Fysio med cykel som specialitet

MatsN

Aktiv medlem
Jag får efter ca en timmes landsvägscyklande sjukt ont i min högra axel. Gjort bikefit, testat naprapat under en period. Långt uppehåll från långa pass, dvs över en timme. Ingen framgång och sjukt irriterande.

Någon som vet en bra fysio med kunskap kring landsvägscyklande?

darkforce

Aktiv medlem
ingen fysio men hade problem med värk i axel/skuldra förr o de visade sig att ja sitter liite snett normalt så jag spände /hängde mer på vänstersidan omedvetet så trots bikefit hade ja värk men så efter klurat en hel del så labbade jag lite med position på reglagen så sitter numera mitt vänstra reglage nåra mm högre upp på styret än de högra o värken e väck

MatsN

Aktiv medlem
ingen fysio men hade problem med värk i axel/skuldra förr o de visade sig att ja sitter liite snett normalt så jag spände /hängde mer på vänstersidan omedvetet så trots bikefit hade ja värk men så efter klurat en hel del så labbade jag lite med position på reglagen så sitter numera mitt vänstra reglage nåra mm högre upp på styret än de högra o värken e väck
Intressant, värt att testa. Det flesta har en axel lägre än den andra. Är man högerhänt så är den högra ofta lite lägre.

Batavus

Aktiv medlem
Ja, det var ett gott råd du fick! Jag funderade på om styret kanhända var för brett eller för smalt, men rådet var mera insiktsfullt.
Överlag ska man inte så att säga luta sig mot axlarna, eller för den delen dra i styret. Edit: "Hänga på styret" är nog rättare sagt, så man trycker axlarna bakåt.

Senast ändrad:

Hep

Aktiv medlem
Om någon hamnar i den här tråden och letar cykelfysio i Stockholm kan jag rekommendera Marlin Brown. Hon har sin landsvägshoj i behandlingsrummet, är aktiv på klubbtävlingsnivå och är riktigt bra på att hjälpa de som inte ser sina begränsningar och cyklar mer än de håller för.

Topp