Gamla MTB-ramar för touring?

seppoT_T

Ny medlem
Hej Happyride.

Jag är intresserad av att bygga en första cykel i höst och vår inför semestern 2021 och satt och kollade på denna video och tänkte kanske ge mig på något liknande.

Jag vill alltså göra egen (kanske billig?) touring bike som kan hålla lång tid.

I videon rekommenderar de mtb-ramar från 80/90-tal i chromolystål som grund. Typ Schwinn, Trek, Specialized, Merida, etc...

Jag har själv inte sett sådana cyklar någonstans och misstänker att de inte är särskilt vanliga här i Sverige. Tror ni man kan hitta någon sådan till hyffsat pris här och hur skulle man i så fall göra det?

Eller finns det motsvarande ramar på märken som varit populära i Sverige som skulle kunna funka?

kais01

Aktiv medlem
en 26a mtb är för mig ett attraktivt val för touring.

tillräckligt lågt överrör för att kunna grensla med bagage på bakre pakethållare. gärna lägre än den på bilden.

mindre hjul än 622 ger lägre tyngdpunkt för lasten, och halvfeta 559 är utan någon som helst konkurrens fortfarande världens vanligaste dimension.

fysisk mindre cykel som är lättare få med sig vid diverse transporter

oftast enkla drivlinekomponenter som finns överallt.

känns inte frestande för mig närmast alls att ge sig ut på långfärd med en så kallad touringcykel.

BFS

Aktiv medlem

tillräckligt lågt överrör för att kunna grensla med bagage på bakre pakethållare. gärna lägre än den på bilden.

mindre hjul än 622 ger lägre tyngdpunkt för lasten, och halvfeta 559 är utan någon som helst konkurrens fortfarande världens vanligaste dimension.

känns inte frestande för mig närmast alls att ge sig ut på långfärd med en så kallad touringcykel.
Touringcyklar är gjorda för ändamålet. Smidigt och enkelt med alla färdiga fästpunkter. Min touringcykel (28", 3x9 samt v-bromsar) lär inte bli utan reservdelar på ett bra tag. Och jag misstänker att jag haft en lättare resa med den än jag haft med en mtb. Men jag har cyklat med 26" också, vilket också funkat. Och det blir ju mer personligt att bygga en egen. Stål är aldrig fel.

mzi

Aktiv medlem
För att först svara på frågan så säljs det ganska frekvent gamla MTB både här på Köp-och-Sälj men även på blocket. Smala rör brukar vara ett tecken på stålram.

lär inte bli utan reservdelar på ett bra tag.
Jag tror att det i Sverige idag är svårare att hitta reservdelar till en v-broms än till en skivbroms. Samma gäller med 1" styrlager, frikransar, 7-delat och andra utdöende standarder.

Det verkar ju gå bra att köra Tour Divide med hydrauliska skivbromsar och AXS.

BFS

Aktiv medlem
Jag tror att det i Sverige idag är svårare att hitta reservdelar till en v-broms än till en skivbroms. Samma gäller med 1" styrlager, frikransar, 7-delat och andra utdöende standarder.

Det verkar ju gå bra att köra Tour Divide med hydrauliska skivbromsar och AXS.
I Sverige är det ju inga problem. Där finns ju allt på en armlängds avstånd. På andra ställen i världen lever de utdöda cyklarna. Och vill man ha en 90-talsram är det fossil man utgår ifrån.

mzi

Aktiv medlem
Ja när cyklingen är förlagd till Afrika söder om Sahara eller innersta Asien så ska jag göra min research! Men om planen är Mälardalen med en möjlig avstickare till VIkbolandet så tror jag komponentval kommer sist på min lista över saker jag funderar på. Så länge man kan promenera hem på ett par dagar så funkar det mesta.

tmalm

Aktiv medlem
En 90tals MTB är väl i princip en toringhoj. Iaf de med mer upprätt körställning. På med pakethållare och skärmar så är det klart.

/T

BFS

Aktiv medlem
Ja när cyklingen är förlagd till Afrika söder om Sahara eller innersta Asien så ska jag göra min research! Men om planen är Mälardalen med en möjlig avstickare till VIkbolandet så tror jag komponentval kommer sist på min lista över saker jag funderar på. Så länge man kan promenera hem på ett par dagar så funkar det mesta.
Och ska man basera sin resa på en gammal 90-talsram är nog komponentvalet inte så viktigt heller. Det mesta funkar ju (speciellt i Sverige) och det brukar lösa sig till slut. Går det åt helvete kan man göra en kul RR!

Octagon

Aktiv medlem
Min egen "Touring" hoj (pendlarhärke) är en gammal Cycle Pro Stoney point. har gjort ett antal cykelsemestrar på den, med och utan väskor och vagn. Det finns drösvis med såna i cykelställen på stan, så det borde finnas på Blocket också. Plus är stålram och stel gaffel. På minussidan gängat styrlager och jäkligt tung. Cykeln har lite skärmfästen och fästen för pakethållare, själv kör jag biltemas.

mzi

Aktiv medlem
Jag har dragit runt mycket i Sverige och senast nu i sommar med en räser i 4130-stål med väskor och cykelvagn. Den är kanske inte astung, men klart nära 15kg skulle jag gissa. Plus packning då. Och det funkar bra i alla fall i mina touringfarter med familjen. Man tuffar fram i fem tio mil om dagen, badar och äter glass. Är det rekordtider Smygehuk till Treriksröset så kanske man får fundera annorlunda.

ttfh

Aktiv medlem
Jag har själv inte sett sådana cyklar någonstans och misstänker att de inte är särskilt vanliga här i Sverige. Tror ni man kan hitta någon sådan till hyffsat pris här och hur skulle man i så fall göra det?
Såna cyklar finns i drivor, men kanske inte precis dom märkena. Ofta tror jag folk inte ens orkar lägga ut dom på blocket.

Gå inte bananas med moddandet (om du inte tycker det är kul att mecka vill säga), fixa det du behöver och ut och cykla bara.

ebonbrd

Medlem
Undrar ibland vad Surly egentligen har för säljargument för sin Troll och 26-tums LHT. Själv skulle jag utan tvekan behålla min gamla GT och lägga de ~6k som jag sparar på utrustning istället. Det är ju knappast någon skillnad i byggkvalitén.

BFS

Aktiv medlem
Undrar ibland vad Surly egentligen har för säljargument för sin Troll och 26-tums LHT. Själv skulle jag utan tvekan behålla min gamla GT och lägga de ~6k som jag sparar på utrustning istället. Det är ju knappast någon skillnad i byggkvalitén.
Andra vinklar, lite grövre gods och mer fästpunkter? Jag upplever min touringcykel som väldigt trög/trygg jmf med andra hojar. Och, inte för att det är nån dealbreaker, så är skruvarna på framgaffeln praktiska.

ebonbrd

Medlem
Jag upplever min touringcykel som väldigt trög/trygg jmf med andra hojar.
Jo de brukar väl säga att touringcyklar går stadigt som ett tåg, lite som man kan tala om långkölade segelbåtar. Samtidigt skulle jag påstå att viktfördelningen och hur man ställer in väskorna påverkar cykelns egenskaper långt mer än några subtila ändringar i geon.

BFS

Aktiv medlem
Jo de brukar väl säga att touringcyklar går stadigt som ett tåg, lite som man kan tala om långkölade segelbåtar. Samtidigt skulle jag påstå att viktfördelningen och hur man ställer in väskorna påverkar cykelns egenskaper långt mer än några subtila ändringar i geon.
Jag upplever samma trygga/tröga känsla oavsett om den är packad eller inte.

heklamama

Aktiv medlem
Jag har tourade med 90-tals mtb på 90talet.
Fungerade utmärkt.
Cykeln lever fortfarande men allt utom ram och gaffel har bytts ut vartefter det slitits.
En av se bästa investeringar jag gjort.

zinkpasta

Aktiv medlem
Om du har nåt cykelkök i din stad / närheten så kan det vara värt att kolla vad som finns där, vanligtvis får man ta nån cykel om året om man blir medlem, och fixa till den själv (man kan även få hjälp att t. ex. rikta hjul, låna verktyg osv). En hel del BRF/hrf:er skänker cyklar dit när de rensar kvarglömda osv.

BFS

Aktiv medlem
Jag har tourade med 90-tals mtb på 90talet.
Fungerade utmärkt.
Cykeln lever fortfarande men allt utom ram och gaffel har bytts ut vartefter det slitits.
En av se bästa investeringar jag gjort.
Min anskrämliga 90-talscykel som jag turade med (med kärra) blev stulen. Den framgångssagan tog ett snöpligt slut. Men det blev ganska många mil (till en låg kostnad).

seppoT_T

Ny medlem
Om du har nåt cykelkök i din stad / närheten så kan det vara värt att kolla vad som finns där, vanligtvis får man ta nån cykel om året om man blir medlem, och fixa till den själv (man kan även få hjälp att t. ex. rikta hjul, låna verktyg osv). En hel del BRF/hrf:er skänker cyklar dit när de rensar kvarglömda osv.
Det låter väldigt intressant. Bor i Stockholm och ganska trångt så det får jag kolla upp. Skulle vara kul och vill absolut lära mig!

seppoT_T

Ny medlem

Kollade du videon? Man är alltså ute efter en stabil och rak cykel som håller i vått och torrt och går att cykla med mycket packning. Förstår att det inte är ett sätt många vill cykla men jag tror det kanske blir svajigt att lasta en mindre mtb med så många kilon?

kais01

Aktiv medlem
Kollade du videon? Man är alltså ute efter en stabil och rak cykel som håller i vått och torrt och går att cykla med mycket packning. Förstår att det inte är ett sätt många vill cykla men jag tror det kanske blir svajigt att lasta en mindre mtb med så många kilon?
det är snarare tvärtom; lägre och mindre huvudtriangel ger stadigare ram, och tyngdpunkten av last på pakethållaren sänks ju mindre hjulen är.

ett extremt exempel; på min helfjädrade moulton f-frame lastar jag utan misär 65 kg direkt på pakethållare fram och bak när jag är på väg hem från mataffären. den har 16 tums hjul. för övrigt en helt utmärkt touringcykel. strappa den fullstora ryggsäcken på bakpakethållaren. klart. hejdå fyra cykelväskor att kånka runt.

skulle som ts’ fråga gäller absolut föredra en konverterad 26tums mtb med fyllliga däck framför en ranglig 622 touringcykel.

nämnda fästen för flaskor och pakethållare ser jag som icke-frågor. kan man inte på egen hand lösa detta simpla mekaniska problem skall man nog inte ge sig ut på cykeltouring tänker jag.

BFS

Aktiv medlem
det är snarare tvärtom; lägre och mindre huvudtriangel ger stadigare ram, och tyngdpunkten av last på pakethållaren sänks ju mindre hjulen är.

skulle som ts’ fråga gäller absolut föredra en konverterad 26tums mtb med fyllliga däck framför en ranglig 622 touringcykel.

nämnda fästen för flaskor och pakethållare ser jag som icke-frågor. kan man inte på egen hand lösa detta simpla mekaniska problem skall man nog inte ge sig ut på cykeltouring tänker jag.
Mindre huvudtriangel, kortare hjulbas, bättre stabilitet?

Och är touringcyklar, som är byggda för touring med last, rangliga och sämre för ändamålet än en gammal mtb som är byggd för ett annat ändamål? Låter märkligt. Plus att det inte stämmer på min touringcykel.

Och visst kan man lösa simpla mekaniska problem själv. Men det är praktiskt med praktiska fästen. De flesta använder ju bakväxelöron och skivbromsfästen. De finns av en anledning.

mzi

Aktiv medlem
kan man inte på egen hand lösa detta simpla mekaniska problem skall man nog inte ge sig ut på cykeltouring tänker jag.
Återigen, jag tror inte alla här tourar genom vildmarken som Stellan och Yonna, utan de flesta kan nog ringa en taxi om det strular. Eller ta bussen. Vilket nog funkar i hela EES, Sydostasien, Nordafrika och andra ställen.

TS, låt dig inte avskräckas av tråkmånsar och grindvakter som @kais01

ebonbrd

Medlem
är touringcyklar, som är byggda för touring med last, rangliga och sämre för ändamålet än en gammal mtb som är byggd för ett annat ändamål?
I många fall, ja. (Om vi talar 622 vs. 26" alltså). En cykel med större hjul blir helt enkelt svajigare om man inte dimensionerar upp godset ordentligt. Och gamla mtb's kan vara ganska stadigt byggda.

BFS

Aktiv medlem
I många fall, ja. (Om vi talar 622 vs. 26" alltså). En cykel med större hjul blir helt enkelt svajigare om man inte dimensionerar upp godset ordentligt. Och gamla mtb's kan vara ganska stadigt byggda.
Och touringcyklar är byggda för sitt ändamål. Liksom downhillcyklar är byggda för sitt ändamål. Hur många skulle avfärda 29-tummare som "svajiga"? Gamla mtb kan mycket väl vara kraftigt byggda (och duga gott till det mesta). Men de är inte byggda för ändamålet. En bmx är mindre svajig än en 26". Är en bmx med egensnickrade fästen den perfekta tourern? Min gissning är nej.

seppoT_T

Ny medlem
Intressant snack 😀.

Kan tillägga att jag är 198cm lång så lommer nog försöka hitta något så stort som möjligt bara av den anledningen Kul att höra lite olika åsikter oavsett.

kais01

Aktiv medlem
Återigen, jag tror inte alla här tourar genom vildmarken som Stellan och Yonna, utan de flesta kan nog ringa en taxi om det strular. Eller ta bussen. Vilket nog funkar i hela EES, Sydostasien, Nordafrika och andra ställen.

TS, låt dig inte avskräckas av tråkmånsar och grindvakter som @kais01
om man skall ordna transport av sin cykel är även det lättare om cykeln och hjulen är mindre:)

apropå tråkig cykel; där skulle jag säga ligger en traditionell touringcykel på pallplats, endast slagen av traditionell herrcykel.

och apropå lämplig för sitt ändamål; om man nu ändå mest vill nöta asfalt och är kär i konceptet touringcykel; se gärna till att den har mixte-ram.

ts: ditt koncept är bra.

seppoT_T

Ny medlem
Då kanske du ska snegla lite på Rivendells Homer Hilsen? Där finns det modeller för stora pojkar:

(det är vanliga 28-tumshjul på den jonnen)
Grymma cyklar! Wow.

Sparar undan den länken till nåt att fundera på i 40-årspresent eller nåt.

Känns inte som något att bygga en lågbudgetcykel med 😄

BFS

Aktiv medlem
Är man "kär i konceptet touringcykel" för att man konstaterar att touringcyklar faktiskt är byggda för ändamålet? :) Ja, då ÄR jag kär i konceptet touringcykel. Jag är även kär i konceptet downhill (även om jag inte kör själv). Konceptet smala däck är jag också kär i. Samt konceptet fatbikes. Och jag är kär i konceptet fästen för vattenflaska. Ibland är praktiska saker kärlek. Ibland är en gammal opraktisk cykel kärlek. Det finns mycket kärlek i världen.

mr_katt

Medlem
Här har vi min från drivsidan.
IMG_20200807_103230.jpg

Som den står nu så kanske den mer kvalificerar in under "hipstersläde", men den skulle kunna användas för touring med kitt.

Notera fästena och clearance.
IMG_20200807_103353.jpg

Den här rackarn är från 1997 och har 1 1/8" gaffel som tur är. Det satt en sunkig RSA dämpargaffel på den som snabbt byttes ut. Det svåra var att hitta en bra gaffel med tillräcklig Axle to Crown-mått. De flesta gafflar man kan köpa är inte kompenserade för ramar byggda för dämpare. Den enda(!) för 26 canti jag hittade var den som sitter på; XLC BF-A01 26".
Den har även fästen för dynamo osv, notera extrafästet för skärmar som visar den dämparkompenserade gaffeln.

En annan sak att ta med sig, bakväxlar är rätt lätt att få att fungera. Framväxlar däremot om man ska köra sti, jag var tvungen att modda den som sitter på(dremel) på för att få korrekt pull ratio.

kais01

Aktiv medlem
Är man "kär i konceptet touringcykel" för att man konstaterar att touringcyklar faktiskt är byggda för ändamålet? :) Ja, då ÄR jag kär i konceptet touringcykel. Jag är även kär i konceptet downhill (även om jag inte kör själv). Konceptet smala däck är jag också kär i. Samt konceptet fatbikes. Och jag är kär i konceptet fästen för vattenflaska. Ibland är praktiska saker kärlek. Ibland är en gammal opraktisk cykel kärlek. Det finns mycket kärlek i världen.
vi får väl komma överens om att inte vara överens:)

ser alltså touringcyklar som inte byggda för sitt koncept, utan nödtorftigt konverterade racers.

det går att göra så mycket bättre än det. om man vill toura vill säga. i det inbegriper jag att inte behöva ta en omväg på tiotals mil för att den fina vägen över fjället är grusbelagd.

BFS

Aktiv medlem
vi får väl komma överens om att inte vara överens:)

ser alltså touringcyklar som inte byggda för sitt koncept, utan nödtorftigt konverterade racers.

det går att göra så mycket bättre än det. om man vill toura vill säga. i det inbegriper jag att inte behöva ta en omväg på tiotals mil för att den fina vägen över fjället är grusbelagd.
Fast i verkligheten är touringcyklar byggda för touring. Det är touringcyklar. De är inte ombyggda racers. De är byggda för last och de krafter som uppstår med last. Jag cyklar utan problem på grus med min touringcykel. Den är nämligen byggd för att klara det. Det är en touringcykel. Är vi överens?

kais01

Aktiv medlem
Fast i verkligheten är touringcyklar byggda för touring. Det är touringcyklar. De är inte ombyggda racers. De är byggda för last och de krafter som uppstår med last. Jag cyklar utan problem på grus med min touringcykel. Den är nämligen byggd för att klara det. Det är en touringcykel. Är vi överens?
kör hårt:)

men vilken nytta gör egentligen det där höga överröret?

BFS

Aktiv medlem
kör hårt:)

men vilken nytta gör egentligen det där höga överröret?
Inte överens alltså. Eftersom alla touringcyklar bara är ombyggda racers (alla med högt topprör) byggda av personer som inte har en aning om hur cyklar egentligen fungerar (speciellt med last på långfärd med varierande underlag). Du har rätt. När jag tänker efter är min touringcykel egentligen bara en racer med extra fästen, som går utmärkt med last på grus.

krillan

Medlem
På 80/90-talet turistcyklade jag ett flertal ggr med 26" mtb. Cykeln var en enklare Marin Palisades Trail med friktionsväxlar. Packningen låg nog runt 40 kg. Lowriders fram såklart. Inga problem att släppa styret och bara glida. Kan verkligen rekommendera äldre mtb´s. Finns ju massor med 500.- Crescent, Nishiki, och Cyclepro på Blocket. Leta efter nått i nyskick och kör på som den är.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Högt överrör är väl inget problem, man behöver ju inte lasta högre än sadelhöjden bakom sadeln, så man kan grensla cykeln med en bensving som vanligt. Man vill väl få ner packningen så lågt som möjligt (för bättre vägegenskaper med låg tyngdpunkt) både bak och fram, därav namnet lowrider för de främre packväskornas fäste.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer