Gänga pedal

ebiha

Medlem
Gänga pedal
Råkade förstöra första gängorna i vevarmen när jag skulle skruva på pedalerna (standard MTB). Nu tänkte jag forma gängorna rätt genom att skruva i en skruv från motsatt håll men när jag skruvar i pedalerna från motsatt håll är ’skruven’ för kort. Kan man köpa en längre vanlig skruv? Och vad heter då en sådan skruv. Hoppas ni förstår - kanske använder fel ord.

Bengt-re

Aktiv medlem
Gänga pedal
ebiha sa:
Råkade förstöra första gängorna i vevarmen när jag skulle skruva på pedalerna (standard MTB). Nu tänkte jag forma gängorna rätt genom att skruva i en skruv från motsatt håll men när jag skruvar i pedalerna från motsatt håll är ’skruven’ för kort. Kan man köpa en längre vanlig skruv? Och vad heter då en sådan skruv. Hoppas ni förstår - kanske använder fel ord.

Lämna den till en cykelmekaniker så löser han problemet om vevarmen går att rädda.

bellasoda

Aktiv medlem
Gänga pedal
ebiha sa:

Du behöver 9/16 tums gänga, en högervriden eller vänstervriden beroende på sida. Dessutom är det lika bra att använda en ”skruv” som skär fram en ny gänga, en så kallad gängtapp.
https://www.sportson.se/produkt/gangtapp-tap-6-9-16-pedal

Väldigt specifik utrustning alltså, och ganska dyr i inköp till en enstaka lagning, som kanske inte ens fungerar. Två andra alternativ är helicoil eller nytt vevparti.

Tipset att gå till en cykelmekaniker är ett bra tips.

ebiha

Medlem
Gänga pedal
Valhalla_ sa:
Hur lyckas man förstöra gängorna? Man märker ju om det drar snett.
Jag tror på lämna in, pga det jag precis skrev ovan..
Ja. Visst är det klantigt. Tänkte snabbmecka utan läsglasögon och sen lade jag på en gammal monteringspasta som gjorde att det gick trögt. Det borde jag inte ha gjort.

ebiha

Medlem
Gänga pedal
Det ordnade sig! Slipade till två gamla pedalaxlar (kan det heta så) så att jag kunde få till gängorna genom att skruva från andra hållet. Var tvungen att slipa ner dem för att få in de tillräckligt långt.

GurraG

Aktiv medlem
Gänga pedal
ebiha sa:
Det ordnade sig! Slipade till två gamla pedalaxlar (kan det heta så) så att jag kunde få till gängorna genom att skruva från andra hållet. Var tvungen att slipa ner dem för att få in de tillräckligt långt.

Innovativt. Bra jobbat.
Ang ditt: "Du råkar inte bo i närheten av Eskilstuna?" Klicka på "nicket". i mitt fall GurraG, så ser du data/personliga uppgifter.

ebiha

Medlem
Gänga pedal
GurraG sa:
ebiha sa:

Innovativt. Bra jobbat.
Ang ditt: "Du råkar inte bo i närheten av Eskilstuna?" Klicka på "nicket". i mitt fall GurraG, så ser du data/personliga uppgifter.
Tack. Just ja så kan man göra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer