vevar.

velman

Ny medlem
jonte987 sa:
Funkar det inte utan clutch så går det att sätta en guide. Fast ska du köpa en massa grejor så känns det lite ovärt.

Blir sen inte 30T väldigt tungt? Jag hade antingen köpt 26 eller 28. Eller låtit det vara.
30 är väldigt lätt på en 26”. Jag gjord om en 26” till 1x11 med 40t fram och 11-46 bak. Då behöll jag i princip utväxlingen från det gamla 3x9.

jonte987

Aktiv medlem
velman sa:
jonte987 sa:

30 är väldigt lätt på en 26”. Jag gjord om en 26” till 1x11 med 40t fram och 11-46 bak. Då behöll jag i princip utväxlingen från det gamla 3x9.
Ah. Rätt. Får göra en mental noteringen på det. (Funderar också på barncykel)

såkket

Medlem
Kimpa951 sa:
Ok. Ja, det yttre drevet är 104bcd och det inre är 96, så det är väl bara använda dom hålen?
Jag har gjort det på min gamla Scale 26" med octalink och 104/96
Skrmavbild2019-08-25kl.20.02.07.png

104bcd på NWklingan

En vettig NWklinga så bör inte clutch behövas till en 9 årings eskapader.

velman

Ny medlem
Fast behåller du kassetten från 3x9 är en mindre klinga fram befogad om man vill kunna klättra. På bekostnad av möjligheten att cykla snabbt.

jonte987

Aktiv medlem
Det går väl att knappa in 26'' in en växel kalkylator? Tyngre än motsvarande 30 fram och 46 bak på en 29a ska väl inte ens avkomma slita med?
11-32 är största standard kassetten för x9?

jonte987

Aktiv medlem
Kimpa951 sa:
Utväxlingen med 30 fram kommer inte vara ett problem då vi nästan uteslutande kör Stig eller skog..
Men då skulle alltså vilken NW klinga eller den jag länkade funka till grabbens hoj utan större problem..?
Mät om den är asymmetrisk.

Edit. Jag har förresten en sån slx 30T till salu om du håller till i Skåne.

Senast ändrad:

såkket

Medlem
Kimpa951 sa:
Utväxlingen med 30 fram kommer inte vara ett problem då vi nästan uteslutande kör Stig eller skog..
Men då skulle alltså vilken NW klinga eller den jag länkade funka till grabbens hoj utan större problem..?
Har du 104/96 på vevpartiet skall du ha en klinga med 104bcd, vilket jag skulle killgissa på att du har efter bilderna.
Har du 96 så ser den inte oavsett ut att vara asymmetrisk och då passar inte heller den du länkade.

oxr

Aktiv medlem
Kanske sovit under en sten för länge, men menar ni att ytterklingorna har BCD 104 och innerklingorna 96? Låter jäkligt skumt. 104/64 var standarden förr på fyrarmat.

såkket sa:
Kimpa951 sa:
...
Har du 104/96 på vevpartiet skall du ha en klinga med 104bcd, ....
+1
Du kommer vilja sätta den nya klingan på mittenplatsen, och den sitter (väl) med samma bultar som den yttersta klingan.

Men annars borde vilken nw-klinga som helst göra jobbet. ??

Eventuellt kan du behöva köpa kortare klingbultar (eller använda distansbrickor).

Kimpa951

Medlem
Kassetten är 11-34 och trippel-veven är 22-32-52. Sonen säger att den minsta är alltid för lätt, och den i mitten är ”pyttelite för tung” i dom värsta backarna enligt han, så då borde väl en 30:a göra jobbet. Och 30-11 vid 90 kadens är ändå 28kmh, det är mer än tillräckligt för hans cykling.

såkket

Medlem
30t klingorna med 104bcd går inte riktigt fritt för vevarna så de brukar ha lite offset inbyggt för att kedjan skall gå mellan armarna och klingan, annars måste man shimsa den, dock resulterar det i att man inte behöver kortare klingbultar.

såkket

Medlem
oxr sa:
Kanske sovit under en sten för länge, men menar ni att ytterklingorna har BCD 104 och innerklingorna 96? Låter jäkligt skumt. 104/64 var standarden förr på fyrarmat.
Ja är den yttre och mellersta 104 så lär den lilla vara 64, läste bara vad TS skrev och fick något släpp och reflekterade inte över det lilla måttet då det är ointressant i detta fallet då det inte skall användas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer