NAnders skrev:
-------------------------------------------------------
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NAnders skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Appel skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > H. skrev:
> > > >
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Om det blir valfritt kommer det krävas
> att
> > > > > cykelbanan görs attraktiv för att
> > > cyklisterna
> > > > > ska använda den. Och eftersom väldigt
> > > många
> > > > > vill att det är där cyklisterna ska
> vara
> > > > kommer
> > > > > alltså trycket på trafikplanerare att
> > fixa
> > > > bra
> > > > > cykelbanor att öka.
> > > >
> > > > Håller helt med. Men det kommer komma som
> > ett
> > > > brev på posten att: Varför ska isåfall
> > inte
> > > > bilister få välja var dom tycker det är
> > > bäst
> > > > att köra.
> > > >
> > > > Hur är bästa sättet att argumentera
> här?
> > >
> > > Bilister får ju välja mellan att köra på
> > > motorvägen eller på den vanliga vägen, och
> > > väljer man motorvägen så måste man hålla
> > sig
> > > till motorvägens regler och trafiktempo.
> >
> > Fullständigt meningslöst och löjligt att
> > försöka dra några sådana paralleller efter
> som
> > det finns en mängd fordon och
> > fordonskombinationer med lagstadgade
> maxhastigher
> > långt under vad en cykel kan framföras i men
> som
> > inte får framföras på cykelbana för det.
> > Tänker på mopeder, motorredskap,
> oregistrerade
> > släpvagnar, bogsering etc.
>
> Jag vet inte riktigt vad det är du är ute efter
> när du svarar på mitt inlägg, men de flesta av
> de fordon och fordonskombinationer du räknar upp
> kan framföras i hastigheter långt över de som
> cyklar brukar ha. Vad nu det har att göra med den
> rätt långsökta idén att bilister av
> rättviseskäl borde tillåtas köra på
> cykelbanor.
Appel skrev:
"Varför ska isåfall inte bilister få välja var dom tycker det är bäst att köra."
Du skrev:
"Bilister får ju välja mellan att köra på motorvägen eller på den vanliga vägen, och väljer man motorvägen så måste man hålla sig till motorvägens regler och trafiktempo."
Låter då som om du anser att det finns ett argument att cyklister som väljer vägen ska anpassa sig till trafiktempot. Och kan dom inte det får dom välja cykelbanan.
Där argumenterar jag då att det finns en mängd fordon och fordonskombinationer som är hänvisade till vägen utan att för den skull ha någon som helst laglig möjlighet att följa trafiktempot.
Cykeln skulle vid en lagändring iaf ha en teoretisk möjlighet att följa trafikrytmen eftersom någon hastighetsbegränsning, mer än den rådande för vägen, inte finns för cykel.