Gaffelglid, underbart är kort?

VanGarg

Aktiv medlem
Vp-rör här med (elrör), som jag snurrar papper runt o drar upp o ner. Blir ju aldrig kliniskt rent, men tror inte heller det behövs.

Oggler

Aktiv medlem
Jag har testat varmvatten + yes diskmedel och sedan flaskborste. Sedan skölja med isopropanol för att få bort så mkt vatten som möjligt. Sedan låta torka så allt vatten försvinner. Det borde bli ganska rent. Men det är frestande att montera ihop för tidigt. Då är det risk att det blir vattenrester kvar som blir majonäs tillsammans med oljan.

VanGarg

Aktiv medlem
Var rejält sugen att blåsa med kompressorn, tror det får bli det nästa gång. Behövs ju någon form av uppfång då bara så man slipper skjuta ut en oljedimma över garaget...

VanGarg

Aktiv medlem
Ok, en första mycket tidig rapport:
Har nu haft utehojjen 2 gånger sedan lowerleg servicen, ca 2h vardera men inte så värst många minuter cyklande av dem.

Inför första turen var dämparen lite sådär fastklistrad innan jag tryckte till den, så brukar det vara för mig. Hög stiction efter förvaring alltså. Väl igång var den självklart i nyserviceskick, hädanefter kallat NSS.
Efter turen droppade jag gaffelserviceolja på skrapringarna, tryckte till några gånger, torkade av o ställde in.

Inför tur nummer 2 var det ingen fastklistrad stiction alls, utan mer eller mindre NSS direkt. Vände ändå hojjen i förebyggande syfte upp o ner i 3min.

För tidigt att dra för stora slutsatser, men so far so good. Och jag tror rutinen att vända hojjen en snabbis inför varje tur är en keeper i vart fall.

Faschinerande att nyservad gaffel känns som att jag plockat ut en volume spacer. Gaffeln går genom hela slaget mycket lättare.

Bonusfundering: någon som har bra tips för att få fettet inne i luftenheten att hållas på rätt plats o smörja? Har för mig att på en gammal Foxgaffel jag haft så skulle man droppa ner lite olja på toppen av luftpistongen. Gör man fortsatt det på Fox? Någon som testat på RS?
I mitt fall är det bevisligen inte där den stora friktionen ligger, men vill ju göra vad man kan (:
Har 2018 pike, med 2019 airshaft för övrigt.

VanGarg

Aktiv medlem
Hade ute cykeln en sväng idag med.
När jag tog ut den var den inte Smooth, trots rsp oljan på packningarna efter senaste turen. Efter att ha vänt på hojjen medans jag tog på handskar o hjälm, så var den tillbaka som om den vore nyservad.
De turer jag haft ute den på efter service har inte varit långa, så det verkar helt enkelt vara tiden efter service som e största faktorn.

Torra skumringar verkar vara orsaken till mitt problem, och lösningen är att vända hojjen en snabbis. Trögare olja kan ev förlänga intervallerna.

sdx

Aktiv medlem
Hade ute cykeln en sväng idag med.
När jag tog ut den var den inte Smooth, trots rsp oljan på packningarna efter senaste turen. Efter att ha vänt på hojjen medans jag tog på handskar o hjälm, så var den tillbaka som om den vore nyservad.
De turer jag haft ute den på efter service har inte varit långa, så det verkar helt enkelt vara tiden efter service som e största faktorn.

Torra skumringar verkar vara orsaken till mitt problem, och lösningen är att vända hojjen en snabbis. Trögare olja kan ev förlänga intervallerna.
Fet drypande skumringar fixar problemet.

VanGarg

Aktiv medlem
Fet drypande skumringar fixar problemet.
De var fullständigt mättade när de försiktigt monterades vid senaste servicen. Eller syftar du på något annat?
En tjockare olja borde ju rimligen hålla sig kvar längre.

På tal om skumringar så tycker jag rocksvox sådana e onödigt tunna och vida. Ser ut att få plats ringar med betydligt större volym.

sdx

Aktiv medlem
De var fullständigt mättade när de försiktigt monterades vid senaste servicen. Eller syftar du på något annat?
En tjockare olja borde ju rimligen hålla sig kvar längre.

På tal om skumringar så tycker jag rocksvox sådana e onödigt tunna och vida. Ser ut att få plats ringar med betydligt större volym.
Behövs igentligen skumringarna
Eller är dom tillför att hålla oljan kvar uppe för att smörja bussningarn.
Eller rymmer det mera olja i gaffeln än vad tillverkarna rekomnderar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer