(Gammalt) Fin sadel, men ful. Vad göra?

staine

Aktiv medlem
Asbekväm, skall ej bytas ut. Tips på åtgärd för bättre hållbarhet och utseende önskas.

6F912CD7-59D1-41E6-BB7B-3629289B26EE.jpeg
8441219E-9D37-4F7C-8671-FEB5DB797E44.jpeg

staine

Aktiv medlem
Kan ev vara väv men jag tror på skinn. Känns som en bekväm skinnfåtölj iaf. Men ja tar till mig tipsen, tack!

Grimpeur

Aktiv medlem
Misstänker att det är skarvarna som är problemet. Borde det inte att gå att lösa med skinn eller textiltejp. Jag har en favoritsadel som jag temporärt lagade temporärt med lite eltejp, när skarvarna gav med sig, för bra mer än tusen mil sedan. Köpte även då en ny fly. Den har dock blivit liggandes sedan dess. Det är svårt att byta ut en favoritsadel.

staine

Aktiv medlem
Men detta är inte en gammal favoritsadel, den är sprillans ny (för mig) ;)
Men så bekväm så jag vill gärna behålla den.
Kanske kan gå till en tygaffär eller Kreatima och hitta en stuvbit läder som kan limmas över?
Det vore ju flott även om det kanske blev lite fult. Tror fasen jag ska göra det. What could possibly go wrong?

Hasse#7

Aktiv medlem
Har du fb @staine ? På sidan för Cykelhistoriska föreningen kommer du hitta tips och få råd på både stora och små reparationer av gamla sadlar. Allt från att sätta några stygn eller ersätta en nit till att demontera allt och börja om.

staine

Aktiv medlem
Toppen tack för tipset Hasse. Har ej fb, missar därmed en del. Men man kan kanske luska lite på deras hemsida :)

tmalm

Aktiv medlem
Billäderklädslar kan man måla och få jättefina igen, det hade jag försökt med. Har själv två gamla sadlar (som är slut på riktigt) men inte hittat nån som kan sy om dem.

/T

Hasse#7

Aktiv medlem
Hittade en sadel med före och efterbild. Jag vet inte om jag blir inspirerad eller avskräckt. Ser helt omöjligt ut att prestera den skillnaden. 😄
Screenshot_2021-12-03-18-22-26-074_com.facebook.katana.jpg

staine

Aktiv medlem
Ja det var ju djupt imponerande, dock inte min nivå riktigt. Jag är mer av en bonnig utilisatör, såklart föremålen ska vårdas men nog har man ien bit kvar till den där rena fetischismen ;)

Hasse#7

Aktiv medlem
Ja det var ju djupt imponerande, dock inte min nivå riktigt. Jag är mer av en bonnig utilisatör, såklart föremålen ska vårdas men nog har man ien bit kvar till den där rena fetischismen ;)
Jag drog ett PM med text om vad som gjorts också. Du kan väl bruka valda delar? Vad det gäller användande av yrkesmän inom läderklädsel kommer det nog innebära en investering norr om 2000 kr. Du får sätta stygn, sträcka, fästa, rengöra och smörja efter bästa förmåga.

Batavus

Aktiv medlem
Har du satt igång än, staine? När du hållit på ett tag kanske du känner att det är rätt för dig, och sadlar om helt?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer