Går det bygga ihop en egen stigcykel?

Fusag

Ny medlem
Hej på er!
Kör idag någon form av instegs hardtail från Focus men är riktigt sugen på fs då jag hellre cyklar stök, bök och nedför är xc. Letar alltså något åt trial hållet om jag förstått det rätt. Det som kanske sticker ut är att jag väldigt gärna hade satt ihop den själv, tänk byggsats. Finns det någonstans man kan köpa kit, eller åtminstone plocka ihop delar som landar i en komplett cykel. Kan inte hitta några bra sidor alls, så ös gärna på med tips. 👌

jde19

Aktiv medlem
Man får köpa alla delar var för sig.
Det blir lite dyrare än komplett men är väldigt roligt.
Kolla efter beg delar här på happy.
Sen är tyska sidor vanligt. Typ bike-discount och bike24.

bearthefear

Aktiv medlem
Hej! Jo då, det går såklart. Dock finns inga färdiga kit, eller i alla fall så få att jag inte stött på det i alla fall. Det gäller därför att ha bra kunskap om vad det är för grejer som ska beställas. Det finns en uppsjö olika standarder för vevlager, styrlager, nav… Men kunskap och folk som gärna delar med sig av den finns det massor av på det här forumet, så det är inget problem.

Dock blir det normalt sett en dyrare cykel än att köpa en ”färdig” hoj. Men å andra sidan kanske du får den precis (eller i alla fall ungefär) som du vill från början. Och du lär dig förhoppningsvis allt du behöver veta för att ta hand om cykeln själv sen på vägen!

s

Aktiv medlem
Glöm inte bort att det krävs ett antal specialverktyg också. Finns billiga men lågbudgetalternativen riskerar att skapa mer frustration än det är värt besparingen.

Maakus

Aktiv medlem
Mitt bygge, iofs snålare jag inte på vissa grejer, och jag köpte inte allt begagnat landade på precis under 40.000. Då räknade jag inte in vissa delar jag redan hade, eller verktygen. 😐

Man kan ju komma undan bra mycket billigare om man köper allt begagnat.

Maakus

Aktiv medlem
Hej på er!
Kör idag någon form av instegs hardtail från Focus men är riktigt sugen på fs då jag hellre cyklar stök, bök och nedför är xc. Letar alltså något åt trial hållet om jag förstått det rätt. Det som kanske sticker ut är att jag väldigt gärna hade satt ihop den själv, tänk byggsats. Finns det någonstans man kan köpa kit, eller åtminstone plocka ihop delar som landar i en komplett cykel. Kan inte hitta några bra sidor alls, så ös gärna på med tips. 👌

För att svara på din fråga.
Ja det går. Beror helt på budget, och hur lång du är 😁 behöver man en XL ram kan det vara svårt.

Fusag

Ny medlem
Grymma svar, tack. Hade dock inte väntat mig att det skulle vara dyrare! I min värld var det dels kul, men också ett sätt att hålla nere budget. Alltid lär man sig något nytt 😁

Mäter in på 196 så behöver XL ram.

Djungel är det sannerligen, antingen är det skräp eller så kostar det 40K och det är inte riktigt aktuellt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vad är huvudanledningen till självbygget?
Har du delar du vill bygga från? Det är hen vanlig orsak. Dvs man vill byta ram men flytta det som går.

Många tillverkare och butiker säljer cyklar med samma ram men med olika pris/utrustnings nivåer. De blir i regel väsentligt billigare jämfört att starta från noll med ett eget bygge.

Det roliga med att leta delar, meka och ha en unik cykel har dock en poäng.

qma

Aktiv medlem
Sen är lösa ramar med dämpare bland de lägre prio sakerna, så de finns färre av och kommer senare än kompletta cyklar i de flesta fall.

Berk

Aktiv medlem
Håller med nästan allt som har skrivits här. Några exempel på ram vid dyrare och bättre delen av spektrumet, på lager, finns här:

Billigaste, och riktigt bra, är en Santa Cruz Hightower Al i XL. Vet inte om du vill har så mycket slag. Och som har skrivits är en komplett instegsmodel med samma ram ofta inte mycket dyrare.

Rean börjar dock nu eller snart på många ställen, det är bästa tiden att köpa ram eller cykel.

Fusag

Ny medlem
Håller med nästan allt som har skrivits här. Några exempel på ram på lager finns här:

Billigaste, och riktigt bra, är en Santa Cruz Hightower Al i XL. Vet inte om du vill har så mycket slag. Och som har skrivits är en komplett instegsmodel med samma ram ofta inte mycket dyrare.

Rean börjar dock nu eller snart på många ställen, det är bästa tiden att köpa ram eller cykel.
Tack! Kul med konkreta exempel. Har du fler exempel på ”instegsmodell”, komplett cykel då alltså.

jonte987

Aktiv medlem
Problemet är väl att instegsmodellen kanske inte ha acceptabel nivå på dämpningen. Ska även gaffel och dämpare bytas är kanske ändå bara ram bättre.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag spenderade stora delar av augusti och september med att leta komponenter för att sätta ihop en hardtail. Hur jag än vände och vred på det så kostade bara ram + hjulpar + framgaffel lika mycket eller mer än en komplett cykel från ett trevligt märke. Drivlina + bromsar + dropper + styre + däck + alla smågrejer sticker iväg om man inte har en massa grejer på hyllan redan.

DanielS

Aktiv medlem
Problemet är väl att instegsmodellen kanske inte ha acceptabel nivå på dämpningen. Ska även gaffel och dämpare bytas är kanske ändå bara ram bättre.
Fast ofta kan man ju sälja grejerna man plockar av så att skillnaden blir lite mindre, t ex om man vill ha bättre gaffel men klarar sig med Deore växlar.

Berk

Aktiv medlem
Jag spenderade stora delar av augusti och september med att leta komponenter för att sätta ihop en hardtail. Hur jag än vände och vred på det så kostade bara ram + hjulpar + framgaffel lika mycket eller mer än en komplett cykel från ett trevligt märke. Drivlina + bromsar + dropper + styre + däck + alla smågrejer sticker iväg om man inte har en massa grejer på hyllan redan.

Ja, om man inte har specifika kräv är det mycket billigare, men mindre roliga, att köpa komplett cykel.

Jag hade ingen stora kräv på komponenter, men vill har fina hjul och precis rätt däck. Då kan man köpa en relativt billig cykel och köpa nya hjul och sälja dom som kan med cykeln. Men nuförtiden vill jag har Sram 11-delat drivlinan (som går overigens ävan att köpa nu) och då blir det ungefär lika dyr att köpa cyklen och byta eller köpa ram.

Kngl19

Aktiv medlem
Kan intyga att bygga själv blir dyrare. Bestämde mig för att bygga ihop en cykel innan sommaren när den jag beställt ständigt blev försenad. Under tiden den blev försenad började jag dock köpa på mig uppgraderingar till den, som hjul, däck, kassett etc. Till slut så stod jag med uppgraderingar så jag nästan hade en hel cykel.. 😂
Hittade då Sonder och byggde på deras Cortex. Kör den med 120mm bak och 140mm fram. Men när uppgraderingarna plötsligt bara blev delar till, inget som skulle säljas så blev slutresultatet bra mycket dyrare. Speciellt när det sen skulle till dämpare och gaffel där man inte heller ville snåla och riskera vilja uppgradera framöver.

Så dyrare än tänkt blev det. Men det är helklart favoriten att cykla på. Dels för att man fått den precis som man vill och sen för att man möter aldrig en likadan cykel någonstans 😊
I slutändan så tror jag ändå att jag iaf tycker att det varit värt det just för den känslan 😊

Sen kan man vara bättre på att hitta delar här på Köp & Sälj än vad jag var. Man behöver dessutom inte betala extra för att få rätt färg på gaffeln som jag gjorde.. 😂

jonte987

Aktiv medlem
För att mentalt komma över det det behöver i alla fall jag få till en gaffel för bra pris förutom ramen. Ja, och hjul men det är ju alltid bra att ha ett par extra liggande

Fusag

Ny medlem
Hur mycket är budgeten på?
Lite oklart, kan man lite så vet man inte riktigt vad man behöver betala. Behöver inga värstingprylar, för att sätta det i lite kontext. På nuvarande cykel är jag helt okej nöjd med växlarna (deore 1x10 med raceface singel) tycker bromsarna är för kassa (tektro?) och kommer aldrig överens med gaffeln trots laborerande med lufttryck och retur, använder den nog i fel miljö (rockshox 100mm reba?)

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Lite oklart, kan man lite så vet man inte riktigt vad man behöver betala. Behöver inga värstingprylar, för att sätta det i lite kontext. På nuvarande cykel är jag helt okej nöjd med växlarna (deore 1x10 med raceface singel) tycker bromsarna är för kassa (tektro?) och kommer aldrig överens med gaffeln trots laborerande med lufttryck och retur, använder den nog i fel miljö (rockshox 100mm reba?)
Du får nog räkna med 30k minst. Stumpjumper i AL är väll så budget man kan gå och då hamnar du på runt 26k.

freddes

Aktiv medlem
Fördelen med att bygga själv är att man kan ta tid på sig att köpa delar och hitta delar.
Påbörjade själv ett bygge där jag beställde ram från Propain och byggde upp den efter det jag önskade.
Trodde nånstans att det skulle bli billigare :) men de blev de inte. Köpte en del delar begagnat på Happy/Facebook, tex ett par helt nya hjul för 2000kr.
Men rent krasst så landade jag nog över 40000kr, ramen kostade cirka 14000, gaffel 9000, dämpare inkl fjäder 5000 ja de springer iväg fort...dock köpte jag på mig över halva 2021 då jag visste leveransen av ramen skulle komma i maj/juni :)

Sen får man förbereda sig lite att handla från skumma ställen om man skall ha tag i specifika grejer, köpte en del grejer från nåt ställe i Italien, nåt Aliexpress (Shimano SLX bakväxeln)... ja man får leta över hela nätet :)

etnica

Aktiv medlem
Jag skulle kolla på en färdigbyggd i mellan segmentet ~30k där man inte betalar för dekalen på cykeln.

40k är ju inte direkt värstingcyklar(helt knas)

Ingen mening att bygga själv om bygget är pris känsligt. Blir alltid dyrare.

Fusag

Ny medlem
Jag skulle kolla på en färdigbyggd i mellan segmentet ~30k där man inte betalar för dekalen på cykeln.

40k är ju inte direkt värstingcyklar(helt knas)

Ingen mening att bygga själv om bygget är pris känsligt. Blir alltid dyrare.
Värstingcyklar landar norr om sexsiffrigt? 🙃

Jag har inte koll på vilka märken man betalar för, eller vart man ska hitta hojar där dekalen inte kostar extra om man säger så. Har du lust att namedroppa lite i den kategorin du nämner?

mzi

Aktiv medlem
lika mycket eller mer än en komplett cykel från ett trevligt märke
Det där gäller ju för redan prispressade hojar. Om man tittar på top-of-the-line - om man inte just måste ha det märket - så finns det ju hur mycket luft som helst att hitta. För de 165000 kronor som Spec vill ha för sin fin-räser så får man väldigt mycket custombyggd hoj med bara de bästa komponenterna, plus en resa ut i Europa och massa pengar kvar.

MagerValp

Aktiv medlem
Ja, jo, har man sexsiffriga belopp att lägga på en cykel antar jag att man antingen har stenkoll och vet exakt vad man vill ha, eller så har man mer pengar än vett och då är det ju skit samma.

Men det finns ett intressant experiment där, var går brytpunkten för när det lönar sig att bygga från komponenter kontra köpa färdig cykel? Givet lite olika spec-klasser och ett par populära märken.

jonte987

Aktiv medlem
Angående betala för brand så vet jag inte säkert men själv tycker jag det blir för premium när bara ramen kostar en bra bit över 40k.
Det finns bra ramar för en bra bit under 20. I alla fall Alu.

MTB då. Ingen aning vad lvg ramar kostar

implor

Aktiv medlem
Sweet spoot är runt ~50k för en MTB. Då får du allt "lull-lull" och bra grejor. Går man 10k under så blir det kompromiss och går man 10k över så är skillnaden inte enorm.

Mest prisvärda man kan göra ofta är köpa billigaste modellen och byta själv. På många märken så kan man spara en slant speciellt när man kanske skiter i om man får GX eller X01 på drivlinan som exempel men vill ha ZEB Ultimate gaffeln.

mzi

Aktiv medlem
Det handlar ju lite om vad man optimerar för. Köper du en hardtail från Peru och smackar på AXS X01 på den så får du ju en cykel som typ inte går att köpa från någon tillverkare, men det behöver inte kosta mer än 35000kr. Du kan ju också bygga med budget på kinakolplast och få det hyggligt billigt, men där du själv väljer vad du vill lägga lite mer på, och var du vill snåla.

mzi

Aktiv medlem
Sedan kanske ska tilläggas att det sällan lönar sig att köpa en lös ram från en av de stora tillverkarna, och bygga billigare än de gör med sina cyklar. Men det förklarar sig själv. Undantaget verkar ju vara just de där Spec-hojarna där en komplett fullgung kostar 162k och ram, gaffel och dämpare kostar 76k. Så det är billigare att köpa komponenter i Tyskland och betala en mekaniker för att dra ihop det än att köpa från Spec.

Berk

Aktiv medlem
Ja, allt berör mycket på vilken typ av ram man vill har och hur mycket tillverkare räknar för det. Ofta är lösa ram mycket överprisat, man verkar dock ofta kunna får rabatt. Hos kända tillverkare är 50k, som implor skrev, ungefär gränsen. Om man tittar på t.ex. Specialized verkar skillnad i pris mellan Expert modellen och billigare modellen vara mer en skillnaden i kostnader på komponenter som en kund skulle betala. Det verkar lite konstigt för att man skulle tror att en stor tillverkare har mängdrabatt. Men kanske tyska onlinebutiker också mängdrabatt. S-Works är alltid billigare självbyggda.

Guaruska

Aktiv medlem
Ja, jo, har man sexsiffriga belopp att lägga på en cykel antar jag att man antingen har stenkoll och vet exakt vad man vill ha, eller så har man mer pengar än vett och då är det ju skit samma.

Men det finns ett intressant experiment där, var går brytpunkten för när det lönar sig att bygga från komponenter kontra köpa färdig cykel? Givet lite olika spec-klasser och ett par populära märken.
Jag bygger hojar ibland och för d mesta blir det endast ekonomiskt att bygga med slx/gx-drivlina o uppåt. Lägre nivå på drivlina hittar jag sällan till vrakpriser. Samma när d kommer t dämpning - men här finns ofta, inte alltid, en övre gräns så här e mellansegnentet oftast billigast.

Laan84

Aktiv medlem
Man får en bra trail från flera märken som tex Radon för under 35 enligt min mening iaf…. Absolut under 40.

jonte987

Aktiv medlem

men då är den bakväxeltrimmad och ganska tung. Bromsarna fick bytas innan provtur annars rätt ok.
Kan man inte leva med fox får man lägga 5000 till för en marginellt lättare cykel. Då får man å andra sidan ALLT SRAM så det är ur askan i elden.

och då är man tillbaka till att bygga själv.....

freddes

Aktiv medlem
Har kikat på YT och de ser ju bra ut för en som inget kan i alla fall. Varför Izzo framför Jeffsy? Jag fattar inte riktigt skillnaden.
Izzo är stigcykel, Jeffsy är lite mer enduro med mer gung i cykeln.
Troligtvis lite skillnad på geometrin också men annars är det dämpningen som är den stora skillnaden.

relaxer

Ny medlem
Har kikat på YT och de ser ju bra ut för en som inget kan i alla fall. Varför Izzo framför Jeffsy? Jag fattar inte riktigt skillnaden.
Izzo har mindra slaglängd på dämparna och är inte lika utförsorienterad. Vill du kunan köra lite downhill och stök så är jeffsey ett bättre alternativ. Jag kör Capra och den är skitkul utför men inte lika skoj uppför :D

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer