Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?

Jilster

Aktiv medlem
Inte för att vara neggig men de där hojjarna hänger faan inte fortfarande med. Inte annat än ur ett nostalgi perspektiv.

planetx

Aktiv medlem
anser väl att man kör väl inte tävlingar i vm nivå med en 10 år gammal mtb..men de är ju inte de handlar om

oxr

Aktiv medlem
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte för att vara neggig men de där hojjarna
> hänger faan inte fortfarande med. Inte annat än
> ur ett nostalgi perspektiv.

Det beror väl på vad man ska åstadkomma, men handlar det om att hänga med på en vanlig tisdagstur i Hellas fungerar min Explosif utmärkt. Den har även tagit mig runt Mörksuggejakten utan att jag behövde skämmas för tiden.

captain8track

Ny medlem
planetx skrev:
> anser väl att man kör väl inte tävlingar i vm
> nivå med en 10 år gammal mtb..men de är ju inte
> de handlar om

tror inte du hade haft något som helst problem o vinna tävlingar med en xtr kittad gram...

Plasma växlarna var förresten föregångaren till dagens moderna Sram växlar som egentligen väll är en hybrid emellan esp´n och plasman.

planetx

Aktiv medlem
de jag menade var ju helheten från 10 år sen, de finns ju ändå en anledning till att allt utvecklas, o jag tror ju inte att crescent gram var den enda som kanske kan köras idag, dock är de ju mest på gaffeldelen som mycket har utvecklats, styvheten främst. när de gäller sachs plasma så är de som du säger en föregångare till dagens sram, esp 9,0 sl och sachs plasma är ju stort sätt samma vxl, något som är likadant på dagens nya är oxå utvxlingen med 1:1 som gjorde de möjligt med gripshift, likadant på de tidigare värstingreglagen x-ray.

captain8track

Ny medlem
planetx skrev:
> de jag menade var ju helheten från 10 år sen, de
> finns ju ändå en anledning till att allt
> utvecklas, o jag tror ju inte att crescent gram
> var den enda som kanske kan köras idag, dock är
> de ju mest på gaffeldelen som mycket har
> utvecklats, styvheten främst. när de gäller
> sachs plasma så är de som du säger en
> föregångare till dagens sram, esp 9,0 sl och
> sachs plasma är ju stort sätt samma vxl, något
> som är likadant på dagens nya är oxå
> utvxlingen med 1:1 som gjorde de möjligt med
> gripshift, likadant på de tidigare
> värstingreglagen x-ray.

gafflarna har utvecklats, och framförallt 29ers o fs´hojarna har ju uppgraderats en del. Idag är det ju inget konstigt o köra med 100-120mm dämpning medans min DHO dubbelkrona hade typ 10 på octagon dh bågen, o den var nästan lite vild. Men samtidigt så åker ju t ex cannondale teamet med bara 70mm slag fram, och scalpelen har ju sänkts till 80bak.

planetx

Aktiv medlem
de har du så rätt i, de som jag tycker är intressant är de rena dh cyklarna som har mer dragit tbx sina slaglängder även dem, titta på nicolai och santa cruz med sina rena drop-cyklar, med super monster t gaffel på 30 cm slaglängd o 25 cm på bakdämparen ,så extremt finns ingen som kör idag vad jag vet även om de inte är direkt ämnade för dh. långa diskutioner kan tas upp i detta ämne men jag tror vi lägger ner dh o fortsätter i xc delen ..då jag känner att där är de mest "up to date"

Midswede

Ny medlem
Bidrar med min första mtb, en CyclePro Pinnacle från 1992 som jag köpte ny. Cyklade inget alls före detta, men då mitt ena knä sa ifrån när jag sprang letade jag ett alternativ. Hojen fick rulla några år i skogen men snart ville jag ha dämpare fram och då blev detta min pendlarhoj. Har haft pakethållare och barnstol på den under några år, kommer ihåg när grabben var liten och åkte med så sa han varje gång "snabbare pappa, snabbare..." Grr...

Nu åker jag bara "finturer" i solsken på "den gamla", men jag ska även ha den på en ungdomsträning och visa kidzen vad som var "hot" för 20 år sedan... :)

Ganska mycket är bytt på hojen under åren, bla hjulen som kommer från min första Cannondale.

Bilagor

Tobe

Aktiv medlem
Wow! En Cyclepro Pinnacle har jag också haft! Samma år och lack! Det var MTB nummer två... =)

Midswede

Ny medlem
Tobe skrev:
> Wow! En Cyclepro Pinnacle har jag också haft! Samma år och lack! Det var MTB nummer två... =)

Se där, skoj. Då kommer du kanske ihåg känslan, då man ställer sig upp och tar i på riktigt!
Ramen känns då mjuk på mitten...

swerider

Aktiv medlem
2003 års modell som fått ny sadel(spec Phenom), barends(spec Overendz) och Middleburn Hardcoat-Slickshift kakaor...
_MG_0019fb.jpg

Tant_Trek

Aktiv medlem
Knappast en värsting, men pga bromskrasch på min vanliga FS, fick det bli ett hastigt byte till min gamla helstela Diamondback Axis R när man ändå var ombytt och på väg ut i skogen. Förvånansvärt kul ändå, och vad lätt den är! Mer motorn som är seg, än att det är cykeln som begränsar. Men framdämpare saknar man ju, om man kör utan... boink boink boink.

johan44

Aktiv medlem
jag tror på helstelt som nästa trend efter alla långslagiga fs, ett med naturen liksom...

TBy

Medlem
_MG_4101.JPG

Knappast en värsting då eller nu, men det är ju karbong! Emellertid lugged med alumuffar, så den är inte så lätt... Har kittat den med prylar som jag tyckte var ascoola när de kom, men väl inte är så maffiga numer.

Ram: Univega CB 6.3 (1994, köpt av polare)
Gaffel: Rock Shox Duke XC (2004, Happy K&S, Helrenoverad)
Hjul: Mavic XC 717 (Disc+Fälgbroms) + Shimano XT 6-bults (756) + DT Comp (Byggt själv, delar från Happy K&S + Rose + Bike-discount + Erlans)
Frambroms: Hope Mono M4 IS, 203 mm skiva (Happy K&S)
Bakbroms: Magura HS33 Evo 2 (Happy K&S)
Växelsystem: 3x9 SLX Shadow bak, STX fram, LX reglage (Rose + kvar på hojen från förr)
Vev: LX "compact" (BCD 94/58) med nya klingor, 20 (Sugino)/34/42 (TA) (Klingorna från Happy K&S, veven ärvt på hojen)
Pedaler: XT (Nya 780, Cykelhuset Väsby)
Sadel: Nishiki Anatomic - lättskött och skön! (Fyndad i avplockathögen på Cykelhuset Väsby)
Stolpe, stam och styre: Concept USA! (kvar sedan förr)

Inte så häftig - förutom att det är min nymekade gamla goding!

rekrej

Aktiv medlem
Jag hade plasma växel och reglage på en Cannondale. De fungerade hyggligt när de var nya men reglagen geggade ihop totalt ganska fort och efter några riktigt leriga turer gick det inte att vrida dem alls. Byttes ut mot Sram 9.0sl gripshift som var lite snärtigare.

svpe

Aktiv medlem
Mycket nostalgi i den här tråden.

Här kommer en bild på min gamla tävlingsmtb.

FSR_1680x1050.jpg

S-works FSR årsmodell 1994. Framtriangel i Tange Prestige och sving i aluminium.
Ungefär 50mm fjädringsväg fram och bak. Utrustad bla med FSX gaffel i kolfiber, styrstam i gjuten titan, flitesadel, Ringlé Superbubbanav, Onza barends, Shimano LX och XT och Shimanos första SPD-modell 737. Med vikt under 12kg var den lätt för att vara helfjädrad 1994.

Funderar på att göra mig av med den men det kommer vara svårt att skiljas åt.

Jonas D

Medlem
svpe skrev:
> Mycket nostalgi i den här tråden.
>
> Här kommer en bild på min gamla tävlingsmtb.
>
>
>
> S-works FSR årsmodell 1994. Framtriangel i Tange
> Prestige och sving i aluminium.
> Ungefär 50mm fjädringsväg fram och bak.
> Utrustad bla med FSX gaffel i kolfiber, styrstam i
> gjuten titan, flitesadel, Ringlé Superbubbanav,
> Onza barends, Shimano LX och XT och Shimanos
> första SPD-modell 737. Med vikt under 12kg var
> den lätt för att vara helfjädrad 1994.
>
> Funderar på att göra mig av med den men det
> kommer vara svårt att skiljas åt.

Grym hoj!!

svpe

Aktiv medlem
42Hz skrev:
> Törs man fråga vad du fick ge för den där ny?
> =)

Listpriset för ram, gaffel, styrstam och sadelstolpe var 19900kr om jag minns rätt. Jag betalade ungefär hälften pga garantiärende på min stumpjumper fs.

Tomaso

Ny medlem
svpe, den skulle passa bra bredvid min ocyklade Specialized S-works racer från -94;)

Vad är det för storlek?

svpe

Aktiv medlem
Tomaso skrev:
> svpe, den skulle passa bra bredvid min ocyklade
> Specialized S-works racer från -94;)
>
> Vad är det för storlek?

19"

svpe

Aktiv medlem
Tomaso skrev:
> Pris`Hur lång är du?

Jag är 184cm lång. Pris kan diskuteras.
Har funderat på att lägga ut den på retrobike för 1000€. Om jag får det skulle jag bli väldigt nöjd.
Byte mot modernare heldämpad kan också vara intressant.

Mathias B

Aktiv medlem
Här är min gamla trotjänare, en Cyclepro Pinnacle från 99, som nu för tiden fungerar som reservcykel för mig och som farsgubben glider omkring på. Jag gillar den och har precis bestämt mig att rusta upp den med de bra delarna från min något yngre Merida som ändå ska säljas.

Bilagor

Nico

Ny medlem
Slänger in ett bidrag på min Cyclepro Octagon Comp, ram från -02 eller -03 tror jag men med uppdaterad komponenter . För övrigt funderar jag på att sälja den , skicka ett PM om någon är intresserad vetja .

Bilagor

tmalm

Aktiv medlem
Hallå! Gammla hojjar ska det vara! Fel: en cyclepro från 2005. SÅÅÅÅ rätt: En Yeti med Accutraxgaffel från 1992- Så jäkla fina!

/T

Cimon

Ny medlem
DBRR7.JPG

Äldre DBR Axis R i stål med genomgående XTR/XT blandning.

Ramen är av 1997 års modell. Ursprungligen köpt för 9000 kr år 1998 av en tidigare ägare, då genomgående XT samt stel gaffel. Vid köpet kompletterades hojjen med XTR bakväxel samt specialbyggda mavic hjul, byggda av landslagets hjulbyggare, enligt köparens önskemål. Även framgaffeln byttes mot en superlätt SID, samma blåa som andra hojjar i tråden är utrustade med.

Totalt kostade den ca 17 000 kr 1998 vilket idag motsvarar ca 21 000 kr.

Själv köpte jag den för ett lägre pris för 2 år sedan och den var knappt använd när jag tog över den.

Tog mig runt Vasan på 4h, då med stel gaffel, hoppas kunna kapa 15 min ytterligare med en ny Manitou R7 fram då det var rätt tufft med stelt.

Senast ändrad:

karlr

Medlem
yeah, din dbr! Men de där flaskhållarna, är det inte nån slags aerodynamisk kolfiber eller annat?? Stilen avviker något? :)

Tjabba

Medlem
Min Bridgestone CB1 från 1990 så jäkla nöjd(lite modifierad från originalet),översta bilden är från igår.

Bilagor

svpe

Aktiv medlem
Tjabba skrev:
> Min Bridgestone CB1 från 1990 så jäkla
> nöjd(lite modifierad från originalet),översta
> bilden är från igår.

Fin cykel men har man inte syndat när man monterat skivbromsar på den?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer