G-P Debatt: Förslag om att cyklister skall få cykla på körbana
eketjall skrev:
-------------------------------------------------------
> NAnders skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > eketjall skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > NAnders skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > Appel skrev:
> > > >
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > H. skrev:
> > > > >
> > > >
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > >
> > > >
> > > > > -----
> > > > > > Om det blir valfritt kommer det krävas
> > att
> > > > > > cykelbanan görs attraktiv för att
> > > > cyklisterna
> > > > > > ska använda den. Och eftersom väldigt
> > > > många
> > > > > > vill att det är där cyklisterna ska
> > vara
> > > > > kommer
> > > > > > alltså trycket på trafikplanerare att
> > > fixa
> > > > > bra
> > > > > > cykelbanor att öka.
> > > > >
> > > > > Håller helt med. Men det kommer komma
> som
> > > ett
> > > > > brev på posten att: Varför ska isåfall
> > > inte
> > > > > bilister få välja var dom tycker det
> är
> > > > bäst
> > > > > att köra.
> > > > >
> > > > > Hur är bästa sättet att argumentera
> > här?
> > > >
> > > > Bilister får ju välja mellan att köra
> på
> > > > motorvägen eller på den vanliga vägen,
> och
> > > > väljer man motorvägen så måste man
> hålla
> > > sig
> > > > till motorvägens regler och trafiktempo.
> > >
> > > Fullständigt meningslöst och löjligt att
> > > försöka dra några sådana paralleller
> efter
> > som
> > > det finns en mängd fordon och
> > > fordonskombinationer med lagstadgade
> > maxhastigher
> > > långt under vad en cykel kan framföras i
> men
> > som
> > > inte får framföras på cykelbana för det.
> > > Tänker på mopeder, motorredskap,
> > oregistrerade
> > > släpvagnar, bogsering etc.
> >
> > Jag vet inte riktigt vad det är du är ute
> efter
> > när du svarar på mitt inlägg, men de flesta
> av
> > de fordon och fordonskombinationer du räknar
> upp
> > kan framföras i hastigheter långt över de
> som
> > cyklar brukar ha. Vad nu det har att göra med
> den
> > rätt långsökta idén att bilister av
> > rättviseskäl borde tillåtas köra på
> > cykelbanor.
>
>
> Appel skrev:
> "Varför ska isåfall inte bilister få välja var
> dom tycker det är bäst att köra."
>
> Du skrev:
> "Bilister får ju välja mellan att köra på
> motorvägen eller på den vanliga vägen, och
> väljer man motorvägen så måste man hålla sig
> till motorvägens regler och trafiktempo."
>
>
> Låter då som om du anser att det finns ett
> argument att cyklister som väljer vägen ska
> anpassa sig till trafiktempot. Och kan dom inte
> det får dom välja cykelbanan.
> Där argumenterar jag då att det finns en mängd
> fordon och fordonskombinationer som är hänvisade
> till vägen utan att för den skull ha någon som
> helst laglig möjlighet att följa trafiktempot.
> Cykeln skulle vid en lagändring iaf ha en
> teoretisk möjlighet att följa trafikrytmen
> eftersom någon hastighetsbegränsning, mer än
> den rådande för vägen, inte finns för cykel.
Observera att ursprungsfrågan gällde bilar varpå jag gjorde en liknelse mellan cykelbana-körbana och väg-motorväg.
Jag kan göra en annan liknelse: att bilister, som en konsekvens av detta lagförslag, skulle få köra på cykelbanan är som att cyklister skulle få köra på trottoaren eller gångbanan.
-------------------------------------------------------
> NAnders skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > eketjall skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > NAnders skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > Appel skrev:
> > > >
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > H. skrev:
> > > > >
> > > >
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > >
> > > >
> > > > > -----
> > > > > > Om det blir valfritt kommer det krävas
> > att
> > > > > > cykelbanan görs attraktiv för att
> > > > cyklisterna
> > > > > > ska använda den. Och eftersom väldigt
> > > > många
> > > > > > vill att det är där cyklisterna ska
> > vara
> > > > > kommer
> > > > > > alltså trycket på trafikplanerare att
> > > fixa
> > > > > bra
> > > > > > cykelbanor att öka.
> > > > >
> > > > > Håller helt med. Men det kommer komma
> som
> > > ett
> > > > > brev på posten att: Varför ska isåfall
> > > inte
> > > > > bilister få välja var dom tycker det
> är
> > > > bäst
> > > > > att köra.
> > > > >
> > > > > Hur är bästa sättet att argumentera
> > här?
> > > >
> > > > Bilister får ju välja mellan att köra
> på
> > > > motorvägen eller på den vanliga vägen,
> och
> > > > väljer man motorvägen så måste man
> hålla
> > > sig
> > > > till motorvägens regler och trafiktempo.
> > >
> > > Fullständigt meningslöst och löjligt att
> > > försöka dra några sådana paralleller
> efter
> > som
> > > det finns en mängd fordon och
> > > fordonskombinationer med lagstadgade
> > maxhastigher
> > > långt under vad en cykel kan framföras i
> men
> > som
> > > inte får framföras på cykelbana för det.
> > > Tänker på mopeder, motorredskap,
> > oregistrerade
> > > släpvagnar, bogsering etc.
> >
> > Jag vet inte riktigt vad det är du är ute
> efter
> > när du svarar på mitt inlägg, men de flesta
> av
> > de fordon och fordonskombinationer du räknar
> upp
> > kan framföras i hastigheter långt över de
> som
> > cyklar brukar ha. Vad nu det har att göra med
> den
> > rätt långsökta idén att bilister av
> > rättviseskäl borde tillåtas köra på
> > cykelbanor.
>
>
> Appel skrev:
> "Varför ska isåfall inte bilister få välja var
> dom tycker det är bäst att köra."
>
> Du skrev:
> "Bilister får ju välja mellan att köra på
> motorvägen eller på den vanliga vägen, och
> väljer man motorvägen så måste man hålla sig
> till motorvägens regler och trafiktempo."
>
>
> Låter då som om du anser att det finns ett
> argument att cyklister som väljer vägen ska
> anpassa sig till trafiktempot. Och kan dom inte
> det får dom välja cykelbanan.
> Där argumenterar jag då att det finns en mängd
> fordon och fordonskombinationer som är hänvisade
> till vägen utan att för den skull ha någon som
> helst laglig möjlighet att följa trafiktempot.
> Cykeln skulle vid en lagändring iaf ha en
> teoretisk möjlighet att följa trafikrytmen
> eftersom någon hastighetsbegränsning, mer än
> den rådande för vägen, inte finns för cykel.
Observera att ursprungsfrågan gällde bilar varpå jag gjorde en liknelse mellan cykelbana-körbana och väg-motorväg.
Jag kan göra en annan liknelse: att bilister, som en konsekvens av detta lagförslag, skulle få köra på cykelbanan är som att cyklister skulle få köra på trottoaren eller gångbanan.