Gaffelservice

ambientzz

Aktiv medlem
Gaffelservice
Jag fullservade nyligen en gammal (2008) RS Recon Race solo air och slogs över hur enkelt det är. Nu för tiden verkar det vara mycket krångligare att serva själv, med specialverktyg, luftning och slutna system, osv..Finns det några gafflar idag (av kvalite) som är enklare att serva själv? Manitou Mattoc Pro 3 är väl en men från den tillverkaren kanske man vill ha en Mezzer iaf:)

VanGarg

Aktiv medlem
Gaffelservice
Med fullservise menad du även service av dämparkretsen, inte bara lower leg service?
Dämparkretsservice har jag aldrig gjort själv, men vanlig lower leg + air ska inte vara något problem på någon gaffel vill jag tro..

Valhalla_

Aktiv medlem
Gaffelservice
Jag fullservade nyligen en gammal (2008) RS Recon Race solo air och slogs över hur enkelt det är. Nu för tiden verkar det vara mycket krångligare att serva själv, med specialverktyg, luftning och slutna system, osv..Finns det några gafflar idag (av kvalite) som är enklare att serva själv? Manitou Mattoc Pro 3 är väl en men från den tillverkaren kanske man vill ha en Mezzer iaf:)
Rockshox är fortfarande lika enkla att serva idag, i alla fall modellerna med motion control dämpare. Men de hör väl till de lite enklare eller "sämre" gafflarna i dagsläget. Proceduren är i alla fall samma som den alltid varit. Dock när man kommer upp i de dyrare modellerna med chargerdämpare så blir det lite mer komplicerat när dämparen ska servas, men det är helt klart görbart för en vanlig dödlig om man bara är lite händig. Charger RC dämparen är busenkel att serva och att lufta men man behöver något att klämma den i skruvstycke med samt ett kassettverktyg. Charger 2 är lite mer komplicerad men luftningen är enkel om man har ett vanligt multi-luftningskit till bromsar. Öhlins har jag av misstag lyckats tömma dämparen på olja så den fick jag lära mig lufta och det går utan specialverktyg men är inte helt smidigt.

Skulle väl säga att de flesta gafflarna är skitenkla att göra ytterbensservice på, det som skiljer är "stora servicen".

ambientzz

Aktiv medlem
Gaffelservice
Ja precis. Lower leg är ju lika lätt som vanligt. Jo jag tänker på de mer avancerade. Är open bath för tungt och ger problem med luftbullor? Känns annars så skönt. Marzocchi Z2 med rail verkar vara nån liknande variant. Men är ju en budgegaffel trots allt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer