Går det att göra "dirt jump" av den här?

Polarbear

Aktiv medlem
Har en On one 456Evo från 2012 som haft lite olika skepnader genom åren och funkat ok till det mesta. Men nu önskar jag mig större hjul och växlar och det ena går iaf inte att greja. Fråga är: Vad kan man göra av den? Jag är tex notoriskt kass på att hoppa och göra manuals, skulle den kunna bli en variant på hoppcykel som jag lär mig vettiga hopp, drop, manuals etc på? Vad behöver fixas isf?
Happish.jpg

Polarbear

Aktiv medlem
Ok, google säger, stål och 26 tum hardtail är på +kontot. Flera har kört den som 4x-hoj också när det begav sig. Lite väl mycket gaffel, sadelrör, frambroms ger -. Geometrin kan jag inte riktigt avgöra. "Bottom bracket rise" har jag aldrig sett förut i en tabell tex. Vad för utväxling som är bra kan jag inte riktigt avgöra, aldrig sett heller 25X10 förut, låter slitagekänsligt.

Någon som kört en riktig dirt jump här som kan svara på om jag har något att vinna på att byta gaffel till typ 100mm slag?

Valhalla_

Aktiv medlem
Geometrin ser väl inte helt 100 ut som en dirt jumper men prova? Nog går den att hoppa med allt.

Polarbear

Aktiv medlem
Jo jag har ju hoppat med den, så det går. Tycker dock att den dyker något om man inte föser fram den i luften. Tror definitivt högre rise på styret skulle hjälpa hoppandet.

Polarbear

Aktiv medlem
Tack! Enkelt och lagom mycket utgifter kontra kul ny grej. Behövs bara ramen+nytt styrlager+ny sadelstolpe vad jag kan se. OCH gaffeln går att sänka men ramen tar även 140mm slag vilket är vad gaffeln har just nu. Sätter en bevakning på den ramen(hoppas den kommer i lager igen)👍

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer