Gammal Hermes packcykel

olaola

Medlem
Gammal Hermes packcykel
Jag har fått en gammal Hermes packcykel som jag inte vet nått om. Jag gissar att den är från ca 40-tal.

Stödet saknas, skärmarna & sadeln är fel. Jag tror även att styret är fel. Hjulen ser ut att va från en gammal militärcykel. Bakhjulet låser sig när man bromsar. Det blev lite bättre när jag hällde olja (i de lilla smörjhålet) i navet men fortfarande läskigt att bromsa med.

Jag skulle vilja göra den fin (nånslags orginal / bruksskick) men jag vet inte riktigt hur den såg ut. Ideer?

Misc20072007-08-1012-37-47.JPG

Misc20072007-08-1012-38-03.JPG

Misc20072007-08-0910-13-01.JPG

Senast ändrad:

Hermes

Medlem
Gammal Hermes packcykel
Wow!
Gå med i cykelhistoriska! Jag har haft lite mailkorrespondens med en engagerad medlem som är extra kunnig på Nymans Verkstäder.

olaola

Medlem
Gammal Hermes packcykel
Jag mailade med Cykelhistoriska föreningen om lite almäna tips & fick ett jättefint svar. Klistrar det här om någon har liknande funderingar.

---

Det kommer helt rätt, jag såg din post på Happy och kom ihåg att jag scannat en Hermes transportcykel. Den katalogen var från 1941 men svenska cyklar såg i stort sett lika ut från 30-talet och in på 50-talet. Skillnaderna i ditt fall rör mest detaljer som sadeln som som tidigare var av "hammock"-typ och senare "Terry". Jag skickar med ett scannat katalogblad så du förstår vad jag pratar om. Pedalerna ska såklart vara av Nymans typ med ett N på sidan. Pakethållare bak behöver du inte sätta på för den saknades ofta. Jag var lite fundersam på avstånden mellan däck och stänkskärmar, men jag ser när jag kollar gamla bilder att det nog är "original".
Enda problemen om du vill köra mycket med hojen är att vissa delar var special "heavy-duty" för transportcyklar. Kan gälla styrlager och även kedjan. Men riktiga cykelreparatörer brukar inte ha problem att leta fram ur gammalt lager. Hjulen är 26 tum med ballongdäck vilket även förekom på armécyklar, så jag tror att dimensionen finns att köpa än idag. (det är alltså inte samma 26 tum som på MTB, dumt nog.
Om du skulle vilja måla om den så kör med svart som var vanligast och kosta på att blästra ramen. Sen kan du grunda med primer i spraydosa, finslipa och penselmåla med riktig lackfärg. Färgen på kedjeskyddet går att ta bort med färgborttagningsmedel och sen Svinto.

Lycka till och bästa hälsningar!
Kjell

011.jpg

Sv-Stlbolaget-Gbg.jpg

transportcyklar1955.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer