Gå från FS till HT?

Paka

Medlem
Gå från FS till HT?
Jag köpte en beg Canyon Nerve XC (årsmod typ 2009) för några år sedan som första MTB för att lämna landsvägen och prova på skogen. Och även om drömmarna kretsar runt fjällturer och det är kul att släppa på nerför när möjligheten finns så blir det ju ärligt talat mest grus/skogsväg och snällare stigar. Men det är ju skönt att kunna sitta ner och trampa på över tvättbrädor och rötter.
På sistone har sambon börjat intressera sig för att köra MTB också och lånar min cykel så pass mycket att det är motiverat att skaffa en ny cykel till mig :-)
Nu till frågan: Kommer jag att ångra mig om jag köper en HT istf en FS när det är FS jag vant mig vid att köra på? Är en ny HT (typ https://www.startfitness.co.uk/scott-2017-contessa-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html), eller någon 29'a, lika bekväm att köra på som en 10 år gammal 26" FS?
Jag prioriterar bekvämlighet framför att tjäna 30sek/mil. FS'en kommer ju att finna kvar i familjen så om jag ska ut själv så kommer jag ju att kunna ta den, men på gemensamma turer (ev CV) så lär jag ju få ta "min" cykel. Grävde i lite gamla trådar och trenden där verkar ju vara att "once you go FS, you can't go back" men lite beslutsångest har jag. Budget för ny cykel typ 10-15k.

Paka

Medlem
Gå från FS till HT?
183cm/85kg/45år. Försöker hålla igång hyfsat men är absolut ingen elitmotionär och har inga (seriösa) tävlingsambitioner på MTB. Såg att sidan jag länkade till ovan har rätt bra priser på Contessa Spark nu också. Att den heter Womens spelar ingen roll för min del. Sadel och ev styrstam kan jag byta och det är väl typ det som skiljer. Enda problemet blir om sambon hävdar att det är hon som ska ha den pga det.

sparhawk

Medlem
Gå från FS till HT?
Paka sa:
183cm/85kg/45år. Försöker hålla igång hyfsat men är absolut ingen elitmotionär och har inga (seriösa) tävlingsambitioner på MTB. Såg att sidan jag länkade till ovan har rätt bra priser på Contessa Spark nu också. Att den heter Womens spelar ingen roll för min del. Sadel och ev styrstam kan jag byta och det är väl typ det som skiljer. Enda problemet blir om sambon hävdar att det är hon som ska ha den pga det.

+1

Tror du tänker rätt här. Är så glad att jag sträckte på ekonomin ifjol när jag ersatte stulen cykel och tog en FS. Hade haft för 26" HT och sedan 29" HT innan.

Contessan har dykt upp som rekommendation i många trådar på sista tiden då det varit grymt bra rabatter...

Bajker

Medlem
Gå från FS till HT?
Jag har gått från att köra en fs stigtraktor till en snärtig ht 29 i plast. Ångrar inte en sekund. Den svarar så gött uppför och sväljer småstök kanon. Jag kör mest ruffiga grusvägar och väljer flowiga stigar samt långlopp.

Men jag skulle aldrig drömma om att ge mig ut på 3h stigtur i Delsjön med den. Då är en FS givet.

Gå från FS till HT?
LRM_EXPORT_20180808_222501.jpg

Om du kan öka budgeten ett par tusenlappar så kan jag varmt rekommendera Contessa spark 710 för drygt 18k från Start fitness. Kolfiberram, påkostad Fox fjädring osv. Supernöjd med min. Jag är 185cm lång, 80kg och kör en storlek L.

Senast ändrad:

Paka

Medlem
Gå från FS till HT?
Tack för råden! Budgetar är ju mer typ riktmärken än fasta gränser eller hur? Och jag har alltid varit en sucker för bra rabatter.
Contessa Spark 710 på väg hem!

Gå från FS till HT?
Jag var igår ute på första rundan med min HT på hela sommaren, efter att kört FS under sommaren. Jävlar va kul det var. Mer slitigt och intensivt - mer cykling liksom. Kändes som dubbelt så bra konditionsträning. Nu verkar du ha beställt en ny FS men när (inte om) du ska ha nästa cykel så säger även jag att omväxling förnöjer!

Gå från FS till HT?
VAD FAN.

Inga gräl om att TS inte vet vad som är bäst för TS? Inga sista-minuten-länkar? Inga evighetslånga gräl om olika märken? Och TS dessutom nöjd?

Så jävla besviken på er allihopa.

Steffeman

Aktiv medlem
Gå från FS till HT?
Helt klart en FS i första läge. Jag införskaffade en i somras och det är den bästa variant av cykel jag haft. HT krutar jag på med ibland på turer när jag vill känna kraften i bakhjulet och alla stötar från rötter och dåliga grusvägar. Vill jag straffa mig ännu mer tar jag fram racercykeln och bränner en 10 milare ensam och i motvind.

Paka

Medlem
Gå från FS till HT?
gerrardsdobbar sa:
VAD FAN.

Inga gräl om att TS inte vet vad som är bäst för TS? Inga sista-minuten-länkar? Inga evighetslånga gräl om olika märken? Och TS dessutom nöjd?

Jo, jag har knappt varit inne på Happy sedan mtb -> ride bytet och tänkte att klimatet kanske förändrats sedan dess, men det här var bara en lyckträff alltså ;-)

kais01

Aktiv medlem
Gå från FS till HT?
skulle hellre avstå från framfjädringen än bakfjädringen. och inte menat som ett skämt.

att det på cyklar med fjädring bara på ena hjulet hamnat på framhjulet tror jag egentligen bara har historisk orsak, dvs det var lätt att göra om en ofjädrad cykel till "fjädrad" med hjälp av en fjädrad framgaffel.

köp en helfjädrad tycker jag, och se till att den är trampeffektiv, dvs bakfjädringen spänner upp sig när du trampar till.

Gå från FS till HT?
Jimel sa:
gerrardsdobbar sa:
VAD FAN.

Det var den fredagen det...

Måste vara nertid på internet i 99% av landet, för inte kan väl en tråd vara så trevlig och städad på Happy?!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer