Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?

NickeB

Medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
c.cup skrev:
-------------------------------------------------------
> Snakeskin. Du har ingen aning om vad ramen
> väger?
>
> http://www.talkofbike.com/
> Intervju med 53x11, ny exklusiv butik på nätet


Ingen lättviktare trots Carbon Fiber.......1840gram

60 gram lättare än min tidigare hoj, WOW! ;)

Hela ekipaget väger in på styvt 11500gram i dagsläget.
Plan på byte av styrstam, bakbroms, sadelstolpe, sadel, framdäck/slang - ca 11000gram efter det....

Sen går det ju att byta hjul, mm, mm, mm bara ekonomin som sätter gränser

Ram Univega CB 6.3 1840
Gaffel Rock Shox Judy XC ink lager 1900
Distans Pro 5
Cap Pro 10
Styrstam Amoeba Race Proven 150
Styre Easton EA50 Monkey Bar 250
Barend Pro 120
Handtag Pro 110
Växelreglage Shimano Deore LX SL-M570 par 240
Bromshandtag bak Shimano XT 125
Bromshandtag fram Hayes Nine Carbon ink skiva 450
Broms bak Promax TX88 250
Sadelstolpe ? 300
Sadel Velo 300
Vevparti Shimano FC-Mxxx 600
Vevlager Shimano BB-ES70 280
Pedal Shimano PD-M520 415
Kedja Shimano HG-53 295
Kassett Shimano Deore 360
Hjul Shimano WH-M575 fram 970
Hjul Shimano WH-M575 bak 1195
Däck fram Continental Explorer 570
Däck bak Continental Race King 480
Slang Contonental 2 st 300
---------------
11500
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle F

Ny medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Min Fisher CR-7 1989 är fortfarande i full funktion:

CR-7-01.jpg ht=435


När den var ny så var en klar värsting. Aluminiumframdel i ramen, stål
bakram, full XT, 1 1/4" styrlager, 31,6 mm sadelstolpe och limmade
maskinlager i vevlagret.
Med tiden fick den några kul komponenter. Answer A-Tac styrstam, 3TTT
Pro Compe styre, Selle Italia TurboMatic Titan sadel, DKG bromsbrygga
fram, Mavic styrlager (insex-justering, ovanligt lager i 1 1/4"
dimension), Paul Components frambroms (mycket låg tillverkningsserie
på de jag har), första generationen Ringle snabbkopplingar
(vingmuttrar i lyxversion...), Ringle sadelklamma, första generationen
XTR bakbroms och sadelsnabbkoppling. Pedalerna är 1988 års XT, d v s
stora stadiga grejer, Scott Mathauser bromsklossar med
magnesiumhållare för beläggen, Specialized pedalclips med Campagnolo
remmar och en klart ovanlig ventil för att rensa vevlagret från
eventuell fukt.
"CR" i namnet står förresten för "Cunningham Richard", en av
legendarerna inom MTB och den som först gjorde lyckade alu/stål-ramar.

Min sambos Specialized Stumpjumper Comp 1990 (Full Shimano XT / Tange
Prestige rör) används också fortfarande. Den har inte så mycket extra
grejer, men det sitter Scott Mathauser bromsklossar och DKG
bromsbrygga även på den. Ett 3TTT/Salsa-styre har den också, plus
tidiga Campagnolo Mirox fälgar. Manitou 1-gaffeln (Första
serietillverkade Manitoun) från 1990 är dock bortplockad i väntan på nya
gummifjädrar.

Nu kanske den inte är nån direkt värsting, men i fredags fick jag tag i en
Cyclepro Ultralight från ca 1993 med en Rock Shox Mag 21 på.
Aluminium-ram och Deore/Deore LX har den. Den är i klart drägligt
skick och efter byte av rostiga skruvar så kommer det bli en klart
trevlig hoj. Gaffel var tom på luft när jag fick den, men idag gjorde
jag en påfyllningsadapter och nu har den hållit trycket i 12 timmar.
Däcken är dåliga (Kenda...), men jag har nog några tidsenliga däck
liggande. Ett Tioga Farmer John i mycket bra skick är jag helt säker
på att jag har i garaget.
 
Senast redigerad av en moderator:

hakanf

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Calle F: apropå ventil under vevlagret - det är inte en fettnippel då? Sån hade iaf jag på min Kona Explosif -91, så man kunde trycka in nytt fett i vevlagret (detta var ju strax innan de tätade lagren kom)
 

da PEF

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Här kommer mitt bidrag till galleriet.
GF Supercaliber från 2000.
RS Psylo gaffel.
Chris King styrlager.
717 ceramicfälgar.
Syncros framnav, styre, stem, stolpe och snabb kopplingar.
Xt och xtr lite blandat.
Yumeia kedja. (Det bör man väl ha på en vinter cykel?)
11,7 kg med riktigt feta däck.
Han får jobba som vinterhoj för tillfället. Kan ses med skärmar och töntiga däck regniga sommardagar.

bild4.JPG ht=640

bild01.JPG ht=478

bild3.JPG ht=478

Ganska ruttna bilder.
//P
 

johan44

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Gary med coola saab-team-dekaler, jag kan inte ha varit ensam över att ha suktat över en sån när det begav sig... fin!/J :)
 

heklamama

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
da PEF skrev:
-------------------------------------------------------
> Här kommer mitt bidrag till galleriet.
> GF Supercaliber från 2000.

> Syncros framnav, styre.

> //P

Snygg!
Snabbt framnav!
 

Fkavipela

Ny medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Cykeltur på Skuleberget (dåligt inskannad dia) Foto: Thorvald Pettersson 1995
Skule3.jpg ht=658

Cykel (som man knappt ser, men fortfarande är i bruk).
GT Bravado LE -95
Blandat XT/XTR
Rockshox Judy SL
Magura HS22 Race
Ringlé sadelstolpe med Flite titan sadel
Controltech 150mm /0gr styrstam
Answer hyperlite styre
White Industriesnav med Sun fälgar.

*bettan* =)
 
Senast redigerad av en moderator:

R

Medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Fkavipela skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeltur på Skuleberget (dåligt inskannad dia)
> Foto: Thorvald Pettersson 1995

Jag kommer ihåg ett skönt bildreportage i Svenska MTB-magasinet med just Thorvald Pettersson. Han körde rätt in i en stålwire med sin Gary Fisher RS-1 och flög över styret och fotografen fångade detta väldigt detaljerat. På bild bar han cykeln lika ofta som han cyklade på den.
 

Fkavipela

Ny medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
"Dendär bilden är fan sjukt brant. även om man åker på skrå!!"

Ja Ville, det finns en orsak till det något Sk*tnödiga ansiktsuttrycket ;)
 

lappen

Medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Är väl ingen värsting, men för mig kändes den så då. Kona Cindercone med en Marzocchi Z5 gaffel. Köpte den som ram-gaffel set av en Ola på gamla funsportmountainbike nångång runt hösten 2001..? Han hade tydligen kört några lopp med den vad jag förstod. Jag vet inte om han var sponsrad, men det satt en massa dekaler på ramen iaf. Jag tror det var 00/01 års modell på ramen, men jag har aldrig blivit riktigt klok på detta.

Hursomhelst, jag hade en äldre Cindercone järnhäst som det var för liten ram på, 16" om jag minns rätt. Denna "nya" var/är 17". I princip allting från den gamla cykeln flyttades över till denna, några delar fick sökas upp på funsportmountainbikes köp/sälj.

Våren 2002
kona_02.jpg ht=392


Körde en hel del den sommaren med den, vilken otrolig skillnad det var med en "riktig" gaffel till skillnad mot den förras Rockshox Indy C gaffel. Sedan lurade brorsan in mig på LVG, så jag började köra mest LVG, och MTB:andet fick stå åt sidan. Dock hölls Cinderconen igång och jag cyklade på den från och till. Från början var det sjudelat, nångång under årens lopp har den konverterats till 8-delat :-)

Detta är från hösten 2008, har precis fått tag på en ersättningsgaffel på köp & sälj på Happy (tack Peter). Den gamla Z5:an hade gett upp helt. En tidsenlig Marzocchi Z2 pryder numera cykeln.
kona_08.jpg ht=544


Våren 2010 utrustades den med Magura HS-33 bromsar, det gjorde en hel del.
Numera se den ut såhär, och tjänstgör som semestercykel hemma hos morsan i Norrbotten.
kona_10_1.jpg ht=465

kona_10_2.jpg ht=547


Numera återstår ingenting från den ursprungliga Cinderkonen, allt är utbytt.
 

oxr

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Slänger väl in en till explosif i den här tråden. En -92:a i nästintill originalskick, bortsett från styrlager, moderna däck och lite tidstypiska tillbehör. Ägare nummer 3 på den här.

kona.jpg ht=483
 

hakanf

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Slänger väl in en till explosif i den här
> tråden. En -92:a i nästintill originalskick,
> bortsett från styrlager, moderna däck och lite
> tidstypiska tillbehör. Ägare nummer 3 på den
> här.
>
>

Ohh... precis en sån hade jag! Saknar den ibland...
 

Oskar

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
lappen skrev:
-------------------------------------------------------
> Våren 2010 utrustades den med Magura HS-33
> bromsar, det gjorde en hel del.
> Numera se den ut såhär, och tjänstgör som
> semestercykel hemma hos morsan i Norrbotten.

Så länge det är torrt finns det väl inte bättre bromsar? :-)


> Numera återstår ingenting från den ursprungliga
> Cinderkonen, allt är utbytt.

Känner igen det där...
 

42Hz

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Synd (eller tur?) att man inte hade råd eller förstånd att köpa en värsta MTB när det begav sig.
 

lappen

Medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> lappen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Våren 2010 utrustades den med Magura HS-33
> > bromsar, det gjorde en hel del.
> > Numera se den ut såhär, och tjänstgör som
> > semestercykel hemma hos morsan i Norrbotten.
>
> Så länge det är torrt finns det väl inte
> bättre bromsar? :-)

Efter att ha kört med skivbromsar var det inte så kul att köra med sunkiga V-bromsar (vet att det skall finnas bra V-bromsar (Avid?), men det var det inte på denna...), och dessa är faktisk helt ok. Har inte kört så mycket när det varit blött, men du har nog rätt där ;-)
 

johan44

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
gamla kona är aldrig fel!, vinterkör på en Kilauea som är för ful för att hängas ut här, vanligaste budhojjen i Sthlm runt... 1995?/J :)
 

johan44

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
hehe, på allmän begäran...(?) Fin årgång med plåt i styre/styrstam som i ramen. Används till mörka ensamma pass på Ekerö därav reflextape och reelight. Hänger också med på hovets snabbpass ibland när det är regn i luften, ökar helt klart utbytet av ett lvg-pass i grupp. Notera marknadens kanske lättaste bromshandtag för V-broms? Bonuspoäng för identifiering!/J ;)
 

Bilagor

  • DSC_0026.JPG
    DSC_0026.JPG
    157.1 KB · Besök: 20

jekyll

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Kooka... Mmmm....
Kommer ihåg ett reportage i någon utländsk MTB-tidning när det begav sig om John Tomac nya hoj.

"Look at those sexy little brakelevers in the cockpit"

Eller nåt sånt...
 

Skogling

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Fiber skrev:
-------------------------------------------------------
> Slänger väl in en kändishoj!


Ha ha! Det komiska är att jag faktiskt igår tänkte att mitt gamla alu-härke skulle platsa i den här tråden. =D
 

cerro

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
asljn: 3-delat Codavevparti? Är ju inte värsting, deras 2-delade var däremot grymt med D-Avevlager, under 800g. :D
 

Oskar

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Ha ha! Det komiska är att jag faktiskt igår
> tänkte att mitt gamla alu-härke skulle platsa i
> den här tråden. =D


Din Marin? Fast den HADE DU JU SÅLT?
 

Pata2

Ny medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
vintage-kooka-brake-levers-very-nice_260663275102.jpg ht=300


Sådana fast ofärgade sitter på min helstela WW 29:er, XTR reglagen förpassades till vinterhärket. Köpte dem här på Happy för ett mycket trevligt pris.
 

planetx

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
kunde inte motstå o lägga in en bild på min fina orange clockwork, i denna färgen som kallades så fint limegreen så var den väldigt ovanlig. upptäckte till min förvåning efter 5 månader att färgen dessutom var uv-aktiv..sken som ett utomjordiskt rymdskepp med uv-lampan tänd. saknr den cykeln massor o ångrar givetvis att jag sålde den.

ram: orange clockwork 16"
vxl: sachs plasma bak, xt fram
vxlreglage: sachs quartz
bromsreglage: kooka
hjul: shimano lx
däck: nokia på bild men körde oftast med geax blade
kasett: xtr
vevarmar: coda med kooka klingor
gaffel: manitou sx
styrstam: borla
styre: use
sadelstolpe: titec
sadel: flite "tinker juarez"
handtag: coda
bromsar: på bild deore v-bromsar , tidigare lx canti med titanbromsskohållare
 

Bilagor

  • orange sidan.JPG
    orange sidan.JPG
    78.8 KB · Besök: 18

s

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Efter att ha läst den här tråden så undrar jag vem som myntade uttrycket "det var bättre förr". Jag mår illa.
 

planetx

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
de skiljer tror jag 2 år mellan ram o hjul. jag hade en orange c16r innan clockworken men som sprack i kedjestaget pga vattendreneringen var för dålig, fick en ny på garanti som blev denna.
 

planetx

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
ska väl bifoga ett annat projekt som jag renoverade för något år sen... en gary fisher montare, en väldigt märklig cykel som jag är glad att jag inte körde nån tävling på när den var ny ens, väldigt svårkörd då den var kort/lång på fel ställen ,men de är min åtanke iaf. shimano dx rakt igenom och en hemskt lång orginal styrtapp
 

Bilagor

  • Gary fisher1.JPG
    Gary fisher1.JPG
    65 KB · Besök: 18

johan44

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Coolt namn ... jo bakväxeln, sachs plasma, en sån har jag på en orange och säljaren påstod att bakväxeln var en "värstingmodell" och jag har alltid trott att det är nåt skräp han eftermonterat... kan det vara original på hojjen och var det en ok modell från sachs?/J:)



planetx skrev:
-------------------------------------------------------
> kunde inte motstå o lägga in en bild på min
> fina orange clockwork, i denna färgen som
> kallades så fint limegreen så var den väldigt
> ovanlig. upptäckte till min förvåning efter 5
> månader att färgen dessutom var uv-aktiv..sken
> som ett utomjordiskt rymdskepp med uv-lampan
> tänd. saknr den cykeln massor o ångrar givetvis
> att jag sålde den.
>
> ram: orange clockwork 16"
> vxl: sachs plasma bak, xt fram
> vxlreglage: sachs quartz
> bromsreglage: kooka
> hjul: shimano lx
> däck: nokia på bild men körde oftast med geax
> blade
> kasett: xtr
> vevarmar: coda med kooka klingor
> gaffel: manitou sx
> styrstam: borla
> styre: use
> sadelstolpe: titec
> sadel: flite "tinker juarez"
> handtag: coda
> bromsar: på bild deore v-bromsar , tidigare lx
> canti med titanbromsskohållare
 

Bilagor

  • DSC_0094.JPG
    DSC_0094.JPG
    133.9 KB · Besök: 11

planetx

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
sachs plasma var en värstingmodell som sagt, sach var väldigt likt esp som kördes med då, plasma var deras modell motsvarande xtr i pris och klass, de hade en lite annorlunda wiredragning som gjorde vxl mer lättvxlad. jag kan inte riktigt säga om de användes som orginal men jag kan säg att den ska faktist vara en av världens lättaste bakvlxar när den kom ut med sin 192 gr. men håll hårt i den då den är lite känslig för stötar, får du ett hårt slag på den mot en sten elller dyl så går den av lätt; dels är den fördel då de sparar vxlörat men dyrt då man får köpa ny vxl. många löste den grejen med aluminium bultar i bakvxl på den tiden då de gick av istället för att vxl örat gick av.
 

MTBiker

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
Har försökt att hitta en bra bild på mn Crescent Team från 1995. Första hojen jag hade med dämpare, var så fin... Miss you
 
Senast redigerad av en moderator:

johan44

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
ok, kul! Tack för info. Den ser lite "plåtig" ut så jag hade dömt ut den som nån form av budgetgrej.../J :)

planetx skrev:
-------------------------------------------------------
> sachs plasma var en värstingmodell som sagt, sach
> var väldigt likt esp som kördes med då, plasma
> var deras modell motsvarande xtr i pris och klass,
> de hade en lite annorlunda wiredragning som gjorde
> vxl mer lättvxlad. jag kan inte riktigt säga om
> de användes som orginal men jag kan säg att den
> ska faktist vara en av världens lättaste
> bakvlxar när den kom ut med sin 192 gr. men håll
> hårt i den då den är lite känslig för
> stötar, får du ett hårt slag på den mot en
> sten elller dyl så går den av lätt; dels är
> den fördel då de sparar vxlörat men dyrt då
> man får köpa ny vxl. många löste den grejen
> med aluminium bultar i bakvxl på den tiden då de
> gick av istället för att vxl örat gick av.
 

planetx

Aktiv medlem
Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?
jo den ser lite budget ut med sin grilonplast o sin aluminiumarm, jämför man med xtr så ser man ju vilken firma som satsar lite på utseende med. när de gäller de vxlreglagen som sachs tillverkade som tex mina quartz(motsvarande xt) så var de så oxå plastiga men riktigt sköna o köra med, få delar som kunde gå sönder o lätta att vxl med. plasma reglagen var steget tyngre än quartz men mer ergonomiskt utformade med mjukare gummi.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer