Går det bygga ihop en egen stigcykel?

Fusag

Ny medlem

men då är den bakväxeltrimmad och ganska tung. Bromsarna fick bytas innan provtur annars rätt ok.
Kan man inte leva med fox får man lägga 5000 till för en marginellt lättare cykel. Då får man å andra sidan ALLT SRAM så det är ur askan i elden.

och då är man tillbaka till att bygga själv.....
Vad betyder ”bakväxeltrimmad”?

mzi

Aktiv medlem
Att du har en dyr bakväxel på en cykel med inte lika dyra komponenter. Typ Deore på växlar och bromsar, men en XT-bakväxel. Bakväxlar är ganska billiga och då kan man skriva "Har växlar från Deore och XT" utan att ljuga.

weldion

Aktiv medlem
Vad betyder ”bakväxeltrimmad”?
Det är när tillverkaren sätter dit en bakväxel från en högre rankad grupp än övriga komponenter på cykeln.
T.ex. en bakväxel från XT-serien på en cykel där allt övrigt är från SLX-serien. Meningen är väl att kunden skall kika på bakväxeln och bedöma nivån på utrustningen med det.

Fusag

Ny medlem
Detta kanske mynnar mer och mer ut i en "vilken cykel ska jag köpa tråd". Det lär väll alla vara trötta på, men uppskattar verkligen välviljan som visas.

Vad är Trigger?

Kanon med tips! YT och Radon kollas upp. Något att lägga till, vad sägs om SUP och Canyon? Har något av dessa märken handlare i landet?

jonte987

Aktiv medlem
Detta kanske mynnar mer och mer ut i en "vilken cykel ska jag köpa tråd". Det lär väll alla vara trötta på, men uppskattar verkligen välviljan som visas.

Vad är Trigger?

Kanon med tips! YT och Radon kollas upp. Något att lägga till, vad sägs om SUP och Canyon? Har något av dessa märken handlare i landet?

Canyon går väl bara att köpa online tror jag.

Trigger = växelreglage. Jag kör själv XT men XTR ska vara lite bättre medan bakväxlar inte ska skilja i funktion. (fast xt har väl kullager i trissorna tror jag)

Fusag

Ny medlem
Canyon går väl bara att köpa online tror jag.

Trigger = växelreglage. Jag kör själv XT men XTR ska vara lite bättre medan bakväxlar inte ska skilja i funktion. (fast xt har väl kullager i trissorna tror jag)
Jaha Sedär. Det står deore på mina, ena reglagen växlar upp medans det andra växlar ned. Aldrig tänkt på att reglagen skulle vara bättre eller sämre. Är nog ingen finsmakare 😁

Fusag

Ny medlem
Grymma tips från alla. Känns just nu som det blir köp av komplett cykel istället. Men då väldigt mycket verkar vara slutsålt, och jag inte riktigt bestämt mig för vad det ska bli kommer det definitivt bli fler turer på gamla cykeln.

Men, för att stå ut med det måste jag ha en dropperpost, ute efter riktig budgetmodell med reglage på styret. Idag är sadelstolpen 27,2 i diameter och 360mm lång. Cykeln har extern vajerdragning på allt annat så kanske det måste vara det på stolpen också? Tips på billigast möjliga stolpe då jag ändå tänkt byta cykel? Frågar här istället för ny tråd. Tack!

qma

Aktiv medlem
Grymma tips från alla. Känns just nu som det blir köp av komplett cykel istället. Men då väldigt mycket verkar vara slutsålt, och jag inte riktigt bestämt mig för vad det ska bli kommer det definitivt bli fler turer på gamla cykeln.

Men, för att stå ut med det måste jag ha en dropperpost, ute efter riktig budgetmodell med reglage på styret. Idag är sadelstolpen 27,2 i diameter och 360mm lång. Cykeln har extern vajerdragning på allt annat så kanske det måste vara det på stolpen också? Tips på billigast möjliga stolpe då jag ändå tänkt byta cykel? Frågar här istället för ny tråd. Tack!
27,2 är det inte så gott om. Budgetmärkena som verkar funkis för dropper är väl BrandX/TranzX men jag vet inte att se har nån med extern dragning, hur det är med diametrar och längder, osv.

Fusag

Ny medlem
Kan man dra kabeln inne i styrstolpen, inne i ramen fram till styrhuvudet och sedan ut neråt innan man går upp till styret? Utan att vet något så verkar det ju vara acces hela den rutten i alla fall. För i så fall fungerar nog intern kabel också tänker jag.

liveforthis

Aktiv medlem
Kolla på en marin Rift zone . Finns bla på bikester.se köpte själv en Rift zone 1 för 19tkr har sen gjort några uppdateringar och har lagt ca 25 i slut ändan men har en riktigt kul och kapabel "stig" cykel.

Freddie L

Aktiv medlem
Kan man dra kabeln inne i styrstolpen, inne i ramen fram till styrhuvudet och sedan ut neråt innan man går upp till styret? Utan att vet något så verkar det ju vara acces hela den rutten i alla fall. För i så fall fungerar nog intern kabel också tänker jag.
Nja, du kan inte gå ut nedåt från styrhuvudet (utan en riktig specialare) eftersom gaffelröret sluter tätt där. Om jag förstår dig rätt?
Det du kan göra är att använda ett hål för intern dragning av tex framväxel om det finns och gå in bakom styrhuvudet. Finns inget hål kan du borra ett eget. Att borra i en ram kan säkert vara helt livsfarligt om man gör fel i fel ram eller belastar fel eller andra fel. Alltså det kan gå fel, i teorin.
Sist jag borrade hål i en ram för dropper valde jag att göra det i botten av sadelröret i stället, av två skäl. Det är dels skönt att slippa få till dragning av hölje förbi vevlagret där det är trångt och kan vara skarpa böjar och dels lär man inte dö när det går fel och ramen går av.
Kolla upp extern dragning.

Fusag

Ny medlem
Nja, du kan inte gå ut nedåt från styrhuvudet (utan en riktig specialare) eftersom gaffelröret sluter tätt där. Om jag förstår dig rätt?
Det du kan göra är att använda ett hål för intern dragning av tex framväxel om det finns och gå in bakom styrhuvudet. Finns inget hål kan du borra ett eget. Att borra i en ram kan säkert vara helt livsfarligt om man gör fel i fel ram eller belastar fel eller andra fel. Alltså det kan gå fel, i teorin.
Sist jag borrade hål i en ram för dropper valde jag att göra det i botten av sadelröret i stället, av två skäl. Det är dels skönt att slippa få till dragning av hölje förbi vevlagret där det är trångt och kan vara skarpa böjar och dels lär man inte dö när det går fel och ramen går av.
Kolla upp extern dragning.
Kanske får bli extern ändå! Men, jag har hål nedåt i styrhuvudet, kanske kallas något annat. Men mitt i mellan gaffelbenen, rakt upp mot styrlager är det jag menar.

stigfinnare

Aktiv medlem
27,2 är det inte så gott om. Budgetmärkena som verkar funkis för dropper är väl BrandX/TranzX men jag vet inte att se har nån med extern dragning, hur det är med diametrar och längder, osv.
Brand-X Ascend finns som extern, eventuellt den som är benämnd 02? Jag vet för jag köpte en innan jag insåg att jag hade kunnat ha intern..

Guaruska

Aktiv medlem
Alla varianter på dropper finns. Extern, intern, extern med offset, intern me offset, 27,2 mm, 30,9 mm, 31,6 mm, 34,9 mm, från ca 65mm drop till 175mm (kanske oneUp harännu högre?). Priset e en annan femma o vill man ha väldigt specifik så har man inte så många valmöjligheter. Hittar man inte med google så föreslår jag andra sökmotorer.

C-dale

Aktiv medlem
Om du är 196 cm kan en XL vara i minsta laget. En XL hos en tillverkare kan skilja mycket i storlek hos en annnan. Kan tänka mig att du behöver en ram med en reach över 500mm.

freddes

Aktiv medlem
Om du är 196 cm kan en XL vara i minsta laget. En XL hos en tillverkare kan skilja mycket i storlek hos en annnan. Kan tänka mig att du behöver en ram med en reach över 500mm.
Håller med, min Propain Tyee skulle jag ha L i men köpte XL (är 188). Hade jag köpt L så hade den känts som en BMX typ :) kanske borde gå upp till XXL. Eller känna efter med en liknande hoj (geometrin) i en butik innan man beställer något.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer