Gamla MTB-ramar för touring?

mzi

Aktiv medlem
Precis, köp en cykel du gillar. Saker som är på pluskontot utöver det är fästen för pakethållare fram och bak, fästen för stänkskärmar och ganska många växlar. Det är skönt att långsamt kunna klättra upp för backarna med cykeln fullastad sent på dagen.

Börja med att köra en helgtur med cykeln du har!

seppoT_T

Ny medlem
Precis, köp en cykel du gillar. Saker som är på pluskontot utöver det är fästen för pakethållare fram och bak, fästen för stänkskärmar och ganska många växlar. Det är skönt att långsamt kunna klättra upp för backarna med cykeln fullastad sent på dagen.

Börja med att köra en helgtur med cykeln du har!
Jag körde en liten utflykt sista veckan på semestern med stadscykeln... Då cyklade jag ut i skärgården från centrala stockholm. Det blev ungefär 8 mil + lite färja, sen övernattning och 10 mil hem dagen därpå. Det var otroligt kul men jag gjorde några misstag:

T.ex valde jag en väg som innebar att jag var tvungen att cykla delvis på motorväg och det var väl sådär. På vägen tillbaka tog jag en alternativ inlandsväg som blev 1-2 mil extra men som gjorde att jag undvek det allra värsta i form av biltrafik. Så lärde mig att det alltid är värt en omväg för att slippa biltrafik.

Jag hade knappt med mig nån utrustning heller så ska jag ge mig ut igen vill jag ha lite cykelväskor så att man iaf skulle kunna hantera en punka eller lite regn. Nu hade jag tur men det är det ju inte alltid man har.

mzi

Aktiv medlem
Nästan ingen väg vid Norrtälje är kul att cykla på sommaren har jag kommit fram till. Vi körde ett par fina småvägar, men så fort man kommer ut till kusten så är det som förgjort! Och då försökte vi ändå följa märkta cykelspår.

BFS

Aktiv medlem
Tack för tipset!

Jag köpte en aluminiumcitycykel att ta till och från jobbet nyligen och det var precis det som fick mig att upptäcka att: "Hm... jag vill ha nåt jag kan ta på en cykelsemester, typ cykla långt, cykla landsväg och kanske lite grus någon gång"... Man har ju 0% koll på vad man vill ha tills man redan köpt...

Därför tänkte jag att detta vore ett kul projekt att testa lära mig mer även om det inte blir 100% rätt alla gånger. :)
Kul projekt är kul. :) Och man lär sig på vägen. Ibland genom mindre trevliga erfarenheter, men då glömmer man dem inte. Min första semester var på en gammal alumtb. Med cykelkärra. Utan spd. Det gick det också.

LWB

Aktiv medlem
Hur har det gått @seppoT_T, har du blivit nåt klokare och/eller börjat bygga din World Cruiser?
Efter de första blygsamma testerna av mitt eget liknande bygge kan jag rekommendera förvandlingsnumret. Inte för att det blir så vansinnigt mycket billigare än att köpa en utpräglad långfärdscykel, men den blir som du vill ha den och det är oerhört tillfredsställande att sno ihop nåt eget och gjuta nytt liv i en cykel som annars hade möglat och dött.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer