Gammal och infekterad fråga om Handölan

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Tjo! Jag vill cykla Storulvån till Gåsens vinskydd, och jag vill inte ta grusvägen via Handöl. Vet någon om bron vid fjällstationen är ersatt, eller om det finns ett lämpligt vadställe. Tilläggas bör att jag inte cyklar där det är förbjudet (enligt Länstyrelse eller polis), men om det bara gäller tyckande och sura miner struntar jag i vilket.

Mvh
Tjock-Jonne

Duffis

Medlem
Jag är rätt säker på att bron inte finns och tror inte heller det finns någon plan på ny.

Kanske onödig kommentar från mig då jag inte är 100% säker men när vi gick vid storulvån så såg jag skylten där det tidigare stått att bron inte finns kvar.

Bikzz

Aktiv medlem
Jag är rätt säker på att bron inte finns och tror inte heller det finns någon plan på ny.

Jag har hört samma. Pga en massa sura typer i området så skall den inte byggas upp igen. Men det är fritt att vada (om det är lite vatten), man får då bedöma själv om det är ok, och man kan cykla enligt allemansrätten.

Edit. Har oxå hört att dom på fjällstationen påstår att vadet är livsfarligt och att leden är stängd, bara att skita i, up to you.

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Vattenståndet kan ju variera, men jag har vadat med hojen på ryggen i augusti. Det var inga problem, men jag hade en årebo med mig. Vettefan om jag vågat prova annars. 😄

Utter

Aktiv medlem
552FE511-B7FA-4253-B4ED-E48E597A8C34.jpeg
CAEC4575-7044-43DB-BBC3-5ECCABA1761C.jpeg

Dock lågt vattenstånd (juli -20). Precis ovanför gamla bron har jag för mig. Men det var fortfarande spännande trots lågt vatten.

simhall

Medlem
2024 löper STFs statliga arrende ut för marken där Blåhammarens och Sylarnas fjällstationer står. Det gör att Länstyrelsen är lite avvaktande till att göra allt för stora investeringar i ledsystemet i området.

Bron är borta och lär inte komma tillbaka snart. Är vattenståndet lågt går det att vada. I år har det varit kallt och blött så mycket vatten i området generellt. Enligt annan person som vadade nyligen är det bra tryck i Handölan just nu, några hade svårt att ta sig över.

Laan84

Aktiv medlem
Det är klart värt att vara försiktig. Jag blev chockad första gången jag vadade av vilken kraft det är i vattnet även om man har till midjan, halkar man på en sten kan man bli meddragen en bit, så värt att kolla hur det ser ut nedströms. Jag skulle aldrig bada precis ovanför ett stycke där det är mer strömt med tex stora stenar. Smart att behålla hjälmen på som på bilden ovan 👍

Köp & Sälj

Topp