Gängpaj bromsoksfäste på gaffel.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Vad är lösningen? Verkar som båda gängorna är kassa. Antingen är materialet i gaffeln väldigt mjukt eller så har någon använt för mycket låsolja när oket monterades. Vilket fall som har jag just nu en värdelös gaffel. Finns det något att göra?

Edit: Rock Shox Sid-gaffel

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Är det verkligen kass då eller de behöver rensas från "olja"?
Mjukheten ligger troligen i närheten av alla andra gafflar så man får vänja sig.

marr

Moderator
Forumvärd
Tyvärr alltså men det är helt omöjligt att detta händer. Det har jag läst på happy....

Lösningen är såklart helicoil.. Men det kräver typ en pelarborr för att du ska få det bra. Kontakta mekanisk verkstad om gaffeln är dig kär.

Valhalla_

Aktiv medlem
Lösningen är såklart helicoil.. Men det kräver typ en pelarborr för att du ska få det bra. Kontakta mekanisk verkstad om gaffeln är dig kär.
Nej det där är inga problem alls att göra på frihand då befintligt hål styr upp borret tillräckligt. Gäller att ha lite lagom feeling bara. Har man tummen mitt i handen är det iofs inte lämpligt att göra på frihand. :ROFLMAO:
Biltemas sats enl ovan länk funkar fint men det säljs också mindre satser med t.ex enbart M6

jonte987

Aktiv medlem
Klart det kan hända men jag är inte övertygad av analysen. Om det gått sönder har väl någon dragit sönder det? Men borra på för all del.

marr

Moderator
Forumvärd
Nej det där är inga problem alls att göra på frihand då befintligt hål styr upp borret tillräckligt. Gäller att ha lite lagom feeling bara. Har man tummen mitt i handen är det iofs inte lämpligt att göra på frihand. :ROFLMAO:
Biltemas sats enl ovan länk funkar fint men det säljs också mindre satser med t.ex enbart M6
Jag la ribban för att TS inte riktigt kunde avgöra om gängorna var kass eller ej. Då kanske man inte ska gå lös med borrmaskinen...

Valhalla_

Aktiv medlem
Klart det kan hända men jag är inte övertygad av analysen. Om det gått sönder har väl någon dragit sönder det? Men borra på för all del.
Klart, det är ju värt för ts att undersöka om det verkligen är gängpaj. En annan skulle inte missta det men ts kanske inte har känslan av gängpaj inpräntad i handleden.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Klart det kan hända men jag är inte övertygad av analysen. Om det gått sönder har väl någon dragit sönder det?
Påverkar det vilken lösning en väljer?

Har aldrig råkat ut för det här tidigare, ja, jag har lossat och justerat bromsok och plockat av bromsadaptrar tidigare. Är det materialet i gaffeln som är för mjukt som är felet eller är det för att någon använt låsolja? Finns det något visst moment som bromsokskruvarna ska dras med?

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Hittar jag den satsen med enbart m6 på biltema? Funkar biltemas eller finns det olika kvalisort. Lägger hellre några kronor mer på en reperationssats om det innebär att det blir bättre resultat.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Ska dra till biltema imorgon och köpa en pelarborr och gängreperation. Ni som gjort det har det funkat bra, är ni nöjda, håller det i en evighet? Jag gissar att jag är dömd att varken kunna kräva butiken på felaktigt montage eller vända mig till Rock Shox för kass konstruktion.

Valhalla_

Aktiv medlem
Är det jag hittar på Biltema helicoil?
Nej men i folkmun kallas det helicoil. Det kallas väl egenltigen för insatsgänga.

Ska dra till biltema imorgon och köpa en pelarborr och gängreperation. Ni som gjort det har det funkat bra, är ni nöjda, håller det i en evighet? Jag gissar att jag är dömd att varken kunna kräva butiken på felaktigt montage eller vända mig till Rock Shox för kass konstruktion.
Säker på att du fixar detta?

Här är ett exempel på en som gjort denna lagning, med bilder och instruerande text.

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Om cykeln nu är relativt ny (?) och du aldrig rört skruvarna innan så hade jag försökt reklamera först, istället för att fara iväg och köpa pelarborr och rep.sats direkt. Har du tur kostar det dig inte en krona, det tråkiga är att det kanske blir lång väntetid.

Jensen

Aktiv medlem
IS mount var inte så dumt ändå 🤔
Möjligen is + pm adapter. Saknar inte att hålla på med små shims :-)

en fin lösning hade väll annars varit att som cannondale har på sina leftys för att sätta fast framhjulet, en helicoil monterad från fabrik, för att just kunna byta om man drar sönder.

Bobslob22

Aktiv medlem
......en fin lösning hade väll annars varit att som cannondale har på sina leftys för att sätta fast framhjulet, en helicoil monterad från fabrik, för att just kunna byta om man drar sönder.
Man monterar helicoil i Aluminium för att kunna ha högre åtdragningdmomemt, inte för kunna byta om man drar sönder en helicoil.
Och ifall man drar sönder en helicoil så har man bekymmer, gängan som håller helicoilen kan också skadas.
Mvh

Manurhin2

Aktiv medlem
Man köper inte en pelarborrmaskin för att borra upp 2 hål, du får en ny gaffel för samma pengar.

Be någon som du vet kan med mekaniska grejer att borra för hand, det är inte svårt OM man kan.

M

Jensen

Aktiv medlem
Man monterar helicoil i Aluminium för att kunna ha högre åtdragningdmomemt, inte för kunna byta om man drar sönder en helicoil.
Och ifall man drar sönder en helicoil så har man bekymmer, gängan som håller helicoilen kan också skadas.
Mvh
Möjligt att det är pga den anledningen de har det. Bara varit med om det en gång (även hänt för vänner) och då har den bara kommit ut som en fjäder. Bara skriva i en ny. Men kan ju varit mer tur än skicklighet så att säga.

Bobslob22

Aktiv medlem
Om det korroderat så kan det hända de kommer ut som en fjäder, kanske kan det även hända vid hård åtdragning men min erfarenhet är det skadar den gjorda gängan.

Bobslob22

Aktiv medlem
Man köper inte en pelarborrmaskin för att borra upp 2 hål, du får en ny gaffel för samma pengar.

Be någon som du vet kan med mekaniska grejer att borra för hand, det är inte svårt OM man kan.

M
Alldeles rätt. Det är rentav mkt enkelt borra i befintligt hål i aluminium och man gör det med handhållen skruvdragarborrmaskin.

Jensen

Aktiv medlem
Om det korroderat så kan det hända de kommer ut som en fjäder, kanske kan det även hända vid hård åtdragning men min erfarenhet är det skadar den gjorda gängan.
i båda dessa fall var det nog mer handhavandefel. Inte tryckt på leftyhjulet riktigt då skruven gängade in snett, alternativt skit i gängorna. Ingen skada alls på gafflarna.Ska ärligt säga att jag inte sett någon (som drabbats av detta) med skadade gängor när helicoilen på leftyn kommit ut. Inte sett massor, men de få jag sett när jag googlat på problemet.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte den vildaste aning vad som orsakade skitet. Som jag beskrivit ovan hade jag samma upplevese som den person Valhalla_ länkade till. Skruvade i skruven och började känna att den inte drog. Sen läser jag " inte svårt" och "rentav mkt enkelt", tror jag går på det. Vill cykla inom någon dag, har inte lust eller ork att vänta och tjafsa med en butik. Återkommer med resultat.

Men fortfarande om någon vet, skulle skruvarna verkligen varit monterade med gänglåsning från början? Är RS kända för undermålig kvalitét i skuvfästet? Finns det ett rekommenderat moment som skruvarna ska dras med för att inte råka ut för det här igen?

pbeijer

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte den vildaste aning vad som orsakade skitet. Som jag beskrivit ovan hade jag samma upplevese som den person Valhalla_ länkade till. Skruvade i skruven och började känna att den inte drog. Sen läser jag " inte svårt" och "rentav mkt enkelt", tror jag går på det. Vill cykla inom någon dag, har inte lust eller ork att vänta och tjafsa med en butik. Återkommer med resultat.

Men fortfarande om någon vet, skulle skruvarna verkligen varit monterade med gänglåsning från början? Är RS kända för undermålig kvalitét i skuvfästet? Finns det ett rekommenderat moment som skruvarna ska dras med för att inte råka ut för det här igen?
Alla skruvar jag fått med bromsar har haft gänglåsning på sig. Har haft skivor där skruvarna lossat när jag inte haft gänglåsning på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer