Gängadapter M8/M10 (hona/hona), finns det?

gandhi

Aktiv medlem
Jag behöver skarva ihop en M8 gängstång med en M10 dito. Helst utan att det bygger för mycket på längden så en hona/hona-adapter är de tjag helst vill ha. Jag har letat efter en adapter för detta, men gått bet. Det går säkert att tillverka en själv om jag hade en metallsvarv. Någon som vet vart det finns?

Jag har ett par lagerverktyg (NEXUS) för att extrahera hjullager och vevlager ur sina säten/koppar som har M10 gränssnitt.
s-l400.jpg

Jag behöver ett sätt att montera dem på en M8-gängstång så man med hjälp av en lång hylsa kan skruva ut lagren. Det minskar risken att skada nav och kopp jämfört om man bankar ut lagren.

Så här skulle det kunna se ut, men adaptern på bilden är hane/hane.
b1c72c6564b4284d874e44eb327620272c430173.jpg

Mattias F

Aktiv medlem
Jag skulle använda en reducering med M8 hane och M10 hona samt en skarvmutter M8 monterad på reduceringen.

Bilagor

• reducergänga.png
    reducergänga.png
    243.1 KB · Besök: 92
  • skarvmutter.png
    skarvmutter.png
    141.7 KB · Besök: 85

SLI

Aktiv medlem
Det där är inte fingängat!

Problemet blir väl att beställa 1 st av vardera. Kan du inte bara svetsa ihop två muttrar?

elvin

Medlem
Om det bara är försiktiga krafter, köp en M8 förlängningsmutter på biltema borra upp och gänga om ena sidan till M10. Den har nyckelvidd 13mm. Borde gå att göra för hand i ett skruvstycke och handborrmaskin

Valhalla_

Aktiv medlem
Ajdå, vi talar visst inte om samma bild😊.

Ja, den kan nog vara fingängad. Och kanske vänstergängad??
Ja det har du rätt i. Den ser vänstergängad ut. Lämplig gängtapp kostar nog en slant med andra ord.

252 kr för att vara mer exakt. Om det nu är M10x1.0 vänstergänga dvs.

Är verktyget lånat eller ägt?

Vad är anledningen till att gängan är just fingängad M10? Förstår jag verktyget rätt att man för in det i botten på ett lagersäte, drar in skruven så att verktyget expanderar och drar sedan ut verktyget och lagrets ytterbana följer med? I så fall; hur drar man ut verktyget? Med glidhammare eller någon form av avdragare?

Valhalla_

Aktiv medlem
Fingänga är i många fall ett djävulens påfund. Så många ställen det används på där det är helt omotiverat.

Why? Because we can!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer