Gängpaj bromsoksfäste på gaffel.

Maakus

Aktiv medlem
Man monterar helicoil i Aluminium för att kunna ha högre åtdragningdmomemt, inte för kunna byta om man drar sönder en helicoil.
Och ifall man drar sönder en helicoil så har man bekymmer, gängan som håller helicoilen kan också skadas.
Mvh
Min Rocky Mountain hade helicoil i baksvingen från första början.
Gissar på att det är av den anledningen.

Har man sönder sin helicoil, så sätter man en ny större, och en liten i den :P

Fundering, är inte underbenen ofta gjorda i magnesium istället för aluminium?

Manurhin2

Aktiv medlem
Min Rocky Mountain hade helicoil i baksvingen från första början.
Gissar på att det är av den anledningen.

Har man sönder sin helicoil, så sätter man en ny större, och en liten i den :P

Fundering, är inte underbenen ofta gjorda i magnesium istället för aluminium?
Nej det gör man inte, utvändigt helicoil är ingen satndardgänga.

M

s

Aktiv medlem
Men fortfarande om någon vet, skulle skruvarna verkligen varit monterade med gänglåsning från början? Är RS kända för undermålig kvalitét i skuvfästet? Finns det ett rekommenderat moment som skruvarna ska dras med för att inte råka ut för det här igen?
Ja, jag har då inte sett en bromsoksskruv utan gänglåsning. Det är knappast det som förstört gängorna heller.
Gafflarnas underben är gjutna av magnesium. Det är ett relativt mjukt material och man måste ta det varligt när man drar åt bromsoket. Inget som är unikt för Rockshox. Skulle förvåna mig mycket om det är ett tillverkningsfel på just din gaffel. Det mest sannolika är att någon dragit åt för hårt.

Det är lätt att tänka att det är bäst att dra åt bromsen lite extra för vad händer om skruvarna skruvar upp sig, uj, uj!!!
Ja vad händer egentligen? Jo Det börjar skramla och leka rövare långt innan det blir farligt. Vid inbromsning trycks oket mot gaffeln och så länge inte skruvarna gängat ur helt så är det inga problem att få stopp på ekipaget.
Hellre lite för löst än för hårt. Och med gänglåsning så är risken att de gängar upp eller ur försumbar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa gärna lite bilder sen när du fått till det, alltid kul att se hur det går.

"Mycket enkelt" är detta för en del, men man vet ju inte alltid vad för skills personer har alla gånger. Tror du att du fixar det baserat på t.ex länken jag skickade så för all del kör. Men skyll inte på oss här bara om det går fel på något vis. :LOL:

Föreskrivet moment står nog i gaffelns manual. Skulle gissa max ca 6 Nm. Och ja, skruvar som levereras med bromsar är försedda med gängsäkring/loctite.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Shimano skriver 6-8 Nm i sin manual angående bromsok. SRAM 9.5 Nm. Hittar inget för någon av mina gafflar.
Tack. Hittade att Fox skriver att följ bromsokstillverkarens rekommendation men max 90in lbs eller 10,168nm. https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=689
Gissar att jag använde max 2nm när det började snurra eller så har jag blivit stålmannen. (Märktes iofs inte när jag cyklade idag så är nog otroligt.)

Lovar att inte hålla någon som skrivit något på happy ansvarig Valhalla_, :)
Tack för all hjälp med råd och erfarenheter alla. :) Ska gänginsatsen monteras med gänglåsning?

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har du provat att försiktigt rensa med en gängtapp?

Missade att det hade gått runt.

Jag har satt många helicoil och kommer sannolikt vara i min verkstad 2 mil från Malmö någon gång under morgondagen. Du kan få göra det själv under överseende.

Det ska till ett rätt avancerat bord för att kunna sätta upp det bra i en pelarbrorr, jag hade nog handjagat det.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Låt nån, irl, titta på det innan borren får gå?
Jag är inte utbildad tekniker men tvekar på att det gör sönder av sig själv.

johfo

Medlem
det är väl inte så svårt att diagnostisera om gängen är körd?
TS, vad menar du med:
Övre skruven saknades efter kort runda idag. Och innan dess hade de skramlat loss så skruvarna gick atr spänna med fingrarna. :/
En skruv i en frisk gäng går alltid att spänna med fingrarna. (Dock orkar man (med normalt fingerstyrka) inte dra åt tillräckligt hårt.)
Men om skruven går in helt och kan vridas oändligt många varv med fingrarna utan att den drar/fastnar (eller om det bara går lite trögt men den kan skruvas flera varv när den bottnat mot oket) så är gängan körd och då räcker ingen rensning med göngtapp, gänglåsning eller liknande. Då är helicoil bästa alternativet för att slippa gå upp en dimension och även slippa borra upp hålen i oket.

AddeKvark

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte den vildaste aning vad som orsakade skitet. Som jag beskrivit ovan hade jag samma upplevese som den person Valhalla_ länkade till. Skruvade i skruven och började känna att den inte drog. Sen läser jag " inte svårt" och "rentav mkt enkelt", tror jag går på det. Vill cykla inom någon dag, har inte lust eller ork att vänta och tjafsa med en butik. Återkommer med resultat.

Men fortfarande om någon vet, skulle skruvarna verkligen varit monterade med gänglåsning från början? Är RS kända för undermålig kvalitét i skuvfästet? Finns det ett rekommenderat moment som skruvarna ska dras med för att inte råka ut för det här igen?
Jag lyckades en gång med att få gängpaj i gaffel. Monterade oket med för långa skruvar, som gick i botten, sen var det kört. Löste det dock med ovan nämnda sats från Biltema.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
- Har någon annan skruvat på den gaffeln eller köpte du den ny och är du den enda som skruvat?
- Använde du skruvar av rätt längd eller var de kanske för korta?
- Eller är din hand felkalibrerad?
Suttit på sen ny, ingen annan ska ha pillat.
Kanske för korta ja, men upplevde problem i ena skruvhålet direkt efter jag skruvat ur första gången och sen skulle skruva in igen.
Nä.

Har du provat att försiktigt rensa med en gängtapp?
Nä. Kanske kan göra det i ena hålet där skruven sitter kvar. Ska prova det.
Tack Raggamuffin för erbjudandet! Jag ska försöka handborra det, i värsta fall blir det mer gängpaj och gaffelbenen är skrot. (Jag har alltså inte köpt en pelarborr.) (Än).

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Låt nån, irl, titta på det innan borren får gå?
Jag är inte utbildad tekniker men tvekar på att det gör sönder av sig själv.
Vad tänker du att det skulle ge? Om någon tittar på det irl så kommer den säga att, ja, du har gängpaj. Jag har redan gjort Marr:s test. Och varför det har uppstått kommer personen kunna gissa lika mycket som alla här?

jonte987

Aktiv medlem
Vad tänker du att det skulle ge? Om någon tittar på det irl så kommer den säga att, ja, du har gängpaj. Jag har redan gjort Marr:s test. Och varför det har uppstått kommer personen kunna gissa lika mycket som alla här?
Nej, går de runt så är de kass men det borde vara uppenbart och du skrev inte så från början.
Hur som helst är det nog trevligare hos muffin än på biltema.

Martinmat

Aktiv medlem
Fin guide på happy av @Gcbossen

Hasse#7

Aktiv medlem
Acceptera hjälpen av Raggarmuffin om det inte är för långt bort. Då får du snabbt sinnesro och det är alltid trevligt att träffa nya människor. De som vill hjälpa utan att de behöver är ofta särskilt trevliga. Skall du göra det själv med handmaskin är ett knep att kapa en rörstump och borra i den. Dels kan någon hålla rörstumpen så rakt som möjligt, men framförallt kan man begränsa djupet så att man inte kan komma djupare än ett givet mått.

Senast ändrad:
Jag skulle INTE rekommendera att sätta insatts gänga själv det kräver precision och är inget för nybörjare, man bör vara en rutinerad mekaniker oavsett pelarborr eller handjagare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Suttit på sen ny, ingen annan ska ha pillat.
Kanske för korta ja, men upplevde problem i ena skruvhålet direkt efter jag skruvat ur första gången och sen skulle skruva in igen.
Nä.

Nä. Kanske kan göra det i ena hålet där skruven sitter kvar. Ska prova det.
Tack Raggamuffin för erbjudandet! Jag ska försöka handborra det, i värsta fall blir det mer gängpaj och gaffelbenen är skrot. (Jag har alltså inte köpt en pelarborr.) (Än).
Skrot blir det aldrig, är det helt kört att fixa själv är nästa stopp Eslöv så fixas det där.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer